Etiketterrymdenuniversum
Läst 859 ggr
2/21/17, 2:12 PM

NASA ska tillkännage en upptäckt

…angående exoplaneter, alltså planeter utanför solsystemet.

Spännande!

kena10
2/22/17, 5:24 PM
#1

De ska tillkännage det "at 1pm EST (6pm GMT)", men vad är det i svensk tid?

Loris M
2/23/17, 10:00 AM
#2

Ja, det verkar mycket spännande tycker jag. Och lovande!

"Astronomer har hittat ett helt nytt planetsystem med sju jordliknande planeter, varav tre ligger i den beboeliga zonen och kan ha flytande hav. Det avslöjar Nasa just nu i en presskonferens.

”Det här är riktig stort. Vi har inte bara hittat en utan sju jordliknande planeter i ett system som inte ligger alltför långt borta och det betyder också att vi kan undersöka dem närmare”, säger Maria Hjort från Stellar Astrophysics Centre.

På en presskonferens just nu presenterar Nasa upptäckten av sju jordliknande planeter, varav tre planeter återfinns i den beboeliga zonen, kan innehålla flytande hav och därmed också potentiellt liv."

"Den relativa närheten, runt 40 ljusår från jorden, gör att forskarna har gott hopp om att med teleskop kunna undersöka de nyupptäckta planeternas atmosfärer i jakten på kemiska tecken på biologisk aktivitet.

– Vi har tagit ett viktigt steg mot att finna liv där ute. Tills nu tror jag inte vi har haft de rätta planeterna för att ta reda på det. Nu har vi rätt mål, säger Amaury Triaud vid Cambridge University och en av forskarna bakom genombrottet.

De sju planeterna ligger så nära sin stjärna att de troligen på grund av gravitationen alltid har samma sida mot Trappist-1, precis som vår måne är "låst" mot jorden. Den innersta planeten har en omloppstid på bara 1,5 dagar, den yttersta tar 20 dagar på sig. I så måtto påminner detta planetsystem mer om Jupiters månar, skriver New York Times.

Planeterna är för små och för nära sin sol för att kunna fotograferas. De upptäcktes med teleskop på jorden och den amerikanska rymdstyrelsen Nasas rymdteleskop Spitzer.

– Det är första gången som många planeter av det här slaget har hittats runt samma stjärna, säger Michel Gillon, astronom vid universitetet i Liège och Natureartikelns huvudförfattare."

2/24/17, 11:32 AM
#3

Det var en intressant ny observation!

Men "bara" 39 ljusår bort är rätt långt ändå.🙂