Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1752 ggr
setfree
2016-12-06 10:00

Jorden rund?

För er som tror på att jorden är rund och inte platt.🙂

Vattnet i sjön vättern buktar som en kupol och är inte plan som en spegel eftersom jorden är rund.

Hur mycket buktar Vättern mellan Jönköping och Motala?(15 mil) En båt som åker ut på havet försvinner till slut bortanför horisonten. Båten rör sig i en båge och inte i en rät linje och seglar men jorden runt blir det en cirkel.

Om vi sträcker en lina  denna sträcka på 15 mil så kommer vattnet att ligga över den sträckta linan som en en båge.

Hur mycket buktar vattnet mellan Jönköping och Motala? Alltså 7,5 mil bort.

Jag kommer att ge rätt svar senare. (beräkningen är inte så svår som man kan tro)

Ledning: avstånd in till jordens centrum är 637 mil.

För er som tror att jorden är platt klarar inte att utföra denna beräkning utan kommer då fram till svaret 0 m.

Jag vet att det är OF topic men lite kul ändå.

Annons:
Tarotstollan
2016-12-06 19:24
#1

Jag gissar 8 cm.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JonasDuregard
2016-12-07 07:33
#2

Jag får det till 441.5 meter baserat på de idealiserade värdena 6370 km för radien och 75 km för halva avståndet. 

Enklast räknas det ut med Pythagoras sats. Jordens radie är hypotenusan och halva avståndet är ena kateten. Den andra kateten är den sträckta linans avstånd från jordens mittpunkt, och skillnaden mot radien är således ett ungefärligt värde på buktningen.

Magi-cat
2016-12-07 07:39
#3

Fick jag också 😮(440) Jag tyckte det lät mycket så jag trodde det var fel. 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-07 07:46
#4

Bra gjort JonasDuregård och Magi-cat.

Ni bekräftar det jag trodde om er. Kunniga och intelligenta. 👍

Det lutar nog åt att jag tror att jorden är rund trots allt.

Magi-cat
2016-12-07 07:49
#5

Skönt att få det bekräftat. 😃Man måste böja sig för fakta.🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-07 07:59
#6

Jag hoppas inte så många läser den här tråden nu, men….jag ska göra en liten bekännelse.🤫

När jag nyss kokade mitt morgonte efter att ha läst här, drog jag mig till minnes en liten sammanslutning jag var med i under min avlägsna men i ljust minne bevarade gymnasietid.
Den hette någonting i stil med "hävdandet av jordens platthet"… (Ja, det är sant…)
Jag vill minnas att inträdet kostade 5 kronor och att vi under träffarna satt och löste världsproblemen, (ty vi visste ju bäst), i all stillsamhet.  Ja, typ…🥳

Det har trots detta, eller tack vare, gått oss väl i livet…😃

Vad nu sens moralen av detta blir vet jag inte riktigt, kanske att alla föreningar inte är så allvarligt menade. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-12-07 08:03
#7

Tack setfree för en trevlig uppgift! (Visst låter det mycket med 440? Eller är det bara jag…?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-07 08:45
#8

#6 Mycket kul att läsa ditt inlägg. Man vet ju bäst i den ådern. Lite jobbigt att senare möta en verklighet och andra åsikter än de man själv tror på. 😊

Nu blir jag nyfiken. Kom du fram till lösningar på jorden problem? 🙂

#7 Ja det är lite mer än man tror.Jag hoppade in som lärare när jag var student vid ett antal tillfällen och försökte hitta på lite exempel som eleverna kan relatera till. 

Vid ett tillfälle berättade jag för en flicka att solens bränsle kommer att ta slut och den kommer då att expandera och jorden kommer då att brinna upp. Jag berättade att det är långt fram i tiden så hon behöver inte vara rädd, men hon blev mycket bedrövad och jag tror att jag förstörde hennes dag, vilket inte var min avsikt. 😊

Magi-cat
2016-12-08 10:43
#9

#8 Jag förstår eleven, 🙂 det kan vara svårt att relatera till enorma avstånd och enorma tidsrymder vari alltihop man själv inte ens är en liten prick. (Ändå gör vi det, relaterar.)

.

Som en liten tröst för alla plattjordstroende, är i alla fall vårt universum platt. 
De som handhar sådana hisnande stora frågor är kosmologerna. Hur mäter man ett universum? Jo, med hjälp av ljus och parallella linjer. 
Motsatsen till en rund form (jorden, då parallella linjer vi ritar utgående från ekvatorn möts vid Nordpolen) är sadelformad, där parallella linjer går isär från varandra. (se de illustrativa exemplen i länken.)

Genom att studera riktigt gammalt ljus (13,8 miljarder år), kan kosmologerna få en uppfattning om universums form. Och den uppfattningen verkar för ögonblicket vara; "flat".

Men - det är inte färdigt där. Om geometrin är klar: universum är platt, är topologin inte det.
Det finns fler former som är "platta", som cylindrar och Möbius-band.

(Och så kan förstås allt vara mer komplicerat än vi förstår.)

Topologer leker mycket med band och papper, har jag förstått.😎
(Se även: Janna Levin: "Hur universum fick sina fläckar".

http://www.space.com/34928-the-universe-is-flat-now-what.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-08 10:45
#10

Som av en händelse kommer här Janna Levin: Livet på ett Möbius-band (ca 13 min) (år 2011)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-09 09:46
#11

Yea England is depressing. Lets cheer up guys.

Woody Allen please help us.        -OK

- Life doesn't imitate art, it imitates bad television.

- Life is full OF misery, loneliness, and suffering - and it's all over much too soon.

- What if everything is an illusion and nothing exists? In that case, I definitely overpaid for my carpet

- Life is divided into the horrible and the miserable.

- I am thankful for laughter, except when milk comes out OF my nose.

- In my house I'm the boss, my wife is just the decision maker.

- I'm astounded by people who want to 'know' the universe when it's hard enough to find your way around Chinatown.
 
 Thank you Woody.😎

(now I am OF topic again, I know)

Magi-cat
2016-12-09 12:10
#12

Eftersom TS själv gått OT, så….😃

"Q: It is an unknown, Captain. Isn't that enough?

Jean-Luc Picard: If you'd earned that uniform you're wearing you'd know that the unknown is what brings us out here."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-12-10 19:09
#13

#0 (TS) Även jag kom fram till att 440 meter var det rimligaste svaret.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
setfree
2016-12-12 07:51
#14

#13 Bra du också Farwuk. Gissade du eller använde du också pyhagoras sats?

Farwuq
2016-12-12 08:59
#15

Jag gjorde en hastig bedömning i huvudet och tog det som verkade rimligast.
Ingen matematik således.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

setfree
2016-12-12 09:42
#16

#15 Oj då då är du betydligt bättre än mig. Jag behöver räkna lite för att komma fram till rätt svar.

Ditt sätt är ju snabbare och enklare än mitt. Lite svårare hade det varit om jag hade haft lite mindre skillnad mellan alternativen. 🙂

Magi-cat
2016-12-12 09:59
#17

#15 Du är ju bra på astronomi, Draken, så det förvånar mig inte. 😎Ungefär samma sätt här, men snabbt överslag i huvudet med Pythagoras i bakhuvudet. 🙂 (Eftersom jag är nyfiken och vill se tråden snabbt. ☺️)

Men trodde alltså ändå att det var fel av mig.🤫

#16 Det var lagom stora avstånd mellan alternativen. 😉Tycker jag. Alltså, ungefär rätt räcker…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-12-12 10:27
#18

Rimliga värden är lätta att bedöma om de står tillsammans med orimliga.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2016-12-12 10:28
#19

#18 Men då måste man ha rätt bakgrundskunskap för att kunna bedöma rimligheten. 😉 Som du har.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-12 10:30
#20

#18 Jag får hitta på något svårare nästa gång. Eller så får du kontra med någon kluring själv Farwuk. 🙂

Annons:
Magi-cat
2016-12-14 19:42
#21

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-26 19:16
#22

En artikel om äkta plattjords-anhängare…Tydligen är de alldeles seriösa och menar det faktiskt…Låter lite Terry Pratchet tycker jag. Fast alltså inte som fiction. 🤦‍♂️

Jag orkar inte riktigt sätta mig in i det, men fenomenet finns alltså…

http://www.livescience.com/24310-flat-earth-belief.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-26 22:14
#23

#22 Ja det är helt seriöst. Jag visste ju inte om någon här var anhängare och tog illa vid sig av det jag skrev. 😉

Magi-cat
2016-12-27 07:26
#24

#23 Man vet aldrig. 😉😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-12-27 14:10
#25

#22 Flat Earth Society är nog en plojgrej ändå? 

Men det har funnits en liten grupp här på iFokus som var övertygad om att jorden är ihålig, vilket är nästan lika verklighetsfrånvänt.

Magi-cat
2016-12-27 14:26
#26

#25 Finns det seriösa plattjordare?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-27 14:35
#27

#26Jag orkar inte utforska om just den siten är seriös men jag vet att det finns de som är seriösa. Man slutar aldrig att förundras.

Magi-cat hur var det med "hävdandet av jordens platthet" i din gymnasietid? Fanns det något seriöst i det?

Annons:
JonasDuregard
2016-12-27 15:07
#28

Kanske. Det finns nästan alltid någon som tror på varje idé oavsett hur tokig den är. Men det handlar i så fall om människor som tror på det just för att ingen annan gör det.

Den senaste mer eller mindre vetenskapligt grundade kritiken mot rund-jord hypotesen framfördes på 1800-talet. Ganska intressant att läsa om experimenten man utförde: 
https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_Level_experiment

Även efter världsomseglingar skulle man kunna tänka sig att jorden hade någon annan form, till exempel en cirkel centrerad runt nordpolen där antarktis utgör en mur av is som omringar cirkeln. Efter satellitbilder krävs det någon mer invecklad bortförklaring.

Magi-cat
2016-12-27 16:51
#29

#27 Magi-cat hur var det med "hävdandet av jordens platthet" i din gymnasietid? Fanns det något seriöst i det?

Här kan jag lugna alla, det var garanterat inte ett spår seriöst! 😃🥵Just därför det var så kul, antar jag…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: