Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 3675 ggr
Huygens
2018-10-06 19:34

Banksymålning strimlad på auktion

Tråden uppdaterad vid #60 med något som jag tyckte var svagt relaterat: Uppäten banankonst! :-)/M-c/191208/

Banksymålningen "Flicka Med Ballong" klubbades för strax över 11 miljoner kronor, på den exklusiva Illuminatikontrollerade auktionsfirman Sothesby. Sekunder därefter aktiverades en dold pappersstrimlare i ramen som strimlade sönder tavelduken.

Förstördes "Flicka Med Ballong" via en fjärrkontroll och ett 12 år gammalt, men mycket högfunktionellt kraftbatteri?

Ja, vad var det som egentligen hände?

DM, 2018-10-06

Annons:
Magi-cat
2018-10-06 20:03
#1

Synd på en fin tavla.

"Strax efter att tavlan klubbats gled motivet ner genom en dokumentförstörare som hade byggts in i ramens underkant. Konstnären själv la upp en bild på det förstörda konstverket via Instagram, och skrev:

”Going, going, gone …”"

"Det är oklart om händelsen gjort att konstverket ökat i värde, eller förstört det."

https://www.expressen.se/nyheter/banksy-tavla-for-12-miljoner-sonderstrimlad-/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-06 20:05
#2

Tokigt värre.

"Den hemlighetsfulle brittiske gatukonstnären Banksy överraskade besökarna på auktionshuset Sotheby i London rejält häromdagen. Strax efter det att tavlan klubbats gled målningen ned och genom en dokumentförstörare som byggts in i ramens underkant, skriver The Guardian. Kvar blev en massa strimlor och ett antal förbryllade besökare, kanske inte minst köparen."

https://www.hbl.fi/artikel/banksy-tavla-sonderstrimlad-pa-auktion/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-06 23:43
#3

verkligheten överträffar dikten

Magi-cat
2018-10-07 08:25
#4

Och Banksy överträffar sig själv. 🙂

Köparen sägs ha blivit "förvånad". Själv skulle jag nog blivit lite mer än det i det läget. 😂

Kuligaste kommentaren var nog den här:

""Det är oklart om händelsen gjort att konstverket ökat i värde, eller förstört det.""

Konst är bra konstigt ibland.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-07 11:56
#5

Troligen är tavelstrimlingen en psy-op av MI5, för att testa allmänhetens reaktioner.

Vad som påstås ha skett enlig fasadmedia, är knappast vad som verkligen inträffat. Vi kan jämföra händelsen med Kardashians sk "juvelrån" i Paris, där man måste var mäkta godtrogen för att svälja dom logiska kullerbyttorna.

Magi-cat
2018-10-07 12:09
#6

Eller så är det precis vad det verkar som. Konst-igare saker har hänt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2018-10-07 12:17
#7

Tror du att det är Banksy som strimlade sin egen tavla via fjärrstyrning med en mekanism som drevs av ett 12 år gammalt batteri i tavelramen? Och att ingen på Sothesby upptäckt mekanismen?

Magi-cat
2018-10-07 12:20
#8

#7 Hur ska jag veta det? Han verkar i alla fall ha tagit det väldigt lugnt eftersom han satt och twittrade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-07 12:24
#9

Auktionsförrättaren verkade också ta det väldigt lugnt, som om det inte ens hände, ifall du ser klippet i artikeln från #0. Jag luktar nog hund begraven.

Existerar Banksy eller är denne en skapad persona av okända?

En fantasi?

Magi-cat
2018-10-07 12:35
#10

Må vara hur som helst men det innebär inte att det behöver vara något mer mystiskt eller konspiratoriskt än en konstnärlig happening.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-07 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hm, nja, kopplingen till CIA finns där.

CIA:s manual "Silent Weapons for Quiet Wars" och CIA:s Dispatch 1035-960 nämner ju militärens (makthavarnas) agenda, bl a att:

1. Rikta allmänhetens uppmärksamhet mot sådant som är av litet värde.
2. Förmå allmänheten att lyda auktoriteter.

På 1990-talet framkom dokument som avslöjade att CIA använde Modern Konst som vapen mot fritt och självständigt tänkande. Ett tänkt scenario kunde vara en konstauktion:

En svart plätt på en vit duk - värde 2 miljioner kronor
En rektangulär tavla med bara en färg (monokrom) - värde 5 miljoner kr
En burk med avföring eller en hundlort på en pappskiva - värde 3 miljoner kr
En plastflask med urin (Piss Christ?) - 4 miljoner kr.
Ett hål i marken - tja…

CIA:s omvandling av Modern Konst till ett vapen mot allmänheten byggde på planerna i Silent Weapons for Quiet Wars. Allmänheten ska fråntas förmågan att själva avgöra vad som har värde. Fråntas förmågan att avgöra vad som är konst och allmänheten ska känna sej tvingad att vända sej till "experter" för att kunna ta reda på vad som är konst.

I fasadmedia framställs det såklart som att CIA ej längre ägnar sej åt sådant, men varför skulle CIA sluta använda ett effektivt vapen. Snarast är det väl så att vapen görs mer effektiva.

The Independent, 1995-10-22

Tycker du att "Banksys" (en dators eller AI?) tavla Flicka Med Ballong var värd 11 - 12 miljoner kr? Eller tycker du så för att någon varit beredd att betala det beloppet?

Nedan, min tolkning av målning av Ryman, 180 miljoner kr. The Observer, 2014-10-07

(bild egen, fri att kopieras)

JonasDuregard
2018-10-07 21:38
#12

Det är väl ett ganska finurligt PR-trick helt enkelt. Exakt vilka som visste om det och när buset planerades är ju svårt att veta. Banksy själv verkar varit inblandad, gissningsvis tillsammans med säljaren (om det inte helt enkelt är samma person). Att auktionshuset kände till det är mycket möjligt men inte helt säkert, ifall säljaren inte tillåtit någon närmare inspektion. Att maskinen placerades i tavlan redan för 12 år sedan betraktar jag som mycket osannolikt. 

En annan möjlighet: Enligt auktionshuset hade tavlans autenticitet bekräftats av "Pest Control", en organisation kopplad till Banksy, kanske arrangerades det hela av dem i samband med verifieringen. 

Att det är en del av en CIA-plan att ta över världen låter dock mer än en aning långsökt 😃.

Huygens
2018-10-07 22:49
#13

Burk Med Skit

Värde: 2,5 miljoner kr.

Man skulle kunna tro att det är en unik burk eller ett betydelsefullt verk, men det finns upp mot 90 sådana burkar med bajs. Piero Manzoni. Burk nr 69.

La Stampa, 2016-12-08

Annons:
Magi-cat
2018-10-08 08:17
#14

Konst kan vara provocerande, avskyvärd, orimlig, fasansfull, vedervärdig, smaklös, ännu mer provocerande  - och  skitkonstig. 

Och ibland alldeles, alldeles underbar.

Men hur konstigt det än är, behöver det inte vara något tricks med lömska syften och baksluga agendor.

(För den delen kan även Banksy och den förvånade köparen vara densamma. De var ju ovisst om värdet ökade eller minskade efter tilltaget. 🤪😃Omtalat blev det i alla fall. och omtalad konst är dyr.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-08 09:06
#15

"“Vi tycks ha blivit Banksade”, sade Alex Branczik, chef för Sotheby's avdelning för samtida europeisk konst."

https://www.svt.se/kultur/banksy-prankar-konstvarlden

"On Saturday evening, Banksy posted a video on his Instagram page which showed a shredder being fitted to the frame OF the painting.

It opened with the caption: “A few years ago, I secretly built a shredder into a painting.”"

https://www.theguardian.com/artanddesign/2018/oct/06/banksy-sothebys-auction-prank-leaves-art-world-in-shreds-girl-with-balloon?CMP=fb_gu

Således ett lyckat skämt.

Bra att veta om man någon gång skulle frestas att handla ett verk av Banksy. 😎😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2018-10-08 09:23
#16

#15 Jag såg den videon innan jag skrev #12 (därför jag skrev att Banksy själv verkar vara inblandad). Men jag tror hen ljuger om att maskinen suttit i tavlan flera år, det verkar mer troligt att den satts i nyligen.

Magi-cat
2018-10-08 09:59
#17

Gissar att manicken sattes dit någon gång i samband med att försäljningen skulle gå av stapeln.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-08 12:38
#18

Intressant att ni tror på en konspirationteori och inte på en lone-wolf-gärning.

Kanske är köpare, säljare, Sotheby's, polis, försäkringsbolag, mobiloperatörer, MI5 och ett gäng andra inblandade i strimlandet av tavlan? Jag skulle förvänta mej att köparen är inblandad i konspirationen, då Sothesby's antagligen vill undvika situationen med en aningslös och uppretad köpares rättsliga åtgärder och krav på kriminalteknisk utredning.

Tavlans "äkthet" blev sk "verifierad" inför auktionen, av den minst sagt suspekta gruppen Pest Control, ungefär Skadedjurshantering. Pest Control är troligen en MI5-fasadorganisation. Batteriet i papperstrimlaren kan därför ha laddats upp eller bytts ut av flera olika konspiratörer.

Jag tror dock inte att någon person "Banksy" är del av konspirationsteorin, då jag anser att denne ej existerar som någon faktisk person.

Magi-cat
2018-10-08 14:02
#19

#18 Ett prank, Huygens, en kul grej, ett skämt som bara blir bättre av spekulationerna och ju fler som blir involverade av rundsnacket! 👍

En konspirationsteori är, som månne bekant, något annat.

Vi får se var detta slutar. Spänningen är nagelbitande. 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-08 14:44
#20

#19 Vi har nog olika åsikter i den frågan. Ett skämt går att återställa. Den här tavelduken för 11 - 12 miljoner kr är dessvärre trasig.

Men jag vill rikta uppmärksamheten mot en indikation på att det är en myndighetskonspiration. På samma sätt som den röda Teslan synligt hade en immig vindruta och det onaturliga sättet som skuggorna faller in mot mitten av ljuskällan på Ryugu, har vi en liknande avsiktlig inkonsistens i rapporteringen runt tavelstrimlingen.

Tittar ni på bilderna där den anonyme personen monterar strimlaren, ser ni att sågtänderna (?) sitter åt fel håll. Sågtänderna sitter i taveldukens plan och inte vinkelrätt mot tavelduken. Så hur kan då tavelduken alls strimlas?

Vi ser också väldigt lite rullar för att mata fram tavelduken, men det kanske är dolt under listen? Det behövs troligen rullar både före och efter sågtänderna för att inte tavelduken ska korva upp sej i strimlaren.

Men dom felplacerade sågtänderna är nog där som ett test från MI5 för att se hur mycket allmänheten reagerar. Hur mycket väljer folk att svälja av inkonsistens?

Felplacerade sågtänder i en omöjlig vinkel, parallell med taveldukens plan, så att strimlingen ej är möjlig såsom det framställdes på Sotheby's auktion.

Annons:
Magi-cat
2018-10-08 16:49
#21

#20 Orkar du dra det hur långt som helst? 

Tavlan är förvisso ohjälpligt trasig, MEN ""Det är oklart om händelsen gjort att konstverket ökat i värde, eller förstört det."" (Fortfarande tokigt kul 😃)
Banksy bryr sig antagligen inte om pengarna - det ingår ju i själva grejen - och köparen in spe lär komma över det.

Har inte de leda myndigheterna andra saker för sig än att strimla dukar!?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-08 21:48
#22

Enligt ett inslag i Kultur-TV ikväll har priset på den strimlade tavlan skjutit i höjden! 😃🤑

Så förstörd, pånyttfödd eller uppgraderad är kanske  - en smaksak.🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-10 14:38
#23

#21 Du skrev "Orkar du dra det hur långt som helst?"

Vad menar du?

Jag redovisar bevis.

Jag pekar på bevisen att något är fel. Så vad menar du?

Om du ska skiva upp en skiva bröd från en limpa, men vänder brödkniven med flatsidan mot brödet, är det mycket svårt att skära av en skiva bröd.

Om du ska hugga ved och börjar slå med flatsidan av yxan mot vedkubben, är det mycket svårt att klyva veden.

Exakt vad är det du inte förstår?

"Felplacerade sågtänder i en omöjlig vinkel, parallell med taveldukens plan, så att strimlingen ej är möjlig såsom det framställdes på Sotheby's auktion."

Magi-cat
2018-10-10 15:50
#24

#23 Jag menar dina outtröttliga försök att få en konstnärlig installation till att bli en märklig myndighetskonspiration.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-10 16:22
#25

Dom bitarna hänger ju ihop, bevisen och säkerhetstjänstens aktiviteter. I dagarna hade SVT en dokumentär om "en märklig myndighetskonspiration".

SVTPlay: Konsten, CIA och kalla kriget, 2017, François Lévy-Kuentz, originaltitel: American modern art, a secret weapon in the Cold War

Handen på hjärtat.

Vad är det som gör att en målning "värd" 11 miljoner, plötsligt blir värd 16 miljoner kr bara för att den strimlas? Är det skönheten. Det konstnärligt vackra?

Eller är det så att "värdet" du ser är ej konst. Det är ett stycke valuta. En tulpanlök. Och ju mera känd denna målning blir, desto dyrare blir den. Inte pga något eget värde, inte pga sitt skaparvärde, utan snarast som ett antikt Guldmynt, som är värt många gånger sitt guldvärde, pga myntets sällsynthet.

Valuta.

Ej konstvärdet. Men vi ska förledas att tro att det är konstvärdet som prissätts, därför att en auktoritet säger åt dej att tänka så, precis som Burkar med Bajs, som nu värderas till miljontals kronor.

Nåja, några ord om dokumentären i SVTPlay.

Dokumentären är ett enda långt stycke CIA-propaganda, där CIA:s stöd till Modern Konst framställs som en kamp av USA mot Sovjet under Kalla Krigets dagar. Har man inga andra källor än fasadmedia att hämta information från, blir man garanterat utsatt för myndigheterna propaganda och hjärntvätt. Dokumentärens officiella ställning är underförstått att CIA ej längre använder Modern Konst som ett vapen och har aldrig använt det mot allmänheten.

Tro på det.

Nu är inte allt fel i dokumentären, det är sällan fel hela vägen i sådant material, men vinklingen, avklippningarna, utelämnandet och skönsagorna blandas, så att det blir svårt att se vad som verkligen händer.

Frontfigurer för Illuminati såsom Guggenheim och Nelson Rockefeller framställs som främjare av Modern Konst. Sköna idealister, som bara vill hjälpa USA:s regim. Museum OF Modern Art i New York bildades år 1929 av delvis namnlösa företrädare, varav vissa senare skulle samverka vid bildandet av CIA.

Pentagons tanke var att bekämpa Sovjetisk konst som mestadels bestod av socialrealism, föreställande flitiga arbetare och fabriker eller diktator Stalin som kramar om lyckliga leende barn.

CIA:s medverkan nämns dock först efter 26:e minuten i dokumentären. CIA:s föregångare (1920-tal till 1950-tal) nämns inte alls som delaktiga i att omvandla Modern Konst till ett vapen.

Istället framställs USA:s fasadmedia som oppositionell (läs kontrollerad opposition), till den abstrakta konsten på 1940-talet.

Att CIA:s målsättning var att förvandla konst från något där betraktaren själva kan svara på om konsten har ett värde och betyder något, till ett missfoster där allmänheten måste gå till expertis för att få reda på om verket/målningen är att betrakta som bra och betydelsefull konst, hemlighålls.

Om ingen enskild person kan värdera om något har värde, utan vi måste förlita oss på experter för att få reda på om något är konstnärligt värdefullt, blir vi, allmänheten, ett lydredskap för överheten och det är precis vad som hänt inom andra områden som orkestrerats av Bilderberggruppen eller andra slutna organisationer som Trilaterala Kommissionen.

Vissa av grundarna av CIA, grundade även kända amerikansk mediaföretag såsom CBS, där mediabolagen samverkade i ett komplext nätverk av Illuminatiorganisationer och -företag som manipulerades av okända makthavare ovanför CIA:s ledning.

Dokumentären nämner att CIA:s fasadorganisation The Farfield Foundation leddes av Rockerfellerförtrogne William Burden, för "kulturella aktiviteter" utomlands. CIA:s organisation för Modern Konst tar sej samma former som Operation Mockingbird, där CIA har kontroll över journalister och media inom och utanför USA.

T ex kända tidskriften TIME fick som arbetsuppgift, direkt av CIA, att framställa Modern Konst som ett uttryck för USA:s frihet. Och TIME åtlydde CIA:s befallning, eller rättare sagt TIME:s chefer åtlydde makthavarna över internationell Illuminati för att bibevara motsattsförhållandet mellan USA och Sovjet.

På samma sätt åtlydde tidskriften Life befallningarna från CIA:s föregångare, innan CIA ens bildats. Termen "actionmålare" myntades för konstnärer som bara sölade ut färg på en duk som låg på golvet. Jackson Pollock ansågs vara den främste år 1949. Han mördades troligen av CIA i en "bilolycka" som skylldes på rattylleri.

Dokumentären ät tillgänglig ända till 2020-07-31, kanske för att myndigheterna ser det som viktigt att dokumentären når så många som möjligt?

På samma sätt som Operation Mockingbird, Operation Mongoose, falsk flagga Operation Northwoods, Dispatch 1035-960, Silent Weapons for Quiet Wars och MKULTRA, kan den senare popmusiken och hippiekulturen också varit främjade och finansierad av Illuminatis säkerhetsorganisationer.

Inte för att bekämpa Sovjet, utan för att skapa kontrollerad opposition.

En välregisserad psy-op, psykologisk krigsföring, inte för att bekämpa Sovjet, utan för att ta kontroll över allmänheten. Och den krigsföringen fortskrider alltjämnt idag mot mänskligheten. På liknande sätt manipulerar Pentagon vad Hollywoodindustrin tillåts producera idag.

Banksy som koncept, är bara en liten del av en större, mörkare, mer olycksbådande helhet.

Magi-cat
2018-10-10 19:20
#26

"The urge to destroy is also a creative urge". (P. Picasso)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-15 18:40
#27

Bara en slutgiltig kommentar. (Kunde inte låta bli 😂)

Ingen automatisk text tillgänglig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2018-10-18 12:44
#28

Kraftdon.

Banksy påstås nu visa lite mer av mekanismen bakom pappersstrimlaren. Jag kan fortfarande inte förstå hur den fungerar, speciellt inte knivarnas placering i samma plan som målarduken.

Vid närmare genomtittande och pausande av videon, ser hela konstruktionen fel ut. Två trummor, varav den ena trumman verkar ha någon slags cirkulära kanter (?), skulle eventuellt kunna skära mjuk deg, men jag tror inte att dom cirkulära ringarna är tillräckligt skärande i papp eller duk. Det finns dock flera tunga element som saknar funktion och det ser klumpigt ut.

Hela konstruktionen andas tung mekanik och elmotor av kraftvoltstypen. Knappast något som kan drivas med ett mobilbatteri efter 12 år. Vi ser snabba klipp och ska luras att tro att vi ser en fungerande kraftdonsmekanism. Jag tror heller inte att klippet på mekanismen är 12 år gammalt, dvs från tiden innan tavlan först såldes.

(YT/banksyfilm, 2018-10-17, 3 min)

Vi ser en fantasi från CIA/MI5.

SVT:s artiklar ger motstridiga budskap. En artikel nämner dock att auktionären på Sothesby's hade rollen av inhyrd crisis actor. SVT, 2018-10-06

Det framkommer även att verket Flicka med Ballong, inte stod med på Sotheby's tidslista, varför man kan anta att MI5 ville säkerställa att budgivarna inte kunde komma utifrån, utan var del av den inre säkerhetsorganisationen.

JonasDuregard
2018-10-18 13:18
#29

#28 "Jag kan fortfarande inte förstå hur den fungerar, speciellt inte knivarnas placering i samma plan som målarduken."

Det verkar inte vara de knivarna som strimlar målningen utan en enklare mekanism som visas i början av videon du länkar till.

Magi-cat
2018-10-18 13:59
#30

#28 Och dock behöver det fortfarande inte vara mer än en…konstnärlig happening. Är det inte något som ligger i själva konsten, att överraska, provocera och sätta myror i huvudet på betraktaren?
Det här var väl - hittills - det ultimata i den vägen. 🤓Samt ett ifrågasättande av konstens finansiella "värde", hel eller i strimlor.

.

F.ö. verkar det osannolikt att mekanismen sattes dit för så länge sedan utan att den upptäckts. Jag utgår då ifrån att konstverken undersöks minutiöst innan försäljning sker, om inte annat för att säkerställa autenticiteten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-18 14:06
#31

"enklare"?

Precis som med den röda Teslan igenimmade vindruta i "rymden", får du titta på det påstådda "Banksyvideoklippet" igen och verkligen ställa dej frågan vad det är du ser.

Fråga dej vad du ser och inte vad myndigheterna vill att du ska tro att du ser.

Verkar som om Sotheby's indirekt erkänner delaktighet i strimlingen. Sotheby's chef för samtida konst, Alex Branczik, postade en uppmaning på sitt Instagramkonto med den tydliga texten: "Knulla dom om dom inte fattar skämt"

"FUCK 'EM IF THEY CAN'T TAKE A JOKE"

Klart och tydligt. DM, 2018-10-13

JonasDuregard
2018-10-18 14:26
#32

#31 ""enklare"?"

Med det menar jag en sådan konstruktion jag själv skulle byggt, med två mot varandra liggande rullar med matchande in- och utstickande ränder som samtidigt matar och strimlar pappret. 

"Fråga dej vad du ser och inte vad myndigheterna vill att du ska tro att du ser."

Myndigheterna? 🙂

Jag verkar ha kollat mer noggrant på det än vad du har. 

"Verkar som om Sotheby's indirekt erkänner […]"

Det är ju bara du som inte förstår. De har annars väldigt direkt hävdat att de inte hade något med tilltaget att göra (oavsett om det är sant eller inte).

Huygens
2018-10-18 14:54
#33

#32 Jag tror du är alltför inställd på att tänka sådana tankar som du förväntar dej att traditionell media och dina auktoritetsfigurer ska säga åt dej att tänka, för att du ska kunna bryta dej ur mönstret.

Hur kommer det sej att ingen av Sotheby's många konstexperter upptäckte den tunga och bastanta mekanismen när dom tittar in genom inspektionsrutan, den rektangulära plastrutan på baksidan av tavlan?

Delar av elektroniken, kablarna och stålmekanismen i tavlan syns ju innanför täckskivan med plastruta, när täckskivan läggs för (se videoklippet i #28).

Magi-cat
2018-10-18 15:06
#34

#33 Nu börjar du röra till det med vilka tankar som ska tänkas av vem …🤦‍♂️ 

Se då vad det är - ett konstverk, eller en knasig grej, vilket man vill - rätt så outstanding förvisso, men varför skulle det behöva vara en del i en märklig komplott?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2018-10-18 15:19
#35

#33 "Jag tror du är alltför inställd på att tänka sådana tankar som du förväntar dej att traditionell media och dina auktoritetsfigurer ska säga åt dej att tänka, för att du ska kunna bryta dej ur mönstret."

Jag antar att du ser dig själv som en representant för flexibelt och förutsättningslöst tänkande i den lilla fantasin då 😃. Säger en hel del om hur snedvriden din bild av verkligheten är. 

Vad är det du anser att jag är "inställd" på? Det enda jag påpekade var ju att i videon används inte knivarna för att skära i pappret utan en annan mekanism, så just den invändningen är irrelevant. Det är ren fakta som inte på något sätt innebär att videon är autentisk i övrigt eller säger något om hur eller av vem buset utfördes. 

"Hur kommer det sej att ingen av Sotheby's många konstexperter upptäckte den tunga och bastanta mekanismen när dom tittar in genom inspektionsrutan, den rektangulära plastrutan på baksidan av tavlan?"

Det kan de väl mycket väl ha gjort (men inte gjort något endera för att de var med på buset eller för att de inte förstod avsikten med mekanismen). Om de inte gjorde det kan det ha berott på vilken som helst av väldigt många enkla förklaringar, till exempel att plastrutan  inte var där längre eller var övertäckt i den slutgiltiga versionen eller att videon inte ens visar den riktiga tavelramen. 

Ingen av de möjligheterna är särskilt upprörande eller överraskande och definitivt inte ett tecken på några lömska planer för världsherravälde.

Huygens
2018-10-18 15:28
#36

#34 Du frågar om motiv igen och där vet du mitt ungefärliga svar, även om jag faktiskt gett utförliga svar i både #11 och #25.

Man kan sänka farten på visningen av videoklippet genom att välja "speed 0.25", då ser man fler detaljer som är knas.

Vi kan ju se att något är galet med den påstådda strimlingsmekanismen på flera sätt. Dels i början av videoklippet ser vi att den nedre trumman har 5 sektioner som är ljusare. Det syns när ramen hålls på plats av två bastanta röda skruvtvingar nertill i varje hörn runt 00:11 i videoklippet i #28.

Tyvärr rör det sej om en stillbild (?) så vi får inte se dom rörliga delarna strimla den svarta duken i videoklippet. Strimlingen av den svarta tavelduken ser dessutom misslyckad ut, med delar av duken ej utmatad.

Och dels inser vi att själva tavelduken troligen måste varit instoppade en liten bit in i trummorna redan från början, med påbörjad strimling, för att trummorna alls ska kunna börja greppa och dra ner tavelduken, se vid 00:13. Det är i så fall mycket konstigt att ingen av konstexperterna lagt märke till att duken reda från början ligger lite strimlad och klämd mellan trummorna, och om inte, så alternativt mot matarvalsar.

Vi kan även se något man inte gör som elektroniklödare. Personen som påstås vara "Banksy" håller den gula lödpennan (märke Am-Tech) i dess heta metalldel, något man snabbt lär sej att inte göra om man väl bränt sej en gång. Och nej, kom inte med påståendet att lödpennan är avstängd och bara används som ett bearbetande verktyg. Du vill inte fördärva spetsen på din lödpenna genom att använda den som ett bearbetande verktyg, utan plockar istället fram en syl eller en spetsig skruvmejsel.

Magi-cat
2018-10-18 15:43
#37

#36 Det är ju väldigt bekvämt att med emfas hävda någon typ av myndighetsmediakompottkomplott och samtidigt avfärda alla frågor om mening med detsamma samt påpekanden att det faktiskt kan röra sig just om vad det i stort sett verkar vara - en knasig grej.

Kan du själv tänka ut någon annan, rimligare, förklaring än den du fäst dig för? 🙂 Eller anser du det helt uteslutet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-18 16:08
#38

Men jag gav ju svar, såg du inte det?

Huygens
2018-10-19 13:07
#39

Tydligen har "Banksy" (en grupp?) gjort 600 litografier (?) av Flicka med Ballong. Varje litografi är värd 0,5 miljoner, det innebär att litografierna sammanlagt har ett påstått värde av 300 miljoner kr.

Jag antar att "Banksy" tjänade en slant på litografierna.

Ägare till litografier frågar om deras tavlor kommer dubbla i värde om dom strimlar litografin. En person har redan strimlat och vill sälja sin litografin för dubbla värdet, 1 miljon kr. DM, 2018-10-08

Det är väl jättesmart!

Strimla alla tavlor av Picasso, Rembrandt, van Gogh, Monet osv, så blir målningarna dubbelt så dyra.

Genialiskt!

Nu tror jag dom flesta inser galenskapen, kanske mest för att jag påpekar det. Men till er som sitter och väntar på vad fasadmedia ska säga åt er att tänka: Om alla världens konstexperter säger att tavlorna kommer bli dubbelt så mycket värda om dom strimlas, kommer ni inte att välja att tänka just sådana tankar?

Tankar som auktoriteter sagt åt er att tänka.

Den strimlade "Banksy", Flicka med Ballong är ju trots allt mycket mera värd nu, eller hur?

#37 Du ställde en lite knepig fråga som jag haft tid att tänka över. Du frågade om det inte var möjligt att tänka såsom media säger åt oss att tänka?

Mitt svar är att jag tänker såsom jag ser att bevisen pekar.

Var pekar bevisen?

Vad har du för bevis att tänka i en viss given riktning?

Bevis!

Inte vad auktoriteter säger åt dej att tänka. Vad har du för bevis?

Vi vet att CIA använder Modern Konst som ett vapen, se dokumentären i #25, länken i #11 och ev internetsök själv.

Vi har även bevis för att Sotheby's och skurkfirman "Pest Control" haft tavlan Flicka med Ballong i sin ägo för granskning. Själva tavelramen är tjock som en medelstor resväska till Australien på 1920-talet. Det finns ett inspektionsfönster i genomskinlig plast på baksidan av tavlan så att man kan se elektroniken, delar av mekaniken samt ett antal tjocka elkraftkablar av 230-voltstyp.

Du har bevis för att det finns flera människor som är experter som granskat tavlan!

Det är inte en enskild person som genomfört strimlingen!

Du har bevisen!

Du har även ganska starka argument för att "Banksy" inte finns som person, utan är en grupp människor, som på helt fantastiska vägar undvikit upptäckt av polis och Storbritanniens miljontals övervakningskameror när "Banksygrafitti" målats på husväggar.

För att kunna upprätthålla sådan sekretess och undvika upptäckt i flera årtionden krävs hjälp av säkerhetstjänst. Jag betraktar det som bevisat att "Banksy" måste fått hjälp att hålla sina förehavanden hemliga och kunnat genomföra offentliga målningar under myndighetskontroll, som en psy-op.

Du har bevis på samma sätt som när du hade en Tesla i TV-studio, "rymden", med en igenimmad vindruta. Du har bevis för att det syns imma på Teslans vindrutan. Du har ett videoklipp som visar imman. Du har bevis för fejk.

Visst, du kan säga att imman på Teslans vindruta är datoranimerad, men då har du faktiskt erkänt att filmen av Teslan är fejk. Vilket gör att du åter har bevis för fejk.

På samma sätt har du auktionären som lite sarkastiskt säger, oj vi blev banksyade. Det ser jag som en tydlig indikation att auktionären visste vad som skulle ske. Auktionären stoppade inte ens upp och stirrade på tavlan.

En normal reaktion hade varit att titta på tavlan en stund. Och kanske också ge en kommentar i stil med, vad är det som händer.

Och Sotheby's chef som skriver "FUCK 'EM.." om dom inte fattar skämt. En ganska stark indikation för inblandning i strimlingen.

Banksyfilmen där en anonym person monterar strimlingsmekanismen är också bevis. Något är helt galet med konstruktionen och sättet den presenteras. Personen "Banksy" (fejkad såklart) håller lödpennen på dess heta del för att löda fast en elkabel. Det är en fejkad film, där en person utan kunskap om hur en lödpenna fungerar låtsas göra en lödning av en kraftkabel (ja, 230-volt, inte finelektronik).

Själva kraftöverföringen till dom två trummorna görs av en elmotor som snarast passar i en bilmotor med god strömtillförsel och kamremdrift, än en batterimotor för en finelektronikstrimmlare.

Trro du att batteriet monterades i tavlan för 12 år sedan och därefter kontinuerligt kunnat ge ström till elektroniken som skulle detektera radiosignalen för strimling?

Min fråga till dej är tror du att "Banksy" är en person? Existerar "Banksy" som person eller är personan en konstruktion, en psy-op?

Finns "Banksy"?

Vad tror du?

Vad säger dej bevisen?

#32 Jag upplever att du har kollat uselt.

Magi-cat
2018-10-19 13:50
#40

#39 Kort svar: Konst!

Varför konstig konst (och för all del konst som penningplacering) prompt skulle leda till slutsatser om krångliga konspirationer, är mig dock en gåta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-19 14:18
#41

Fråga: Finns "Banksy" som en riktig person?

Svar: Konst!

#40 Är det så jag ska tolka ditt svar, för i så fall är det obegripligt.

Annons:
JonasDuregard
2018-10-19 15:10
#42

Den vanligaste uppfattningen verkar vara att Banksy är en man vid namn Robin Gunningham, men det finns gott om spekulation om andra identiteter inklusive att det är ett konstnärskollektiv.

Magi-cat
2018-10-19 16:25
#43

#41 Ditt långa inlägg innehöll en hel del mer än din avskalade fråga.

Ok då, huruvida Banksy är en enda person eller ett konstnärskollektiv har jag ingen aning om. Hur det än är har han/de säkert kul.
Det spelar heller ingen egentlig roll eftersom en Banksy x flera inte heller förutsätter något särskilt mycket konstigare än att han/de skapar konst/happenings.

Angående ev värdehöjning av strimlade Picassotavlor, så nej, ha inga förhoppningar och ta inte risken om någon nu skulle råka äga en eller annan sådan. 🙂Ett skämt är roligt första gången, inte andra, femte eller hundraförsta.

(Lite som Lill Lindfors som vältajmat tappade kjolen på Mello och gjorde succé. Hade samma grej upprepats hade det bara blivit besvärande.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-19 16:42
#44

#42 Om "Banksy" är ett konstnärskollektiv, hur vet en ev köpare i så fall att tavlan, "värd" miljoner kr, är äkta, gjord av en och samma person?

Det är ungefär som att sälja Picassotavlor från ett kollektiv. Ingen vet ju om målaren är Picasso, bara för att tavlan är signerad "Picasso". Kan du förklara hur dessa "Banksy" blir värda över 10 miljoner kr? Flicka med Ballong ser snarast ut som ett enkelt tvåfärgstryck från ett foto än en verklig oljemålning.

En tulpanlök.

I bästa fall, men mycket troligare en psy-op, MI5:s variant på att förvandla Modern Konst till ett vapen.

Om "Banksy" inte finns som enskild person, är ju alla målningar och verk av "personen" Banksy att betrakta som falsarium, likställda med förfalskningar.

Konstnärskollektivet (troligen en Illuminatifasad) kan ju fortsätta framställa ganska enkla målningar av "Banksy" i det oändliga och tjäna ordentligt med pengar. 600 litografier för vardera 0,5 miljoner blir 300 miljoner kr.

Varför skulle någon vilja betala miljoner kr för ett mycket enkelt "konstverk", ifall det kan misstänkas vara ett falsarium?

Om det inte är en psy-op?

Magi-cat
2018-10-19 17:20
#45

#44 Varför vill någon betala miljoner för ett konstverk, färg på en duk eller papper? 
Det kan finnas många orsaker och nästan lika många äro outgrundliga för den utanförstående betraktaren.
För det första måste verket vara eftertraktat. Fler än en penningstark måste vilja äga det. Det kan vidare vara unikt, originellt, tilltalande, speciellt, enastående skickligt utfört, gammalt, nytt, smaklöst, omtalat, underskönt eller bara en god penningplacering. Ibland kan det te sig skäligen enkelt för betraktaren, men det spelar mindre roll.
Detta gäller nu för all konst, inte bara Banksy-konst.
Konstens "värde" kan många gånger tyckas absurd- men är inget nytt eller alarmerande.

"I bästa fall, men mycket troligare en psy-op, MI5:s variant på att förvandla Modern Konst till ett vapen"

Det låter en smula långsökt. Jag tror om inte annat att du felvärderar konstens betydelse. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2018-10-19 19:03
#46

#44 "Om "Banksy" är ett konstnärskollektiv, hur vet en ev köpare i så fall att tavlan, "värd" miljoner kr, är äkta, gjord av en och samma person?"

I sträng mening vet de inte det. Vad är problemet?

"Kan du förklara hur dessa "Banksy" blir värda över 10 miljoner kr?

På samma sätt som alla konstverk bli det: Någon köper det för den summan. 

Det finns betydligt konstigare saker som folk betalat mer för. 

"En tulpanlök."

Just den jämförelsen faller ganska platt, eftersom de som köpte tulpanlökarna inbillade sig att det skulle vara en lönsam affär genom lökens praktiska värde för att odla tulpaner, ingen som köper konst har sådana illusioner. 

"Om "Banksy" inte finns som enskild person, är ju alla målningar och verk av "personen" Banksy att betrakta som falsarium, likställda med förfalskningar."

Det anser nog inte köparna (och det är ju det enda som spelar roll för värdering).

Huygens
2018-10-19 22:46
#47

dina förklaringar är otillräckliga

Ghosthunter
2018-10-20 08:40
#48

#4 Hahaha..köparen blev förvånad😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
2018-10-20 08:43
#49

#48 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-24 14:16
#50

Konstverk av Saga Berlin, pris: 280 860 kr. SVT

Magi-cat
2018-10-24 19:14
#51

#50 Nja, själva konstverket kostar väl inte. Det är skadeståndskravet som är så högt.

Vad har det med Banksy att göra, menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-24 21:39
#52

Det finns fler spår. På ytan har vi grafitti, gemensamt för båda. Olovligt gjord sådan dessutom i båda fallen Tiden får utvisa vad som sker.

Vi har ju konstnären Dan Wolgers som år 1993 fick göra vad han ville i ett rum på Lijlevalchs för en utställning. I rummet fanns två skinnklädda bänkar som han sålde för 5600 kr och lämnade i övrigt rummet tomt. Aftonbladet, 2000-01-10

Wolgers kallade sedan sitt konstverk för "Rum utan bänkar" och fick böta 2400 kr för att ha stulit bänkarna. Böteslappen sålde han som del av konstverket för 20000 kr. Frågan är vad böterna är värda idag.

Wolgers blev dessutom konstprofessor. wiki

Om vi återvänder till "Banksy". Denne persona (?) påstås ju har gjort ett antal stora konstverk som kräver mer än en persons arbete. Jag lämnar dom största "verken" ett tag och titta på ett konstverk som kräver avancerade svetskunskaper.

"Vandaliserade Telefonkiosken"

(YT/Waddle vid 5:40, 2016-11-15, 8 min)

Det är mycket svårt, nästan omöjligt, att göra ett sådant svetsarbete bra som nybörjare. Man behöver minst 3 månader rejäl svetsträning även om man är en gudomlig talang och troligen bör man ha jobbat som svetsare i två år för att få konstruktionen helt symmetrisk.

Det är oerhört lätt att svetsa bara lite fel så att telefonkiosken slår sej en aning. Visst, man kan värma upp och böja till en smula efteråt, men även det är svårt och kräver ofta mer än en person som jobbar med en så stor konstruktion. Man behöver kunskap om hur man fäster dom olika delarna innan svetsningen, inte helt lätt.

Även materialet och lokalen kostar pengar. Varifrån kommer sådant?

Nåja, telefonkiosken såldes för 5 miljoner kr. Frågan är vem som fick pengarna?

Det är osannolikt att en person som har svetskunskap skulle hålla i en lödpennas heta del med handen, #36 och #39. Yrkesmässigt gör man vissa saker rätt av rutin.

Magi-cat
2018-10-25 07:37
#53

#52 Och?

Konstig konst och orimligt kostsam konst har gjorts förr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-25 08:23
#54

På temat konstnärskollektiv och installationer har vi också anonymouse:🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anonymouse


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-10-25 11:23
#55

Det är väldigt naivt att tro att "Banksy" är en enskild person.

Saga Berlin hade hjälp av minst 4 personer. (YT/Tom, 2016-12-31, 2 min)

Annons:
JonasDuregard
2018-10-25 11:54
#56

#52 Eller så har hen anlitat en professionell svetsare helt enkelt, eller bett en kompis som är en hejare på svetsning om hjälp. Ingen av dem möjligheterna är särskilt upprörande eller förvånande och de är ganska mycket enklare än att Banksy är en CIA-konspiration.  

#55 Att utesluta det är väldigt trångsynt.

JonasDuregard
2018-10-25 11:58
#57

#55 En väldigt enkel förklaring som du av oklar anledning verkar bortse ifrån är att Banksy är en person, men att några av de verk och filmer som tillskrivs honom är gjorda av andra som "hakat på trenden" så att säga.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-12-08 10:26
#60

Inte Banksy, väl, men annan konstig konst: Banankonst!

Som åts upp av besökare…

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/dyr-banankonst-åts-upp-av-besökare/ar-BBXViPU?ocid=spartandhp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: