Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 3273 ggr
Magi-cat
5/13/16, 2:48 PM

Moln, molnsådd och geoengineering

**Tråden uppdaterad 2022-01-11/Mc

Många platser på jorden lider brist på regn och färskvatten. Självklart söker man olika sätt att kompensera bristen. Skapa nya berg t.ex., som man funderar på i Förenade Arabemiraten….

Nu studerar man hur högt berget måste vara för att uppvindarna ska få fukten att kondenseras till vattendroppar och fällas ut som regn.

Billigt blir det inte:

"En liknande studie för Nederländerna har visat att ett berg som ska skapa regn där bör vara omkring 2 000 meter högt vilket skulle kosta omkring motsvarande 2 000 miljarder kronor, skriver The Washington Post."

Sedan står det något intressant om "molnsådd"

"Redan nu används så kallad molnsådd där kemisk besprutning i luften påverkar de fysikaliska processerna i ett Moln så att det avger nederbörd.

Enligt Arabian Business gjordes 186 sådana försök i Förenade Arabemiraten förra året till en kostnad av motsvarande omkring 4,5 miljoner kronor.

Vid ett regnväder i mars 2015 föll 275 mm regn under 24 timmar som delvis orsakades av molnsådd, skriver The Washington Post."

Är det inte det som kallas "geoengineering" och förnekas på sina håll?

Är det ansvarsfullt att skapa regn på de här sätten och kanske förorsaka torka någon annanstans???

källa och citat:

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/konstgjort-berg-kan-skapa-regn-6545227


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nu studeras möjligheten av att uppföra ett berg där regnmoln bildas och ökar tillgången på färskvatten.
  • Redigerat 1/11/22, 12:21 PM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
5/13/16, 3:22 PM
#1

Drönare sprutar silverjodid i molnen! Vattendropparna i molnet fryser då till is, faller mot marken, smälter - och regnar ner.

Tidigare har man testat med flygplan, men det blir billigare med drönare….

Nu är det ju som sagt inte så miljövänligt att strö silver omkring sig…och

"Ett övergripande problem som också måste lösas är vem som ska bestämma var, när och hur det ska regna."

Är människan mogen att bestämma var, när och hur det ska regna? (Det verkar inte så.)

källa och citat:

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/dronare-skapar-regn-6536963


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/13/16, 3:25 PM
#2

Ingenjörsmetoder för geoengineering:

Molnsådd med silverjodid och salter.

Aerosoler, ämnen i gasform, som ska hindra solinstrålningen mot jorden.

Koldioxid fångas upp i luften och avskiljs.

http://www.nyteknik.se/energi/linkoping-tar-geoengineering-pa-allvar-6404773


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/13/16, 3:27 PM
#3

Men forskare varnar för Geoengineering och dess risker:

"Stora speglar i rymden, partiklar som sprejas ut i stratosfären eller koldioxiddammsugare. Det är några av manipulationsmetoderna som diskuteras för att minska den globala uppvärmningen. /…/

Men flera forskare från Linköpings universitet varnar för att kunskapen är dålig om flera av metoderna. De har gjort en genomgång av det vetenskapliga läget när det gäller Geoengineering och konstaterar att metoderna innebär stora miljörisker samtidigt som det saknas kunskap om negativa effekter."

http://www.nyteknik.se/samhalle/forskare-varnar-for-risker-med-geoengineering-6536054

Trädplantering och förnyat jordbruk måste väl vara bättre och säkrare metoder, tycker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
kim1980
5/13/16, 4:37 PM
#5

Är förskräckligt en värd med utan REGN ! Man blir ting i huvudet och kroppen ! Man blir mycket rädd utan regn . Växster djur folk lider av sån klimat som är nu. Förstår mig inte på såna som pallar det..

Ghosthunter
5/15/16, 8:50 AM
#6

Nej, jag tycker inte det där är bra. Människan ska inte gå in och försöka ändra vädret på ett konstgjort sätt. Det blir bara negativa konsekvenser och rubbningar i det naturliga vädret och klimatet. Bättre att försöka djupborra efter vatten i så fall (där det finns, naturligtvis)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
5/25/16, 7:07 AM
#9

Fler åsikter?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
5/25/16, 7:58 AM
#10

Nej,  jag tror jag lyckades att leverera min åsikt tydligt och klart på bara 4 rader😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
5/26/16, 10:47 AM
#11

#10 Ja, tack för det! 🙂

.

Synd att det inte är fler. En så viktig sak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/30/16, 7:31 AM
#12

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ghosthunter
6/9/16, 5:15 PM
#14

Angående bildande av Moln så trodde jag (och de flesta) att de kommer glidandes i flera 1000 mil, men tittar man på en film där dom spelar upp det snabbt, så ser man att det hela tiden bildas Moln och även upplöses.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
6/20/16, 7:22 AM
#15

Lägger in en kommentar jag skrev på Miljö:

Att avsiktligt manipulera klimatet för att stoppa den pågående uppvärmningen av jorden, har debatterats flitigt internationellt under årens lopp. Men Geoengineering som termen lyder, har "seglat under radarn" här i Sverige. (Wibeck, biträdande professor LiU)
Och Geoengineering  är långt ifrån oproblematiskt, visar en ny rapport. Vi har inte tillräckligt med kunskap om tekniken och vad den kan innebära för miljön. 

Kan vi i värsta fall hamna ur askan i elden?

Geoengineering går i korthet ut på att antingen minska solinstrålningen eller i efterhand minska växthusgaserna i atmosfären.

En metod att minska solinstrålning är att tillföra svaveldioxid i stratosfären, vilket då skulle reducera temperaturen. Det finns en hel del problem med det, t.ex. försurning av haven och påverkan på ozonskiktet.

"– Mer forskning krävs och de sociala och etiska aspekterna måste diskuteras, säger Victoria Wibeck."

citat och källa:

http://liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.677459/?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/3/20, 8:51 AM
#16

Från knasig Konspirationsteori till vanlig verklighet.

Molnsådd och vädermanipulering har stundom förnekats men har pågått länge.

"Metoden, som fick namnet molnsådd, fick snabbt stor spridning och användes i alla möjliga sammanhang. Till exempel ska amerikanska meteorologer ha föreslagit att militären borde kunna framkalla regn på olika ställen i Sovjetunionen, för att förstöra vägar och orsaka missväxt. Som extra bonus skulle Sovjet inte kunna hämnas med samma medel, eftersom de flesta vädersystem rör sig från väster till öster.

I dag används metoden enligt Världsmeteorologiska organisationen regelbundet i drygt 50 länder, exempelvis Australien, Indien, Brasilien och Spanien. I Sverige pågår ingen sådan verksamhet."

Metoden är osäker:

"Men är metoden verkligen mer effektiv än regndans? Kritiska forskare började ganska tidigt peka på att det är en sak att mixtra med Moln under kontrollerade former i en frysbox, och en helt annan att upprepa samma sak i stor skala uppe på himlen."

"– Visst är det ett slags manipulering, men i samma ögonblick som man slutar så återgår allt till det normala. Sedan finns ju risken att man tar potentiellt regn från varandra och börjar bråka om den saken. Men det kanske man inte ska skylla på tekniken, utan mer på hur vi klarar av att handskas med våra gemensamma resurser, säger Katja Friedrich."  (citatkälla Expressen)

(Min markering i texten)

Det är ju just det, risken att det används militärt och som påtryckningsmedel. Det är inte tekniken i sig utan hur det används. Och tyvärr, finns möjligheten är risken stor att det används just som befarat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/3/20, 8:32 AM
#17

Forskare varnar för "solar enigineering". 

"Using aerosols to reflect sunlight and cool the planet will weaken storm tracks in the temperate latitudes in both hemispheres, an international team OF scientists warn. Their modelling suggests that while such solar Geoengineering schemes could reduce the severity OF winter storms, they would also stagnate weather systems in the summer. This could lead to more intense heat waves, increases in air pollution, and changes in ocean circulation."

https://physicsworld.com/a/solar-geoengineering-could-cause-unwanted-changes-in-climate-new-modelling-suggests/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/15/20, 8:09 AM
#18

Nu används molnsådd mot skogsbränderna i Sibirien.

Denna metod vars existens ivrigt förnekats - eller "seglat under radarn" verkar vara i bruk i alla fall …😕 Sedan må det vara omtvistat.

"Metoden, att manipulera Moln genom att spruta in kemikalier, utvecklades efter andra världskriget. /…/

På svenska kallas fenomenet ”molnsådd” och sägs alltså vara ett sätt att kunna styra över hur mycket och var det ska regna.

Det hela går till så att kemikalier, vanligtvis silverjodid, sprutas in i ett Moln. Silverjodid påskyndar processen att vattendroppar skapas i molnen, och de blir dessutom fler droppar än på naturlig väg. När molnen sedan släpps ned från flygplan smälter partiklarna på vägen och faller ned, till synes, i form av helt vanligt regn."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPKKAB/kemikalieregn-nya-vapnet-mot-skogsbranderna-i-sibirien


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/11/21, 9:57 AM
#19

Angående det uppskjutna klimatexperimentet vid Esrange, lite bakgrund:

Svenska rymdaktiebolaget (SSC) är knutet till rymdstationen Esragne. Det är en global organisation som ägs av svenska staten. Uppdraget är att stå till forskningens, det privata näringslivets och den offentliga sektorns tjänst.

Det var i slutet av förra året som SSC godkände en förfrågan från Harvard University (USA) om geoengineeringsexperimentet. Beviljades något tillstånd från Sverige? Nej, det behövdes inget!

Forskarna vid Harvard bedömde att det inte behövdes något tillstånd!
Strategichefen för SSC säger så här på en fråga från SvD:
"Harvard är vår uppdragsgivare och ska bedöma om ett sådant försök är legitimt och etiskt lämpligt."

Men planerna läckte ut och protesterna kom.

Från Samerådet sade man: "idén om solar engineering går emot allt som vi som urfolk står för, att manipulera jorden ännu mer som ett svar på global uppvärmning är helt fel".

Kvinnor för fred anser det häpnadsväckande att svensk miljölagstiftning inte kom i fråga. "Har Sverige lämnat walk over till USA att använda svenskt territorium och luftrum för experimentverksamhet?"

Läs mer i tidningen Syre vecka 18-21. Citaten och uppgifterna är hämtade från den. Rekommenderas!

SSC konstaterar försiktigtvis att "Frågan kan tas upp igen när tiden är mogen".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/11/22, 12:19 PM
#20

Som sagt, från Konspirationsteori till den eventuella räddningen för klimatet, nu även den vanliga trädgården … Kanske.

I den utmärkta tidskriften Allt om Trädgård nr 2021:16 kan man läsa en notis om Moln som regnar på kommando.

"Sedan början av 1900-talet har man experimenterat med att försöka skapa konstgjort regn."

"En teknik skapar regn genom att frigöra elektriska spänningar med drönare, en annan sprutar ut den kemiska föreningen silverjodid. Ämnet är mycket giftigt för vattenlevande organismer och därför är användningen mycket kritiserad."

Sedan ställer man den retoriska frågan om detta är den ultimata odlardrömmen eller en mardröm med oanade konsekvenser …

(Personligen anser jag att konsekvenserna verkligen är svåröverblickbara och ytterst avskräckande.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/1/23, 9:56 AM
#21

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/10/23, 4:37 PM
#22

Efter senaste tidens regn-katastrofer och monstervärme kanske tanken på att manipulera vädret för att "rädda jorden" kan verka frestande.

Själv hoppas jag inte det, det är alldeles, alldeles för farligt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: