Annons:
Etikettövrigt
Läst 4601 ggr
Magi-cat
8/11/16, 3:05 PM

Makar som dör tätt efter varandra

Man hör ibland talas om makar som dör i tid tätt inpå varandra efter ett långt liv tillsammans. Som i det här fallet:
Efter 63 års äktenskap dör makarna med bara 20 minuters mellanrum. Som om de gör även den sista vandringen tillsammans.

❤️❤️

Eller här:

Några timmar efter varandra dör makarna, efter 62 års äktenskap.

❤️❤️

Är det en slump? En myt?

Eller har det något med brustet hjärta att göra? Kan man bara "ge upp"?

http://www.medicaldaily.com/broken-hearts-can-be-matter-life-and-death-real-dangers-heartbreak-325888

❤️❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
8/11/16, 7:06 PM
#1

Under min tid i äldresjukvården (ett antal år för ett obestämt antal år sen) såg jag faktiskt några såna fall, såväl makar som nära syskon som hade bott ihop hela livet. Jag har ingen förklaring, riktigt. Men nog tror jag det ligger nära, det där att bara ge upp.

powerofthebass
8/11/16, 10:33 PM
#2

Lste om en hund vars husse dog kort där efter dog hunden ochså. Tror att det har med själens kopplingar till varandra som är en del i det hela.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

vinden är min mor
8/12/16, 7:53 AM
#3

Min pappa talade ibland om ett äldre par som vi var släkt med som hade ett sådant speciellt och kärleksfullt liv tillsammans.

Både han och hon sade många gånger medans de levde att de skulle dö samtidigt.

Det var som en vetskap hos dem båda.

En dag föll mannen ihop på sin arbetsplats, någon tog på sig att kontakta frun via telefon.

Men ingen svarade, när de åkte dit så fann de kvinnan död.

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
8/12/16, 11:00 AM
#4

#3: Oj, fantastiskt!! De gick tillsammans, helt enkelt. ❤️

Loris M
8/12/16, 11:31 AM
#5

Det är intressant och förekommer lite då och då. Min farmor drabbades av bröstcancer (innan jag föddes) när hon var i femtioårsåldern och dog kort därefter. Farfar som var frisk och i samma ålder dog sex månader efter henne. Enligt pappa var det hjärtat och alla sa att han dog av "brustet hjärta". De älskade varandra högt och enligt pappa hade han svårt att fortsätta sitt liv utan henne. Han blev förändrad och innesluten.

Magi-cat
8/12/16, 8:07 PM
#6

😢💔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
8/14/16, 5:32 PM
#7

Nej, det tror jag inte är en slump eller myt. Vid extrem sorg så påverkas din fysik också och inte minst hjärtat och har man något svagare hjärta än normalt, så kan man nog dö av hjärtesorg. Jag har också sett många exempel på detta.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
8/16/16, 2:52 PM
#8

Det är egentligen ganska enkelt: Flera dödliga tillstånd kan orsakas av hög stress, och att en närstående dör är oerhört stressande. Äldre människor är i särskild risk. 

Takotsubo-kardiomyopati är ett exempel på ett sådant tillstånd, det kallas ibland "brustet hjärta" just eftersom det ofta drabbar den som förlorat en anhörig. 

#3 Den historien däremot, är troligtvis en tillfällighet (eller en myt).

Magi-cat
8/16/16, 3:35 PM
#9

Om brustet-hjärta-syndrom här på OF:

#49

Och på Hjärnan:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/56e3cee88e0e746eb30002ef-takotsubo-syndrom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/1/17, 8:29 AM
#10

Mer om Takotsubo Syndrome:

I Storbrittannien är det ca 3000 per år som får diagnosen, 90 % av dem är kvinnor.

Som förut sagts är brustet hjärta också farligare än man trott och besvären mer bestående. 

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/a-broken-heart-may-cause-longterm-damage-to-your-health/

Det visar hur känslor ger rent fysiska effekter, hur tankar, känslor och fysiologi hör ihop.

Varför tror ni fler kvinnor än män verkar drabbas?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
7/1/17, 8:58 AM
#11

Har ni tänkt på att de flesta dör på de tidiga morgontimmarna? Mellan kl: 3-5 är det vanligaste.

Kanske därför att gränsen mellan vår dimension och andevärlden är som tunnast då och man kan känna och uppleva mer andliga/paranormala fenomen vid denna tiden🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
7/1/17, 12:54 PM
#12

10# Därför men dör i allmänhet före sin kvinna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/22/17, 8:16 AM
#13

Man kan få brustet hjärta även när ett älskat husdjur dör…😢🐶🐱💔

Den här kvinnan fick symptom som av hjärtattack, flögs in till sjukhuset och fördes skyndsamt till hjärtkateterisering. Där väntade man sig att se igenslammade artärer, men fann att de var helt rena.
Orsaken till kvinnans symptom var livssituationen med stressfaktorer och allra värst var att hennes älskade hund nyligen dött, till enorm sorg och saknad.

Det var en flod av stresshormoner med hundens död som utlösande faktor som orsakade kvinnans symptom.

Lyckligtvis mår hon nu bra och har tagit sig katten Buster till sitt hjärta. Så småningom kanske också en ny hund flyttar dit.

Kvinnan säger själv att hon är den sorten som lägger saker och händelser på sitt hjärta. Risken finns att  risken att hjärtat kan "brista" för ett djur igen, men förhoppningsvis inte så bokstavligt.

Och att det var värt det, säger hon…

""It is heartbreaking. It is traumatic. It is all OF the above," Simpson said. "But you know what? They give so much love and companionship that I'll do it again. I will continue to have pets. That's not going to stop me.""

http://www.sciencealert.com/a-woman-has-suffered-a-clinical-broken-heart-after-the-death-of-her-dog

Jag förstår henne. Att sätta lås på sitt hjärta och inte släppa in det älskade husdjuret, vore som att också förhärda sig mot kärlek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
2Sirius
3/3/18, 5:55 PM
#15

Kan ju bara dela med mig, på 90-talet… Så dog min FarMor 95 år. Året efter min FarFar 95 år. Båda bodde tillsammans, och där kanske man kan tala om en kombination, av ålder och hjärtesorg. De hade varit gifta mellan 50-60 år.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1/28/19, 8:25 PM
#16

Det här paret dog hand i hand efter 70 års äktenskap, minuter eller sekunder efter varandra…

"De hade varit oskiljaktiga genom allt i livet i över 70 år. 

I livets sista stund utförde Norma och Francis Platell en sista kärlekshandling, som förvånade vårdbiträdet på boendet där de levde tillsammans – men inte deras dotter."

https://www.expressen.se/nyheter/paret-dog-hand-i-hand-minuter-efter-varandra/

Så sorgligt men vackert på samma gång. ❤️🌺😢 Det var säkert så de ville ha det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/6/19, 8:24 PM
#17

Ny forskning kring Takotsubo:

Inte oväntat är hjärnan inblandad i uppkomsten av Takotsubo.

Enligt vad schweiziska forskare kom fram till i en studie är det en svaghet i hjärnans kommunikation som inverkar vid uppkomsten av Takotsubo. De hjärnområden som kommunicerar sämre är amygdala och hippocampus, områden som är involverade i känslor och regleringen av det autonoma nervsystemet, såsom hjärtats arbete. De inverkar också på vårt svar på stress, varför en sämre stresstålighet kan antas vara verksamt vid Takotsubo.

En svaghet i studien är förstås att man inte vet hur patienternas hjärnaktivitet såg ut innan insjuknandet.

Studien är publicerad i European Heart Journal.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/03/06/ledtradar-i-hjarnan-till-brustet-hjarta/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3/7/19, 12:10 PM
#18

Vilken önskedröm…att få dö tillsammans🙂

Min man och jag har varit tillsammans 39 år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
3/7/19, 12:18 PM
#19

Min faster dog oväntat i mitten av oktober för en del år sedan. Hon och min farbror hade varit tillsammans sedan de var 13-14 år gamla, och inte varit ifrån varandra en enda dag, mer än när han var inkallad under kriget.

Han ville inte leva utan henne sa han flera gånger, men vi tyckte ändå att han klarade det rätt bra. I slutet av februari/början av mars fick han diagnosen leukemi och han blev så glad för det, för då visste han att han att det skulle gå snabbt och relativt smärtfritt. Han dog i maj - på sin hustrus namnsdag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
3/7/19, 12:34 PM
#20

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/10/21, 4:46 PM
#21

💕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/24/21, 9:51 AM
#22

Så rörande, paret var gifta i 73 år - dog samma dag. 💕

https://www.expressen.se/tv/nyheter/paret-var-gifta-i-73-ar-dog-samma-dag/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dottern: ”De var lyckligt lottade”
Loris M
7/24/21, 7:01 PM
#23

💖

Upp till toppen
Annons: