Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 3963 ggr
Magi-cat
9/8/16, 7:58 AM

Lyktgubbar

(till vårt lexikon) 😎

Lyktgubbar (kallas även irrbloss) är ljus som ibland ses i naturen, främst vid sankmarker.

Lyktgubben är i folktrons beskrivningar alltid bedräglig och försöker lura och locka människor ut i sankmarkerna så att de ska fastna där.

I vissa delar av Sverige kan lyktgubben vara en avliden person som med sin lykta i handen letar efter sina lömskeligen nedgrävda pengar.
På andra ställen är lyktgubben ett manligt oknytt som går omkring med sin lykta eller ett ljusklot.
Särskilt under stormiga fullmånenätter kunde lyktgubben ta sig in i människor och bo där som mörka tankar. (1)

Fenomenet med lyktgubbar/irrbloss finns verkligen och uppstår då sumpgas från sankmarken antänder spontant. Förr i tiden kände man inte till att det kunde ske och den förklaring man sökte sig till var att det hade någon funktion. (2)
Det måste ha varit skrämmande för vandraren i nattens mörker att plötsligt se de irrande ljus som om man oförsiktigt nog följde dem tycktes leda en rakt ut till farorna i sumpmarken.

1. http://www.ungafakta.se/naturvasen/oknytt/l/lyktgubbe.asp#

2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lyktgubbe


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/8/16, 7:59 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/8/16, 8:01 AM
#2

Är det någon av läsarna som sett lyktgubbar irrbloss?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
9/8/16, 8:12 AM
#3

Det enda jag varit  med om som inte är samma sak men ganska mytomspunnet är kornblixtar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
9/8/16, 8:15 AM
#4

#3 Kornblixtar kan säkert verka läskiga de också….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
9/8/16, 8:27 AM
#5

Jag tror även att det är spöken. Har hört många med erfarenhet av lyktgubbar och det ser ut att röra sig som en buren lykta. De går ofta efter tomtgränser, för de är angelägna om att markera gränserna och vakta de. Minns att jag såg en bild som en vän hade tagit. Det visar en kropp efter en liten gubbe bredvid lyktan.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Ninji]2
9/8/16, 8:29 AM
#6

#2 Jag vågar påstå att jag sett det som barn och som vuxen i samma område.

Annons:
Farwuq
9/8/16, 12:02 PM
#7

Jag hittade följande text i ett Lexikon som jag har försökt sammanställa sedan år tillbaks:

Lyktgubbe/Irrbloss: Mörka nätter kan man ibland se Lyktgubben, eller Irrbloss som ljusfenomenet också kallas, ute på sankmarker, mossar, längs sjöstränder eller där det fanns gamla vägar och stigar. Oftast ser man bara själva ljuset men kanske kan man även skymta lyktgubben själv, en liten figur med grå eller gröna kläder. Ljusskenet från hans lykta kan vara stort eller litet, det kan röra sig snabbt, men också mycket sakta - eller till och med vara blickstilla en lång stund. Håll dig dock på avstånd, det är inte bra att komma för nära en Lyktgubbe - man kan bli sjuk. Lyktgubben kan på ren djävulskap förvilla folk så att de går vilse. Men är du snäll mot Lyktgubben kan han också hjälpa dig att hitta hem när du tappat bort dig. Får du hjälp måste du vara både vänlig och sedan artigt tacka. Glöm heller inte att ge honom en peng för besväret, annars blir han arg, ger dig en örfil eller förvrider huvudet på dig så att du inte hittar in i ditt hus - även om du står bara en meter från dörren! En förklaring förr i tiden var att ljusskenet kom från en gammal lantmätare som hade mätt fel medan han levde. Nu när han hade dött ville han rätta till sina misstag och dra nya gränser. Nuförtiden vet man att det finns naturliga förklaringar till dessa ljusfenomen. Det kan antingen vara långsamma elektriska urladdningar från marken till starkt laddade Moln på låg höjd. Eller också kan det, i sumpmarker, vara kullfallna träd, löv och annat som ruttnar. Vid förruttnelsen bildas metangas. Finns det då någon fosforhaltig mineral i marken kan ljusfenomenen uppstå när syre kommer till.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
9/8/16, 1:49 PM
#8

Kan möjligen en lyktgubbe och en tomte vara den samme?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
9/9/16, 8:55 AM
#9

Jag vågar också påstå att jag sett detta men inte i närheten av sumpmark eller sjön alls. Däremot utspelade det sig i angränsning till min trädgård och upp på en liten ås där tallar växer, endast 10 meter från villan.

Detta lilla ljus befann sig ca 30 cm ovan marken och gick upp och ner utmed en rådjursstig som gick ner i min trädgård. Upp & ner för stigen till dungen åtskilliga gånger & ibland slog ljuset en kullerbytta.😮

Vi trodde inte våra ögon och placerade oss vid fönstret i varsin stol och betraktade detta märkliga fenomen under närmare en timme. Tusen tankar gick genom huvet, vättar småfolk? Man såg verkligen detta ljus glasklart & kan närmast liknas ett levande ljus buren i en lykta av en vääldigt liten person. Men ingen minimänniska eller varelse kunde ses i dunklet.🤔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
6/26/17, 5:59 PM
#10

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: