Annons:
Etiketterspådomarförutsägelser
Läst 3726 ggr
Magi-cat
7/20/16, 9:32 PM

Vem vinner valet i USA?

🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
7/20/16, 9:49 PM
#1

Just nu känner jag att vem som helst som är bättre, godare, klokare, mer människovänlig, mer empatisk än Trump måste vinna. För allas skull. Jag hade ingen aning om att han var så extremistisk innan valrörelsen började.

Tarotstollan
7/20/16, 9:50 PM
#2

Hoppas på en räddande ängel men annars Clinton.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vendelay
7/20/16, 9:51 PM
#3

Säger som tidigare, vem som helst utom Trump. Clinton är hemsk men Trump är värre.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
7/21/16, 7:10 AM
#4

Håller med. Man häpnar, tappar hakan, blir illamående och förfärad om vartannat när man ser och hör honom i kampanjen, eller nästan ännu värre: hans väljare som hyllar det där….Hur kan de bli så missledda? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/22/16, 10:54 AM
#5

Men herregud eller vad man nu ska säga….

Totalt abortförbud, diskriminering av HBTQ-personer, kol är en ren och prisvärd energikälla och typ mer biblar till folket….

🤢🥶

http://www.blt.se/ledare/totalt-abortforbud-och-ratt-att-diskriminera-hbtq-personer-13-punkter-ur-republikanernas-manifest-3/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
7/22/16, 10:56 AM
#6

Fruktansvärt obehagligt! Läser väljarna ens det? Om de gör det och ändå röstar på dem, så … 😭

Annons:
Magi-cat
7/22/16, 11:03 AM
#7

Nej, det gör de inte, de hör bara några floskler som tilltalar på något knäppt vis om "Make America strong" 🤢utan att tänka på vad det innebär…..HUR kan de tro att något blir bra av att rösta på… /Trump/. Och att KVINNOR gör det???🥶

Förlåt, nu blev jag väldigt negativ, de måste genomskåda det, hoppas bara det blir i tid….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
7/22/16, 11:08 AM
#8

De kan börja med att sätta på sig läsglasögonen … 🤓

[NeferNefer]
7/22/16, 11:23 AM
#9

Trumps tal innehåller överdrifter och rena lögner, han lovar att ”få ett stopp på massinvandringen och få ett stopp på laglösheten” och han hänvisar till en "tyst majoritet" … ser vi paralleller till något här?

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/lognerna-och-overdrifterna-i-donald-trumps-tal/

Magi-cat
7/22/16, 12:18 PM
#10

ohja…🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/1/16, 4:09 PM
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
8/2/16, 6:10 PM
#13

Nu har han fått lite motvind i alla fall, tack och lov. Snacka om att skjuta sig själv i foten. http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/usa-expert-det-gar-utfor-for-trump/

Annons:
Magi-cat
8/2/16, 6:14 PM
#14

Åh…🥵

Ja, sånt är makalöst korkat i USA… Håna kvinnor och funktionsnedsatta osv och han går framåt, men detta kanske, kanske, tog skruv….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/2/16, 6:23 PM
#15

Hetsa mot muslimer, helt okej. Kritisera en soldats familj …

Ja, det är fantastiskt.

[NeferNefer]
8/4/16, 11:21 AM
#16

Öhhh… Trump verkar väldigt sugen på att använda kärnvapen och utesluter inte att använda dem mot Europa. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23276061.ab

Magi-cat
8/4/16, 1:28 PM
#17

rar typ, det där


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/4/16, 1:34 PM
#18

Jo, verkligen … 

Kul då att Sverige vill låta USA placera kärnvapen inom våra gränser. Nära till hands för Trumpen. Bara att trycka på knappen. 

😟😕

Magi-cat
8/4/16, 1:41 PM
#19

NATO, ja, oja vad det beskyddar oss…🤢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/4/16, 3:19 PM
#20

Mm-hm… vi blir nog snarare en fullständigt legitim måltavla.

Annons:
greenseng
8/4/16, 5:14 PM
#21

  Ja, oj oj….

Om jag hade haft bättre ekonomi så hade jag flyttat. Island kanske?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[ludden]
8/5/16, 10:50 AM
#22

Hellre Clinton än Trump.

#18 Var kan man läsa att Sverige vill ha amerikansk kärnvapen?

[NeferNefer]
8/5/16, 10:54 AM
#23

#22: Exempelvis här: http://www.etc.se/debatt/forsvarsministern-avfardar-befogad-kritik Och vill du veta mer kan du enkelt googla och få flera träffar.

[ludden]
8/5/16, 11:07 AM
#24

#22 Står inget att Sverige vill ha kärnvapen inte heller finns det något riksdagsbeslut att Sverige ska ha kärnvapen.

Norge, Danmark, Polen, Estland, Holland, Island, Italien, Portugal är Nato medlemmar som inte har kärnvapen i sitt land. Så varför skulle Sverige genast bli ett kärnvapenland?

Sen finns detta avtal.

http://laromkarnvapen.se/karnvapen-varlden/icke-spridningsavtalet/

Artikel 5 

http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

Myten att Nato skulle ha kärnvapen.

http://magasin.frivarld.se/nato-har-inga-egna-karnvapen/

[NeferNefer]
8/5/16, 11:13 AM
#25

Från artikeln jag länkar till:

"Men så här är det: Ingenstans i värdlandsavtalet eller i departementsskrivelsen nämns kärnvapen. Det finns inget undantag mot att placera ut eller transportera kärnvapen i Sverige. För Nato ingår kärnvapen som en integrerad del av strategin men Sverige har inte ens försökt utverka ett löfte att slippa få kärnvapen stationerade i vårt land i värdlandsavtalet. Detta kan man möjligen kommentera så att det är känt för Nato att Sverige har ett förbud mot detta. Å andra sidan vägrar Nato-landet USA principiellt att uppge till exempel om deras örlogsfartyg i svenska hamnar har kärnvapen ombord eller inte. Norges och Danmarks förbud som ofta nämns i debatten går dels inte att kontrollera efterlevnaden av, dels gäller deras undantag bara i fredstid. Notera särskilt vad som gäller enligt Nato-doktrinen: ”Kärnvapen är en central komponent i Natos sammanlagda förmåga för avskräckning och försvar … så länge kärnvapen existerar kommer Nato att förbli en nukleär allians” "

[ludden]
8/5/16, 11:43 AM
#26

Artikel I i avtalet förbjuder kärnvapenstater att förflytta kärnvapen till icke-kärnvapenstater. Artikel II kräver att icke-kärnvapenstater inte tar emot kärnvapen eller övertar kontroll över kärnvapen. USA hävdar att utplaceringen av kärnvapnen i Europa inte strider mot NPT, därför att kontrollen över vapnen inte överlämnas till värdlandet.

USA menar att icke-spridningsavtalet slutar gälla i krigstid och överföringen av kontroll till värdlandet vid krigsutbrott skulle därigenom vara laglig. Dock fastställde NPT-översynskonferensen 1985 att avtalet gäller ”under alla förhållanden”, även i krig.

http://laromkarnvapen.se/karnvapen-varlden/nato/

Nato har ingen kärnvapen.

http://www.svd.se/natogeneral-karnvapen-i-sverige-skramselpropaganda

Magi-cat
8/5/16, 9:02 PM
#27

#26 Nato-generalen är förstås angelägen om att avfärda allt som "skrämselpropaganda". Inte särskilt trovärdigt, dock.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/6/16, 8:22 AM
#28

"Donald Trump pekade ut somalierna som ett exempel på de ”tusentals” flyktingar som har strömmat in i USA och skapat problem.

– Man har ingen aning om vilka de är. Det kan vara tidernas största trojanska häst, sade han och varnade än en gång om att terrorister och IS-medlemmar kommer att smyga in i USA som flyktingar."

"– Vi har med djur att göra, sade han."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-invandrare-ar-ett-dolt-hot


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/6/16, 9:38 AM
#29

🤮En förfärlig människosyn!

Magi-cat
8/6/16, 10:17 AM
#30

Exakt. Och i USA hyllas han, av många här också. Det är för mig helt och totalt ofattbart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/6/16, 10:42 AM
#31

😢

Loris M
8/6/16, 12:37 PM
#32

Helt obegripligt att han kan ha sådana framgångar. 😕

tarantass
8/6/16, 3:21 PM
#33

Syndabockspolitik, enkla lösningar på komplicerade problem, kärnfulla one- eller fewliners som sätter ord på vad andra som inte har tänkt efter (på grund av bristande utbildning, bildningskomplex, för att de har annat att göra…, allt i kombination med att de känner sig hotade) tycker, odla hat på samma sätt som i vanligt skvaller när det går illa, nyckfullhet som ger sken av styrka därför att utsedda fiender blir tvungna att akta sig extra?

I en tid full av både saker som kan upplevas som hot för den som inte sträcker sig till en konstruktiv inställning, som drar fler kalorier i hjärnan än en traditionalistisk (globalisering), och verkliga hot (storföretagsoffensiv mot den politiska makten som gör demokratin till ännu mer av bara fasad än den redan var, pengar som reserveras till finansmarknadsspelares spelmissbruk i stället för att göra nytta, miljö- och resurshot)? Hot som många av oss dessutom inte kan artikulera eller förnekar mot vårt eget bättre vetande?

Finns fler aspekter, men sammantaget tycker jag inte det är så svårt att förstå. Liknande fenomen kan också studeras både i historien och i det här huset.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
8/6/16, 3:33 PM
#34

Sedan kanske vi inte heller ska projicera vår genomsnittliga bildningsnivå på USA. Sverige är ett litet land där vi är piskade att hålla viss koll på omvärlden. USA har länge varit världens mäktigaste och ju större man är desto mer inskränkt har man råd att vara. I USA:s fall har vi dessutom en stark isolationistisk tradition och en bärande och mytologiserad samhällsideologi som uppmuntrar inskränkthet.

(För att minska risken att anklagas för USA-hat kan jag påpeka att två andra bra exempel på inskränkta stormakter var Kejsarkina och Japan före Meijirestaurationen 1868. Frankrike, med sina mytologiserade och fossiliserade revolutions- och nationalstatsideal, har också drag av det.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
8/6/16, 6:20 PM
#35

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/6/16, 7:59 PM
#36

Givetvis vill inte Trump veta av något om global uppvärmning, ty det är ett påhitt av de leda kineserna…

Några av Trumpis uttalanden om lite av varje:

https://www.newscientist.com/article/2099977-what-donald-trump-has-said-about-science-and-why-hes-wrong/?utm_source=NSNS&utm_medium=ILC&utm_campaign=webpush&cmpid=ILC%257CNSNS%257C2016-GLOBAL-webpush-Trumpscience


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/7/16, 11:22 AM
#37

Det låter illavarslande, det som den amerikanske nazistledaren säger. Han hoppas på Trump, så klart…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23296008.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/7/16, 12:44 PM
#38

😮

*funderar på att göra voodoodockor*

(För alla skeptiker: jag skojar givetvis! Men leka med tanken lättar litegrann)

tarantass
8/7/16, 2:30 PM
#39

#38: hjälper det så hjälper det, alla goda krafter behövs. Se för *** bara till att dockorna inte baktänder och gör tvärtom. 😉

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
8/7/16, 3:46 PM
#40

#38

😃 😃 Voodoodockor!

  Då måste du också ha en personlig ägodel eller del av ägodel som tillhör offret. Bara en docka lär inte fungera. Hade det gjort det så hade många av världens politiker varit marmelad idag. 😃
I Frankrike vill jag minnas att en voodoodocka på en känd politiker var en storsäljare. Har för mig att det var Mitterrand. Men kan ha fel här. Är extremt dålig när det gäller politik.

Och som tarantass säger: de kan av olika anledningar baktända.
Och då är det roliga slut. Tut. ♪ ♩

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[NeferNefer]
8/7/16, 6:11 PM
#41

😃Tack för de goda råden. Vad gäller Trump har jag en bok han har skrivit (köpte den långt innan jag fattade att han är helt dum i huvudet), undrar om det inte räcker med hans bild ur den boken? 😈

Nej, nu ska jag vara snäll. Bort, bort, stygga tankar. 😇

Annons:
Magi-cat
8/8/16, 6:50 PM
#42

Trumpen är en lögnare. 

"Nu beskriver Douglas Brinkley, professor i historia vid Rice University och presidentkännare, Donald Trump som en inbiten lögnare – faktiskt värst någonsin när det gäller betydande presidentkandidater.

– Vi har i amerikansk historia aldrig tidigare sett en betydande presidentkandidat som fabricerar fakta med samma ihärdighet som Donald Trump, säger professorn till Huffington Post.

– Han hittar helt enkelt bara på saker."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet2016/article23302769.ab

Jorå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/8/16, 6:52 PM
#43

Skönt att folk börjar få upp ögonen för det 👍

Magi-cat
8/8/16, 6:57 PM
#44

Asså, det är ingen hejd på den karln

"Han sa först att det var okej att mamman stannade med sitt gråtande barn, för att därefter ändra sig och be henne att lämna lokalen. Han fortsatte sedan, vänd mot den övriga publiken, med att håna kvinnan:

– Hon verkar ha trott på att jag älskade att ha en skrikande bebis här när jag talar. Det är okej, folk förstår inte. Det är okej."

http://www.expressen.se/nyheter/trump-slangde-ut-bebis-ett-skamt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/8/16, 7:11 PM
#45

😮

Ingenting förvånar snart mig när det gäller den karln. 😕

[NeferNefer]
8/8/16, 7:13 PM
#46

Det här förvånar inte heller mig, inte en sekund.

"Ledaren för det amerikanska nazistpartiet, Rocky Suhayda, uttalade under helgen sitt stöd för Donald Trump."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nazistledare-trump-bra-for-vita-nationalister/

Magi-cat
8/8/16, 7:53 PM
#47

sedärja, don efter person….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/9/16, 7:52 AM
#48

Det här valet, i "världens största demokrati", blir allt mer otroligt och de helt absurda inslagen duggar tätt. Hade det varit film för några år sedan hade den ansetts parodisk.

Här har tydligen en motkandidat dykt upp i sista momangen, inte så mycket för att han vill bli president utan för att rädda republikanerna från Trump…En f.d. CIA-agent…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23304061.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
8/9/16, 10:50 AM
#49

Åh … ja, sannerligen ännu en dålig actionkomedifilm från USA. Jag vill ha pengarna tillbaka 🤓😃

Magi-cat
8/9/16, 11:18 AM
#50

#49 Det går inte. De har gått till valkampanjandet….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/9/16, 11:19 AM
#51

😟Fasingen också. Kan jag åtminstone få lite gratis popcorn, då?

Magi-cat
8/9/16, 11:37 AM
#52

Gratis? Vad betyder det?😜


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/9/16, 11:40 AM
#53

*Muttrar* Okej då, här är en tjuga. Kan jag få en liten popcorn, tack. *muttrar lite mer och spelar spel på mobilen i stället för att titta på den dåliga filmen*

Magi-cat
8/9/16, 11:55 AM
#54

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
8/9/16, 1:04 PM
#55

#48: kanske är en ljusning. Dum fråga dumt svar, absurt problem absurd lösning. Om det är allvar, välfinansierat och det finns tillräckligt många republikaner som inte kan tänka sig att rösta på Clinton (eller att låta bli att rösta på en republikansk kandidat!) ens för att skydda världen mot Trump.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
8/9/16, 1:58 PM
#56

#55 Det säger allt om hela den här absurda världen när en CIA-agent blir en "ljusning". 😃

Tja, vem vet? Allt, precis allt, verkar kunna hända. (Utom möjligen att en kvinna blir president.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/9/16, 2:05 PM
#57

…och ju mer man ser av den här parodin, desto mer förvånande tycker man det är att Obama blev president…🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/9/16, 2:27 PM
#58

#56 Man kan ju välja att presentera honom som en tidigare CIA agent eller som något annat.

Säger man att han tidigare varit volontärkoordinator åt UNHCR låter det bättre, eller att han talat passionerat mot folkmord i Syrien och Sudan på TEDx. 

Han är ju fortfarande Amerikansk höger så hans värderingar är inget vidare i min mening, men han är nog avsevärt bättre än Trump och säkert bättre än många andra konservativa kandidater. 

Sedan verkar inte hans kandidatur vara seriös. Tveksamt om han som oberoende kandidat ens har en chans att påverka utfallet i någon delstat, ännu mindre vinna någon av dem.

JonasDuregard
8/9/16, 2:29 PM
#59

Förutom att CIA anställningen så har han jobbat åt storbanken Goldman & Sachs, en organisation som ofta används som ett kodord av foliehattar, inte minst här på iFokus, när de målar upp olika världskonspirationer (det låter bättre än att säga "judarna" rakt ut).

Magi-cat
8/9/16, 2:36 PM
#60

I konkurrens med Trump och han supporters är nog vem som helst bättre, mindre overklig. Men seriös kandidatur? Nej, det låter det inte som.

#59 Jag förstod inte det där riktigt. 🤔Kodord?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
8/9/16, 3:23 PM
#61

Jag följer inte den här farsen i detalj, men med de uppenbara paralleller jag ser till vår egen magnatpopulist Bert Karlsson är jag ändå förvånad att inte ha sett hans namn. Men det är väl också en generations- och historielöshetsfråga.

(Fast Bert är givetvis ett mildare fall och jag skulle preliminärt ha mindre oförtroende för honom.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
9/29/16, 7:31 PM
#62

Det börjar dra ihop sig…

Här är det Ebba Witt Brattström som har en del att säga Hillary och hon skräder inte orden:

"Du är Förnuftets kandidat

Det här är ju en snubbe som ljuger så tungan svartnar - 88 procent av det han påstår är inte sant, enligt granskningssajten Politifact - medan 95 procent av det du säger är sant, en oerhört hög siffra för politiker. Som det stod häromveckan i Der Spiegel: Du är Förnuftets kandidat, han är Raseriets. Raseriet inför kvinnor som gör anspråk på auktoritet är inte att leka med, fråga mig. Herradömet, det hörs ju på begreppet att ett snille inte kan vara kvinnligt konnoterat.

Hur kan Trump dominera nyhetsflödet med sina lagvidriga sexistiska och rasistiska uttalanden? Varför anses han vara rolig och du kall, okänslig och arrogant?

Å, vad det svider igenkännande i mig: En bildad kvinna kallas arrogant, en arrogant man kallas bildad!"

http://www.expressen.se/kultur/kara-hillary-clinton-jag-har-fatt-nog/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
9/29/16, 7:38 PM
#63

😢

Magi-cat
9/30/16, 4:10 PM
#64

Tänkte på det där med att "ta debatten". Alltid ska vi vända ut och in på oss och "ta debatten", då i betydelsen släppa fram de mest reaktionära och antidemokratiska krafter som utan att blinka skulle stövla ner demokratin.

44% av amerikanerna säger sig kunna tänka sig att rösta på Trump. 44%! Av amerikanerna! Inte ens en viss grupp där, utan amerikanerna. Vad än den här kandidaten står för av kvinnoförakt ("Miss Piggy") och de mest osannolika åsikter som skulle vara skrattretande om de inte vore på riktigt och folk anammade dem. Vad beror det på? Inte är det att mer sansade själar inte "tagit debatten"! Inte att det saknas argument! Inte att han inte blivit överbevisad om hur fel han har och att han ljuger, gång efter gång efter…Ändå…

Det är attityden…"Make america strong" och det där…Hur rår man på det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
9/30/16, 4:23 PM
#65

Enligt den store franske Astrologen, matematikern, filosofen och läkaren Nostradamus, som levde mellan 1503-1556, vinner Hillary Clinton läste jag här. Vi kan ju bara hoppas han har rätt, även om hans profetior även inger rädsla.

"“Near Aquarius Saturn is turned back,

The fire OF Mars is put out in Aquarius, Towards Aquilon (The Eagle – the U.S.) to the South, the great female, Flora (Florida) is the gate that will hold.”"

http://www.lifecoachcode.com/2016/09/27/nostradamus-predicted-hillary-clinton-will-win-election/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[NeferNefer]
9/30/16, 4:35 PM
#66

Jag hoppas också att Nostradamus har rätt ❤️

tarantass
9/30/16, 5:20 PM
#67

Nostradamus kan tolkas och har tolkats hur som helst, tyvärr.

#64: ja, det är det där med en viss sorts skitstövlars, eller motsvarande åsikters, oemotståndliga charm. Här en skitstövel som inte ens är fullt tillräknelig, vilket gör honom ännu mer skrämmande (och charmfull för de mottagliga, är jag rädd) än en skitstövel som man åtminstone inte behöver vara mer än normalt rädd ska till exempel "trycka på den röda knappen" i ren impuls och med sämre konsekvensanalys än ett normalt förskolebarn.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
9/30/16, 5:27 PM
#68

"oemotståndliga charm" 🥶🤢😕

Funkar på miljoners miljoner. Ofattbart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
9/30/16, 5:41 PM
#69

#68: ja, svårt att begripa. Tyvärr är det väl samtidigt desto viktigare att begripa, för att någon gång (nu eller nästa) finna ut hur man ska stoppa det istället för att råka gynna det vad f** man än säger eller gör.

En del är förstås att de vädjar till den där instinkten vi har att helst stanna i vår lilla hydda i djungeln och få tro att varken lejon eller fästingar eller något däremellan hittar dit.

En annan gissar jag är det där med "halvguden" som inte behöver lyda vanliga lagar. Han som med till synes gudagiven övertygelse bara tar allt ansvar ur ens hand och får allt att verka enkelt. Som till och med kan få högsta oförstånd att framstå som ett högre förstånd. Führern, förstås, men det har kanske djupare rötter i vårt inre och vår (för-)historia än vi brukar (vilja) tänka på.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
10/13/16, 8:43 AM
#70

Mycket bra skrivet om trumpologin:

"Varenda dag slänger Trump ur sig nya lögner och struntar fullständigt i att de blir motbevisade. Poängen är istället att ljuga så mycket att ingen hinner kolla upp alla påståenden. De blir hängande i luften – kanske ligger det något i dem, kanske är hans motståndare lika lögnaktig."

"Det här är ett oerhört försåtligt sätt att använda lögner. Det skapar en osäkerhet hos allt fler om vad de kan tro på samtidigt som andra blir alltmer övertygade om att det som påstås från experter eller medier kanske också är lögner."

http://corren.se/asikter/ledare/ernst-klein-nar-inga-sanningar-langre-finns-om4334102.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/13/16, 8:49 AM
#71

Påminner starkt om när SD-ledaren slingrar sig. Nejdå, inte hade vi hakkors inte. Och förresten är det inget mot vad kommunisterna gjort och miljöpartiet minsann….Usch vad alla är elaka mot OSS! osv…🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/13/16, 4:08 PM
#72

Vad då järnrörsskandal, jag vet inte vad du talar om, kan du förklara?

Magi-cat
10/13/16, 4:26 PM
#73

Dimridåer.😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/26/16, 4:32 PM
#75

Michael Moore vågar sig på en spådom:President Trump: (Jag har inte läst hela länken än)

"to be our next president. President Trump. Go ahead and say the words, ‘cause you’ll be saying them for the next four years: “PRESIDENT TRUMP.”

Never in my life have I wanted to be proven wrong more than I do right now."

http://michaelmoore.com/trumpwillwin/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklaEri
10/26/16, 11:39 PM
#76

#0 Säger som de sa på radio: Är det de bästa USA kan skrapa fram :p Men jag är iofs inte så insatt…

Annons:
Magi-cat
11/5/16, 5:23 PM
#77

"Neither Hillary Clinton nor Donald Trump really deserves to win the White House, but one really deserves to lose"

https://www.newscientist.com/article/mg23230982-300-reluctantly-yes-mrs-president/?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#link_time=1478268695


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/5/16, 5:36 PM
#78

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/8/16, 8:04 AM
#79

Idag gäller det. Nu tror jag Clinton vinner. Trodde inte det förut…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
11/8/16, 10:32 AM
#80

Trump har förhoppningsvis gjort bort sig för all framtid hur det är går…..🤔

[Devya]
11/8/16, 5:29 PM
#81

Alltså det finns ju flera kandidater än bara Trump och Clinton. Jag förstår inte varför de ska få en massa publicitet då de inte ens är omtyckta…Suck.. Jädrans republikaner och demokrater.. 

Jag skulle ha röstat på Jill Stein.

JonasDuregard
11/8/16, 5:48 PM
#82

#81 Antagligen för att de är de enda som har chans att vinna. 

Jill Steins kandidatur kanske har ett symboliskt värde, men den enda praktiska inverkan hon möjligen kan ha är att hjälpa Trump vinna…

Magi-cat
11/9/16, 7:37 AM
#83

Trumpen leder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23878511.ab

Säg att det inte är sant, va? 🥶⏰😮Det KAN bara inte hända…😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/9/16, 8:04 AM
#84

De intervjuade just en Sverigedemokrat på TV. Han verkade förtäckt lycklig. Han vädrar väl morgonluft.

,

Hatet mot "etablissemanget" har segrat, populismen och polariseringen.

"Röra-om-i-grytan"-argumentet har vunnit. Splittring, hat och murar, sexism och förakt har vunnit. 

Journalisten som rapporterade sade att hon aldrig förr känt sådant hat, aldrig förr att folk bett henne "dra åt helvete" när hon gjort sitt jobb.

.

"People hate women that much?"

(Janna Levin, på Facebook)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
11/9/16, 8:08 AM
#85

Jag hade deltagit i tråden tidigare men inlägget borta? Kanske jag skrev något dumt? Kan ej minnas det…i så fall ber jag om ursäkt!

För min del så har båda dessa kandidater oroat mig. Men Trump… det går ju inte bara fyyy så oerhört sorgligt det är ställt i världen med vår människosyn vad det verkar…

I vilket fall som helst så tycker jag det här är så otroligt sorgligt, eländigt och bedrövligt. Det låter som han går mot seger, lyssnar nyheterna nu & jag blir orolig på riktigt…😢

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[NeferNefer]
11/9/16, 8:09 AM
#86

Det är en sorgens dag idag … Jag saknar ord. 😕

Magi-cat
11/9/16, 8:13 AM
#87

#85 Marr, jag hittar inte att något av dig är borttaget! Det måste varit någon annan tråd du skrev i. 🙂

Ja, det är en sorgens dag idag. Någon undrade om man kunde sjukskriva sig för "Trump-depression". Det ligger nära till hands.
Själva solen bleknat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/9/16, 8:18 AM
#88

Nu lär det dröja evärdliga tider innan en kvinna ens kandiderar till valet….😕Att kunna vinna på detta ohöljda kvinnohat är illasmakande.

Sjöstedt pratar i TV om den sociala oron, besvikelsen, i USA där det kunde gå två vägar. (Det gick hatets väg, kan vi nu konstatera.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/9/16, 8:28 AM
#89

Nu ska jag sitta och sörja och sura. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
11/9/16, 8:30 AM
#90

Nä det stämmer Magi-cat…☝️det var någon annanstans jag skrivit. Var tvingen tänka lite…Här hade jag bara röstat på Clinton som vinnare. Det var därför jag var med i tråden.

Ja eller så kanske vi kan hoppas på att det triggar kvinnor efter det här. Jag kan inte tro det är sant det här & jag är chockad just nu…hur i hel…. ska det gå med denne galning som ska styra en stormakt? Jag blir rädd…

Ja han har så rätt Jonas Sjöstedt…💔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
tarantass
11/9/16, 10:59 AM
#91

Och glöm inte miljön och "röda knappen".

Fy helvete. (Svordom motiverad, det kan bokstavligen bli ett helvete.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Farwuq
11/9/16, 1:36 PM
#92

Trump och Putin kan ta varandra i hand, de förstår varandra de är samma andas barn. Jag tror inte att de börjar bråka, de delar "kakan" i tysthet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
11/9/16, 3:46 PM
#94

Man har tydligen genomfört "undersökningar" i Ryssland och då visade det sig att ryssarna föredrar Trump.

Ja. även jag vill se en oberoende undersökning av vad H. Clinton gjort.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
11/9/16, 6:25 PM
#95

Det här är så bra. Malena Ernman:

"Det sorgligaste idag är kvinnoföraktet. Kvinnoföraktet från män och kvinnoföraktet från kvinnor. Det öppna, grova, råa kvinnoföraktet.

Övergreppen.

En svag kvinna är osynlig.

En stark kvinna retar människor.

Varken utbildning, kompetens eller erfarenhet kan kompensera för vår könstillhörighet. 

En mans styrka blir styrka.

En mans mjukhet blir styrka. 

En kvinnas mjukhet blir svaghet.

Och en kvinnas styrka blir alltså till slut hennes svaghet.

Gårdagens val visar än en gång hur oändligt djupt det sitter och det gör mig så fruktansvärt ledsen. 

Det kommer nya tider men för hälften av världens befolkning så går det långsamt. Fruktansvärt långsamt. 

Och ingenting synliggör det tydligare än gårdagens val."

samt:

"Många känner en stor rädsla den här tidiga morgonen. Jag är en av dom. Men vi får inte ge efter för rädslan. Vi måste hålla ihop. Höger och vänster. Över blockgränser. Vi måste starta en motrörelse här och nu. Vi måste organisera oss mot det mörker och det hat som har uppstått i dom allt större klyftor som har växt fram i världen. Men vi får aldrig möta hatet, rasismen och mobbningen med samma hat och mobbning. Aldrig nånsin får vi sänka oss till hat. Vi måste börja minska klyftorna istället. Vi måste stå enade tillsammans för humanismen och för alla människors lika värde. When they go low. We go high."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/10/16, 1:20 AM
#96

Malena är så klok och stark, en sann och äkta förebild för alla goda krafter. ❤️

Magi-cat
11/10/16, 8:02 AM
#97

Det är så sant.

"En mans mjukhet blir styrka. 

En kvinnas mjukhet blir svaghet."

Igår spekulerades det hej vilt på TV om vad valet kommer att innebära, varför det gick som det gick osv. o s v……Och jag kunde inte låta bli att titta…

Hillary Clinton höll ett alldeles lysande tal. Angående det började man i TV-studion spekulera om ifall det hade gått bättre i valet om hon redan under valkampanjen visat de där känsliga, varma sidorna som kom fram i talet. Någon invände då att hade hon gjort det hade det säkert varit fel på det också. (Håller med. Allt vad kvinnor gör - är fel.) 

Det spekulerades också om vad Clinton gjort för "fel" när hon inte vann. Det hemskaste av allt är att Clinton fick flest röster (!) av folket, men genom det mystiska elektorssystemet förlorade hon. Samma sak hände när Al Gore förlorade mot George W. Bush. Gore fick flest röster, men förlorade elektorerna och valet. 🤪 Helknäppt. Det borde komma fram mer.

De flesta verkar överens om att det är missnöjet som vunnit. Missnöjet i dess fula skepnad, som att bygga murar och kasta ut muslimer. Hat och hot. Inte argument, inte fakta. Och avgjort inte konkreta visioner om att göra något bättre för landet, för de behövande, att dela med sig så alla får det bra. 
Antar att liknande värderingar och grupperingar även i Europa vädrar morgonluft. De demokratiska partierna och framför allt alla som kämpar för en bättre värld måste ta lugna andetag nu och inte låta sig ryckas med i missnöjespopulism. Det är svårt att argumentera mot "röra-om-i-grytan" och "käftsmäll-mot-etablissemanget", det är det verkligen. Det gäller nu att hålla i sig och inte sänka sig till den nivån. Ge argument och fakta, hålla de goda värdena högt. Visa att solidaritet och gemenskap, en hållbar miljö och stopp på utrotning och förstörelse, fred och jämlikhet, tolerans och ödmjukhet osv är det som håller vad det lovar.
(Tur man inte är politiker 🥵)

"Han måste få en chans" hörde jag Trump-röstare upprepa gång på gång på radion igår. Nej, det måste han inte. Man måste veta vad man röstar på i en så viktig fråga. Måste man se mellan fingrarna på hatretorik och sexism måste man tänka sig för en gång till innan man röstar. (Och nej, att Hillary Clintons make var mycket värre ! är heller inget argument….🤪)

(Igår tänkte jag att hör jag "röra-om-grytan-och se-vad-det-blir" eller "käftsmäll-åt-etablissemanget" en enda gång till så kreverar jag….)

Tills slut blir de missnöjda missnöjda med Trump också. Nu blir ju han också en del av "etablissemanget".
Hoppas inte uppvaknandet blir alltför hårt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/10/16, 8:44 PM
#98

Mike Pence, Trumps vice, verkar inget vidare heller, om man så säger…

"Mike Pence, the putative next vice president OF the United States, does not believe in evolution, thinks smoking doesn’t kill, would like creationism taught in public schools, and doesn’t think scientists agree climate change is happening."'

http://www.popsci.com/top-5-worst-mike-pence-quotes-on-science#page-4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/11/16, 9:05 AM
#99

The Simpsons förutspådde Trump-seger! 😮

http://www.svt.se/kultur/the-simpsons-forutspadde-trump-som-president

Vem behöver kristallkula längre, det är bara att se Simpsons…

Fast de förklarar att de drog till med det mest absurda de kunde komma på. "Det här är bortom satir."

Men det är inga bilder på Trump i avsnittet, utan de gjorde animatörerna i efterhand.

"— Det var en varning till Amerika. Det kändes som den logiska sista anhalten innan man når den absoluta botten. Vi gjorde avsnittet eftersom det stämde överens med visionen om ett Amerika som präglas av galenskap, säger manusförfattaren till Hollywood Reporter."

Vi får väl se om Lisa Simpson vinner nästa gång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
11/11/16, 9:28 AM
#100

Ja i Amerika kan vem som helst vinna, bara man är känd på något sätt. Spelar väl ingen roll om man är fd. presidentfru, skådespelare, tecknad figur eller vad som helst vad det verkar…🤓

Kanske vi ska lyssna på Simpsons som verkar ha förutspått en hel del…hehehosthost… fast skrattet fastnar i halsen.😕

https://www.youtube.com/watch?v=G02rYAXtJHY

Vi får väl se hur detta går nu då. Han Trump måste ju ha kongressen med sig i sina beslut han ska fatta…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/11/16, 9:44 AM
#101

De lär ha fått upp tittarsiffrorna nu? 😃 (Själv har jag inte kollat på serien.)

En syns vara predictions, en del inspiration. En del sammanträffanden som säkert finns på fler ställen, men här har man det samlat och nerkokat. Men ganska "creepy" var det faktiskt med Trump som verkligen, verkligen ingen trodde skulle komma dit där han är nu.

I alla fall får man se upp med vad man spår, it may come true…🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/11/16, 9:53 AM
#102

Mike Pence: (min fetning i texten)

""Time for a quick reality check," Pence wrote. "Despite the hysteria from the political class and the media, smoking doesn't kill. In fact, 2 out OF every three smokers does not die from a smoking related illness and 9 out OF ten smokers do not contract lung cancer.""

http://www.iflscience.com/editors-blog/mike-pence-the-us-vice-presidentelect-has-said-he-doesnt-believe-that-smoking-kills/

Det där trodde man var historia, men allt verkar vara möjligt…😐

För säkerhets skull, en länk från Hjärt-Lungfonden om rökningens risker:

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Halsa/Tobak/Om-tobak/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/11/16, 2:55 PM
#103

Här står om systemet med elektorer och hur det fungerar. Samt att det finns en mikroskopisk men teoretisk chans att Clinton ännu kan bli utsedd till president.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet2016/article23895199.ab

Snacka om att "röra-om-i-grytan" i så fall!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
11/11/16, 4:23 PM
#104

En annan mikroskopisk chans är att Trump lär sig åtminstone något på den presidentskolning Obama, som det proffs han är, har erbjudit.

Men jag undrar om USA skulle ha kallats "demokrati" så mycket som det gör i Väst om det inte hade varit just USA. Det är ju långtifrån bara elektorssystemet och de olika reglerna i olika delstater (där vissa delstaters "vinnaren-tar-allt"-system är det som gör att en presidentkandidat kan få röstflertal men ändå förlora) som är antingen ruttet sedan länge eller moget för utbyte sedan länge.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
11/11/16, 4:33 PM
#105

#104 Det var väl någon (bra) tanke från början med det där elektorssystemet. (Det användes i Finland också, fram till 90-talet eller nåt.)
Men det är verkligen helt otroligt att en kandidat kan få flest röster och en annan vinner.🤪Och det anses demokratiskt…

Om Trump lär sig något bra? Nja. Han har väl haft all tid på sig fram tills idag och det gick som det gick…😎

Obama, ja. Proffsig, belevad, intelligent, lysande talare, kultiverad.
Vilket ombyte det blir….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/11/16, 4:50 PM
#106

Vad som också är märkligt är att man måste registrera sig för att få rösta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tarantass
11/11/16, 5:07 PM
#107

#105: ja, en av tankarna med elektorssystemet var väl att representanter för en förutsatt förståndigare överklass skulle ha kurage att skydda det obildade folket mot sitt eget val av figurer som Trump…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
11/11/16, 5:24 PM
#108

#107 Nånting sånt….🙂😎🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/11/16, 5:45 PM
#109

Jag gissar att elektorssystemet härrör främst ur att det skulle varit svårt att implementera ett direktvalsystem på 1700-talet. 

#105 "Men det är verkligen helt otroligt att en kandidat kan få flest röster och en annan vinner.GalenOch det anses demokratiskt…"

Något ganska liknande kan hända i Sverige. Ett parti eller en koalition av flera partier kan få en majoritet av rösterna utan att få en majoritet av mandaten i riksdagen till exempel. Det beror på metoden som används för att fördela mandat (uddatalsmetoden/jämkade uddatalsmetoden). Men det är oundvikligt så länge man har ett representativt system, och uddatalsmetoden är bättre än många andra.

På kommunal nivå förekommer dessutom att indelning i valkretsar orsakar att rösterna blir olika mycket värda i olika delar av kommunen, eftersom de saknar utjämningsmandat. 

(Det är vanligare att det händer i USA, men det är inte så otroligt att det händer)

#106 Beror kanske delvis på att de inte har lika bra koll på folkbokföringen som vi.

Marr
11/13/16, 9:05 AM
#110

Nu är det som det är med det här men det är ofta intressant att lyssna till Russel Brand…

https://www.youtube.com/watch?v=w3Ou5uFFn8Q

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/13/16, 10:03 AM
#111

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/19/16, 11:13 AM
#112

Trump-profetia:

Han kommer att avsättas i förtid?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23943007.ab

Vad tror ni om den saken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
11/19/16, 8:40 PM
#113

#112: ett barn som alltid har skyddats från insikten att han är ett barn och som flirtar med aktiva ideologiskt övertygade rasister och misogyner, tja, något slags maktkamper är det väl upplagt för. Men blir det riksrätt eller mord blir han väl martyr, som sagt. Och vad rasister och misogyner beträffar tror jag inte vi europeer begriper hur nära huvudströmmen de alltid har varit i USA.

(Nu kommer de att bli ännu populärare också hos oss… och jag förstår deras hat, deras oförståelse för människovärde, deras sätt att dra alla sina meningsmotståndare över en kam och underkänna dem som människor, deras förakt för rösträtten, deras suveräna förakt för vissa människors existens. Jag behöver bara titta in på vissa grannsidor här för att fyllas av samma känslor – mot dem. Men skillnaden är att jag låter det stanna vid känslor.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
11/19/16, 9:11 PM
#114

#113 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/20/16, 11:30 AM
#115

Nobelpristagare är oroade för hur forskningen kommer att påverkas av Trump-administrationens politik.

Trump själv tror inte på klimatforskningen, så från miljöhåll har man inte mycket att hoppas på där, men en hel del att oroa sig för.

Mike Pence, blivande vice president, är skeptisk till evolutionen. Så - lite svårt kan det nog bli….😕 

Forskningen är global och hur påverkar ev. nya visumregler möjligheterna för forskare runt om i världen att samarbeta, kan man också undra…

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nobelpristagare-varnar-for-forskarflykt-till-foljd-av-trumpseger


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
11/20/16, 4:30 PM
#116

Om det blir forskarflykt från ett USA som även på högsta nivå blir idémässigt efterblivet och bara intresserat av sig självt (utom utsugning av "råvarumarknader" och "strategiska intressen" förstås) kan man se vissa paralleller till läget före andra världskriget och till forskarflykten från Nazityskland till USA.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
11/26/16, 10:21 AM
#117

Susan Faludi om trumperiet och feminismen:

"Vi kan kasta vilka epitet vi vill på Trumps kvinnliga väljare, men det kommer inte att ändra valutgången. (Och var det inte vi som, med Michelle Obamas ord, lovade att höja oss över låga tendenser?) Det finns bara en väg ut, och det är massmobilisering för en kvinnorättskandidat inför nästa val. Det vi måste göra är att hitta ett sätt att smida ett feministiskt samarbete över klassgränserna, och det betyder att vi måste stoppa undan identitetsmarkörer och käbbel om vem som mest är ett offer. Det betyder att försöka förstå vad Arga Vita Kvinnor faktiskt står inför."

http://dela.dn.se/vaGyCGogua2dZQk8MyDqOE3wKINtkU5Lmk8kdBCed6fP4A6PFOFjALSrwUP1CyTL-ubEUZ0LvW_qyQKZLsHaNg,,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/28/17, 9:04 AM
#118

Det verkar som om Trumpen lämnar Parisavtalet.😕

"Trump, som tidigare kallat den globala uppvärmningen för en ”bluff” publicerade under lördagen en tweet där han skrev att han kommer att ”ta sitt slutgiltiga beslut nästa vecka gällande Parisavtalet”."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PbQlR/uppgifter-donald-trump-lamnar-parisavtalet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
5/28/17, 9:44 AM
#119

Men det är väl bra att han sätter sig och tänker efter med förhoppningsvis sakkunniga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
5/28/17, 5:06 PM
#120

#119 Vad får dig att tro att han gör det?

Farwuq
5/28/17, 6:24 PM
#121

Jag hoppas innerligt att så sker.

Men…. historien har dock visat oss flera exempel på motsatsen.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
6/1/17, 9:39 PM
#122

Det var många som inte trodde Trump skulle infria sina vallöften. Men det gör han. :-(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/2/17, 7:32 AM
#123

Trumpen tar alltså ut USA ur klimatavtalet. Obama är kritisk, flera av världens ledare har uttryckt sorg och oro.

Ändå finns det andra röster som säger att det inte "bara" är negativt. En del miljöexperter får det till att USA kan göra mer skada än nytta inom miljöavtalet. 

Jag tycker det är bedrövligt.😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/2/17, 3:43 PM
#124

Jag tycker det är bedrövligt att det ens fanns folk som röstade på honom … 😕

Magi-cat
6/2/17, 7:58 PM
#125

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
6/2/17, 8:05 PM
#126

Har ni förstått varför Trump vann primärvalet? Alla dom andra republikanska kandidaterna var mot honom. Varför vann Trump primärvalet?

Farwuq
6/3/17, 8:14 PM
#127

Troligen för de andra var sämre alternativ.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
7/30/17, 5:56 PM
#128

Säkert som amen i kyrkan fortsätter Trumpen att välja de mest briljanta att leda landet. 😂

Vita Husets nya kommunikationschef, Anthony Scaramucci, tror att jorden är 5500 år gammal. Och han liknar klimatforskare med dom som en gång hävdade att jorden var platt..

Jorå, så pass…😢

https://www.forbes.com/sites/trevornace/2017/07/27/trumps-new-white-house-communications-director-believes-earth-5500-years-old/amp/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
7/30/17, 7:29 PM
#129

#128: jag ska inte säga att jag helt oförstår Scaramucci. När man ser människans infinit(esimal)a klokhet inser man ju att hen är ett hastverk och att Gud måste vara någon kosmisk motsvarighet till Microsoft och inte särskilt gammal hen heller.

För det måste väl vara så han menar? dj***a dum kan han väl inte vara? 😈

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
7/30/17, 7:45 PM
#130

#129 Tänkte inte på det! 😂🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/31/17, 7:06 AM
#131

Trumpismen - en rit i skamlöshetens tempel.

Läs Göran Rosenbergs krönika:

http://www.expressen.se/kultur/ide/skamlosheten-har-segrat/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
7/31/17, 9:58 AM
#132

Göran Rosenberg har så rätt … 😕

Annons:
Huygens
8/3/17, 3:31 PM
#133

Den sista presidenten

En över 100 år gammal bok om Donald och hans son. (YT/reallygraceful, 2017-08-02, 7 min)

Magi-cat
8/8/17, 8:18 AM
#134

Klimatet är en het potatis. Trump vill inte ens veta av ordet klimatförändring. Extrema väderförhållanden, ska det heta, numera…

"I går rapporterade The Guardian att Trump administrationen gått ut med ett meddelande till jordbruksdepartementet att ordet "klimatförändringen" ska ersättas med "extremt väder" och att "minskning av växthusgaser" ska i stället kallas "ökning av näringseffektivitet". Däremot ska hänvisningar till ekonomisk tillväxt gärna användas, menar man i anvisningarna."

http://www.expressen.se/nyheter/usa-censurerar-klimatforandringen-trumps-miljopolitik-oroar-/

Helt okänslig för opinionen är väl inte T-administrationen ändå, när de friserar språkbruket…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/8/17, 8:22 AM
#135

🤦‍♂️Somligas dumhet vet inga gränser …

Magi-cat
11/16/17, 9:43 PM
#136

Från Huffington Post:

"The Trump administration will allow big game hunters to import elephant trophies from Africa, reversing an Obama-era rule designed to curb poaching."

😡😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/17/17, 3:03 AM
#137

😡😭

Kyllan56
11/17/17, 8:34 AM
#138

Jag upphör aldrig att förvånas hur denne man ändrar lagar och annat för att passa hans privata agenda. har just skrivit på för att det inte ska ske!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
11/17/17, 4:10 PM
#139

De börjar bli mycket som faktiskt uppnåtts men som blir förstört nu. 😡 Även de som röstade fram denna till sin ledare borde tänka efter.

http://abcnews.go.com/US/trump-admin-reverse-ban-elephant-trophies-africa/story?id=51178663


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
11/17/17, 4:20 PM
#140

Skamligt. Lågvattenmärke även för att vara av den individen.

Magi-cat
11/17/17, 4:21 PM
#141

Det tycker jag också. Riktigt, riktigt uselt lågt.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: