Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 999 ggr
Magi-cat
2017-06-02 08:34

Yoga med växter!

Inte bara djur - även växter är intelligentare än vi tidigare trott!

Prova att speed-dejta en växt, väx ihop med den eller ta ett yoga-pass med den!

Växter kan röra sig och t.o.m. lukta, deras oerhört känsliga rotsystem kan registrera fysikaliska och kemiska signaler och de kan både avge och uppfatta lågfrekventa ljud i form av vibrationer!

Flum? Nej, forskning, oerhört intressant sådan tycker jag som vill se människan som en del i naturens livsväv och inte som en outstanding enhet med rätt att härska över den.

"– Växter är kreativa och intelligenta. De kan kommunicera, bygga fällor och lära av erfarenhet. " säger Olga Cielemecka, postdoktor på Tema Genus vid Linköpings universitet om ett arrangemang om växter ur humanistiskt och konstnärligt perspektiv.

I artikeln sägs också att vi är ömsesidigt beroende av växterna. De använder sig av oss som pollinatörer t.ex. (Intressant, lite som att vi har ett ömsesidigt beroende av husdjuren, det är inte bara ett utnyttjande från vår sida.)

I arrangemanget vid Linköpings Universitet 1-2 juni fokuserar på vår relation med växter. Vad händer i vår kommunikation med dem? Syftet är att ur humanistisk synvinkel reflektera kring växters och människors gemensamma plats och roll, samt att utmana våra idéer om att människan är den viktigaste arten i världen.

Speed-dejtingen är ett konstnärligt experiment.🙂 Den vill få oss att tänka till kring kommunikationen mellan växter och människor.

Växt-yogan vill få oss att reflektera runt andningen och växterna som producerar det syre vi är helt beroende av.

🌺❤️🌺

Det låter så fint, tycker jag.

källa och citat från:

_https://liu.se/artikel/dejta-en-vaxt-eller-yoga-ihop-med-en
_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2017-06-02 10:31
#1

Såg också det där och tycker att det låter spännande. Roligt att det det kommer forskning som vill studera växter ur lite andra synvinklar än naturvetenskapliga. Det känns som att natursynen börjar att förändras sakta men säkert. 🙂

Ghosthunter
2017-06-03 11:14
#2

Det sägs även att växterna reagerar på musik. Enligt forskarna så gillar dom mer lugn musik och klassik musik mest. Men däremot så gillar dom inte hårdrock.

Tur att jag för tillfället bara har konstgjorda växter….dom protesterar inte vad jag än spelar!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-06-03 11:19
#3

Egentligen, om man tänker djupt, så är det ju inte konstigt. Naturen för sitt egna stillsamma och tysta liv. Så har det varit genom alla tider. Det är bara vi människor som påverkar och har en massa märkliga tankar och dominans över naturen. Naturen klarar sig alltid självt…det är bara vi människor som påverkar den!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-08-25 07:20
#5

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-05-25 10:25
#6

🌸 Puttar upp detta så här i den fagra blomningens tid. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: