Annons:
Etiketterrymdenuniversumufo
Läst 2984 ggr
Magi-cat
2017-11-21 20:56

Oumuamua - oväntat besök från annat solsystem

Tråden uppdaterad 2023-04-01/M-c/##27

(https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5a1484e0ce12c4209600164d-ovantat-besok-fran-annat-solsystem?discussions-1#14 "Direkt länk till kommentar")  om att föremålet kan vara tillverkat av en utomjordisk civilisation, enligt en hypotes.

Vi har en långväga besökare på besök nära jorden!

En ovanlig asteroid, formad som en 400 m lång mörkt rödaktig cigarr, gör oss den äran. Den lystrar till namnet " Oumuamua". Åtminstone är det vad den kallas här. 

I miljontals år har den varit på väg. Efter besöket hos vår jord fortsätter den sin färd med en hastighet av 95 000 km/tim.

Alltid roligt med långväga besökare och vi säger välkommen och välkommen tillbaka, tills nästa gång. ✨🌛

"– Vi fortsätter att observera det här unika objektet och hoppas att vi kan klargöra ännu tydligare var det kommer ifrån och vart det är på väg nu. Nu när vi funnit den första asteroiden från ett annat solsystem är vi redo för fler!"

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mystisk-asteroid-pa-besok-fran-ett-annat-solsystem


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
  • Redigerat 2023-04-01 20:25 av Magi-cat
Annons:
[Hukanson]
2017-11-21 21:04
#1

Fantastiskt att även om vi kan helt förklara fenomen i vår omvärld finns det ändå så mycket oförklarat i ett större perspektiv.

Farwuq
2017-11-24 19:04
#2

Troligen har den en hyperbolisk bana.
Den kommer inte tillbaka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-11-24 19:38
#3

#2 Nej, men säkert någon annan. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Patrikperssonoslo
2017-11-27 06:10
#4

Den var helt röd på grund av strålningen i universum. 

Kan bli svårt att resa i universum när det är så mycket strålning tänker jag när jag såg stenen.

Det kan däremot vara som så att stenen visar hur liv kom till jorden. En sten från en annan värld med någon form av bakterie på sig. 

Jag är däremot osäker på om något klarar strålningen i universum!

Farwuq
2017-11-27 06:28
#5

Varför skulle den blivit röd av "strålning"? Kan det inte vara en röd mineral.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-11-27 07:46
#6

#5 Jag undrar också varför det inte helt enkelt kan vara rödaktigt mineral.

.

Den liknar andra resenärer, som kometer, men ändå inte:

"Spectroscopic measurements show that the object’s surface is consistent with comets or organic-rich asteroid surfaces found in our own Solar System"

https://www.nature.com/articles/nature25020


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-11-27 07:57
#7

Kort video, ca 1 min. Ingen grunka i vårt soslystem har denna form, därför är Oumuamua så intressant, samt att den är så ofattbart gammal…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-27 08:00
#8

""We also found that it had a reddish color, similar to objects in the outer Solar System, and confirmed that it is completely inert, without the faintest hint OF dust around it."

This implies that the asteroid is made OF dense material - rock and possibly metal - and has no water or ice. The redness OF the surface was probably caused by cosmic irradiation over the hundreds OF millions OF years it has been travelling the Milky Way galaxy."

https://www.sciencealert.com/interstellar-extrasolar-asteroid-weirder-than-we-knew-oumuamua


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Patrikperssonoslo
2017-11-27 18:53
#9

Jag vet inte varför den är röd men det stod liknande på den sidan jag läste på NASA:

These properties suggest that ‘Oumuamua is dense, comprised OF rock and possibly metals, has no water or ice, and that its surface was reddened due to the effects OF irradiation from cosmic rays over hundreds OF millions OF years. 

javascript:nicTemp(**https://www.nasa.gov/feature/solar-system-s-first-interstellar-visitor-dazzles-scientists** href="https://www.nasa.gov/feature/solar-system-s-first-interstellar-visitor-dazzles-scientists" rel="noopener noreferrer" target="_blank">);

Skulle varit intressant om vi haft något att undersöka den med  🙂

Magi-cat
2017-12-09 16:20
#10

Nu föreslås från SETI-håll att Oumuamua kan vara en strimla från en planet som kommit för nära sina stjärna och slitits sönder. Gravitationskrafterna från en andra stjärna i omlopp kan sedan ha skjutsat ut den på sin ensamma evighetsfärd.

https://www.newscientist.com/article/2155904-that-interstellar-asteroid-could-be-a-shard-of-a-shredded-planet/?cmpid=ILC|NSNS|2017_webpush&utm_medium=ILC&utm_source=NSNS&utm_campaign=webpush-asteroid


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-12-20 11:29
#11

Har Oumuamua kommit från ett solsystem liknande vårt eget?

"De har studerat teleskopbilder av asteroiden och sedan jämfört med tidigare experiment som har gjorts där isigt material har bombarderats med partiklar. Forskarna har då kommit fram till att asteroiden måste ha varit täckt av organiskt kolrikt material som har skyddat det isiga materialet från att smälta och förångas när objektet passerade solen."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ufo-asteroiden-ar-tackt-av-organiskt-material


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2017-12-20 12:13
#12

Frågan är varifrån kommer det organiska?

När jag var barn och gick i skolan - långt före många av er var födda - så hävdade man att olja var fossiliserat material av livet som funnit här för miljontals år sedan.
D.v.s. att olja och stenkol var vad som var kvar av döda träd och urtidsdjur.
Nu mera vet man det finns sjöliknande vätske- och kolvätefyllda områden på Saturnus månen Titan.

Kolväten finns alltså "där ute" i rik mängd - och där har man inte sett rester av urtids fauna och flora.
Frågan är, hur har de kommit till?
Är den en fortgående process - här på jorden?
Man brukar säga att råoljan är slut - valfritt år - men stämmer det?
Kanske det skapas nya oljor djupt där nere som läcker upp genom jordskorpan?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-12-20 20:37
#13

I senaste tidningen Populär Astronomi 2017:04 står det om Oumuamua.

Man talar bl.a. om den ovanliga formen och att den strålar ut ljus på ett så vitt man vet unikt sätt. Inget annat känt objekt ser ut på det här sättet.

En annan möjlig förklaring till den avlånga formen skulle kunna vara att den reflekterar ljus på ett ovanligt sätt, kanske som en "extrem variant av mönstren på Saturnus' måne Japetus' yta."

Ljuskurvan måste alltså analyseras mer.

Däremot står det intet om det organiska materialet. Det kanske upptäcktes efter att tidningen gick i tryck.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-11-07 08:08
#14

Utomjordisk rymdsond?

Ett år sedan  Oumuamua var på besök, men fortfarande intressant..

Är/var den rent av en utomjordisk rymdsond minsann? 😮

" Det 400 meter långa föremålet Oumuamua observerades från jorden för första gången i oktober 2017. Sedan dess har rymdforskare dryftat vad det kan röra sig om. Föremålet har benämnts komet, asteroid och med den nya termen ”interstellärt objekt”. Enligt en forskningsrapport från Harvarduniversitetet kan det nu röra sig om ett tillverkat föremål från en utomjordisk civilisation."

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/asteroid-kan-vara-utomjordisk-rymdsond-11865729


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-11-08 09:54
#15

"Möte med Rama".
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2019-02-12 10:45
#16

"Trajectory calculations also confirmed that it had come from interstellar space, with its origin likely to be somewhere in the constellation Lyra – home to the fictional aliens in Carl Sagan’s novel Contact, the possible alien in Gene Brewer’s novel K-PAX and the Galactic Empire in Isaac Asimov’s Foundation novel trilogy."

https://physicsworld.com/a/oumuamua-visitor-from-another-star/

🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2019-02-12 20:21
#17

Ett av flera sätt att bedriva forskning: 

1. Hitta en fråga vi inte säkert vet svaret på. 

2. Fyll på med aliens.

3. Skörda uppmärksamhet. 

Svårigheten ligger i en balans mellan att uttrycka sig tillräckligt vagt för att man ska kunna bemöta kritik från andra forskare med "vadå, jag bara ställer frågor", och samtidigt nämna de nyckelord som krävs för att media ska tolka det man skriver som "OMG ALIENS!" 😎. 

När jag tänker efter är det nog ingen balans, ju otydligare spekulationer desto bättre.

Magi-cat
2019-02-12 20:32
#18

#17 Vad syftar du på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2019-02-12 21:10
#19

Att det är lätt att få uppmärksamhet i media om man som forskare spekulerar om att ena eller andra föremålet i rymden är tillverkad av utomjordingar. Oavsett hur trovärdig den hypotesen är.

Magi-cat
2019-02-12 21:58
#20

Jag tycker du överdriver. Om du lyckas hitta att det står "OMG ALIENS" någonstans så är det ändå marginellt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2019-02-12 22:50
#21

#20 OMG ALIENS var som jag skrev medias tolkning av artikeln och inte ett exakt citat. 

Men visst, här är en länk som nära nog bokstavligt säger precis så:
https://www.thecut.com/2018/11/scientists-say-alien-spacecraft-oumuamua-headed-to-earth.html

"But if it does function as a solar sail, another possibility arises: that it was manufactured to function as such. By aliens! OH my god."

(En i övrigt ganska OK genomgång av läget ska sägas, tyckte mest det var kul att de skrev just så)

Magi-cat
2019-02-14 08:30
#22

#21 Tack för att du tillför lite mer av "OMG ALIENS" till tråden, med en söt bild dessutom!

Helt ok genomgång skulle jag vilja säga och helt ok av Harvard att man ändå tar med denna möjlighet, med erforderlig försiktighet.

Självklart rönte detta objekt uppmärksamhet och ska så göra!

Till slut, från the Cut:

"Okay, well, anyway, if any aliens are reading this on their solar sail, en route to a new planet full OF similar life-forms (in the updated Twilight Zone I have to imagine the non-Earthlings would be escaping devastating climate change on their home planet), please note that Earth is also a doomed planet on the verge OF suicide. Maybe try another!"

De kanske knäppte en bild på vår vackra pale blue dot i alla fall. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-06-30 18:32
#23

Den långväga besökaren Oumuamua fortsätter att fascinera!

Tänk om … den trots allt är en länk till oidentifierat liv, tänk om den har en uppgift, att skanna för signaler från jorden?

Intressanta funderingar i länken:

https://www.space.com/oumuamua-unidentified-aerial-phenomena?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

If some UAP turn out to be extraterrestrial technology, they could be dropping sensors for a subsequent craft to tune into. What if ‘Oumuamua is such a craft?
Magi-cat
2022-01-24 09:40
#24

Inte heller är Oumuamua ett isberg av kväve, vilket var en av idéerna. Isberget skulle då ha poppat ut från någon Pluto-liknande planet någonstans långt borta …

Men detta motsägs av att rent kväve (nitrogen) är sällsynt.

"According to Siraj and his co-author, Harvard astrophysicist Avi Loeb, Jackson and Desch's conclusion that 'Oumuamua is a nitrogen iceberg is flawed because there isn't enough nitrogen in the universe to make an object like 'Oumuamua, which is somewhere between 1,300 and 2,600 feet (400 and 800 meters) long and between 115 and 548 feet (35 and 167 m) wide"

https://www.livescience.com/oumuamua-not-nitrogen-iceberg?utm_content=space.com&utm_medium=social&utm_campaign=socialflow&utm_source=facebook.com&fbclid=IwAR1LrJ2elRP7rsu4zwFIZkvi4M8DR58Z2QueYoVYOiMXTfjPHbMiAvimUXA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

The interstellar visitor 'Oumuamua might not be a nitrogen iceberg after all. But what is it?
Magi-cat
2022-01-24 09:43
#25

Klart mystiskt och sällsynt är den i alla fall. Får vi någonsin reda på vad det är/var?

"Ultimately, we'll never know. And maybe, like that strange visitor, we should just move on."

https://www.space.com/oumuamua-first-interstellar-visitor-true-nature-mystery?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astronomers have proposed lots of ideas to explain 'Oumuamua's odd characteristics, and we're unlikely ever to find out which one is correct.
  • Redigerat 2022-01-24 09:45 av Magi-cat
Magi-cat
2022-03-10 20:55
#26

Nu vill man i ett projekt hitta och ta en bild på nästa objekt liknande Oumuamua.

"I en intervju med Warp News avslöjar Harvard-professorn Avi Loeb för första gången sina planer på att skjuta upp en rymdfarkost som väntar i rymden och skicka den att möta och ta det första fotot av en besökare från bortom solsystemet."

Men projektet är inte igång ännu och allt verkar väldigt osäkert …

https://www.warpnews.se/rymd/exklusivt-en-rymdfarkost-kommer-att-motas-med-vad-som-kan-vara-frammande-teknologi/?fbclid=IwAR3UfG8-J_olY-X0G8k3KAS_HYbfAjB5FVAMKq-GeP8eizS-o-0wugTUif8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AVSLÖJANDE OM NY RYMDMISSION: I en intervju med Warp News avslöjar Harvard-professorn Avi Loeb för första gången sina planer på att skjuta upp en rymdfarkost som väntar i rymden och skicka den att möta och ta det första fotot av en besökare från bortom solsystemet.
Magi-cat
2023-04-01 20:23
#27

Spännande, det diskuteras fortfarande om oumuamua är/var en typ komet eller tillverkad sak från en utomjordisk civilisation.

antingen:

"Nu anser sig en amerikansk kemist och en geofysiker ha funnit en helt naturlig förklaring till Oumuamuas udda bana. I tidskriften Nature föreslår de att himlakroppen pyste ut vätgas när den rundade solen, på liknande sätt som en komet som får en svans av förångade gaser i närheten av solen. I sådana fall skulle Oumuamua vara en sorts komet, trots att man aldrig kunde observera dess svans"

eller:

"Avi Loeb anser att observationer av ljuset från besökaren skvallrar om att Oumuamua har formen av en platt pannkaka, som knappast finns naturligt i universum och därför måste vara tillverkad av någon."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/oumuamua-en-komet-eller-rymdskrot-fran-en-utomjordisk-civilisation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den långväga besökaren Oumuamua är en komet, hävdar nu två amerikanska forskare. De vill med det nu sätta punkt för flera år av spekulationer om vad för slags himlakropp som passerade vårt planetsystem 2017. Dess märkliga bana har fått den teoretiska fysikern Avi Loeb spekulera om en främmande rymdfarkost. – Den beter sig inte som en komet och är heller ingen komet, säger han till SVT.
Annons:
Magi-cat
2023-04-01 20:24
#28

Jag hoppas det inte har något med dagens datum att göra. 😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: