Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 2677 ggr
Magi-cat
11/28/16, 9:40 AM

Bjäran

(Till vårt lexikon 😎. Lexikoninlägg kan hämtas ur listen högst upp under bannern. Klicka på "Lexikon". Lexikon-ordet kommer att vara understruket med en pricklinje varje gång det förekommer i text på sajten. Klickar man på det markerade ordet kommer man till lexikon-ordet.)

Bjäran (eller baran) var i svensk folktro ett väsen som användes för att dra mjölk från grannens kor. Om korna sinade hade bjäran varit framme.

(Andra ord för samma sak är trollhare, mjölkhare, trollkatt, pukhare)

En bjära kunde förekomma i olika former, som en hare, en katt, en fågel eller som i Västerbotten, ett nystan. Nystanet preparerades då genom olika ritualer. När det var klart kastade man det över vänster axel och uttalade besvärjelsen:
""Jag har gett dig blod, fan ska ge dig mod. Du ska för mig på jorden springa, jag ska för dig i helvetet brinna""

Upptäckte man baran och förstörde den, skadade man också dess ägare, enligt folktron, eller så fick man den personen att framträda.

En beskrivning av hur en bjära tillverkades finns nedtecknat från en häxprocess 1597 i Hälsingland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%A4ra

Bild på en hare-bjära:

https://www.google.se/search?q=bj%C3%A4ran&espv=2&biw=1745&bih=885&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjW8ZjIgsvQAhXJE5oKHalTAZkQ_AUIBigB&dpr=1.1#imgrc=KrNz5GGqixey6M%3A


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/28/16, 9:44 AM
#1

Jag undrar om detta är enbart folktro, att man verkligen trodde så här?Eller om det var något som skapades i häxprocesserna?

Det visar lite av den osäkra tillvaro som forna tiders människor, särskilt kvinnor, i så fall måste levt i. Sinade korna (pga dåligt foder t.ex.) så kunde grannkvinnan bli anklagad att hon skickat baran på dem.😐 

Mådde de egna korna bra och gav rikligt med mjölk, (t.ex. för att de sköttes bra och fick ordentligt med foder) kunde grannarna anklaga någon av gårdens kvinnor. De hade nog använt baran…

Det var tillräckligt för en häxprocess.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/28/16, 1:56 PM
#2

En Puke eller Mjölhare var vanligt här i Värmland förr.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/28/16, 9:42 PM
#3

#2 Intressant! Har du hört några berättelser?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/28/16, 9:47 PM
#4

Jag har läst en del om det i böcker.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
12/29/20, 9:42 AM
#5

Hjälpsamma bjäran kom med grädde.

"En värdinna hade en bjära, som bar grädde åt henne och slog den genom fönstret i en bytta, som hon alla kvällar ställde på »gallvisbäntjin» (bänken vid gavelväggen, där matbordet står). En afton företog sig pigan att draga byttan från dess plats och ställa den ett stycke bakom bordet. Följande morgon var det fullt av grädde på bänken och golvet."

Många intressanta sägner om bjäran och annat från folktron i denna länk:

https://www.isof.se/om-oss/kartor/sagenkartan.html#/records/sls01294/nordic/true


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: