Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 1547 ggr
Vilsen M.S
5/10/18, 10:39 AM

Bilar får motorstopp!!

En väldigt konstig grej som jag har upplevt många gånger på sista tiden är att när bilister väntar på att  jag ska gå över ett övergångsställe är att deras bilar får motorstopp. Igår hände det två gånger (samtidigt som det var lustigt var det lite konstigt att det hände just två gånger igår). Vad tror ni det kan vara, tillfälligheter eller betyder det någonting? Det är inte första gången jag har upplevt detta, det har hänt mig flera gånger. Är det flera än jag som har upplevt det här?

Annons:
Mooniq
5/10/18, 10:50 AM
#1

Jag har en Golf med BlueMotion- teknik, vilket betyder att om jag stannar, lägger ur växeln och släpper upp kopplingen så stannar motorn, när jag trampar ner kopplingen så startar den igen - speciellt bra för storstadsmiljö/trafikljus, då man sparar lite bränsle/avgaser. 

Många nyare bilmodeller har olika namn men samma teknik, för att spara bränsle/avgaser.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JonasDuregard
5/10/18, 10:51 AM
#2

#0 Vad menar du med motorstopp? Fick de ringa bärgare eller var det bara att motorn stängdes av och sedan startades? 

Moderna bilar stänger av motorn automatiskt när de stannar mer än någon enstaka sekund.

Vilsen M.S
5/10/18, 1:52 PM
#3

Nej, dom fick inte ringa bärgare. Bilen stängdes av och bilisten fick starta den igen.  Men som ni skrev om moderna bilarna så kan detta vara förklaringen till att jag upplever det här. Jag är ingen expert på bilar så det kan vara förklaringen. Inget onaturligt alltså. Nu kan jag sluta fundera på detta! Tack för era förklaringar!!

Magi-cat
5/11/18, 7:55 AM
#4

#3 Jag tänkte också på det som skrivits ovan, om bilar som stannar automatiskt vid övergångsställen och sedan startar igen.
Detta smarta system finns i allt fler bilar, så det är nog det du träffat på.👍

Bra iakttagelseförmåga!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: