Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 1108 ggr
Magi-cat
2016-09-28 15:57

Tala med hästar, tala med människor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är djurkommunikation möjlig? Ja, absolut, den sker hela tiden! Nu börjar forskarna få korn på det också.

I ett intressant experiment vid Norges veterinärinstitut fick hästarna peka med mulen på olika symboler för att göra ett val och meddela det till sina människor. Täcke av, täcke på, oförändrat, var några av de val de kunde göra. (1)
Hästarna har förstås kommunicerat sina behov hela tiden, det är bara det att alla inte uppfattar det. Med pekplattemetoden blev det tydligt.

Forskning vid University OF Sussex har visat att hästar kan tolka människors ansiktsuttryck. De kan skilja på glädje och ilska och utläser känslorna i minspelet. När hästarna ser ett argt ansikte ökar pulsen och de tittar med sitt vänstra öga. (2)

Jag reagerade på att hästarna i studien fick se fotografier på människor med glada respektive arga ansiktsminer. Fördelen är förstås att det blir standardiserat så att alla hästar får se exakt samma minspel som kan vara svårt för en människa att efterlikna från gång till gång. Men jag har också lärt mig att det är en inlärningsprocess och komplicerat att lära sig avläsa foton och att det alls inte är självklart att djur kan det. Här förutsatte man det. (Jag har dock inte läst själva studien.)

Och inte nog med det. Hästar kan också uttrycka känslor i minspel som liknar människans!

En studie vid Sussex universitetet visar att hästar kan visa känslor med sina ansiktsuttryck och att de till på köpet liknar människans.

"Hästar är visuella djur, med bättre syn än katter och hundar. Trots det har forskare ofta förbisett deras användning av ansiktsuttryck. Det som förvånade oss var hästars rika repertoar av komplexa ansiktsrörelser och hur mycket de påminner om människors, säger kognitionsforskaren Jennifer Wathan i ett pressmeddelande." (3)

Att ansiktsuttrycken liknar människans är intressant. Men hur skulle det kunna vara på annat sätt? Vi har "växt upp" tillsammans. Men - det kan förstås också vara så att vi lättare tolkar de ansiktsuttryck vi känner igen från oss själva. För en tolkning måste trots allt till…

Den här halvt omedvetna kunskapen ligger säkert bakom en del hästmänniskors förmåga att kommunicera med och samarbeta med hästar! Allt kroppsspråk vi omedelbart och intuitivt noterar och tolkar "i bakhuvudet", vilka signaler vi sänder ut omedvetet eller medvetet. Den där inre känslan av att det "stämmer" i mötet som är svår att förklara om man inte upplevt det själv. 
Säkert gäller det andra djur också som länge levt nära människan. 

"– Det första jag gör är att titta hästarna i ögonen och det andra jag gör att jag använder mitt kroppsspråk och se vad deras kroppsspråk är. Om de uppfattar att jag har sett dem och att vi har fått kontakt med varandra.

– Sedan kan man också se på hästens öronspel och kroppsspråk hur den rör kroppen om jag är mottagen när jag kommunicerar med hästen.

– Jag kan kommunicera med en häst långt ut i en hage och kan kommunicera med en häst när jag går förbi den eller om jag går in till den, säger Christina Wicklund som är ridskolechef" (citat: 1)

Snacka om djurkommunikation! 🙂

1.http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-hastar-tala-med-manniskor

2. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hastar-kan-tolka-manniskors-ansiktsuttryck

3. http://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4star-uttrycker-k%C3%A4nslor-som-m%C3%A4nniskor-1.124061

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-09-28 16:08
#1

Vad utläser ni av hästen på bilden?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2016-09-29 22:16
#3

Den hästen känns ensam och längtar efter något. Vill se sig omkring. Känner sig begränsad. F.ö så har jag alltid tyck att uttrycket att tala med hästar (eller andra djur) låter roligt….klart man kan tala med dom…det går ju att tala med en potatis om man vill…men man får inget vidare svar..hahaha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2016-09-30 07:44
#4

Numera får man svar av hästar, enligt forskning. 😉Det gäller bara att tolka svaren. Det där med pekplattor är lite "kommunikation-for-dummies". Hästfolk har nog alltid förstått, i alla fall något så när.

Hur långt forskningen om potatisens ansiktsuttryck framskridit vet jag tyvärr inte.🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-09-30 08:10
#5

Nä, de har nog inte bedrivit någon vidare forskning om en potatis intelligens?!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2022-07-03 10:22
#6

Numera har det kommit fram mycket mer forskning om djur och hur de försöker kommunicera med människor …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: