Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 1057 ggr
Magi-cat
2017-07-29 12:13

Anställda blir mikrochippade

Tråden uppdaterad 2022-05-28/M-c/#15

För första (?) gången har ett amerikanskt företag börjat mikrochippa sina anställda.
Förhoppningen är att hälften av de anställda ska göra det - frivilligt förstås - och företaget har anordnat ett "chip party" för att göra det riktigt trevligt.

Chippets praktiska användning ter sig än så länge ganska blygsam och det har ingen GPS-funktion. Man ska kunna öppna dörrar med det (tänk bara, att slippa det stora besväret att bära omkring på nycklar!), åtkomst till kopieringsmaskinen, (aldrig mer glömma taggen!), och annat smått praktiskt, men förhoppningarna är större än så.

Många välkomnar chippet av olika anledningar som teknikvurm, det är harmlöst, praktiskt och "varför inte"?

Andra är mer tveksamma, främst för att den personliga integriteten kan stå på spel och att detta bara är början.

""Many things start off with the best OF intentions but sometimes intentions turn," chairman and founder OF data protection firm CyberScout Adam Levin told ABC News.

"We've survived thousands OF years as a species without being microchipped, is there any particular need to do it now? … Everyone has a decision to make; that is, how much privacy and security are they willing to trade for convenience?""

http://www.sciencealert.com/for-the-first-time-a-us-company-is-implanting-microchips-in-its-employees

Själv säger jag: nej tack! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2022-05-28 08:31 av Magi-cat
Annons:
Loris M
2017-07-29 12:24
#1

Nej tack säger jag också. Jag är inte rädd för den tekniska utvecklingen eller är en motståndare av den, men det finns gränser. Istället för att mikrochippa anställda så skulle man kunna titta på system så att anställda inte ska behöva ha flera nycklar, kort o.s.v. (om det nu är så besvärligt). På mitt jobb har vi ett enda kort som används både till att öppna dörrar och komma åt kopieringsapparat, men fungerar även som ID-kort på arbetsplatsen och som lånekort på biblioteket. Jobbigare och svårare än så behöver det inte vara.

Loris M
2017-07-29 12:26
#2

Att jag är emot är framförallt med tanke på integritet. Det kan vara omöjligt att veta vad mer de kan använda det till. Att spåra var vi går, vad vi äter, vad vi gör…..?

Dioramabyggare
2017-07-29 12:35
#3

Jag håller med Loris M helt.

[Vandrar med Wolf]
2017-07-29 16:55
#4

Nä men fy och usch 😕

Jag instämmer med Loris som skriver så bra,jag är inte heller rädd för tekniken dock är jag en stor motståndare som inte alls hänger med och det av egen fri vilja och har en skruttdator så när den tar slut är det överspelat för min del med internet.

Hittills har jag inte laddat ner en enda app,samma med telefon en skuttmobil utan en massa finesser så som GPS med mera.

Integritet den kan vi snart se oss om i stjärnorna  efter för det enda man vill är att ha full koll på allt vi gör från det vi vaknar tills vi går till sängs och snart finns väl en app som lagrar våra drömmar också så dom kan ha koll på hur vi beter oss om natten 😕

Sen ska vi inte glömma dom människor som lider av elallergi dom blir helt utanför allt i samhället för dom blir sjuka av tekniken men dom glöms bort i ivern att tjäna pengar och ha stenkoll på precis allt vi gör,handlar och tänker. Elallergiker är en bortglömd grupp och jag har en vän som lider av eländet och hennes liv är så isolerat som det bara kan bli just för hon kan inte åka tåg,flyga och gå och handla som oss andra just för tekniken finns överallt med sin strålning och så ska det ju inte vara att vissa hamnar helt utanför.

Chip,hmmm hur ser utvecklingen ut om några år och vilka sjukdomar kan det skapa när man sätter in onaturlig teknik i naturliga kroppar.Det är åter nåt man inte tänker på och får allt att låta så ofarligt men om några generationer hur mår människan både fysiskt och mentalt av att ha tekniken inbyggd i kroppen,hur mår människan av att vara kontrollerad av samhället i allt hon gör.Ingen frihet ingenting för allt registreras,sparas och används emot dig om du råkat gå mot röd gubbe över gatan så nog finns det kvar och du kommer aldrig ifrån det så länge du lever.

Ingenting är genomtänkt och det ser vi idag med alla idiot appar och möjligheter att sända våldtäkter,överfall med mera live så andra kan bevittna andras olycka och möjligheterna att förfölja andra så dom kan orsaka skada eller råna är ju rena vansinnet.

Jag kan inte annat än bli oerhört upprörd och förbannad på allt tekniskt skit för nån måtta och måste vi ha sån kontroll på allt från morgon till kväll ? hur vore det om vi gick ut i naturen istället och bara tar emot det naturliga som finns omkring oss på Moder Jord,njuter av djuren,blommor med mera och strävar efter ett liv utan kontroll på allt och alla för det om nåt är den verkliga friheten medan samhället gör allt i sin makt för att frihetsberöva oss.

Ursäkta ett surt inlägg men jag bli så oerhört upprörd för det här är inte sunt det är sjukt rakt igenom och nåt jag personligen aldrig kommer att ställa upp på och det är en tidsfråga med min gamla dator så är jag ur internet också och det kallar jag frihet och ett liv i kvalitet  😎

Magi-cat
2017-07-29 21:06
#5

 Jag tycker att man måste vara mer försiktig med så pass personliga ingrepp i kroppen som en chippning initierad av ens arbetsgivare är. Vi är inte hundar och vi ägs inte av arbetsgivaren.
De tekniska fördelarna kan man uppnå på annat sätt. 
Det framställs som en harmlös och häftig grej vilket förstärks av party-looken, men vad blir nästa steg? Övervakning av den anställdas minsta steg, sätt att arbeta, besök på muggen, mat- och motionsvanor etc?

"While the chips might not track workers' location by GPS, they nonetheless could give employers a huge amount OF data about what employees do and when – like how often they take breaks or use the bathroom, what kind OF snacks they buy, and so on."

Kan anställda vägra chippa sig? Ja, säkert, i början. Snart kan det betraktas som lite mysko att så till den grad hålla på sin integritet. Har man något att dölja kanske?

Att vara återhållsam med integritetshämmande ingrepp är inte att vara teknikfientlig! Det finns en smått panisk rädsla att "halka efter",  inte "ligga i framkant" med tekniken. Men varför inte istället utveckla nya djärva grepp som inte förutsätter implantat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-07-29 22:49
#6

Tyvärr är vanans makt stor. Folk har redan vant sig vid så mycket. Som stigande levnadsstandard (de flesta, och de andra är alltid just några Andra), stat och företagsvärld som sedan ungefär andra världskriget har aktat sig för att lägga sig i alltför mångas privatliv alltför öppet (dito, plus att de sista som minns något annat snart är borta), reklam för barn, att vara ständigt tillgänglig på mobil, att fläka ut sitt privatliv på sociala medier.

Som så ofta är varje enstaka steg så litet…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
2017-07-30 07:08
#7

 Ja, nog stämmer det att det sker en tillvänjning. Alla enskilda detaljer presenteras som förbättringar. Och förbättringar vill vi ha, särskilt som alla andra har dem. Vem vill bli efter, bli utan? Den här chippningen är gratis och man får det lilla grynet under uppsluppna former.
Snart kommer det att börja kosta och vi blir mer och mer beroende av tekniken. Vi kommer att kräva den för oss, åt våra barn. Det tvingas inte på oss, vi ska ha! (I smått som i stort. TÄNK bara, att glida före i krogkön tack vare det lilla risgrynet! Sannerligen en morot! Kanske en gratis drink också?)

Och tänk så praktiskt det kommer att bli när vi inte behöver hålla mobilen i handen för att googla, utan har funktionen inne i kroppen?
När vi aldrig kan bli borttappade utan alla, inklusive myndighet och arbetsgivare, alltid vet exakt var vi är, vad vi spenderar vår tid på, vad vi handlar - och, jag höll på att skriva, vad vi tänker? Tänk så bra i terrorbekämpningen!
När vi åker buss billigare med chippet under huden? I alla fall första tiden.

Privatlivet har vi redan fläkt ut, som tarantass skriver ovan. Så vad finns det att värna om?

Stannar vi upp och ifrågasätter, någon gång, under processen?

Det är kommersiella intressen som styr, inte omtanken.

"Resistance is futile"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-07-31 19:50
#8

En annan aspekt på det hela är att alla system kan hackas … 

Och ska chippen tas ut när en byter arbetsgivare? Ska en arbetsgivare ha rätt att kunna sälja data om sina anställda till andra? Eller lämna ut gratis? Tänk om någon under skyddad identitet arbetar där, och (exempelvis) den våldsamma exmakens vän visar sig vara en chef. Exmaken behöver då kanske inte ens komma till jobbet för att ge sig på sin exfru, han får ju uppgifter om kvinnans rörelsemönster av polarn.

Magi-cat
2017-07-31 19:57
#9

#8 En viktig aspekt!

Just det här chippet är praktiskt taget hack-säkert.

""The chances OF hacking into it are almost non-existent because it's not connected to the internet. The only way for somebody to get connectivity to it is to basically chop off your hand.""

En aspekt det också…😮Obehaglig sådan.

Men varför stanna vid chip som inte är internetanslutna? Så ännu mer praktiskt om de vore det? Och då är vi där med hacknings-risken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-07-31 20:00
#10

Precis. Det är bara en tidsfråga. Alla gränser tänjs.

[Vandrar med Wolf]
2017-08-01 05:49
#11

Viktiga aspekter ni tar upp och alltid kommer bovar och banditer på nya sätt att lösa saker så det kan nyttjas fel det kommer vi aldrig från.

Vad händer om en person sätts under hot och med våld eller tvång tvingas använda chippet för kriminellas räkning.Det är så enkelt som att en person har ett vapen i fickan,hotar att använda om den med chippet inte gör som hen säger.Tvingar sig in i lokaler,tvingar till sig företagsinformation,pengar med mera samtidigt som den har ett dolt vapen som inte syns för andra omkring men har riktat hotet mot den som bär chippet.

Hoten kan utföras på så många sätt både på distans och på plats,det kan hotas med att göra personens familj illa eller annan skada på egendom med mera om den chippade personen inte gör som boven säger och hela tiden ligger dom före med sina bovaktiga knep så aldrig i livet vi slipper undan med chippen 😕

Det är inget som är säkert och internet i chipp det är bara en tidsfråga så ska vi vara uppkopplade allihop hela tiden.Det är så många fina ord och fagra löften men också en tidsfråga innan nån knäcker koden att kunna kapa chippen med eller utan internet.Det heter vi ska vara så smarta med allt eller rättare sagt tekniken ska vara smart åt oss men det enda smarta är att vägra och avstå för det här skapar bara mer skada än det gör nytta.

Farwuq
2017-08-01 15:57
#12

Usch, nej tack.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

rossy
2017-08-05 10:18
#13

Säger nej tack men är rädd för att det är svårt att bromsa denna tekniska utveckling. Det lockas med fest och många finesser som underlättar vardagen men baksidan är skrämmande om företag eller myndigheter har full kontroll på allt man gör. Själv var jag motståndare till mobiltel när den kom tyckte det var onödigt att alla skulle ha den med överallt men nu är jag också fast i den tekniken, ocn nu sitter jag framför datorn och gör inlägg om saker jag ej begriper.

Annons:
setfree
2017-08-06 11:10
#14

#0 Det finns uppenbara fördelar med att slippa lösenord och kort. I Kina betalar men med mobilen (Wechat) medans vi fortsätter med kort.

Man kan tänka sig att bilen bara startar när den känner igen mitt chip när jag sätter mig i förarsätet. Inga nycklar. Samma sak när man kommer med matkassar till huset så låses dörren upp.

Jag kommer trots detta inte att bli chippad. Hur länge kan jag stå emot?

Intressant tråd Magi-cat

Magi-cat
2022-05-28 08:30
#15

Och så var det chippet igen …

"… docent i mikro-och nanoteknik vid Kungliga Tekniska högskolan. Han har sett klippet, och har förståelse för att vissa kan känna oro inför tanken på chip i läkemedel."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljoner-har-sett-pfizer-vd-s-mikrochip-klipp-pa-sociala-medier


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Albert Bourla, vd för läkemedelsföretaget Pfizer, sitter uppe på scenen på World Economic Forum och pratar om piller och mikrochip. Det 26 sekunder långa klippet har nu setts många miljoner gånger, retat upp vissa – och kallats ”ondskefullt” av amerikanske senatorn och tidigare presidentaspiranten Ted Cruz.
Tarotstollan
2022-05-29 22:30
#16

Nej, men vad obehagligt!😠

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NeferNefer
2022-06-01 07:22
#17

Fy 😱
På tal om det vi diskuterade högre upp i tråden, att ansvariga säger att chippen inte kan hackas, är det i deras intresse att vi tror det. Titanic var osänkbar, sa de ansvariga.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

  • Redigerat 2022-06-01 07:28 av NeferNefer
NiklasTyreso
2022-06-04 03:25
#18

Den kristna högern i USA är emot att man ger människor chip i kroppen eller streckkoder etc. Särskilt laddat är om de är placerade på handen eller om de skulle vara i pannan.

För det står i de kristnas bibel, nya testamentet, i Uppenbarelseboken 13 att det är vilddjurets/drakens tecken:

"Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666." Upp 13:16-18

  • Redigerat 2022-06-04 03:27 av NiklasTyreso
Upp till toppen
Annons: