Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1875 ggr
Magi-cat
2/7/17, 3:49 PM

Tidskristaller

(se även artikeln om fraktaler)

Här är de på svenska, tidskristallerna som utlovar en datorrevolution! Så otroligt spännande!

"Jag upprepar, en tidskristall är alltså inte en evighetsmaskin. Vi kommer inte att kunna bygga kugghjul av tidskristaller som driver runt generatorer och skapar energi ur tomma intet. Det funkar inte så. Men den här uppfinningen kan komma att visa sig nyttig på andra sätt.

Som till exempel i framtidens kvantdatorer, nästa generations datorer med hastigheter som kan vara hundratals miljoner gånger snabbare än dagens superdatorer. Tidskristallerna kan komma att bli nyckelkomponenter när det gäller att spara information i kvantdatorer.

Kvantdatorer skiljer sig från vanliga datorer i och med att en vanlig dator fungerar med bitar, dataenheter som kan anta värdena noll eller ett. En kvantdator jobbar i sin tur med qubitar som kan anta värdena noll och ett på samma gång."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/07/tidskristaller-utlovar-datorrevolution

Tanken svindlar, brukar man säga…Här är det tiden som svajar…🤦‍♂️ 

Vilka enastående möjligheter!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/9/17, 9:40 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/10/18, 8:42 AM
#2

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/3/22, 8:19 AM
#3

Mer om tidskristaller:

"Formed inside superfluid helium-3, the time crystals were observed for a record time OF over 15 minutes."

https://www.space.com/time-crystals-quantum-computing?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Touching two time crystals together has created an important building block for a quantum computer.
NiklasTyreso
7/4/22, 3:52 PM
#4

Jag kollade din space länk:
"Time crystals, on the other hand, consist OF atoms that repeat in time rather than in space, oscillating back and forth, or spinning, even in their ground state. They can maintain this motion perpetually, without requiring an input OF energy or losing energy in the process."

Jag har inte förstått det hela för jag tycker det låter som de gör ungefär samma som när man har självsvängande kretsar i en radio.

Eller som när man skapar rundgång i en högtalaranläggning.

Det behövs väldigt lite input energi för att få ett självsvängande system att svänga på sin inbygda frekvens en lång stund.

Upp till toppen
Annons: