Annons:
Etikettövrigt
Läst 2051 ggr
Magi-cat
1/8/18, 4:49 PM

Varför måste vi sitta vid lägereldar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten krönika i Land väckte tankar. 🙂
Vad är det med människor och lägereldar, egentligen?

Krönikören funderar över att vi suttit vid lägereldar i hundratusentals år, eller längre. Ätit druckit, värmt oss, skyddat oss från rovdjur - och inte minst berättat historier, skulle jag vilja tillägga.

Bilden på kaffepannan över elden fick många lajks på Facebook. Nutidens mått på uppskattning. 😎 Bilden tilltalar oss, väcker ett gensvar. Kanske en stunds lugn och ro och värme, för människor som är och alltid varit på väg.

”Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.”

Karin Boyes diktrader passar bra.

http://www.land.se/kronika/kronika-darfor-maste-vi-sitta-vid-lagereldar/

Och det ligger något i detta med lägereldens betydelse, mycket mer och viktigare än hur många lajks man får.

Det var nämligen så att lägerelden som gjorde människan smart. ☝️ (Eller åtminstone social.)

Polly Wiessner har studerat hur jägar- och samlarfolk lever och vad de pratar om under olika tider på dygnet. På kvällen samlas man runt eldarna där  hela 80 % av tiden ägnas åt historieberättande!

"Det är ofta komplexa och symboliska historier som berättas på ett rytmiskt vis där de som lyssnar gärna fyller i. Händelser från dagen kunde spilla över på kvällens berättelser, som ekonomiska problem eller konflikter. Om dagens stora konflikt var ett äktenskapsproblem kunde kvällens berättelse handla om förfädernas äktenskap.  "

Det kan ge oss en föreställning om vad eldarna betytt för våra förfäders sociala utveckling.
Eldarna gjorde det möjligt att förlänga den aktiva delen av dygnet med flera timmar. Det var inte tillräckligt ljust för att tillverka redskap, te.x Men man kunde prata, dansa -  spela på instrument, skulle jag tro. Utveckla gemenskapen.

" Berättelserna fick dem att dela imaginära verkligheter, alltså om världen utanför byns gränser, om andras erfarenheter, om hur livet var förr och om religiösa andevärldar. När alla lyssnar samtidigt och får del av samma historier så gråter och skrattar de tillsammans. De utvecklar empati, trygghet och en humor som svetsar samman dem som grupp. Berättaren utmanas att utveckla sitt språk för att ännu bättre kunna skärpa berättelsens karaktärer och förmedla sitt budskap. Allt detta är komplexa kognitiva förmågor som kan ha gjort människan till den kreativa varelse hon är."

Studien är publicerad i Proceedings OF the National Academy OF Sciences

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/elden-gjorde-manniskan-smart

Intressant. Och visst är det något speciellt med lägerelden? Antingen man är ensam med elden och en kaffepanna (och möjligen Facebook) som i första exemplet, eller delar upplevelsen med en grupp.

Människan är alltid på väg, men återvänder till gemenskapen vid elden. Det är ganska fint, att ha och minnas något urgammalt tilltalande och rogivande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Dioramabyggare
1/10/18, 12:54 AM
#1

Tack Magi-cat!

Medan jag läste ditt kloka inlägg tänkte jag "kanske sociala medier på ett sätt är nutidens "lägereld"?". Men skillnaden är ju i så fall att den där sköna värmen inte går att återskapa så att den går att känna, och värmas av, från en datorskärm.

Magi-cat
1/10/18, 7:48 AM
#2

Tack själv, Dioramabyggare! 

Bra tänkt med sociala medier. Men där saknar vi som du säger den sköna värmen. Förutom det är det inget vi samlas runt, sköter och vårdar, som är till beskydd. Den fysiska gemenskapen spelar också in, och det där att berätta historierna och föra kulturarvet vidare.
Långt ifrån alltid man känner värme från sociala medier…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
1/11/18, 2:04 AM
#3

#2: Varsågod så mycket, Magi-cat!

Ditt svar fick mig förresten att tänka på boken "Budskap från andra sidan", en dokumentärbok skriven i romanform av den amerikanska författaren Marlo Morgan som får en inbjudan att leva med en grupp nomadiserande aboriginer i fyra månader. Boken är så spännande och "levande" skriven att jag hade svårt att lägga den ifrån mig innan jag läst ut den.

En liten presentation av boken finns här https://paranormal.se/topic/budskap_fran_andra_sidan.html

Magi-cat
1/11/18, 8:31 AM
#4

#3 Vad bra! 🌺

Tänkte vi kunde ha lite boktips i anslutning till ämnet, och den är bra att börja med! 👍
(Den verkar vara slutsåld i handeln, men finns att låna på bibliotek.)

.

Jag läste någonstans att kvinnorna hade en stark ställning bland våra förfäder för länge sedan, eftersom de rådde över elden… (Men jag minns inte var jag läste det.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/19/21, 8:34 PM
#5

Elden hör väldigt mycket samman med människan …

https://www.utemagasinet.se/artiklar/nyheter/20210817/tillbaka-till-lagerelden-darfor-dras-du-till-eldens-lagor/

En bok om eldens innersta väsen och t.o.m. den vetenskapliga förklaringen till densamma.

""Konsten att elda" är boken som lär dig allt om att göra upp eld utomhus. Eld- och överlevnadsexperten Mattias Norberg delar med sig av sin detaljerade kunskap om allt från att välja rätt ved och tillverka fiffiga tändmaterial till hur du får igång en perfekt brasa, även när veden är sur, vinden viner och tändstickorna glömts kvar hemma. Boken är rikt illustrerad med bilder som steg för steg lär ut såväl moderna som uråldriga eldningstekniker. Boken berättar också om människans långa och nära relation till elden och ger även den vetenskapliga förklaringen till eldens innersta väsen och beskriver vilka faktorer som avgör om du ska få fyr. Inget lämnas åt slumpen i denna unika och fascinerande berättelse om konsten att elda!"

https://www.bokus.com/bok/9789174249996/konsten-att-elda-allt-om-hur-du-forbereder-tander-och-slacker/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Elden har fått ett uppsving på senare år, i slott och koja – och tändstålet har blivit en livsstilsmarkör att hänga om halsen. Men varför blir vi som förtrol
Upp till toppen
Annons: