Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 1512 ggr
Magi-cat
2017-10-12 11:03

Paraskavedekatriafobi

(Till sajtens lexikon 😎)

Detta långa ord betyder rädsla för fredagen den trettonde!

Angående siffran 13 med föreställningen om eventuellt åtföljande tur eller otur, se Triskaidekafobi.

Fredagen som otursdag lär vara av betydligt senare ursprung, om än, som så mycket annat gällande folkliga föreställningar, något höljt i dunkel.

Långt tillbaka var fredagen en vilodag när man inte skulle börja med något större arbete eller uträtta något bullersamt. (Klokt tänkt, folk måste vila också.)

Ligger det något i att fredagen den 13 är en extra otursförföljd dag? 

Nej, det verkar inte så. Räddningstjänstens utryckningar är i alla fall inte fler än vanligt:

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyheter---Statistik/Fredag-den-13e---sker-det-extra-manga-olyckor-idag/

Fast undersökningarna går lite vagt isär. Snarast en turdag och 7 % färre skador än en vanlig dag, enligt försäkringsbolaget Trygg-Hansa (kanske är folk trots allt mer försiktiga?).

Eller 8 % fler olyckor enligt If…Är deras kunder mindre skrockfulla eller så skrockfulla att försiktigheten ställer till fler olyckor?

Eller så är det så marginella skillnader att det beror på hur man räknar…Kanske skulle vilken dag på året som helst få liknande statistiska skillnader om man började räkna på det?

SOS-Alarm säger i alla fall är en helt vanlig dag på jobbet…

http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/otursdagen-fredagen-den-13e-ar-har/

Folktro är intressant, men naturligtvis tror ingen att fredagen den 13 är något annat än en dag som alla andra. Men magin lever kvar, och det är  i sig också intressant…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-04-13 12:09
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-12 20:34
#2

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

K
2022-05-09 12:31
#3

Snart är det fredagen den 13 igen!

Magi-cat
2023-10-13 08:23
#4

Trevlig fredagen den 13! 😻


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: