Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 2744 ggr
Magi-cat
2017-10-20 18:22

Hål i månen upptäckt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är hål i osten, förlåt, månen!

Japanska forskare har upptäckt stora hål och grottsystem i Marius hills-regionen på månen. Denna typ av hål kallas skylights, eller "takhål" på svenska.

Håligheterna bildas när lava trängt upp ur månens inre och stelnat vid ytan.

Det finns förhoppningar om att kunna bygga en månbas i grottor som dessa, eftersom människor där skulle skyddas för meteoritnedslag, strålning och alltför extrema temperaturvariationer.

"Using radar data from SELENE, the team managed to find this lava tube underground. At Marius Hills, near the Moon's equator, they saw an echo pattern consistent with that OF an underground cavern. The crater at the top, Marius Crater, is thought to be a skylight to the cavern below."

Källa:

http://www.iflscience.com/space/scientists-have-found-a-perfect-place-to-build-a-moon-base/

bilder från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2017-10-21 12:04
#1

Var är den uppträngda lavan?

Det finns inte tillstymmelse till lava runt hålet.

Och hur trängde den sista kvarvarande lavan upp ur marken så att det bildades ett djupt hål in i Månen?

Var det en liten tomte som knuffade upp den sista mängden halvstelnad lava så att hålet bildades? Blev tomten inte väldigt varm om händerna i så fall?

Var finns beviset för att det är ett "lavahål", om det inte bara är ljug? Räcker det att en auktoritet uppfinner ett hittepå att det är ett "lavahål", så ska vi tro på det?

Magi-cat
2017-10-21 12:16
#2

I länken nedan kan man läsa om den vulkaniska aktiviteten på månen. Sådan förekom längre fram i tiden än man tidigare trott och intensiteten var tidvis mycket hög. 

Den magma som trängde upp lade sig i sänkor och dalgångar och bildade de lavaslätter man kallade "hav".

Den vulkaniska aktiviteten har bildat de tunnlar och grottor man nu hoppas ska kunna inhysa baser på ett säkrare sätt än vid ytan.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/baser-i-manens-lavatunnlar

Artikeln är från 2013.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-10-21 12:30
#3

Och hur tog sej den sista kvarvarande mängden lava upp ur hålet? Alltså så att det bildades ett kilometerstort hål.

Kravlade lavan upp av sej själv? Som en larv som skulle förpuppas och efterlämnade ett tomt kilometerstort hål?

Hur tog sej den sista kvarvarande lavan ut ur hålet?

Kröp lavan upp på små fötter?

Och var finns all den lavan idag, som påstås tagit sej upp ur hålet? På fotot kan vi bara se en enda stor platt slätt runt ett något ihopsjunket kilometerstort hål.

Det finns inte tillstymmelse till lava någonstans.

Det finns bara lögner i tidningsartiklar.

Magi-cat
2017-10-21 13:28
#4

#3 Den flöt ut över månens landskap. Kan tänka mig att det var en ganska livlig aktivitet.

Jfr t.ex Hawaii.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-10-21 13:52
#5

Men du har alltså ett kilometerstort hål som det flödar lava ur. Sånt kallas en vulkan. Det borde blivit ett gigantiskt flera km högt vulkanberg där lavan stelnar. Som en jättelik kastrull med havregröt som långsamt kokar över.

En vulkan med en kilometerstor vulkanöppning bildar ganska omedelbart ett högt berg, för lavan är inte som vatten utan stelnar ganska snabbt trögflytande när värmen strålar bort.

Jfr t ex Hawaii.

Hawaii består av enorma vulkaner, 5 - 10  km höga med det mesta av vulkanbergen under vattenytan. Höga berg. Gigantiskt höga vulkanberg i vissa fall. Och då har Hawaiis vulkanberg ändå kraftigt slipats ner av vind- och vattenerosion.

Månen har varken vind eller vatten.

Och så den svår frågan.

Hur blev det ett kilometerstort tomt hål? Hur försvann den sista mängden lava ur hålet? Det är ju trots allt ett väldigt djupt hål ner i marken, kanske flera km djupt.

Hur får du ett helt tomt hål?

[Jbgs]
2017-10-21 23:15
#6

#5 du ser att det är en katt framför månen eller ??!!

Annons:
Magi-cat
2017-10-22 07:36
#7

#5 Det "borde" inte alls nödvändigtvis blivit ett km-högt vulkanberg eftersom vulkanisk aktivitet kan ta sig olika uttryck. Även om ämnet vulkanisk aktivitet är mycket intressant, för det kanske lite för långt för just den här trådens syfte, men i den här länken står att läsa om vulkanisk aktivitet på jorden:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/geologi/vulkanerochjordbavningar/vulkanerochvulkanism.1070.html

Aktiviteten kan alltså ta sig olika uttryck och magma strömma upp ur sprickor eller hål (inte bara vulkaner) eller så når den inte ens jordytan. Ibland bildas grottsystem. "Lavatuber" finns även på jorden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-10-22 12:44
#8

Låt oss fundera lite på vad du skrev.

Anta att vi har en lavaöppning i marken som är 100 m i diameter och där det rinner ut lava som pressas upp underifrån. Vad tror du hände med alla den lavan?

Lavan flödar upp ur det 100 m breda hålet, rinner ut, kyls ner, rinner långsammare för att till slut stelna. Du får floder och kullar av lava som är alltmer stelnade ju längre bort du kommer från den 100 m breda lava-öppningen.

Efter hand byggs ett vulkanberg upp, kanske 1 - 2 km högt i takt med att lavan fortsätter välla ut.

Anta istället att du har ett 1000 m brett hål som det strömmar lava ur. Det innebär att öppningen har 100 ggr så stor yta och om hastigheten på lavaflödet är oförändrad, strömmer det alltså ut 100 ggr så mycket lava.

Du måste få som resultat ett gigantiskt lavaberg. En enorm vulkan, många km hög, många km bred, som på Hawaii.

Om du nu hävdar att det inte bildas en vulkan av en 1000 m bred lavaöppning, var tar lavan vägen i så fall? När lavan väl pressats ur hålet kan den troligen inte rinna mer än högst 15 km innan den har stelnat. I vilket fall som helst, om lavan klarar av att rinner iväg 15 km, krävs det stora mängder het lava för att rinna så långt och den enorma mängden stelnade lavan måste därför synas på Månens yta idag.

Från artikeln i #0:

"…the cavern is part OF a larger chain that extends for 60 kilometers (37 miles), and is at least 1 kilometer (0.6 miles) high and wide."

Det innebär att hålet är minst 1 km högt och 1 km brett, dvs 1000 m i diameter. Var hamnade lavan som kom ut ur det 1 km breda hålet? Om du har änden på ett 1 km brett lavarör var återfinns i så fall all stelnad lava?

Du ser inte tillstymmelse till stelnad lava.

Ingen stelnad lava någonstans.

Du har ett hål i marken. Ingenting annat.

NASA och forskarna ljuger.

Magi-cat
2017-10-22 13:20
#9

#8 Du antar en massa.

Vad antar du syftet skulle vara med att hitta på att månen har ett (fullt rimligt) hål?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-10-22 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag vet inte. Nu kanske du kan svara på mina frågor:

Var är vulkanberget som borde uppstått ur det 1 km breda lavahålet?
Var har all lava tagit vägen, som borde vält ur det 1 km breda lavahålet?
Hur har lavan i själva hålet försvunnit, så att det har bildats ett (flera km?) djupt hål i Månen?

(Fotot är NASA, public domain)

Magi-cat
2017-10-23 08:57
#11

#10 "Jag vet inte"

Vet inte? Ändå verkar du utan skuggan av tvekan dissa hela den mest troliga teorin dvs att det rör sig om ett (eller flera) hål i månen orsakade av naturfenomen?

Jag skulle kunna kontra på samma sätt och säga att "Jag vet inte" och ändå begära att bli tagen på allvar. 😎

Jag lade en länk längre upp där det står om hur vulkanisk aktivitet kan ta sig olika uttryck. Titta i den, det finns fler, bara att söka.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-10-23 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Det där var ett ärligt svar från min sida.

Jag vet inte det ev syftet med detta hål.

Jag vet inte.

Faktum är att jag inte ens vet om det finns något bakomliggandet syfte med hålet. NASA har i årtionden ljugit om i stort sett allting. Faktum är att jag inte ens säkert vet om det ens existerar ett hål eller om NASA fotomanipulerat bilden på hålet.

Ska jag hånas för att jag inte vet?

Jag vet inte.

Men för att en auktoritet sagt åt dej hur du ska tänka är du tvärsäker på att det är ett kilometerstort hål efter en lavatub, trots att det inte finns tillstymmelse till lava någonstans. Därför upprepar jag mina frågor.

- Var är vulkanberget som borde uppstått ur det 1 km breda lavahålet?
- Var har all lava tagit vägen, som borde välla ur det 1 km breda lavahålet?
- Hur har lavan i själva hålet försvunnit, så att det har bildats ett (flera km?) djupt hål i Månen?

- Var är den stelande lavan?

Magi-cat
2017-10-23 15:38
#13

#12 Hånas? Jag hoppas verkligen att ingen hånar dig, eller mig, eller någon annan.

Det är mycket jag inte heller vet, men den rimligaste förklaringen är den presenterade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2017-10-23 15:58
#14

Men var är den stelnade lavan?

Titta noga på marken kring det kilometerstora hålet.

Hur kan den "presenterade förklaringen" vara den rimligaste förklaringen om det inte finns tillstymmelse till stelnad lava någonstans?

JonasDuregard
2017-11-02 07:54
#15

Huygens: Du har totalt missförstått hela processen. Det har inte flödat lava ur hålet någonsin. 

Lava har flödat på månens yta (för väldigt länge sedan). Det översta lagret stelnade och blev så småningom till månens yta. Under det lagret fortsatte lavan att flyta i strömmar. Vissa sådana strömmar tömdes över tid och bildade stora grottor. Något får sedan grottans tak att kollapsa vid något ställe så att det bildas ett hål. 

Hålet i ytan har alltså inte bildats av flödande lava utan är bara ett hål i taket på en grotta som bildats av flödande lava.

Magi-cat
2017-11-02 08:26
#16

Bra förklaring.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-11-02 14:12
#17

#15 Om det har flödat lava i "lavarör" över Månen, var har den lavan i så fall tagit vägen? Någonstans borde detta kilometerbreda "lavarör" mynnat ut och tömt av en massa lava.

Hur kan det vara ett "lavarör", om det inte finns tillstymmelse till stelnad lava någonstans?

Var finns ansamlingen av den stelnade lava?

JonasDuregard
2017-11-02 23:37
#18

#17 "Hur kan det vara ett "lavarör", om det inte finns tillstymmelse till stelnad lava någonstans?"

Har du hört talas om uttrycket "att inte se skogen för alla träd"? 🙂

Lavan har stelnat och bildat månens yta. Den stora gula saken du ser ibland på himlen när det är mörkt ute? Den består av stelnad lava. 

"Var finns ansamlingen av den stelnade lava?"

Har du sett de stora mörka fläckarna på månen ("Månhav")? Ny forskning visar att de inte består av ost som resten av månen, utan är gigantiska ytor av vulkanisk basalt som bildats när lava från vulkanutbrott stelnat. Fler frågor?

Huygens
2017-11-03 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Antingen förstår du inte problemet eller bortser från det.

När stora delar av Månen befann sej i ett slags halvsmält tillstånd kan man tänka sej att dom sk "månhaven" bildades. Visst. Men det är inte frågan om jättelika hav av lava, utan om påståenden om dom senare uppkomna långa "lavarören". Vid en tidpunkt när månens "hav" redan var formade som flata slätter.

Påståendet är att du alltså har ett uppflöde av lava från månens inre, därefter ett 60 km långt "lavarör" över en helt platt slätt och slutligen inget utflöde och ingen ansamling av stelnad lava.

Lava stelnar dessutom successivt i takt med att lavan kyls ner. Lava är inte lättrinnande i evighet, som vatten i en vanlig flod. Så hur har lavan flödat en sträcka av 60 km om teorin med 1 km tjocka "lavarör" inte är påhitt? Hur kan "lavaröret" var lika tjockt hela vägen, trots att lava stelnar vid nedkylning?

Framför allt, var har den påstådda utflödade lavan tagit vägen? Var är alla stelnad lava? Lägg märke till hur platt marken är på fotot. Rimligen borde lavan ha kylts och stelnat i en rejäl ansamling på den platta slätten efter ett antal km.

Teorin om "lavarör" som är 1 km tjocka och som magiskt kan ringla fram i 60 km bygger bara på antaganden. (wiki)

(Foto från wikimedia (länk), NASA public domain)

JonasDuregard
2017-11-03 11:23
#20

#19 Jag märker att du hoppat vidare till helt andra invändningar nu, i ett klassiskt försök att flytta målstolparna. 

Jag kan tänka mig att ta mig tid att slå hål på dina nya invändningar också, men då vill jag först att du medger att dina tidigare invändningar om lava som flödar ur hål och allt det där var ogiltiga och helt baserade på missförstånd från din sida.

Annons:
Huygens
2017-11-03 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Du förstår alltså inte problemet. Det finns inte tillstymmelse till stelnad lava någonstans.

Vi har ett annat exempel med ett påstått hål i Stillhetens Hav, där det inte syns någon som helst lava.  Detta hål (foto NASA, public domain, datum: 2010-04-24) är bara 100 m i diameter.

Och lägg märke till hur ljus bottnen och hur ljus halva kanten på hålet är i förhållande till den omgivande mörka och suddiga slätten. boston.com, 2010-09-15

Hur kan bottnen på hålet vara ljusare och skarpare än den platta slätten runt omkring? Min uppfattning är att vi här har trolig NASA fotomanipulering.

Vi har då några alternativa möjlighter:

- Foton på hål och "lavarör" är möjligt fejk.
- Dessa "lavarör" har uppkommit på ett annat sätt än genom lava.
- Månen är ett konstgjort rymdskepp som sänder ut ondskefulla vibrationer.

Om du tittar på det bifogade fotot av hålet som är 100 m i diameter, så är hålet nästan cylindriskt ner till en relativt platt botten, ungefär som om hålet är resterna efter ett cylindriskt hus eller en skorsten, som någon lyft rakt upp ur marken och flugit iväg med.

Hur kan halva hålkanten + den synliga bottnen på hålet var mycket ljusare än den omgivande platta slätten, utan att fotot är fejk?

Hur kan hålkanten + bottnen skina klart, detaljerat, tydligt och mer skarpt än den omgivande suddiga slätten runt hålet?

Har NASA haft en ljustekniker som riktat en strålkastare mot ett hål i en TV-studio på ett stycke fejkmåne (här på jorden) och därefter låtit en kameraman ta fotot? Till slut har en NASA-fotomanipulatör med datorgrafik gjort den omgivande "slätten" mer suddig, så att man inte ska kunna se att det rör sej om en fejkmåne, en modellmåne i en TV-studio.

Du har egna ögon att se med.

Magi-cat
2017-11-03 12:38
#22

#21 Vilket alternativ förespråkar du själv och vad har du för förklaring till hålet/hålen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-11-03 13:03
#23

Jag vet inte. Jag vet ju inte ens om dessa hål och "lavarör" ens existerar.

Forskarna inom fältet Electrical Universe menar att "lavarören" är resultatet efter elektriska fenomen och avser då i synnerhet mönster i marken på Mars inklusive Valles Marineris (wiki). Men jag vet som sagt var inte. Foton på Mars är troligen ännu lättare för NASA att fejka, då Mars ligger längre bort och är svårare att observera för oberoende forskare.

Jag håller mej kort om bakgrunden. Den intresserade får leta själv. Etablerad vetenskap bygger astronomiska antaganden om rörelser i stort sett enbart genom påverkan av gravitation (stjärnor, galaxer, galaxhopar mm).

Forskningsfältet Electrical Universe menar att elektromagnetiska fenomen + elektriska strömmar genom rymden ger minst lika stor eller större påverkan än gravitation på galaxer mm.

Ett exempel som stöder forskningsfältet Electrical Universe teori, är att solen är miljontals grader varmare utanför solens ytan än nära ytan och att anomalin är resultat av elektromagnetiska fenomen och inte av fusion. Ett annat exempel är att vissa partiklar i solvinden har högre hastighet vid Pluto, än då partiklarna slungas ut från solen när Merkuris.

Fråga mej inte efter exakta referenser för det var så länge sedan jag såg detta, men den intresserade kan leta på yt under Electrical Universe. Vissa partiklar har en hastighet av 400 km/s när dom kastades ut från solen innanför Merkurius. Vissa av dessa partiklar från solvinden hade ökat sin hastighet till 700 km/s eller i extrema fall 900 km/s när partiklarna passerar Pluto, trots att hastigheten borde minskat pga solen dragningskraft över resans gång.

På samma sätt finns det teorier inom fältet Electrical Universe att elektriska fenomen orsakat formationer på Månen och Mars. Men jag vet inte.

Teorin om dom hastighetsökande partiklarna bygger på mätdata från NASA, som kan vara fejk, för att skapa mer förvirring, så jag hyser en hög grad av misstänksamhet mot NASAs påstådda mätvärden om hastighetsökande partiklar från solen.

Existerar Valles Marineris?

Har jag sagt det? Jag säger det igen.

Jag vet inte.

JonasDuregard
2017-11-03 13:22
#24

#21 "Du förstår alltså inte problemet. Det finns inte tillstymmelse till stelnad lava någonstans."

Det där är motsatsen till rätt. Det finns stelnad lava precis överallt. 

"Vi har ett annat exempel […}"

Nej, jag tycker vi diskuterar klart det vi pratat om först. Det hör till allmänt hyfs och artighet i en diskussion att man inte bara hoppar vidare till något annat när man inte vill svara. När du håller med om att dina första invändningar var fel så går jag med på att diskutera andra invändningar, men jag kommer inte lägga energi på att förklara på vilket sätt du har fel om du bara blundar för svaren på dina frågor.

Huygens
2017-11-03 13:45
#25

Det finns lavaflöden och lavarör på jorden, men då syns stelnad lava, på, runt och i slutet av utflödet av lavaröret, ibland i havet.

Dessutom blir lavarör på jorden inte så stora som 1 km. Många lavarör på jorden är sällan mer än 10 - 20 m i diameter och då syns en utsida med lava, om inte växtlighet, sand, jord och aska från en vulkan täckt över lavaröret.

I fallet med det 60 km långa "lavaröret" på 1 km tjocklek på månen, syns inte tillstymmelse till lava. Istället syns en helt platt grusslätt med ett stort hål i marken. Månen har ingen vind och inga hav, så var kommer allt grus från? Var kommer allt grus ifrån, som täckt över det 1 km tjock lavaröret?

Varför syns inte den stelnade lavan från "lavaröret" på månen?

Varför syns bara grus på en platt slätt?

JonasDuregard
2017-11-03 14:22
#26

#25 "Det finns lavaflöden och lavarör på jorden, men då syns stelnad lava, på, runt och i slutet av utflödet av lavaröret, ibland i havet."

Precis som på månen då. Varför vägrar erkänna att basaltstenen som täcker röret är just stelnad lava?

"Dessutom blir lavarör på jorden inte så stora som 1 km"

Kanske för att så stora grottor på jorden kollapsar mycket snabbare än på månen (på grund av starkare gravitation och fortsatt seismisk aktivitet). 

"Många lavarör på jorden är sällan mer än 10 - 20 m i diameter och då syns en utsida med lava, om inte växtlighet, sand, jord och aska från en vulkan täckt över lavaröret."

Så det du säger är att på jorden ser man alltid lavan förutom när man inte ser den 😂.

"Istället syns en helt platt grusslätt med ett stort hål i marken. Månen har ingen vind och inga hav, så var kommer allt grus från? Var kommer allt grus ifrån, som täckt över det 1 km tjock lavaröret?"

Grus? Menar du regoliten som täcker nästan hela månen? Den kommer från meteoritnedslag. Jag är ganska säker på att de går igenom det här i grundskolan och det är väldigt lätt att hitta information om det online. 

Och även om månen inte har vind så har den s.k. solvind.

"Varför syns inte den stelnade lavan från "lavaröret" på månen?"

ALLA SER DEN STELNADE LAVAN UTOM DU!

Huygens
2017-11-03 14:52
#27

#26 Påståendet om det tjocka lagret täckande regolit (gruset) har enorma problem bl a för att lavaröret är över 1 km i diameter, men låt oss istället ta frågan om bristen på stelnad lava.

Var har du bevisen?

Var är denna mängd stelnad lava som flödat ut genom "lavaröret"? Någonstans måste ju all lava tagit vägen. Var har du dina bevis?

Visa mej ett foto.

Visa mej ett enda foto av utflödad stelnad lava från "lavaröret".

Annons:
Magi-cat
2017-11-03 15:33
#28

#27 Hela månhaven är slätter av lava som stelnat för årmiljoner sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-11-03 15:59
#29

#28 Miljarder år sedan, men det är inte frågan om "månhaven", utan om mycket senare tillkomna "lavarör" när månhaven redan var etablerade, se #19. Jag efterfrågar bevis på lava från "lavaröret". Om du har lava som flödar i 60 km sträcka måste lavan ha en viss hastighet för att bibehålla sin rörelse, annars hinner den kylas ner och stelna.

Vad är en rimlig hastighet? Låt oss anta promendtakt, 3 km/tim, men troligen måste hastigheten vara högre. Om du har ett 1 km brett lavarör som flödar lava med en hastighet av 3 km/tim över några dagar eller veckor, får du till slut 100-tals km3 stelnad lava i en ansamling någonstans där lavaröret rinner ut.

Enbart att tömma det 60 km långa "lavaröret", så att du får ett faktiskt tomt rör, innebär att du måste dumpa 40 km3 lava någonstans. Tänk efter. Lite logik och sunt förnuft.

Tänk 1 kubikkilometer kub.

Om jag ställer en kub framför fötterna på dej som är 1 km3 stor, så har du ett berg framför dej. Tänk dej då 40 km3. Var finns dom 40 km3 stelnad lava? Var finns all den stelnade lavan?

Ingenstans.

Det finns inte ett enda foto som bevisar att det funnits ett utflöde från "lavaröret". Var har du bevisen?

Visa mej ett foto.

Visa mej ett enda foto av utflödad stelnad lava från "lavaröret".

JonasDuregard
2017-11-03 20:24
#30

#27 "Visa mej ett enda foto av utflödad stelnad lava från "lavaröret"."

Menar du specifikt den lavan som var i just den här underjordiska lavafloden? Du vill veta vilken del av all vulkaniska sten på månen som bildats av just den lavan? Trollar du nu? 

Jag har sett många som haft svårt att erkänna när de haft fel men det här slår alla rekord. 

#29 "Miljarder år sedan, men det är inte frågan om "månhaven", utan om mycket senare tillkomna "lavarör" när månhaven redan var etablerade, se #19."

Varför har du fått för dig att de bildades långt senare? 

"Var finns all den stelnade lavan?"

På månen. Vi tar det igen: hela j***a månen består av stelnad lava. Att fråga var lavan tagit vägen är lika korkat som att fråga varför havet inte täcks av vatten när det regnar. 

Du staplar missförstånd ovanpå missförstånd. Du gör konstiga antaganden om allt mellan himmel och jord helt utan att motivera någonting med fakta.

Huygens
2017-11-03 22:19
#31

Jaha, inga bevis alltså.

Det är precis vad jag förväntade mej.

Inga bilder på den stelnade ansamlingen av lava vid "lavarörets" utflöde.

Kejsaren är utan kläder.

Inga bevis.

Minst 40 km3 stelnad lava bildar utan vidare ett 3 - 4 km högt berg. Men det finns inte tillstymmelse till något sådant berg i någondera ända av "lavaröret".

Och det blir värre. Det blir alltid värre.

För att ett lavarör ska bildas på jorden, krävs en lutning, dvs ett sluttande plan, t ex sluttningen nedför en vulkan. På jorden kan en måttlig lutning skapa ett lavarör, men månen har mycket mindre tyngdkraftsacceleration än jorden. För att ett långt lavarör ska kunna bildas på månen, krävs en rejäl lutning för att få fart på lavan, då det är begränsat med tid innan lavan helt har stelnat.

Fart får man av acceleration.

Månen har bara 1/6-del av jordens tyngdkraftsacceleration.

Det är därför i sammanhanget helt fantastikt att det 60 km långa "lavaröret" skapats på en platt slätt. Hur förklarar ni det? Det krävs rejäl lutning på månen för att den trögaflytande lavan ska röra sej framåt i en välsamlad linje.

Hur får ni ett 60 km långt lavaflöde att ringla sej fram i någon form av välsamlad linje på en platt slätt? Med jordens tyngdkraftsaccelaration borde motsvarande lavarör troligen bli över 300 km lång.

Ingen lutning på månslätten och ändå får ni ett välformat 1 km brett "lavarör" över en sträcka av 60 km.

Hur lyckas lavan ta sej så långt i en mer eller mindre rak linje?

Hur får ni uppkomsten av en 60 km lång, kontinuerlig flod av trögflytande, sakta stelnande lava, på en platt slätt med obefintlig lutning och med månens klena tyngdkraftsacceleration?

Huygens
2017-11-05 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Bara antaganden alltså.

Inga bevis.

Låt oss titta på ännu ett område som visar att teorin om "lavarör" är felaktig.

Regoliten.

Grus, sand, damm, småstenar mm, som ligger på månens yta. Påståendet är att då månen saknar atmosfär, saknar regn, saknar hav och saknar vind, har regoliten skapats av meteornedslag som slagit sönder månens yta till en rörig grusblandning.

En given fråga är hur tjockt lagret av mångrus kan bli.

Förlorar eller tjänar månen i massa på varje meteornedslag? Månens mark förgasas vid meteornedslaget och en krater skapas av varje meteor. Månen kan inte hålla någon atmosfär och i mina ögon är det en öppen fråga ifall den förgasade månytan försvinner ut i rymden eller faller tillbaka på månens mark i form av ett fint damm.

Förgasningen innebär troligen att månens yta inte kan höja sej särskilt mycket när detta mångrus skapas av meteornedslag. Men låt oss leka med tanken att månens yta stiger och stiger och magiskt höjer sej över omgivningen allt mer, för varje meteornedslag som uppkommer, tills mångruset börjar täcka "lavaröret".

Är det ett troligt scenario?

Jag har gjort några skisser för att belysa problematiken.

Vi har alltså vårt 1 km tjocka lavarör. Utsidan kyls ner och bildar själva "godsmaterialet" i röret. Innuti kan sedan lava flöda fram tills flödet tynar bort.

Kvar har vi vårt kilometertjocka lavarör på marken (innerdiameter 1000 m). Låt oss anta att "godstjockleken" på röret är 100 m. Du kan själv välja annan godstjocklek, men det kommer inte att ändra problemställningen om du t ex väljer en godstjocklek av 300 m.

Om vi enbart inkluderar godstjockleken på lavarörets ovansida i höjden över marken, ligger toppen på lavaröret; 1000 m + 100 m = 1100 m över omgivande marknivå.

Därefter måste successivt lavaröret täckas med regolit, mångrus. Om vi antar att månens yta bombarderas av meteorer, som skapar ett lager av grus som efter ett tag höjer sej 200 m över den omgivande marken, kommer lavarörets topp fortfarande att befinna sej 900 m över den omgivande markytan (1100 m - 200 m = 900 m).

Och här är problemet.

Om du har meteorer som kan slå igenom 200 m mångrus, ner till det solida berget, kommer även lavaröret att slås sönder. Du behöver nämligen meteorer som kan slå igenom mer än 200 m grus för att skapa mer mångrus. Mindre meteorer som t ex bara slår igenom 50 m grus, kommer att förgasa en del av mångruset, som riskerar att försvinna ut i rymden, delvis pga solvinden.

Hur kan det påstådda kilometertjocka "lavaröret" ha täckts över av mångrus? Det officiella påståendet är att meteorer krossat marken runt om till grus och successivt täckt "lavaröret" med mångrus.

Problemet är att "lavaröret" borde krossats samtidigt. Så hur har allt grus lyckats täcka det 1 km tjocka "lavaröret" utan att röret samtidigt krossats av alla meteorer?

(bild: egen, föreställer ett tvåsnitt av ett "lavarör" kort tid efter bildandet, ingen upphovsrätt)

Huygens
2017-11-05 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Och här är en skiss med ett tänkt scenario med mångrus runt lavaröret. Om meteorerna krossat marken runt om till grus, borde inte "lavaröret" ha raserats helt?

Jämnats med marken?

Jag har inte lärt mej detta i grundskolan, men om det anses var sånt en 8:e-klassare ska kunna, förklara i så fall för mej. Använd gärna bilder och tydliga skisser.

Hur har det kilometertjocka "lavaröret" täckts över av regolit, utan att "lavaröret" samtidigt har förstörts av meteorer?

(bild: egen, ingen upphovsrätt)

JonasDuregard
2017-11-05 16:35
#34

Tror du på riktigt att lavaröret skulle se ut så där? Då förstår jag att du är förvirrad. Den sticker inte upp ur ytan på det där konstiga sättet, möjligen är den en låg kulle. 

"Hur har det kilometertjocka "lavaröret" täckts över av regolit, utan att "lavaröret" samtidigt har förstörts av meteorer?"

Nästan hela månens yta är täckt av regolit. Hur den bildas och sprids kan du läsa om här: https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_soil

Det är inte bara nedslagsplatser för meteoriter som täckts av regolit. 

På frågan varför det inte förstört hela lavarörets tak är svaret: Varför skulle det? Det är som att fråga varför inte jordklotet slipats till en perfekt sfär av vädret. 

.

Galet att du lägger massa tid på att rita bilder och skriva långa haranger av nonsens, men du tar inte fem minuter att läsa på lite om trådens ämne först.

Annons:
Huygens
2017-11-05 16:48
#35

#34 Då kan du väl rita några skisser och berätta hur du tror att "lavaröret" ser ut och hur du tror det kilometertjocka "lavaröret" täckts av regolit.

Upp till bevis.

Huygens
2017-11-08 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Den som har något som helst svar på hur "lavaröret" täckts av regolit, får gärna upplysa mej. Låt mej tydliggöra problematiken från ännu en synvinkel och se även #32 och #33 samt ta hänsyn till hålen som visas i #10, #21 och formationen som visas i #19.

Finns det exempel på någon jordisk vulkan som är 1100 m hög?

Ja, vulkanen Sakurajima (wiki) är 1100 m hög. Hur ser den ut? Liknar Sakurajima ett lavarör? Hur högt ter sej egentligen ett berg på 1100 m?

Tänk er att ni har ett 1 km brett hål i marken och lava pressas upp. Hur kan ett 60 km långt lavarör uppstå tvärs över en platt slätt? Borde lavahålet inte bara orsaka ett lokalt berg (läs: vulkan) av stelnad lava efter ett tag?

Hur täcks ett 1100 m högt berg, ett "lavarör", över av mångrus på en helt platt slätt utan att lavarörets krossas av meteorer under tidsperioden som regoliten uppstår?

Rita och förklara. Visa med bilder, skisser och foton.

Upp till bevis.

Om Sakurajima funnits på månen, hur föreställer ni er att Sakurajima helt täckts över av mångrus (regolit) så att endast en platt slätt återstår, se fotot i #10. Rita och förklara, gärna med tydliga skisser samt bilder.

Själva vulkankratern på Sakurajima som lavan trängt upp ur, är troligen inte mycket mer än 150 m tvärs över, men det har inte hindrat Sakurajima från att bli en vidsträckt vulkan.

Klicka på bilden.

1100 m hög.

(Fotot är beskuret/förändrat, original på wikimedia, upphovslicens: Creative Commons, licensversion: Attribution-Share Alike 3.0 Unported, titel: Sakurajima Kagoshima-ken, Japan. 日本語: 鹿児島県の桜島, upphov: TANAKA Juuyoh, datum: 2009-02-06)

Månen syns till vänster i fotot.

Huygens
2018-05-31 23:04
#37

En sammanställning av 10 viktiga skäl till varför universum är elektriskt drivet. En bit in i sammanställningen förklaras varför sk "lavarör" inte har kunnat uppstå på månen såsom etablerad vetenskap ljuger ihop. (YT/ThunderboltsProject från 7:16, 2018-05-31, 25 min)

Upp till toppen
Annons: