Annons:
Etikettövrigt
Läst 1830 ggr
Magi-cat
2018-06-05 17:46

Vacker sädescirkel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-06-05 17:55
#1

Majestätisk! 😍

Huygens
2018-06-05 18:03
#2

Undra hur dom mörka och ljusa fälten i cirkeln skapats.

Magi-cat
2018-06-05 18:20
#3

Antar att gräset lagts åt olika håll så det skapas ljuseffekter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-06-05 18:46
#4

Hmm, det kanske bara är skuggor, ser jag nu. Iögonfallande ändå.

Tarotstollan
2018-06-11 02:58
#5

Väldigt vacker!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sjuttan
2018-06-18 10:02
#6

Mäktig! Man får en uppfattning om storleken när man ser människor som små myror i bilden. Länge sedan jag läste något om sädescirklar. Har det börjat komma några trovärdiga förklatingar till uppkomst av dessa?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Magi-cat
2018-06-18 10:25
#7

#6 Har det börjat komma några trovärdiga förklaringar till uppkomst av dessa?

Att det är mänskliga konstnärer som gör dem 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-06-18 11:27
#8

Ja, visst är det förunderligt! Det är nog Paul Jacobs som har lärt ut det till utomjordingarna eller någon hillybilly-liga som tagit tag i situationen på riktigt. Säkert ett hemligt meddelande från rymden - tycker mig se välkommen till nya rymdäventyr önskar … http://www.cropcircleconnector.com/2017/target/targetwood2017a.html https://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/10217151/Crop-circles-demystified-how-the-patterns-are-created.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-18 12:31
#9

#8 Det är i alla fall överflödigt att vara så ironisk.😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-06-18 12:46
#10

Nu förstår jag faktiskt inte ni tror ju att det är utomjordingar som gjort det - vilket är fantastiskt. Att de använder vårt geometriska nya världen språk med fina omskrivna cirklar. Visserligen finns det med en och annan fallskärmshoppare i bilderna men det beror väl på att de utomjordiska krafterna är anpassningsbara. Visst hade det varit roligare om utomjordingarna hade använt sitt formspråk. Skönt iallafall att jordbrukarna får ersättning och att överskjutande pengar går till renovering av gemensamhetsutrymmen. Vi får alla tacka utomjordingarna för den insatsen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sjuttan
2018-06-18 13:20
#11

Eftersom jag inte satt mig in i ämnet, bara ibland beundrat bilder av vackra cirklar, vet jag inte alls hur "snacket går". Vet man att det finns konstnärer som gör dessa? Eller är det teorier? Har för mig att de lär uppstå under en natt utan att omgivningen har märkt någonting. Uppdatera mig gärna!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Magi-cat
2018-06-18 14:08
#12

#10 Nu förstår jag faktiskt inte ni tror ju att det är utomjordingar som gjort det 

Det är snorkigt att gå in på en sajt på det där sättet och klumpa ihop alla och påstå sig veta vad de "tror".  Att låtsas som att du inte "förstår" kan lätt uppfattas som nedlåtande.

Det är mer artigt om man går in in på sajten och frågar (förutsatt att frågan är uppriktigt menad för att få svar och inte är retorisk/ avsedd att håna) vad någon tycker. Det är vidare artigt, eller snarare vanligt folkvett, att inte generalisera alltför mycket eller pådyvla någon åsikter som man själv fabricerat ihop.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-06-18 16:10
#13

#11 UFO-forskaren Richard Hall har gjort TV-program (finns på youtube om man letar) där han upptäckt att det finns brittiska konstnärer som troligen avlönas och får sina bostadshyror betalda av MI5 i utbyte mot att konstnärerna / performance-artisterna gör sädescirklar.

Tillkomsten av människogjorda sädescirklar ökade kraftigt efter år 1992 när allmänheten började höja sina röster i media för att uppkomsten av sädescirklar skulle undersökas med mer metodiska arbetssätt. Brittiska militären satte då stopp för alla sådana intentioner genom att utmåla uppkomsten av sädescirklar, som skapade av "lustigkurrar".

Vissa enorma (300 m) sädescirklar sägs uppkomma på mindre än 5 minuter nattetid. Dessa snabbt skapade sädescirklar är troligen gjorda med någon typ av metod som är okänd för oss.

Annons:
Pyttelite
2018-06-18 17:13
#14

Jo jag åhåller med dig att det är snorkigt stt tro att dessa företeelse är gjorda av utomjordingar eller vad menar du? Jag skickade med länkar till hur de tagits fram men det var väl snorkigt det med? Det är förövrigt oseriöst att sprida den här typen av information om att dessa cirklar inte skulle vara gjorda av människor. Jorden är säkert inte rund heller!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-18 17:45
#15

#14 Du fortsätter med nedlåtande snorkigheter, ser jag.

Detta är ett diskussionsforum, där det kommer fram olika uppfattningar. Det brukar göra det i diskussioner. 🙂Du kallar det kanske oseriöst, men det är något annat.

Jorden är säkert inte rund heller!

Det beror på vad du menar med rund. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-06-18 20:43
#16

Jorden är inte rund. Den är lätt oval, den buktar ut runt ekvatorn.

Sjuttan
2018-06-18 22:16
#17

Ber om ursäkt för min fråga. Jag är faktiskt så dum att den var allvarligt menad. Men det Huygens skriver längst ner är just sådant som fått mig att undra. Känner mig faktiskt bara ännu dummare. Gonatt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Huygens
2018-06-18 22:23
#18

#17 Frågan är giltig.

Jag skrev vid tillfälle en sammanfattningstråd om sädescirklar på UiF.

Sjuttan
2018-06-18 22:32
#19

Tack #18. Så mycket info! Får ta lite åt gången.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Magi-cat
2018-06-18 22:44
#20

Snälla Sjuttan! Känn absolut inte så! Det är det sista jag vill på den här sajten! Och det är alltid bra att fråga!!! Kram!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-06-19 09:20
#21

#10 Läste du inte Magi-cats inlägg #7 innan du började dra in utomjordingar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sjuttan
2018-06-19 13:04
#22

#20. Ingen fara! No hard feelings at all!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Pyttelite
2018-06-29 20:51
#23

#15 Ja ,det är oseriöst att tro att dessa "fenomen" är annat än mänskliga skapelser - speciellt då som det finns tydliga bevis för att de tillverkas via en känd "industri" enligt de länkar jag tidigare refererat till.

Överskott av inträde går till gemensamhetsanläggningar i trakten och bidrag till de bönder som blir av med skörden.

Om det nu är en diskussion får jag väl tro på sanningen - eller är det bara en åsikt som ska gälla? Sen kan du kalla det för snorkighet om du vill.

Ni kan naturligtvis tro att jorden är platt också - klart att den är det. Det vet vi väl alla. 😐


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-29 21:05
#24

Gäsp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-06-29 21:12
#25

Och du tycker jag är snorkig?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JonasDuregard
2018-06-30 12:49
#26

#16 "Jorden är inte rund. Den är lätt oval, den buktar ut runt ekvatorn."

Två invändningar: 

1. Ovaler är runda. Eller i alla fall finns det ingen teknisk definition av ordet rund som utesluter ovaler. Man kan hitta en sten och säga att den är rund, utan att mena att den är en perfekt sfär. 

2. Skillnaden i radie mellan ekvatorn och polerna är runt 0.3%. Det är väldigt nära en perfekt sfär. Om du säger att jorden inte är rund på grund av det så borde du invända ifall någon säger att till exempel en biljardboll eller ett bildäck är runt.

[NeferNefer]
2018-06-30 12:55
#27

Sant, du har helt rätt. Jag tänkte på helt cirkelrund och uttryckte mig oklart.

Annons:
Pyttelite
2018-07-06 13:36
#28

#17 Sjuttan det finns i folk tron många historier kring olika geometriska figurer som konstruerats i sädesfälten under flera hundra år.

Om du läser i länken får du information om fenomenets historia; https://en.wikipedia.org/wiki/Crop_circle

I länken kan du se en svensk variant som gör reklam för SJ. Inga av vare sig dagens eller gårdagens cirklar är gjorda av marsmänniskor utan de är "man-made".

Som jag tidigare beskrev samlas det in pengar till berörda lantbrukare för att täcka för eventuella skador och överskjutande pengar brukar gå till något lokalt välgörande ändamål.

http://www.cropcircleconnector.com/2017/target/targetwood2017a.html

https://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/10217151/Crop-circles-demystified-how-the-patterns-are-created.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-07-06 17:08
#29

Vem har talat om marsmänniskor?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-07-06 17:10
#30

#29: Jag tror det var pyttelite som gjorde det. 🤓

Magi-cat
2018-07-06 17:10
#31

Aha! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-07-06 17:17
#32

Glad att kunna vara till hjälp 😉

Pyttelite
2018-07-06 17:18
#33

#29

  • #13

  • Citat från länk i #18

"Dutton tror att sädescirklarna är ett slags test från icke-mänskliga varelser. Ungefär som när vetenskapsmän ordnar svåra test för apor. Dom som gör sädescirklarna vill veta hur vi reagerar.

Letar man lite på nätet kan man hitta andra intervjuer med Dutton, där han berättar om när han jobbade med att följa satellitsignaler från okända satelliter. Han tror att vissa av dom konstiga satelliterna kunde påverka sin egen gravitation, då omloppsbanorna var för snabba i förhållande till avståndet från jorden."


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-07-06 17:53
#34

#33 Det är du som skrivit här i tråden att "ni" tror att det är utomjordingar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pyttelite
2018-07-06 17:59
#35

Jag är ytterst tacksam att ni inte tror på utomjordingsteorin precis det jag ville komma fram till - trots min nördighet! 😃

Då är vi alla överens om det - Huygens också! 😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


gudilondon
2018-07-17 19:28
#36

Dessa sädescirklar är ju ganska "vanliga" om man får använda detta uttryck.  Om de är skapade av konstnärer, så är det ju ett fantastiskt verk om man tänker på storleken, att få allting perfekt.  

Hur sjutton bär de sig åt? Och varför har inte någon "kommit på" dessa konstnärer i arbete? Det borde ju bli en kjoskvältare! 

Denna på bilden är ju helt fantastisk vacker. Sju punkter, en stjärna med sju uddar - ett Septagram.

Talet sju har alltid betraktat som magiskt.  Tja, vad ska man tro?

Pyttelite
2018-07-17 20:17
#37

Man har ”kommit på” dessa konstnärer och som tidigare angivits finns det möjlighet att skänka en liten peng för upplevelsen. Denna diskussion har förekommit under många på iFokus med resonemanget om att dessa företeelser är skapade av utomjordingar - vilket de nu inte nu är.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JonasDuregard
2018-07-19 18:24
#38

#36 "Om de är skapade av konstnärer, så är det ju ett fantastiskt verk om man tänker på storleken, att få allting perfekt. "

Det går snabbare än man kan tro.

"Hur sjutton bär de sig åt?"

Det finns olika tekniker. Enkla verktyg som plankor och rep fungerar fint. Vill du till exempel ha en cirkel är det bara att knyta ett rep runt en pinne i jorden, och andra geometriska figurer görs med liknande knep. 

"Hur sjutton bär de sig åt? Och varför har inte någon "kommit på" dessa konstnärer i arbete? Det borde ju bli en kjoskvältare! "

De har både kommits på och i flera fall själva dokumenterat hur de gör det. Och nej, det blir ingen "kioskvältare", varför skulle det bli det? Men det blev en del uppmärksamhet Bower and Chorley berättade att det var de som startade trenden.

Huygens
2018-07-19 19:18
#39

Konstnärer avlönade av MI5/MI6 som på natten gör sädescirklar, förklarar kanske existsensen av sädescirklar med "knäckta" sädesax som har en skarp böj på axet, där kanten på brädan vikit ner axet.

Däremot förklaras inte existensen av sädescirklar, som hyser sädesax med en osymmetrisk tillväxt i sädesaxets tillväxtzon, den del av sädesaxet som ser ut som en liten "led", vilket gjort att sädesaxet böjts ner i sädescirkeln på ett mer "naturligt" sätt. Sädesax, som böjts utan att knäckas.

Myndigheterna i Storbritannien har jobbat på högtryck i årtionden för att mörka och dölja, dölja och mörka förekomsten av sädescirklar med sädesax vars tillväxtzon växt osymmetriskt så att axen "biologiskt" böjts ner mot marken.

gudilondon
2018-07-19 21:37
#40

# 38

Intressant! Om du klipper så kan jag hålla i snöret! Eftersom du vet hur det går till så får du instruera mig. Och vem vet, kanske detta blir en kioskvältare, trots allt! 😉

Pyttelite
2018-07-20 09:43
#41

#40 Knappast- det är ingen magi här inte - helt naturligt gjorda konstverk och helt onödigt att leka med maten även om det ger fina bilder och uppslag till inlägg.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: