Annons:
Etikettövrigt
Läst 1079 ggr
Magi-cat
2016-11-25 09:27

OT Bojkotta Black Friday!

Vad är det för kapitalistiskt kommersiellt trams med Black Friday?

Stöd köpfri dag istället, det konsumeras alldeles för mycket (skräp)!

#BlackFriday

[

Greenpeace Sveriges foto.

](https://www.facebook.com/greenpeace.sverige/photos/a.142619071890.122897.95735961890/10153888453311891/?type=3)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-25 09:28
#1

Och så är det Pälsfria fredagen idag: (Köp helst aldrig päls, inte idag och inte andra dagar.)

https://www.djurensratt.se/blogg/palsfria-fredagen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-11-25 09:28
#2

Jag brukar passa på att kolla efter saker som jag behöver istället för att bojkotta. Eller köper ni imorgon (eller när nu rean slutar i den butiken) istället om ni ska handla?

Edit: jag har aldrig bestämt mig för att handla bara för att det är black friday däremot. Men folk som gör så kommer väl ändå att handla?

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-11-25 09:30
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-25 09:33
#5

Varför köper vi det vi inte behöver?

Idag firas också En Köpfri Dag:

"Varför skuldsätter vi oss och förstör miljön med fler onödiga prylar, när vi efter en snabb dopaminkick inte blir ett dugg lyckligare? Dessutom prylar som gjorts mindre hållbara för att vi ska köpa nytt oftare. Katarina Bjärvall menar i sin reportagebok om konsumtionssamhället att vi ännu inte förmår tänka tillräckligt långt i tid och rum.

Däremot lär sig våra hjärnor med tiden att inte köpa bara för att reklamen säger att du inte duger som du är, på samma sätt som vi lärt oss att inte börja slåss när vi blir arga. Men marknadsförarna ligger steget före genom allt mer neuromarketing som manipulerar vårt omedvetna. Inget nytt, men kan göras mer träffsäkert idag. Noga utvalda dofter och musik i butiker ska få oss att köpa mer. Tv-serier marineras med produktplaceringar i smyg."

https://enkopfridag.wordpress.com/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-11-25 09:35
#6

#5 Fast hur många köper det dom inte behöver? Jag vet om två personer kanske som gör det, annars handlas det som behövs

Edit: Jag gör helt enkelt en undersökning

l'm back

Annons:
Magi-cat
2016-11-25 09:36
#7

#6 Ojoj, tänk alla miljarders miljarder som läggs på reklam - helt i onödan, för bara två köper det de inte behöver….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2016-11-25 09:44
#8

#7 Jag känner ju inte alla, kanske köper folk i storstan mer av vad dom inte behöver?

Här är undersökningen

l'm back

Loris M
2016-11-25 09:45
#9

#6 Jag tror att det är vanligt, men däremot är det säkert inte vanligt att folk erkänner det för sig själva eller andra. Eller att de är medvetna om det alla gånger. När det utannonseras att det är rea så går många dit och oftast hittar de något som de tror att de behöver. Hade det inte varit rea så hade de inte köpt (eller behövt) det. 

#0 Jag har slutat att trängas när det är black friday eller julrea för ett antal år sedan Insåg att det ofta inte handlar om så stor rea som de får det att låta. Plus att jag oftast kunde konstatera att jag egentligen hade kunnat klara mig utan det jag köpt. Numera går jag och shoppar när jag vill ha något oavsett vad det är för dag.

Surpan
2016-11-25 09:54
#10

Jag ska sätta mig ikväll och googla runt lite på black friday-rean. Vi ska köpa en barnvagn. Och det går väl att diskutera om en barnvagn är onödig eller inte, men jag vill i alla fall ha en och nu kan jag få den modellen vi har tittat på för cirka 4500:- mindre.

Jag är ingen storkonsument och tycker generellt att folk borde konsumera mycket mindre än vad de gör, men att bojkotta en rea är inte lösningen.

Sen handlar inte reklam alltid om att man ska köpa saker som är onödiga, det handla ofta om att man ska köpa just deras produkt över konkurenterna. Det görs till exempel reklam för toalettpapper och det tror jag de flesta 'behöver' hemma.

/Surpan

tlover
2016-11-25 10:07
#11

#7 Sen så kan man använda reklam för att hitta det man behöver

#9 Jag har aldrig gått på en rea, jag sitter lugnt hemma och kollar efter det jag behöver i webbutikerna när det är rea. Det finns alltid något som man behöver som man känner att man inte har råd med annars.

Dessutom är den ju passande tid innan jul så man kan köpa julklappar billigt

#10 Håller med helt och fullt. För två år sen tex köpte vi ett babyskydd på black friday rean. Visst man kan hyra men vi planerar fler än ett barn och det blev dessutom billigare än att hyra i slutändan. Sånt vill man ju dessutom vara helt hundra att det inte är krockat tex. Förra året köpte jag inget tror jag, jag tror jag totalt missade den

l'm back

setfree
2016-11-25 10:33
#12

#0 Jag håller med fullt ut.

Får jag ställa en fråga? Kommentera om det är off topic.

Om vi tänker oss en person som inte har några lån på huset eller bilen och heller inga studielån. Även hög lön.

Om den personen bara köper det man behöver, vad gör man då med pengarna som blir över? (eller vad skulle ni göra i den situationen?)

För ett hushåll med två bra inkomster kan det bli ganska mycket pengar över varje månad.

Många är fattiga men det finns  andra också, speciellt lite ändre personer.

tarantass
2016-11-26 02:11
#13

Håller med alla ovanstående.

Beträffande nya metoder för lömsk reklam ligger lagstiftningen verkligen efter. För att inte tala om att reklam till barn överhuvudtaget är tillåten. Men här handlar det inte bara om byråkrati utan om politisk vilja, "internationella avtal" och vilka som har råd att hyra lobbyister.

Ett annat sidospår från det där med att "behöva" saker vi inte behöver: när tillräckligt många börjar "behöva" (= inrätta sina liv, företag och myndigheter efter) saker vi tidigare bevisligen klarade oss utan (nu senast datorer och mobiler) blir det faktiskt omöjligt för en enskild att klara sig utan dem.

Likväl kräver vi (några av oss) fortfarande att de fattigaste ska göra det, annars är de inte fattiga. Som om inte folk som inte kan lita till sådana säkerhetssystem som vi andra inte ens tänker på som säkerhetssystem, därför att de är integrerande delar av vårt levnadssätt (hem, rätt att vara där vi är, även i övrigt grundläggande respekterad ställning i samhället och inför myndigheter, vänner med samma förmåner, jobb eller så god tillgång till sociala trygghetssystem som man har nuförtiden, minimal risk för vardagsvåld osv.), hade anledning att prioritera mobilinnehav ännu mer än vi!

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Dioramabyggare
2016-11-26 08:38
#14

Jag bojkottar också jippon i stil med "Black Friday", både av ideologiska skäl och för att jag inte behöver köpa prylar som "den heliga marknaden" vill att jag ska köpa.

(Kataloger som kommer med postreklamen bläddrar jag snabbt igenom och sedan lämnar jag de till pappersinsamlingen, konstaterande att jag inte behöver något av de produkterna jag av egen erfarenhet vet är av sämre kvalitet.)

Och all reklam i tv… ju mer jag ser av reklam, ju mer trött på den blir jag… ju mer ignorerar jag den… ignorerar den så mycket att jag antingen tittar på något annat medan reklamen pågår, eller så stänger jag av ljudet under tiden reklaminslaget varar. Eller både och.

Magi-cat
2016-11-27 09:27
#15

Intressanta synpunkter som kommit in! Inte är det helt lätt att göra "rätt" i konsumtionssamhället…

Vill vi handla naturligt och miljösmart och undvika plastprodukter kanske vi köper ull. Det är ju ett naturmaterial… Men ullen kanske kommer från Australien där den "skördats" på ett för fåren plågsamt sätt och det är helt oacceptabelt! Sedan flygs den hit, vilket är en stor miljökostnad. Ibland superwashbehandlas ullen med klor och plast så den förlorar sina egenskaper! Och det  går åt massor med vatten, vatten som är en bristvara på många håll…
Samtidigt finns ingen avsättning för svensk ull, utan den slängs.

Och så måste vi ha en mobil! Allt mer information och nödigheter samlas i appar i telefonen. (Och rätt telefon - inte en windows. ) På Centralen måste man ha app t.o.m. för att besöka toaletten. (Kontanterna ska ju bort också) Och så kan man åka kollektivt med den. Ja, hålla kontakt med omvärlden på flera sätt.
Men mobilindustrin - hur miljösmart eller solidarisk är den? Indirekt stöder vi barnarbete när vi handlar mobil eftersom barn arbetar i koboltgruvorna, vilket Amnesty International uppmärksammar.

I Sydamerika plågas djur, kor i det här fallet, på det mest vidriga sätt för att deras hud ska bli läderklädsel i bilar.

Det här och mycket mer känner vi inte till, vi vill inte att det ska vara så, men vi informeras inte och vi ser ofta ingen väg ur det annat än genom att synliggöra och skriva på namnlistor. Vi lever i konsumismsamhället och vi måste leva och orkar inte ha dåligt samvete varje sekund. Inte kan man lägga all skuld på den enskilda!

#12 Setfree, ja, vad gör man med pengarna? Man ska inte ha dåligt samvete för att man klarar sig och tjänar ihop en hygglig lön. Det är en lycka att känna att man har vad man behöver. Kanske man delar med sig av lyckan och ägnar en del av sin tid till ideellt arbete?

Jag låter frågan gå vidare…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-11-29 08:03
#16

#15 Bra förslag med ideellt arbete om man har tillräckligt med pengar.

Jag tänkte att man kan dela med sig till de som har det svårt. Och att arbeta mindre istället för att köpa mer.

Lovenepal heter en organisation som arbetar med att rehabilitera flickor som har "förbrukats" som sexslavar och låta dem gå i skolan. Deras föräldrar sålde dem som barn för att de inte hade råd att ha dem kvar. Jag blir så illa berörd av andras lidande speciellt när det gäller barn.

Kanske man kan vänta med att köpa en ny jacka och sätta in lite pengar till dem istället.

Magi-cat
2016-11-29 08:17
#17

#16 Jättebra med båda förslagen!🌺

Här är en länk till LoveNepal. ❤️

Istället för att köpa nytt allting kan man också gå till en secondhand-affär eller försöka på någon av alla de grupper som finns för försäljning/återbruk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-29 18:44
#18

Frivillig enkelhet är en motrörelse till konsumtionssamhället. Det går ut på att leva lite enklare men få mer frihet och ett rikare liv. Att vara mer tillsammans istället för att shoppa prylar.

I senaste WWF-tidningen som kom idag står om en familj som slutade shoppa och lever efter den frivilliga enkelhetens principer. De ger också några konkreta råd hur man kan göra.

Det går alltså inte ut på att "offra" sig utan att få mer tid tillsammans.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2016-12-01 19:42
#19

Jag och brorsan passa på att beställa lite akvarieprylar nu under "black friday". Det är saker som ändå behövs och som, pga bristande konkurrens, är extremt dyrt och för mig med ingen inkomst så är 15% rabatt på något jag ändå måste köpa rätt trevligt. Tyvärr hade de dock inte alla delar jag behöver så måste ändå införskaffa resten någon annanstans ifrån utan rabatt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: