Annons:
Etikettövrigt
Läst 1568 ggr
Magi-cat
8/1/16, 8:25 AM

Hopp utan fallskärm

Den här personen hoppade ut ur ett flygplan från 7600 m höjd och svävade mot marken. Människor är som bekant inte utrustade med vingar och landningsställ, ej heller starka stötdämpare, så han måste exakt pricka in ett uppspänt nät att landa i.
Det lyckades, tack och lov, och han landade säkert i nätet. Han var mäkta nöjd med sitt hopp och åskådare hyllade, knäppte kort och applåderade.

"– Lägg märke till vetenskapen och matematiken bakom det här. Och vi ska visa er vad som är möjligt", sade hopparen före hoppet.

Ja, var kommer vetenskapen och matematiken in?

Och varför utsätter sig människor för extrema risker, helt i onödan? Och varför tittar andra på? 

Helt idiotiskt, enligt min mening, och jag hoppas detta är en engångsföreteelse. Ändå lär det bli ganska omtalat, så jag tar med det ändå.

(Jag hoppas det blir förbjudet…)

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/skarmlos-hoppade-fran-7-600-meter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
8/1/16, 10:43 AM
#1

Jösses, jag är inte höjdrädd eller lider av svindel, men jag skulle inte ens vilja hoppa med fallskärm🥵

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
8/1/16, 1:32 PM
#2

#1 Nej tack, alla tassar på jorden är vad som gäller för mig. 😃🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/1/16, 1:40 PM
#3

Huuu! Jag tycker att det är korkat att utsätta sig för såna risker - och utsätta andra också! Tänk om han i stället hade landat på någon oskyldig person?

Magi-cat
8/1/16, 1:42 PM
#4

#3 T.ex. ja…Och hur kul hade det varit för honom och alla församlade om hoppet gått snett? Det behövs inte mycket för att missa den där punkten, hur erfaren hoppare man än är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/1/16, 1:43 PM
#5

Korkat och oansvarigt. Det finns ingen ursäkt för såna påhitt.

Ghosthunter
8/1/16, 7:17 PM
#6

Japp…alla tassar på jorden. Då får man inte haka på Flygresor.se😃🐱

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
JonasDuregard
8/3/16, 10:44 AM
#7

#0 "Ja, var kommer vetenskapen och matematiken in?"

Jag gissar att det han syftar på dels är beräkningarna och tekniken som krävs för att träffa ett så litet nät (mindre än 10x10 meter) från flera kilometers höjd, och på tekniken som krävs för att bromsa någon från sluthastighet med hjälp av ett nät. 

http://www.nationalgeographic.com/adventure/activities/aerial-sports/skydiver-luke-aikins-freefalls-without-parachute/

En bit fakta om nätet är att det är helt oelastiskt (antagligen för att undvika att han studsar ur det). Istället används någon slags hydraulisk lösning för att sakta ner fallet.

"Och varför utsätter sig människor för extrema risker, helt i onödan? Och varför tittar andra på?"

Ja det kan man undra.

Magi-cat
8/3/16, 8:30 PM
#8

#7. Tack för länkarna.

Så kan det vara. (Men hur mycket man än beräknar är det ändå ett vågspel att träffa en viss punkt, även vid hopp med fallskärm när man har mer tid på sig att korrigera sin position. Vindar är oberäkneliga.

Jag visste inte att det fanns sådana nät. Det måste fånga upp hopparen utan att skada honom och sakta ner fallet alldeles lagom snabbt. Och utan att han studsar ut igen.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: