Annons:
Etikettermysko-grejerljudfenomen
Läst 3212 ggr
Magi-cat
2017-08-23 17:34

Mystiska ljud på Kuba - nu även i Wien?

Uppdaterad 2021-07-18 #14 /M-c/

Det här var verkligen ett mysterium! Vi har skrivit förut om ospecifika mystiska ljud vars ursprung är okänt, men här verkar det röra sig om ljudvågor som misstänks ha gett specifika sjukdomssymptom hos kanadensiska och amerikanska diplomater i Havanna.

Vem som använt de här vapnen (om det rör sig om sådana) eller vad syftet är, vet man alltså inte.

En del av de drabbade har blivit riktigt sjuka, med desorientering, illamående, hörselbortfall och extrem huvudvärk.
De verkar ha insjuknat nattetid.

Ljuden kan inte uppfattas av det mänskliga örat, men ibland har attackerna åtföljts av ett hörbart ljud, som låtit som insekters surrande.

Mycket märkligt och förstås ytterst obehagligt för de drabbade och deras familjer. Vad kan det vara? Och varför?

Kubanska myndigheterna tar attackerna allvarligt och gör allt för att finna upphovet.

"This summer, Cuba took the unusual step OF allowing FBI agents and members OF the Royal Canadian Mounted Police to travel to Cuba to investigate the attacks, and Cuba has increased security around diplomats' residences." (2)

1. http://www.iflscience.com/technology/mysterious-sonic-weapon-attacks-cuba-stranger/

2. http://edition.cnn.com/2017/08/20/politics/havana-sonic-attacks/index.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

The sonic weapon attacks in Havana on American and Canadian diplomats have become more pronounced and more frequent.
  • Redigerat 2021-07-18 08:51 av Magi-cat
Annons:
JonasDuregard
2017-08-24 09:48
#1

Väldigt många anonyma källor och väldigt få verifierade uppgifter. 

Min gissning är att det inte är någonting utom ett par personer som blivit sjuka och ett gäng utöver det som blivit oroliga. 

En annan möjlighet är ju att det är en oavsedd effekt av något i miljön (till exempel spionutrustning av något slag).

Att det är ett soniskt vapen är så klart fullt möjligt men lite oklart vem som skulle ha motiv att använda det och varför de inte använde konventionella vapen i så fall. Det verkar lite som att någon skulle skjuta en ambassadör med en gummikula ungefär…

Magi-cat
2017-08-26 08:24
#2

"More than 10 US diplomats and family members received treatment after the months OF harassing attacks, which began in mid-November 2016 and stopped this spring, said the US officials, who did not want to be identified because OF the sensitive nature OF the attacks and ongoing investigation." (2)

Från myndigheternas sida (och då avser jag även de kubanska) verkar man ta det på allvar i alla fall. Symptomen, vad de än beror på, är otäcka och allvarliga.

Man hoppas förstås att det inte är ett soniskt vapen som testas, för ett sådant skulle vara fruktansvärt och medföra en ny nivå av krig, terror och lidande för oräkneliga människor.

Om det vore ett soniskt vapen i det kubanska fallet, kan man undra varför just vissa diplomater drabbas och inte andra i omgivningen? Om det är så, eller om det bara är dem det rapporterats om. Är de soniska vapnen i så fall så precisa?

Virus har också föreslagits, vilket också verkar lite långsökt ifall ingen annan drabbats.

#1 En annan möjlighet är ju att det är en oavsedd effekt av något i miljön (till exempel spionutrustning av något slag)

Låter väl inte osannolikt, men jag vet inte hurdan spionutrustning det skulle handla om eller hur den skulle ge dessa symptom utan att de i så fall är kända sedan tidigare.
Väl att märka är att Kanada har goda relationer med Kuba och aldrig bröt förbindelserna med landet efter revolutionen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2017-08-26 13:47
#3

#2 "Från myndigheternas sida (och då avser jag även de kubanska) verkar man ta det på allvar i alla fall."

Åtminstone enligt anonyma källor. Men det är klart det vore dumt att inte ta det på allvar. 

"Man hoppas förstås att det inte är ett soniskt vapen som testas, för ett sådant skulle vara fruktansvärt och medföra en ny nivå av krig, terror och lidande för oräkneliga människor."

Hur så? Hade de lagt en vanlig gammal bomb i ambassaden hade det ju varit betydligt värre för de drabbade så jag ser inte det här som en "ny nivå av terror och lidande" precis…

"Låter väl inte osannolikt, men jag vet inte hurdan spionutrustning det skulle handla om eller hur den skulle ge dessa symptom utan att de i så fall är kända sedan tidigare."

Spionutrustning är naturligtvis väldigt hemlig. Det har alltid funnits teknik som använts av militär men inte varit tillgänglig för civila, så det kan ju vara lite vad som helst. Att sådan teknik skulle ha okända eller underskattade negativa hälsoeffekter låter inte mindre långsökt än att någon skulle använda en attack som varken är dödlig, enkel att genomföra eller särskilt lätt att dölja.

Magi-cat
2017-08-26 14:01
#4

#3 "…så jag ser inte det här som en "ny nivå av terror och lidande" precis..."

Inte jag heller. 🙂Det var inte det aktuella fallet med enstaka drabbade diplomater jag tänkte på där.   (Om det är soniska vapen eller vad det nu är.) 

Jag tänkte mer på vad någon typ av soniska vapen skulle kunna ställa till med i större skala. 😕

Vi kan väl konstatera, till slut, tills vidare, att vi inte vet vad det här handlar om och att olika sannolikhetsscenarier blir väldigt svåra att jämföra med varandra.

Mysko är det i alla fall.🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-26 22:02
#5

"Although low-frequency infrasound systems can “silently” cause a wide range OF symptoms in human targets – including fairly severe inner ear and even hair cell damage – the US National Institutes OF Health (NIH) doesn’t suggest that any brain damage can be caused.

High-frequency microwaves, however, could certainly cause brain damage without making a sound. If targeted at a person, small bursts could induce “shockwaves” in brain tissue, as well as the inner ear. Prolonged exposures could cause permanent damage.

Without any hard evidence, this is all pure speculation at this point. In any case, things have certainly taken a turn for the worse, and the mystery has only deepened."

http://www.iflscience.com/technology/bizarre-sonic-weapon-attacks-story-just-took-an-extremely-dark-turn/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-12 19:45
#6

Ljudet ska analyseras. (länk från oktober 2017)

"Enligt AP:s egna analyser handlar det om omkring 20 frekvenser. Alla kan inte uppfattas av människor, men de kan ändå påverka människokroppen.

– Det är som en ljudhammare som slår dig, du kan bara inte höra det för att dess frekvenser är så höga, säger ljudexperten Kausik Sarkar som AP talat med."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kuba-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-01-09 19:09
#7

Jag som just undrade om det framkommit något mer i frågan, och så kommer den stora upplösningen här! 👍 

Varning för ett litet antiklimax, men upphovet till det enerverande oljudet som hördes var - syrsor! Närmare bestämt rör det sig om en Anurogryllus celerinictus, karibisk kortvingad syrsa.

Ljudet av syrsor kan vara synnerligen enerverande där det ligger i som en oavbruten skarp drill.

"– Jag är inte förvånad över att det här ljudet kan vara besvärande för människor som inte är vana vid insektsljud."

(Varför kom ingen på det här förut?)

Återstår bara att förklara varför en del blev sjuka, men antagligen råkade insjuknandena sammanfalla med oljudet varför man satte dem i samband mellan varandra.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/syrsor-kan-ligga-bakom-diplomatsjuka-i-havanna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2019-01-09 22:48
#8

Fy vilket irriterande ljud. Skulle nog få huvudvärk om jag tvingades lyssna på det någon längre stund. Tur dom inte finns i Sverige.

Huygens
2019-01-10 09:09
#9

Massvis med amerikanska ambassadörer och även flera av USA:s spioner fick hjärnskador av ljudet på Kuba, från syrsor. Det mystiska ljudet från syrsorna skadade även synen hos ambassadpersonalen.

Tror ni på det.

Tror ni verkligen på vad media säger åt er att tänka?

Farwuq
2019-01-14 08:44
#10

Är inte syrsor aktiviteter väldigt bundna till årstider?
Hördes ljuden under en längre tid och borde inte cubanerna själva hört det och på så sätt snabbt identifierat det?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2019-01-14 09:02
#11

#10 Ljudet blev tydligen annorlunda när man spelade det inomhus.

Det kanske är lite som med u-båtarna och fiskstimmen, det KAN liksom inte vara något så självklart som finns hela tiden…🙂

Sedan kan förstås de drabbade diplomaterna råkat ut för något annat fast inte ljudet hade någon skuld i det.

Det är tydligen syrsans parningsläten det handlar om, och de hörs lämpligen bara vissa årstider. Jag känner inte till om dessa tider korrelerade med insjuknandena eller om dessa inträffade även utan ljudackompanjemang.

.

Bild på de utpekade små marodörerna i länken nedan. 

https://feber.se/samhalle/art/391959/ljudattacker_p_kuba_kan_ha_ors/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2019-01-14 09:20
#12

Så här låter dom:

Magi-cat
2019-01-14 09:38
#13

#12 Fruktansvärt verkligen! 😮 Skär genom märg och ben!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2021-07-18 08:49
#14

Det var inte sista ordet sagt ännu om de mystiska ljuden. 🎧

Nu är det fler diplomater som drabbats, även i Wien.

"Det är fortfarande oklart vad som orsakar Havannasyndromet, men en teori är att det rör sig om attacker med riktade mikrovågor utförda av främmande makt."

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/a/B3b0n7/havannasyndrom--nu-aven-i-wien


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

USA utreder ett antal sjukdomsfall bland landets diplomater i den österrikiska huvudstaden Wien, vars symptom överensstämmer med det så kallade Havannasyndromet.
Upp till toppen
Annons: