Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 1944 ggr
Magi-cat
6/3/16, 8:05 AM

Kung Tut's rymddolk

Lite häftigt att Tutankhamon's berömda dolk kommer från rymden! Närmare bestämt är den gjord av en meteorit som en gång slog ned på jorden.

Helt otroligt har man även återfunnit den aktuella stenen!

Dolken begravdes i en sarkofag tillsammans med Tutankhamon. Den består huvudsakligen av järn, är rikt ornamenterad och har handtag och slida av guld. 

Ett team forskare beslöt sig för att undersöka vad som ligger bakom myterna runt dolken och man får säga att de lyckades bra.

En metod med fluorescensspektrometri gjorde det möjligt att praktiskt taget titta in i föremålet. Man fann då att bladet består av 11 % nickel, vilket var intressant eftersom järnbladen vanligen bara innehåller 4 % nickel. Och meteorer innehåller vanligen mer nickel än järn från jorden, så….

Nästa steg för teamet var att försöka finna den aktuella meteoren som gett material till dolken. Och otroligt nog fann man Kharga, en meteorit som innehåller exakt den blandning av nickel, kobolt och järn som Tutankhamons dolk består av!

Inte bara dolken kommer från rymden. Tutankhamons halsband som man tidigare trodde bestod av kalcedon, en slags kvarts, visar sig vid närmare undersökning bestå av ett ämne som bildas när en meteor slår ned i sand!

Varför man i Egypten använde rymdsten till kostbara föremål vet man förstås inte, men kanske trodde man att det var ett gudomligt material eftersom det faktiskt föll från himlen.

Ännu har inte Tutankhamons grav öppnat alla sina hemligheter. Kanske finner man också drottning Nefertiti där?

http://www.sciencealert.com/x-rays-reveal-that-king-tut-was-buried-with-a-space-dagger


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/3/16, 4:23 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/6/18, 7:00 PM
#2

I alla fall så fanns det ingen hemlig gravkammare hos Tutankhamon.

Detta slås fast sedan ett expertteam undersökt platsen med erforderlig utrustning.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/197520


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/29/20, 11:26 AM
#3

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: