Annons:
Etikettövrigt
Läst 2145 ggr
Magi-cat
2016-10-26 12:08

Onda andar tar över kroppen vid yoga?

Nu brukar vi inte ta upp ämnen som "onda andar" på den här sajten, men i det här fallet är det oundvikligt. Det berör nämligen samhällskunskap. (Eller nåt) I alla fall Elevens Val. I Sverige. I skolan.

Så här var det:

Tunaskolan i Luleå ville införa yoga som elevens val, vilket innebär att det är frivilligt för eleverna att delta.
Satsningen tillkom i samråd med kommunens hälsostrateger, landstinget och yogastudion. 
Skolans rektor känner sig också trygg med att frågan om yoga i skolan tidigare prövats av Skolinspektionen som då fann att yoga inte är religionsutövning.

Men det räckte inte för Kristdemokraternas ledamot i kommunstyrelsen. Hon blev mäkta upprörd och menar att yoga är starkt kopplad till religion, närmare bestämt hinduism.

Inte nog med det, yoga kan - enligt henne - t.o.m. skapa psykoser eftersom det frigör energi, och att det kan ge effekter på hjärnan!

Självklart är hon oroad, det förstår man när man läser vidare om den "energi" hon anser vi har att göra med i yogan: (min markering i texten)

"– Det är sådana här starka energier som följer med den här religionen. Man får fram den på något sätt genom gudarna som är kopplad till yogan. Det är lite svårt att beskriva men jag kan tänka mig att det är någon form av andar. Jag kan förstå att det är onda andar som tar över kroppen på något sätt", säger politikern.

(Lyckligtvis finns det dock en räddning för de eventuellt drabbade, nämligen kristen tro: "Flera har skrivit till mig och vittnat personligt att de varit i det här och påverkats - varit i stor depression och till slut funnit kristen tro och kommit ur det." enligt samma politiker.)

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kd-politikern-onda-andar-tar-over-kroppen

Alltså, häpnadsväckande är väl bara förnamnet…Vi lever trots allt i 2016 års Sverige. Onda andar???

Naturligtvis reagerar politikern av omsorg och välvilja, det förstår jag också. Samt rädsla och okunskap. (Samt lite grann att hon s.a.s. talar i egen sak?)
Jag hoppas att någon kan upplysa om vad Meditation och yoga är och vilka uppenbara hälsofördelar det finns, så att ingen ska behöva vara orolig helt i onödan. 
Det har nämligen inte ett dugg med "onda andar" - eller några andra andar eller gudar - att göra, så det finns ingen som helst anledning att gå i taket. (Det finns säkert andra saker att ta itu med.)

Skolan kommer att stå fast vid sin yoga, för att eleverna vill det och för att den är hälsobefrämjande.🌺

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/tunaskolans-rektor-jattebra-med-yoga-10273052.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2016-10-26 12:16
#1

Tja, om du tittar på vissa sidor här inne  så finns det ju svenska kreationister, också. Skrämmande är bara förnamnet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-26 12:31
#2

#1 Har nog mestadels undgått mig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2016-10-26 12:31
#3

Grejen är att precis så som som hon beskriver yogan beskrivs den även inom hinduismen, men de använder inte ordet "onda andar" men namn på deras gudar och att väcka kundalini ormen som finns kring din ryggrad osv. Den yoga vi oftast möter i Sverige är ju väldigt sekulariserad, men många söker ju djupare och mer religiösa former av yoga om man fortsätter på det spåret.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
2016-10-26 12:40
#4

#3 Det är ett bildspråk som vi inte använder. Yoga och Meditation inom skolan är något avslappnande, vilket verkligen behövs i vår stressade värld.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-10-26 12:42
#5

#1 Ingen större förlust… 

#3 Fast enligt kristendomen så är ju allt utom deras "gud" onda andar, eller till och med djävulen själv. Både bilden av det kristna helvetet ("helvíti", fornnordiska för "Hel" som i gudinnan och víti, som i "straff") och djävulen är ju snodda direkt från hedendomen (kolla gudomar som Pan, Herne bl.a.).

(Kristendomen har ju passande nog lånat både Jesus, "Gud" och alla högtider också från hedendomen - lite brist på fantasi där… 😃)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-26 12:58
#6

#5 "lite brist på fantasi där… Skrattar"

Eller prov på praktisk realpolitik. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2016-10-26 12:59
#7

#6 "Fientligt övertagande". Kärt barn har många namn.  😛

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-26 13:00
#8

#7 😃👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2016-10-26 13:35
#9

#3 Ja kanske det men det är ett bildspråk som används av många som praktiserar yoga mer än som en stunds avkoppling då och då. Jag hoppas yoga inom skolan får vara sekulariserat med fokus på avslappning. Det jag menar är att politikerns citat inte är så konstigt om man studerar vad yoga verkligen handlar om. #5 Eller så kan man bara konstatera att de andliga verkligheterna uppenbarats för många i alla tider över hela vår jord. Om man är kristen tror man dock att sanningen lyser tydligast och renast genom Jesus och Bibeln. De flesta historiker är dock överens om att Jesus var en verklig och inte "inlånad" person.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 13:38
#10

#5 Det är väl antagligen en ren slump att hedendomen kryllar av gudar som är söner av gudar/jungfrur i december; dör för att rädda andra; återuppstår på tredje dagen på våren; förvandlar vatten till vin och så vidare…? (Jag tror personligen också att han funnits och var en rätt juste kille, men "Guds son"? Nä.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-26 13:56
#11

#9 "Vad yoga verkligen handlar om" beror ju på vad man lägger i det. Det kan inte vara nämnvärt större risk att bli hindu (eller anfäktas av onda andar/gudar) för att man praktiserar yoga än att drabbas av någon annan religion om man firar påsk med färgglada ägg, eller jul med tomte och Aladdin-ask. Till exempel. (De senare har dock inte partiet i fråga protesterat mot, vad jag vet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2016-10-26 14:14
#12

#10 Nej det behöver väl inte vara en slump. Jesus pekade ständigt på hur hans liv var en uppfyllelse av gamla profetior och de myter om gudar som dör och uppstår uppkom i Mellanöstern. Menar inte att dessa myter var dessa profetior, men gamla testamentet talar på många ställen om Messias lidande och uppståndelse, och det är inte konstigt om sådana tankar spred sig mellan de olika folken. Sen vem som var först är egentligen helt omöjligt för oss att veta när det gäller sådant som uppkom mer än 1500 år före Kristus. #11 Ja jag håller med om att det beror på vad man lägger i det. Det är ju många som inte tycker att man ska få ha skolavslutning i kyrkan t ex för att skolan ska vara fri från religion. En skolavslutning i kyrkan brukar också vara väldigt sekulariserad men vissa tycker det är för förknippat med hela det kristna konceptet. Så det är väl inte konstigt om vissa tycker yoga är för förknippat med hinduism samt alla religiösa filosofier specifikt förknippat med yoga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 14:34
#13

#12 Problemet är bara att ingen av gudarna jag nämnt ovan kom från en så krigisk, elak och fördömade far, så det är inte så att det är samma personer det handlar om. Jag har en katolsk väninna som, när man påpekar att äktenskapet fanns långt föra kristendomen, försöker få det till att alla de andra gudarna i vars namn folk gifte sig "egentligen var den kristne guden hela tiden, bara under annat namn", men hon kan inte riktigt förklara varför "han" har ändrat sin syn på äktenskapet så radikalt och blivit både sexist och homofob…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
OlgaMaria
2016-10-26 14:44
#14

#13 Nej det handlar verkligen inte om samma personer/gudar. Jag delar inte den synen att alla har samma Gud men under olika namn, absolut inte. Däremot sprids idéer och människor får också glimtar av sanningen här och där. Ditt argument kring äktenskapet känns svagt. Kristendomen är ju en förhållandevis modern religion men dess förhållande till äktenskapet vilar helt och hållet på judisk grund, som anser att äktenskapet instiftades av Gud då han förde samman Adam och Eva.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 14:49
#15

#14 Hade det funnits en "sanning" så hade den nog inte behövt vara så hårdhänt i sin konvertering av andra som inte tycker likadant, och inte heller behövt sno sina idéer av andra.

Vilket argument då? Att folk har ingått äktenskap i förkristen tid, utan inblandning av den kristne "guden", måste väl ändå räknas som allmängods vid det här laget.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-26 14:56
#16

#15 Jag trodde du visste att kristna inte har någon annan Gud än den som finns i den förkristna boken Bibeln.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 14:59
#17

#16 Precis, och tråkigt för dom. Alltså har de folk som gift sig utan hans iblandning inte gift sig i hans namn; alltså är äktenskapet inte ett kristet påfund.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-26 15:10
#18

Kristna tror verkligen inte att äktenskapet är ett kristet påfund. De tror att det är Guds påfund och traditionen kring det tog kristna vidare från judendomen. Kristendomen ser äktenskapet som något heligt och att gifta sig i hans namn innebär att erkänna och välkomna Guds inblandning i äktenskapet. Kristna har inte patent på äktenskapet, men vi värnar om Guds inblandning i det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 15:15
#19

#18 Eftersom de kristna som vägrar erkänna allas rätt att gifta sig gör det av religiösa skäl, så jo. Dessutom så är det väl de kristnas gud man pratar om när man talar om äktenskapet?

Och så har "Gud" ju inte nödvändigtvis någon inblandning i det, heller.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-26 15:45
#20

#19 Många kristna har åsikter om vem som får gifta sig i kyrkan och inte, det är inte samma sak som vem som får gifta sig öht. Att gifta sig borgerligt är ju också ett äktenskap. Äktenskap finns ju över hela jorden i alla religioner och ickereligioner. Om det är något äktenskap som kristna möjligen skulle kunna ha patent på så är det ju att gifta sig i kyrkan. Rent praktiskt så är det upp till varje präst och pastor att själv neka eller säga ja till att viga. Men Svenska kyrkan har tagit ett övergripande beslut att alla församlingar ska erbjuda någon villig präst även om en annan är ovillig. Sen att ha åsikter utifrån religiös övertygelse om vem som får gifta sig öht handlar om politik. Har aldrig hört talas om någon kristen som haft invändningar mot samkönade äktenskap från en annan religion. Däremot när det gäller samkönade äktenskap och polygami. Det handlar om att man tror att Gud instiftade äktenskapet till att vara mellan en man och en kvinna. Att ha åsikter är inte samma sak som att ha patent. Jag har åsikter om hur skolan bör drivas, men jag har knappast patent på skolan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sommarek
2016-10-26 15:55
#21

#20 Fast eftersom det är ganska så säkerställt att "Gud" inte instiftade äktenskapet alls, så är det ju ett Moment 22-argument.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-26 16:02
#22

Ja alltså det betyder ju något för dem som tror på det, annars inte. Men har du själv några åsikter om vem som får gifta sig och inte?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 19:43
#23

Varför skulle jag ha det, så länge alla inblandade vill? Det varken rör eller stör mig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-26 19:50
#24

Det är ju en bra åsikt iaf - att alla inblandade ska vilja. Sen kan jag tycka det är bra med en åldersgräns.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-26 20:33
#25

Det trodde jag var underförstått; för att vilja gifta dig borde du ju lagligen vara gammal nog att förstå vad det innebär.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JonasDuregard
2016-10-27 08:42
#26

#0 "Alltså, häpnadsväckande är väl bara förnamnet…Vi lever trots allt i 2016 års Sverige. Onda andar???"

Välkommen till iFokus 😉. Sånt här är kanske ovanligare i politisk debatt, men på den här sidan lyfter nog färre på ögonbrynen över sådan vidskepelse… 

Men visst blir man mörkrädd.

Sommarek
2016-10-27 08:45
#27

#26 men på den här sidan lyfter nog färre på ögonbrynen över sådan vidskepelse… 

Knappast. Jag tror det är ganska få här som tror att allt som inte är kristendom är av "ondo", och att man "fixar bort" det genom att gå i kyrkan.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Magi-cat
2016-10-27 08:48
#28

#26 Vaddå, "på den här sidan" 😛

Som argument i beslutsfattande är det totalt huvudlöst. 😕Skrämmande okunnigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-10-27 08:54
#29

Helt ofattbart att de tillåter Yoga som har en direkt koppling till hinduismen. Att påstå att det inte har med religion att göra förstår inte andliga frågor.

Om man är ateist förstår jag att man tycker att det är en icke-fråga men de som har djupare insikt vet att andliga krafter sätts i rörelse med Yoga. Sedan finns det många olika varianter av Yoga som är mindre kraftfulla.

Vi kristna tror på onda krafter som man ska vara försiktig med. Sedan tycker jag att vi ska ha valfrihet och om skolbarn verkligen efterfrågar Yoga så visst kör på med det. Jag är inte förbudsivrare. Men kom inte och påstå att det inte finns en koppling till religion och andliga krafter.

JonasDuregard
2016-10-27 08:54
#30

#4 "Det är ett bildspråk som vi inte använder. Yoga och meditation inom skolan är något avslappnande, vilket verkligen behövs i vår stressade värld."

Menar du att du är övertygad om att det alltid är så? Att det är så med just den här utövaren som reportaget handlar om?

I slutändan tror jag det viktiga är vem man anlitar som instruktör. Jag kan absolut se att det finns människor som skulle utnyttja en sådan här möjlighet för att utsätta barnen för sin egen religiösa utövning, och det är viktigt att ingen av dem släpps fram. Om det stämmer att det här är en ovanligt religiös inspirerad yoga kanske de borde vända sig till någon annan instruktör (det finns ju knappast brist på dem). 

Jag kan också tycka att det vore ganska enkelt att kalla det avslappningsövningar istället för yoga om det är vad det handlar om. Vad tycker du om det?

JonasDuregard
2016-10-27 08:55
#31

#27 "Knappast. Jag tror det är ganska få här som tror att allt som inte är kristendom är av "ondo", och att man "fixar bort" det genom att gå i kyrkan."

Det finns nog ett par av dem, men det var inte det jag menade (se vad jag citerade). Det finns en hel bunt som tror minst lika bakåtvända saker.

OlgaMaria
2016-10-27 08:59
#32

#30 Håller helt med! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-27 09:01
#33

#29 Helt ofattbart att de tillåter Yoga som har en direkt koppling till hinduismen.

Men påsk- och jullov är okej?

#31 Det finns en hel bunt som tror minst lika bakåtvända saker. 

Det är alltid kämpigt när man själv inte har varit med om saker som andra har.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-27 09:19
#34

#30 Jag vet inte vilken utövare de valde, men de hade samråd med kommunens hälsostrateger, landstinget och yogastudion, som det står i en av artiklarna. Säkert har de beställt vad de vill ha och kan sedan utvärdera vad de får, precis som vanligt när man anlitar någon.

Kalla det avslappningsövningar och inte tala om att det är yoga? 🤦‍♂️Det är väl bättre att säga vad det är om det är yoga, men en helt icke-religiös?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-10-27 10:12
#35

Nu är jag ingen expert på yoga, lång där ifrån. (Jag har provat på, förstås, men inte mycket mer.)
Yoga har blivit otroligt populärt. Det finns yoga för män, för gravida, för äldre, för blandade sorter. Folk som aldrig kommit iväg på något annat får via yogan hjälp att hantera sin stressade tillvaro, via den fokuserade andning i kombination med de stärkande mjukgörande rörelser yogan har.
Jag vågar påstå att ingen som går dessa yoga-kurser blir hinduer av det, eller ens löper risken att drabbas av "onda andar".

Givetvis är det viktigt att välja en bra lärare, som alltid.
Det vore synd att låta rädsla och okunskap styra så till den grad att man inte släpper fram de fördelar yogan för med sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-10-27 13:00
#36

#35 Nej ingen blir hindu av yoga, det stämmer. Men kan någon förklara varför man använder yoga och inte avslappningsövningar. Enligt mig beror det på att det fungerar. Och det fungerar för att man öppnar upp sig för den andliga världen. De som inte tror på den andliga världen ser inga problem förstås. Sedan är det som med mycket annat som fungerar att det finns en risk med det som är kraftfullt. Hur vet vi att det inte kan förekomma "farliga" andemakter när man öppnar upp sig.

Att öppna upp sig är ju målsättningen med exempelvis kundalini-yoga.

Normalt är vi stängda andligt sett, men det finns sätt att öppna upp sig. (inte bara yoga). Det finns många som har råkat illa ut genom att göra just det. Ni som tittar på det okända vet att vissa personer har lekt lite för mycket och blir varnade för detta av exempelvis Terry Evans.

Jag påstår att många av oss inte har tillräcklig kunskap om hur det fungerar. Sedan kan vi har olika syn på vad vi tycker om det men de som förstår vad det handlar om vet att det finns risker. Sedan ska vi inte styras av rädslor utan av kunskap.

Sommarek
2016-10-27 13:11
#37

#36 Hur vet vi att det inte kan förekomma "farliga" andemakter när man öppnar upp sig.

På samma sätt som vi "vet" att vi inte kommer bli överkörda och dö på väg till jobbet - det kan vi inte veta, men man kan inte heller gå runt och vara ogrundat rädd för det. Varför inte goda andemakter, om man nu måste välja?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-27 14:13
#38

#36 Eller så fungerar det för att det är en bra form av övningar. Precis som mindfulness är bra. Man vet t.o.m. lite grann om vad som händer i hjärnan vid utövning. (Se Åsa Nilsonne: "Mindfulness i hjärnan".)
Men nej, man hittade inga andar där, utan bara aktiviteter i hjärnkontoret som kan förklara varför det är bra.

Alla överdrivna aktiviteter (antingen det gäller idrott eller yoga/mindfulness)  vid fel tillfälle kan förmodligen motverka sitt hälsosamma syfte. Inte för att aktiviteterna i sig kallar på andar eller så, utan för att man kanske bättre skulle behöva  någonting annat just då.

Sedan ska vi inte styras av rädslor utan av kunskap.

Det håller jag helt med dig om. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-27 14:30
#39

Det är inte magi. Det är neurobiologi: (Blogg av neurologläkare)

https://www.psychologytoday.com/blog/prefrontal-nudity/201109/yoga-changing-the-brains-stressful-habits

"En ny ryggstudie vid Karolinska Institutet där man jämfört MediYoga, sjukgymnastik och besök hos ryggspecialist visar att yogan är den mest kostnadseffektiva metoden mot ryggont. MediYoga kan enligt KI ge en hälsovinst för samhället på 1 miljon kronor per patient och år."

Ryggbesvärsstudie vid KI

KI RyggbesväRyggstudien 2013


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-10-27 14:48
#40

#39 Frågan är väl huruvida troende (i traditionell mening) skiljer på magi och neurobiologi, om de ens gör det…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JonasDuregard
2016-10-27 16:24
#41

#34 "Kalla det avslappningsövningar och inte tala om att det är yoga? YrarDet är väl bättre att säga vad det är om det är yoga, men en helt icke-religiös?

Är det inte avslappningsövningar menar du? 🤔

Annons:
Magi-cat
2016-10-27 16:36
#42

#41 Varför skulle man byta namn på yoga?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-27 16:40
#43

Hittade bestämt en tråd på den eminenta Hjärnan ifokus:

Yoga ger utövaren ett mer avslappnat sinne, men det bygger också om hjärnan, visar en studie vid the National Center for Complementary and Alternative Medicine in Bethesda.

Med hjälp av MRI-scanning har man visat att den grå substansen ökar i vissa regioner vid utövande av yoga jämfört med en kontrollgrupp. Ju fler yoga-timmar per vecka, desto större förändringar. Bl.a. ökade hippocampus i storlek.

(Artikeln är ganska knapphändig, jag ska försöka finna en bättre eller själva studien.)

http://www.scientificamerican.com/article/how-yoga-changes-the-brain/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-27 16:47
#44

En annan från samma sajt, visserligen om Meditation, men jag antar att Meditation är ungefär lika efterlängtat som yoga från vissa håll?

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/570dd973ce12c435ad0028f7-hjarnan-och-meditation

Meditation är känsloreglering och hjärnträning.

"Meditationen, säger /Katarina Gospic, min anm/, tränar oss i konsten att leva i nuet och lyssna till kroppen och att bli mer medvetna om tankar och känslor och om medvetandet självt."

Inte så tokigt, tycker jag. Lite åt yoga-hållet alltså.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-10-27 17:07
#45

#42 Man har ju bytt innehållet (så att det inte är religiöst färgat). Varför är det viktigt att kalla det yoga? Det är ju inte som att yoga är det enda ordet som innefattar andnings- och avslappningsövningar. 

Eftersom yoga innehåller en massa religiösa ritualer och begrepp så är det väl bra att ha ett ord för den biten som inte gör det? Speciellt om det bara är den man tänker ägna sig åt. "Sekulär yoga" låter lite krångligt.

Magi-cat
2016-10-27 17:37
#46

#45 Ett annat ord skulle inte lugna de för yogademoner redan skräckslagna. "Det där liknar ju…yoga", skulle det heta. Inte heller de som skyr yoga av andra orsaker. Det är innehållet som avgör.

Så många har redan tagit till sig yogautövningen (utan att låta sig avskräckas) och har fördel av yogans avstressande rörelser tillsammans med andningsövningar och att lugna sinnet att ett krav på namnbyte bara skulle verka konstigt och meningslöst.

Det viktiga i just det här fallet har vi redan behandlat. Eleverna önskade yoga och skolledningen godkände det. Den enda ogillande verkar vara en KD-ledamot

Vill du bilda bred front med KD för att få bort yoga? 😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-10-27 19:24
#47

#46 "Ett annat ord skulle inte lugna de för yogademoner redan skräckslagna. "Det där liknar ju…yoga", skulle det heta."

Jag tror du har fel där. Ingen skulle höja alls på ögonbrynen om barnen fick göra lite lätt gymnastik och andningsövningar. Börjar de snacka om chakran och grejer är det så klart en helt annan sak, men du hävdar att det inte är avsikten. 

"Det är innehållet som avgör."

Konstigt för vi vet ingenting om innehållet. Det nämns knappt i tråden. Eller? Hela kritiken verkar baseras på att det heter yoga, och den religiösa laddningen som finns i ordet. 

Om det kallades något annat, då skulle frågan handla om innehållet. Nu gör det knappast det. 

.

Tänk dig att en skola bestämmer sig för att ha en stund på dagen då eleverna får slappna av och reflektera över sig själva deras plats i världen. Tänk vidare att de väljer att kalla det för en bönestund. När de kritiseras hävdar de att det bara är de icke-religiösa aspekterna av bön de använder sig av. Vore det inte i det fallet bättre att kalla det för något helt annat?

""Vill du bilda bred front med KD för att få bort yoga? Lipar"

Vad är det där för trams? Var har jag sagt något alls om att "få bort yoga"? 🤦‍♂️

[Rulander]
2016-10-28 08:11
#48

Jag förstår verkligen era argument. Att det är vetenskapligt bevisat att det fungerÄar stämmer helt säkert. Att bara byta namn och göra samma sak är ju bara nonsens. Jag ska villigt erkänna att jag inte vet vad det är som gör att det kallas för yoga. Att bara sitta stilla och sänka pulsen är väl inte yoga?

Om det handlar om att sänka pulsen och bli lugn har jag absolut inget emot.

Om jag hade varit "icke troende" hade jag tyckt som ni gör. Utifrån eran tro har ni helt rätt argument.

#37 På samma sätt som vi "vet" att vi inte kommer bli överkörda och dö på väg till jobbet - det kan vi inte veta, men man kan inte heller gå runt och vara ogrundat rädd för det. Varför inte goda andemakter, om man nu måste välja? Jag förstår ditt argument.

Orsaken till att jag anser som jag gör är: Bibeln förbjuder att vi på eget initiativ söker andlig kontakt. Även om det fungerar och vi mår bra av det. Sedan har jag lyssnat på många som har mycket mörka erfarenheter.

Om man inte tror på bibeln faller alla mina argument och jag har stor respekt för att ni inte tycker som oss.

Jag tycker om att köra fort med motorcykel och kör görna de snabbaste. Men ju mer kraft desto farligare. Jag tycker att man ska leva livet och ha kul och jag vill inte ha förbud men man måste känna till hur saker fungerar innan man "kör iväg".

Jag har upplevt den helige Andes kraft och efter det vill jag inte ha något annat.

Intressant och kul diskussion.

Annons:
Magi-cat
2016-10-28 08:15
#49

#48 Roligt att du hakar på diskussionen!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-28 13:24
#50

Hittade den här, skriven för några år sedan på en annan sajt:

Efter bara en 20-minuterssession Hatha yoga fick försökspersonerna, en grupp om 30 kvinnliga studenter, bättre minnesförmåga och koncentration.

Hatha yoga är en gammal indisk form av yoga som förutom kroppsrörelser inbegriper andning och Meditation, lite liknande mindfulness.

Försökspersonernas resultat på kognitiva test jämfördes efter yoga och efter ett 20 minuterspass på löpbandet

Efter yogapasset fick försökspersonerna bättre resultat, kunde fokusera bättre, minnas bättre och processa information snabbare än efter aerobic-passet.

Förklaringen kan vara att andnings- och meditationsövningarna lugnar sinnet och gör att man fokuserar bättre och distraheras mindre, hjärnans filtrering fungerar bättre.

Dessa resultat bekräftar vad man kommit fram till i liknande studier, men jag tycker det var lite speciellt att även så pass kort tid gör märkbar nytta.

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130605190552.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-29 08:47
#51

#47 Hela kritiken verkar baseras på att det heter yoga, och den religiösa laddningen som finns i ordet

Är det egentligen så många av oss som är så insatta "den religiösa laddningen" i ordet att vi bryr oss nämnvärt? (Det tror inte jag) Nu tycks kritiken inte ens handla om det, utan om att "onda andar" på något oförklarligt sätt dras till yogan. Det är någonstans där det blir lite svårt att diskutera, eftersom man ser saker så olika.
Men kanske skulle KD-ledamoten (och ev andra oroliga) bli lugnade om de såg den aktuella yogan utövas. Jag hoppas de ordnar det på något sätt.
Krav på namnbyte tycker jag inte hör till den diskussionen, utan skolan kan säkert tillmötesgå eleverna och samtidigt få den yoga de beställer.

Tänk vidare att de väljer att kalla det för en bönestund.osv. Om eleverna (mot all förmodan) skulle välja bönestund som elevens val, skulle man förstås få ta den diskussionen då om vad DET handlar om. Nu var det inte det. Jag förmodar vi skulle undgå "onda-ande"-diskussionen då, men det skulle förstås bli andra frågeställningar. Det går alltså inte att jämföra rakt av.

Var har jag sagt något alls om att "få bort yoga"? 

Du ville t.o.m. byta namn. Men om vi säger så här då: Du har inte uttryckt dig övervägande positivt om yoga. Det behöver du naturligtvis inte heller, men jag tror du oroar dig i onödan.

.

Yoga har en väldigt lång tradition, men har naturligtvis anpassats med tid och över avstånd när den mött nya utövare. Det finns också mycket forskning om yogans välgörande verkan. Det kommer att komma mer.
Yoga behövs idag för dess avstressande verkan. Det är helt onödigt att dribbla bort det med ett namnbyte.
Jag har själv gått avslappningskurser. De var ganska värdelösa. (Det finns säkert bättre iofs.) Men så finns yoga med en fusion mellan kropp, andning och "mind" som ger en helt annan helhetsupplevelse. Vi har även mindfulness som är välgörande, men utan rörelserna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-10-31 08:42
#52

Det verkar som att Yoga fungerar bättre än avslappningsövningar. Det finns väl en anledning till att Yoga är så populärt. Yoga ska heta Yoga och avslappningsövningar ske heta just det.

Jag kommer aldrig att prova yoga på grund av de argument som jag har skrivit tidigare. men jag har ingar problem med om andra vill utöva det. Om man inte tror på andliga krafter så förstår man inte problemet. Nu gör ju jag det och därför tar jag själv anstånd. Vi har olika tro helt enkelt. Jag har stor respekt för vad ni tror på och jag hoppas att min tro kan respekteras också även om ni tycker att det är väldigt märkligt.

En liknelse: Jag har beslutat att följa Gud och vara honom trogen. Att du vända sig till någon annan kraft är som att vända sig till någon annan partner när man är gift.

Man gör inte det även om det gör att jag mår bra.

Om man inte bekänner sig till nogon tro så är man ju fri att vända sig till vad som helst som fungerar.

Sommarek
2016-10-31 09:00
#53

#52 _Om man inte bekänner sig till nogon tro så är man ju fri att vända sig till vad som helst som fungerar.

_

Nej då, min tro har inga problem med att jag själv utforskar och lär mig. Tråkigt om din har det - jag hade heller aldrig varit gift med någon som inte velat mitt bästa.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-31 09:13
#54

Det som är bra står ofta i konflikt med det som är bäst. Som kristen är man nog fullt övertygad om att Gud alltid och på alla sätt vill mitt bästa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-31 09:13
#55

#54 Säkert, även om det inte alltid stämmer.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
setfree
2016-10-31 09:52
#56

#53 Jag är verkligen för att utforska nya saker och att leva livet. Jag är inte heller inte någon förbudsivrare. Jag har rest i över 30 länder och träffat mängder med roliga och intressanta människor. Jag är med på det mesta: Vätternrundan, hoppa fallskärm, åka skrotbilsrejs i 24 timmar, köra MC till Grekland. åka landvägen till Indien……

Jag vill krossa myten om att kristna är negativa glädjedödare som bara pratar om allt som man inte får göra. Men det finns saker som är värdefulla för mig. Det är mitt beslut som jag inte trycker ner i halsen på andra. Jag förlitar mig på att Gud vet vad jag behöver, och att han vill mitt bästa. Efter 35 års erfarenhet vet jag att mina bekymmer har kommit då jag har gjort saker som är fel. Det är aldeles för pinsamt att berätta här men jag har vänt om.

#55 varför tror du att det inte stämmer?

Varför tror du att min partner inte vill mitt bästa? Men hon accepterar inte att jag har en känslomässig relation med någon annan, och det förstår jag.

Sommarek
2016-10-31 10:01
#57

#55 För att den kristne guden utan motiverbar (om det är ett ord) anledning lägger sig i saker som inte är skadligt för någon någonstans.

_Men hon accepterar inte att jag har en känslomässig relation med någon annan, och det förstår jag.

_Låter jobbigt. Inte med eventuella barn, föräldrar eller vänner?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-10-31 10:29
#58

#57 Vi är fria att göra vad vi vill som kristna. Men vi får ta konsekvenserna om vi väljer att göra det som bibeln säger är fel. Jag har själv erfarenhet av det och det är inte kul att ta konsekvenserna. Man ställer sig du utanför Guds beskydd. Det är lite som att köra bil utan försäkring. Det kan gå bra men det finns en risk att det kan sluta riktigt illa.

När det gäller förhållande menar jag en kärleksrelation med en annan person. Låter det jobbigt att vara trogen sin partner? Jag menar naturligtvis inte att jag inte kan ha andra relationer och vänner.

Hade jag inte varit kristen hade jag gärna provat både yoga och andra övningar för jag tycker det är intressant att prova nya saker.

Sommarek
2016-10-31 11:16
#59

#58  Man ställer sig du utanför Guds beskydd. Det är lite som att köra bil utan försäkring. Det kan gå bra men det finns en risk att det kan sluta riktigt illa.

Knappast, min egen gud har bra koll.

_När det gäller förhållande menar jag en kärleksrelation med en annan person. Låter det jobbigt att vara trogen sin partner?

_Har jag sagt det? Jag svarade på ditt påstående om känslomässiga relationer, inte kärleksrelationer.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-10-31 12:27
#60

#59 All right. Jag var lite otydlig.

Jag förstår din synvinkel. Jag försöker bara förklara hur jag resonerar. Om din Gud har bra koll så är det bra för dig. Om du känner dig trygg så är det väl bra.

Vi har helt enkelt olika tro. Jag kan förstå om du tycker att det är en inkrökt syn som jag har, men så är det för mig.

Jag har verkligen stor förståelse för att vi är en liten minoritet i dagens samhälle. Det är ni som är majoriteten. De flesta tycker nog att min åsikt är märklig. Jag försöker inte sätta mig på höga hästar och tycka att andra är mindre vetande. Dessutom tycker jag att det är kul att före lite dialog, så länge tonläget är positivt.

Sommarek
2016-10-31 12:40
#61

#60 Vilka är "ni" i det här fallet?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-10-31 12:46
#62

#61 Jag är så van vid att ingen delar min åsikt att jag tar det för givet.

Visst finns det många kristna som tycker som jag men ute i samhälllet träffar man dom sällan.

med "de" menar jag alla som inte delar min trosuppfattning.

Annons:
Magi-cat
2016-10-31 13:11
#63

#60 Håller med dig om att det är givande med en dialog i positiv anda.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-10-31 13:31
#64

Jag blir lite nyfiken Sommarek. Vad tror du själv på?

Du skriver att du är häxa och överstepräst inom Wicca. Tror du då på några guddommar?

Sommarek
2016-10-31 13:37
#65

#62 Aha, jag undrade om det var wiccaner du menade, och undrade när vi blev något slags majoritet.  🤔

Det jag inte helt förstår är vad yoga har med något som helst att göra. Har ditt motstånd mot det stöd i Bibeln?

#64 Ja, jag är hård polyteist.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-10-31 13:55
#66

#65 Om man läser i tråden se man hur många ojjar sig över hur man kan tro på detta. Det är tur att det finns någon mer (Olgamaria) som kanske delar lite av min syn. (Olgamaria jag vill inte lägga ord i din mun utan ditt samtycke, det var mer än tolkning av dina inlägg)

Yoga i sin ursprungliga form är kopplad till Hinduismen. När den övergår till något som bara är avslappning är svårt att avgöra. För mig är Hinduism en trosuppfattning som inte kan inkluderas i min kristna tro. Det finns många exempel i bibeln där olika Gudars kraft avgörs. Mose inför Farao är ett tydligt exempel. Mose mötte Faraos magiker i en kraftmätning. Elia och Baalsprofeterna är ett annat exempel. Bibeln förnekar inte att det finns andra gudar. Det tror vi på.

Du tror fullt och fast på guddomar som en realitet om jag förstår dig rätt. Är det mindre konstigt än att tro på onda andrar?

Många här skulle nog tycka att både du och jag tror på konstiga saker. Eller vad säger ni andra?

PS Sommarek. Du får gärna korrigera mig om jag har uppfattat dig fel.

Sommarek
2016-10-31 14:00
#67

#66 Men kristendomen är ju direkt relaterad till hinduismen, i och med att historierna om till exempel Krishna är väldigt lika de om Jesus. Då kan man inte heller vända sig till Jesus som kristen?

Du tror fullt och fast på guddomar som en realitet om jag förstår dig rätt. Är det mindre konstigt än att tro på onda andrar?

Nej, men varför måste man tro att allt utom det man redan känner till är ont? Eller menar du att hinduismens gudar är onda?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-10-31 14:23
#68

#67 Bra frågor. Nu tvingar du verkligen fram det som är relevant.

Jag tror fullt och fast på Jesus Kristus som Guds son. Jag tror inte alls på Krishna. Om det finns några likheter kan jag inte svara på. Det finns säker andra likheter till andra gudomligheter också.

Om jag väljer Jesus kan jag inte också välja andra vägar. Det betyder att alla andra Gudar är fel för mig. På det sättet har du en mer öppen inställning än mig. Jag kan inte kompromissa på den punkten.

Deremot har jag ingenting emot människor som har en annan uppfattning. Jag skulle exempelvis inte ha några problem att umgås med dig och betrakta dig som min vän.

Tvärt om skulle du och jag kunna ha en intressant diskussion om vi hade träffats. Roligare att prata med någon som är insatt och intresserad.

Sommarek
2016-10-31 14:29
#69

#68 Jag tycker också om att diskutera med personer med annan tro. Ofta visar det sig att man har mer gemensamt än man tror.  :)

Jag tror fullt och fast på Jesus Kristus som Guds son. Jag tror inte alls på Krishna.

Men då förstår jag inte vad problemet är med eventuella kopplingar till hinduismen?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Rulander]
2016-10-31 14:59
#70

#69 Jag försöker förstå din fråga. Hur menar du?

Kan du förtydliga lite? Bara för att det finns likheter betyder inte att jag menar att det samma sak eller OK för mig.

Sommarek
2016-10-31 15:03
#71

#69 Jag förstår inte hur du i ena andetaget kan säga att det är fel att ägna sig åt något som kan kopplas till andra gudar, och i andra säga att de andra gudarna ändå inte finns, så det spelar dig ingen roll. Om inte Krisha et. al. finns, vad gör det om man ägnar sig åt något som har band till hinduismen då? Blir det inte lite som att vara bekymrad för vad din gud tycker om Sauron?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-10-31 15:17
#72

#71 Nej jag menar att det finns andra Gudar. Du har rätt mitt fel. När jag skriver att jag inte tror på Krishna borde jag ha skrivit att jag inte tillber honom.

Det är mitt fel. Jag bord ha varit tydligare. Förlåt mitt misstag.

Jag menar att mycket fungarar på grund av att det finns en andlig verklighet och att andra Gudar finns. De är dock inte mina Gudar. Det är orsaken till att jag inte vill delta. Jag menar inte att det du tror på verkligen finns. Jag menar inte att du tror på luft.

OK lite omtag i samtalet.

Sommarek
2016-10-31 15:27
#73

#72 Då är jag med lite mer.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-31 15:44
#74

#67 Här kan man läsa en bra text angående likheterna mellan Jesus och Krishna (scrolla ner lite i texten).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-10-31 15:48
#75

#74 Fast en sida som heter "om Jesus" har kanske inte så mycket tyngd i just den diskussionen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-31 15:58
#76

#75 De flesta andra sidor är vinklade åt andra hållet så då har de ingen tyngd heller!? Svårt dock att anse att det som står där skulle vara något personligt tyckande då de fakta som tas upp verifieras med källor från Mahabharata.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sommarek
2016-10-31 18:30
#77

#76 Jag hade aldrig använt dem i en diskussion för eller emot en viss religion, nej. Det kan inte direkt kallas för särskilt akademiskt. 

Sidan tar till exempel inte upp att enligt dagens kalender hade Krishna fötts i vad som nu är juli, eller att det hebreiska ordet "almah" betyder "ung kvinna", inte "jungfru" och så vidare.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-10-31 19:37
#78

#77 Vad spelar det för roll att Krishna föddes i juli, när det gäller likhet med Jesus? Du hävdade ju själv tidigare i tråden att Jesus inte var ensam om att födas av en jungru i december. Vad jag vet så är det Krishna som påståtts födas av en jungfru i december, men varken eller av detta verkar stämma med hinduiska källor. Är det några andra som föddes av jungfrur i december? (Inga källor påstår att Jesus föddes i december heller) Kristendomen hävdar att Jesus föddes av en jungfru, då NT-texten (grekiska) beskriver det så. Att det hebreiska ordet almah betyder ung kvinna är en annan diskussion som inte påverkar den grund kristna har för tron på jungfrufödseln. Men över huvud taget, menar du nu att Krishna skulle bli mer lik Jesus om Jesus inte föddes av en jungfru eller vart är det du vill komma?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2016-11-01 07:52
#79

#78 Jag påpekade datumet eftersom det visar att källan inte är pålitlig.

Är det några andra som föddes av jungfrur i december?

Ja, Horus, Osiris, Attis, Mithra, Heracles, Dionysus, Tammuz, Adonis… med flera.

Men över huvud taget, menar du nu att Krishna skulle bli mer lik Jesus om Jesus inte föddes av en jungfru eller vart är det du vill komma?

Nej, jag menar att Jesus som person är en blek kopia av gudomar som fanns långt innan man fantiserade ihop honom. Hans födelse, död och påstådda mirakel hade redan inträffat innan man gav honom äran för dom.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rulander]
2016-11-01 08:05
#80

Nej jag kan inte på något sätt se likheter mellan Jesus och Krishna.

Sommarek en fråga: Har du bestämt vilka gudar du tillber eller är alla gudar OK att tillbe för dig? Betraktar du alla gudar som goda?

Om du anser att alla gudar är goda kan du då tillbe Jesus också?

Även i hinduismen med många gudar väljer man väl ofta att tillbe exempelvis Shiva eller Hannuman etc. (jag har rest runt hela Indien och sett det på plats)

Sommarek
2016-11-01 08:51
#81

#80 Nej jag kan inte på något sätt se likheter mellan Jesus och Krishna.

Det finns en hel del, men eftersom jag sitter på jobbet lånar jag en text från Religious Tolerance, som citerar Kersey Graves:

"-Yeshua and Krishna were called both a God and the Son OF God.
- Both was sent from heaven to earth in the form OF a man.
- Both were called Savior, and the second person OF the Trinity.
- His adoptive human father was a carpenter.
- A spirit or ghost was their actual father.
- Krishna and Jesus were OF royal descent.
- Both were visited at birth by wise men and shepherds, guided by a star.
- Angels in both cases issued a warning that the local dictator planned to kill the baby and had issued a decree for his assassination. The parents fled. Mary and Joseph stayed in Muturea; Krishna's parents stayed in Mathura.
- Both Yeshua and Krishna withdrew to the wilderness as adults, and fasted.
- Both were identified as "the seed OF the woman bruising the serpent's head."
- Jesus was called "the lion OF the tribe OF Judah." Krishna was called "the lion OF the tribe OF Saki."
- Both claimed: "I am the Resurrection."
- Both referred to themselves having existed before their birth on earth.
- Both were "without sin."
- Both were god-men: being considered both human and divine.
- They were both considered omniscient, omnipotent, and omnipresent.
- Both performed many miracles, including the healing OF disease. One OF the first miracles that both performed was to make a leper whole. Each cured "all manner OF diseases." 
- Both cast out indwelling demons, and raised the dead.
- Both selected disciples to spread his teachings.
- Both were meek, and merciful. Both were criticized for associating with sinners.
- Both encountered a Gentile woman at a well.
- Both celebrated a last supper. Both forgave his enemies. 
-Both descended into Hell, and were resurrected. Many people witnessed their ascensions into heaven."

Sommarek en fråga: Har du bestämt vilka gudar du tillber eller är alla gudar OK att tillbe för dig? Betraktar du alla gudar som goda?

Jag har blivit utvald av ett par som jag jobbar med, men jag skulle inte vilja kalla det för att "tillbe". Det är det för mycket underkastelse i.

Folk får tillbe vilka gudar de vill; jag utesluter inga eftersom jag inte anser mig ha nog på fötterna för att göra det. Den enda gud som jag har svårt att tro på är just Abrahams gud, som är alltför otrevlig, hämndlysten och osäker på sig själv för att verka logisk för mig; han framstår mer som ett påhitt av människan för att domdera andra. Så nej, alla gudar är inte goda enligt mig. Sedan har hedningar överlag inte samma syn på "antingen helt god eller helt ond" som kristendomen har.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-11-01 09:47
#82

#79 Källan skrev endast att Krishnas födelse firas i augusti, vilket verkar stämma. Vet inte om det finns olika teorier om när han föddes eller vad som är anledningen till att firandet sker i augusti? Hursomhelst kan du inte beskylla källan för att vara opålitlig på denna punkt. Jag håller på att gå igenom din lista på gudomar, men jag måste fråga - har du själv gjort något försök att faktakolla detta, t ex läsa på på Wikipedia osv om när och hur de föddes, eventuella uppståndelser osv?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-11-01 10:10
#83

#81 Nog för att flera av dessa påståenden inte har någon grund. Fadern beskrivs vara en adelsman, inte en snickare, t ex, men utöver det är man ute på hal is om man vill hävda att alla detaljer kring Krishna kom före Jesus. Sammanställningen av indiska texter pågick flera hundra år efter Jesus och man vet att väldigt mycket text tillkom efter Jesus. Det kan alltså lika gärna varit legenden om Krishna som influerades av Jesus, men sen är likheterna heller inte lika slående som det framstår i den här listan, om man bemödar sig om att kolla upp dessa påståenden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sommarek
2016-11-01 10:18
#84

#82 Fast oavsett så handlar detta inte om en neutral sida. Hade du tyckt det var opartiskt om jag hänvisade till "About paganism and wicca" i en sakfråga om religion?

har du själv gjort något försök att faktakolla detta, t ex läsa på på Wikipedia osv om när och hur de föddes, eventuella uppståndelser osv?

Ja. Det finns naturligtvis inga definitiva belägg för något av det, men så är det ju även med Jesus; kvalificerade gissningar är det bästa vi har (som att Horus firades under vintersolståndet (dokumenterad av Makrobius) även om man inte vet exakt när han föddes).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2016-11-01 11:21
#85

#84 Det viktiga tycker jag är att försöka göra en bedömning av trovärdigheten i bevisen. Där tycker jag min källa är långt trovärdigare än din eftersom min hänvisar till hinduiska källor om Krishna, medan din hänvisar till någon man på 1900-talet. Det är enkel källkritik. Dock är vi båda antagligen ganska begränsade då detta ämne säkerligen ligger utanför både min och din expertis och vi inte är experter på de hinduiska texterna. Sen är det inte bara på den sidan jag läst utan jag googlar runt friskt. Mitt påpekande om att påståendena om Krishna inte nödvändigtvis är äldre än de om Jesus tycker jag är viktigt, och det är inte något som står bara på den sida jag länkade.

Jag har letat runt ordentligt kring Horus födelsedag, och uppgifterna verkar gå isär. Det kan dock hända att han firades runt vintersolståndet eller 25e december men Jesus ansågs ändå inte födas då. "Sammanträffandet" kring den 25e december är ju verkligen inte konstigt alls då det verkar varit ett medvetet drag från Romarriket att placera ett kristet julfirande den 25 december just för att ersätta hedniska firanden med ett kristet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Rulander]
2016-11-01 11:29
#86

Att vi firar jul 25 dec bevisar abslolut ingenting. Det har inget med bibeln att göra.

#79 Att Jesus är en blek kopia av andra guddomar får du tycka om du vill. Det är fritt att ha åskiter. Detta tycker vi kristna förstås är nonsens.

Nej jag kommer att hålla mig till Jesus även framöver.

Lite undrar varför så många har problem med oss kristna. Även när vi inte går i konfrontation mot andra.

OlgaMaria
2016-11-01 11:35
#87

#86 Jag tror det finns en enorm laddning bara i namnet Jesus. Som det står - ingen kan säga att Jesus är Herren annat än i kraft av den helige Ande. Och så hävdar han själv att han är vägen, sanningen och livet, den ende vägen till Fadern. Det diskvalificerar ju alla andra vägar till upplysning och frälsning, så jag tycker inte det är så konstigt att människor kan uppleva det som väldigt konfrontativt, även om vi försöker vara milda ;-) Jesus är en enorm konfrontation. Matt 11:6 : Salig är den som inte tar anstöt av mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Rulander]
2016-11-01 12:22
#88

#87  Superbra skrivet OlgaMaria. Tack för dina inlägg.

Sommarek
2016-11-01 13:56
#89

#84 _Där tycker jag min källa är långt trovärdigare än din eftersom min hänvisar till hinduiska källor om Krishna, medan din hänvisar till någon man på 1900-talet. Det är enkel källkritik.

_Eftersom jag aldrig har påstått att födelsedatumet är det enda som är likt så förstår jag inte varför du biter dig fast i detta? Du kanske också menar att förlaget som gav ut "mannen på 1900-talet" inte granskat texten?

"Sammanträffandet" kring den 25e december är ju verkligen inte konstigt alls då det verkar varit ett medvetet drag från Romarriket att placera ett kristet julfirande den 25 december just för att ersätta hedniska firanden med ett kristet. 

Precis min poäng. Folk har firat datumet i många årtusenden innan man hittade på Jesus och snodde datumet.

#86 Att Jesus är en blek kopia av andra guddomar får du tycka om du vill. Det är fritt att ha åskiter. Detta tycker vi kristna förstås är nonsens.

Precis som vi icke-kristna tycker det är uppenbart nonsens att historien visar att kristendomen bara slunkit in och tagit över efter andra religioner och sedan redigerat sin egen historia till att framstå som Den Enda, fast alla kristna håller för öronen när det nämns.

Lite undrar varför så många har problem med oss kristna. Även när vi inte går i konfrontation mot andra.

Antagligen för att ni är ganska faktaresistenta, se ovan, och deflekterar alla argument med långsökta ursäkter istället för att se på saker och ting ur ett historiskt perspektiv.

#87 Som det står - ingen kan säga att Jesus är Herren annat än i kraft av den helige Ande.

Jodå. Titta, jag gjorde det precis, och det gick hur bra som helst.

Det diskvalificerar ju alla andra vägar till upplysning och frälsning, så jag tycker inte det är så konstigt att människor kan uppleva det som väldigt konfrontativt, även om vi försöker vara milda

Det är ju hur milt som helst att påstå att alla andras vägar är bullshit.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ionah
2016-11-03 16:58
#90

En korrekt genomförd kundaliniutveckling ger väl snarare en mer upplyst person som betackar sig för våld och falskspel. De här personerna är långt mer förlåtande och icke-dömande än de kristna jag känner. 

Man blir lite trött.


Annons:
[Rulander]
2016-11-04 08:43
#91

#90 Är din erfarenhet att kristna går omkring och dömer folk?

De flesta kristna vill bara hjälpa människor.  Jag skulle andrig komma på tanken att döma någon. Jag vet om mina brister och svagheter och ska nog inte kasta sten i glashus. Att ha olika åsikt är väl inget stort problem om man samtalar med god ton och med respekt.

Jag tror att vi båda är emot våld och falskspel och har en förlåtande attityd.

Magi-cat
2016-11-04 09:02
#92

#91 Det skiljer sig säkert från person till person, precis som allt annat. Ingen är någon ängel oavsett bekännelse.

Och så tänker man lätt på själva kyrkans roll genom århundradena med maktspel och dömande och fördömande attityd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-11-04 10:47
#93

#91-92, problemet med många kristna jag stött på är att deras version av "hjälp" är att trycka ner den kristne guden i halsen på folk, eller att varna dom för att bete sig okristligt, utan minsta antydan till förståelse för att alla inte är kristna, eller ens troende. Jag har haft kristna som har påstått att dom ska be för mig, och redan där är det ett rejält övertramp. Jag brukar kontra med att jag ska be Loke besöka dom, och där brukar "välviljan" sluta.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ionah
2016-11-04 13:09
#94

#91 eftersom du frågar. Ja..


setfree
2016-11-04 13:25
#95

#94 Trist att du har sådana erfarenheter. Jag domer inte dig i alla fall.

Synd också att vi bara möts på nätet. Jag hade gärna träffats i verkliga livet och ätit lite mat och haft en diskussion om våra andliga erfarenheter. Jag tycker verkligen om personer med andra upplevelser än mina. Jag har inga problem med olikheter. Du får gärna tycka som du vill.

Många av mina vänner har helt andra åsikter än mig och vi kan diskutera öppet och fritt utan problem. Jag startar för det mesta inte diskusioner om tro men många är nyfikna och då svara jag på frågor. Mina vänner säger ibland att de saknar detta när vi inte har setts på ett tag.

Jag ser ingen anledning till att bli upprörd över att vi tror olika.

ionah
2016-11-04 17:24
#96

#91

#95

Jag kan bara utgå ifrån de troende jag känner. Man fick komma med till kyrkan när de vuxna skulle dit. Redan då märkte man att nåt inte stämde.. Det var en attityd i kyrkan och en annan utanför.  Vi umgicks med flera i församlingen och jag kunde se detta underliga beteende redan då.  Ska väl ärligt säga att detta såklart färgar mig lite. Jag respekterar ändå andras val av religion. Så länge personen ifråga har huvudet korrekt påskruvat så tycker jag bara att det är bra med andlighet.

Vi kan chatta på nåt sätt kanske? Jag tycker också det vore kul att bolla lite med någon.

Men angående kundaliniresningen, varför tror en del att det har med onda andar eller demoner att göra?


Magi-cat
2016-11-04 17:31
#97

#96 Ni kan också använda pm om ni vill prata lite mer privat. 🙂

iFokus har ingen chat (längre).


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-07 21:33
#98

För att återgå lite grann till yogan…En liten detalj bara som jag hittade idag i senaste numret av "Modern psykologi" med sömnen som tema. Vi sover för att hjärnan måste tvätta sig själv och spola rent från slaggprodukter. Fungerar inte tvättmaskinen optimalt får människan Alzheimers och andra nedbrytande sjukdomar.

En av forskarna kommenterade:

"– Jag misstänker starkt att Meditation och yoga kan ha liknande effekter, säger Maiken Nedergaard."

Kul att seriösa forskare inte är rädda för yoga av en eller annan anledning, utan ser till vilka verkningsfulla mekanismer som kan vara i arbete vid dess utövande.

http://fof.se/tidning/2016/10/artikel/somn-tvattar-hjarnan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-11-08 08:46
#99

Det vore då intressant att forska på  om yoga-utövare verkligen skyddas från dessa sjukdomar. Idag vet man ju ingenting om orsaken till detta.

Min fru vårdar patienter som är gravt dementa, så jag vet hur oerhört tragiskt det är. Om det finns botemedel så vore det fantastiskt.

Varför har man inte forskat mer på detta kan man ju undra.

Magi-cat
2016-11-08 08:52
#100

#99 Nja, jag tror inte man förde fram yoga som en bot, utan det var en sidokommentar i anslutning till att man förklarade hjärnans "tvättmaskin" under sömn. Yoga/meditation har då en liknande, tvättande effekt på hjärnan. Och det är ju bra förstås. En extratvätt förutom sömnen måste göra nytta.

Visst är det tragiskt med demens med allt vad det innebär. 😐Starkt av de som vårdar dem också.
Det finns mycket forskning ändå. (Jag har skrivit en hel del på Hjärnan om det.) Det kommer en artikel om hjärnans "tvättmaskin" också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-11-08 09:50
#101

Mycket intressant läsning. Intressantare än de ämnen jag har har tvingats läsa på tekniska högskolan. Människan är mycket intressantare än datorer och matematik.

Den medicinska forskningen kommer sannolikt att lösa många sjukdomar som är kopplade till hjärnan.

Jag ser fram emot artikeln om "tvättmaskinen".

Upp till toppen
Annons: