Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 2821 ggr
Ghosthunter
2016-10-06 15:43

Offerkast

Har det inte hänt er också att ni har gått omkring med falsk uppfattning om en företeelse eller ett ord under en lång tid och aldrig liksom tagit reda på vad det egentligen är?

Ett Offerkast är en sån sak som jag trodde var något annat än det är. Jag trodde det typ var en grav från stenåldern, trots namnet! Men nu har jag kollat upp det och ordet blir ännu mera logiskt för mig och ännu mer intressant.

Ett Offerkast är en plats där folk har slängt pinnar, stenar och t.o.m mynt och andra föremål, för att förhindra den omkomna att gå igen och skydda sig själv:

 Offerkast, även benämnt riskast eller stenkast äldre benämning är våle, är en plats där någon dött en oväntad eller våldsam död. Förbipasserande har på olycksstället offrat ett mynt, kastat en sten, granris eller en kvist, som ibland ej fått vara grön, dels för att hindra den omkomne att gå igen, men även för att skydda sig själv mot kommande olyckshändelser. I vissa områden levde man i tron att ju större sten eller gren man lade på högen, desto längre kunde man färdas utan att råka ut för en olycka.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Offerkast

Men trots att det ska skydda mot att folk går igen, så kan jag nog tänka mig att det spökar på en del av dessa platser där Offerkasten finns!Spöke

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
2016-10-07 09:43
#1

Det hade jag inte träffat på förut! Tack för tråden, GH! 👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-10-07 09:57
#2

Varsågod katten!!🙂🤗

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
2016-10-07 19:56
#3

Tur det inte var vad jag trodde först, nämligen att man kastade något offer från en hög höjd!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: