Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 8604 ggr
Magi-cat
2016-05-09 09:05

Mysteriet vid Djatlovpasset

Har ni hört talas om tragedin vid Djatlovpasset 1959? Det hade inte jag förrän jag fick syn på en länk om det olösta mysteriet då 9 skidåkare frös ihjäl i Uralbergen under tragiska och oklara omständigheter.

De nio, (8 män och två kvinnor, studenter och akademiker vid Tekniska Högskolan) hade tänkt göra en expedition över Uralbergens norra delar med målet vid Otorten, 10 km ifrån den plats där de påträffades  - döda. Vägen dit var inte lätt, men alla var erfarna expeditionsdeltagare.

När de hittades hade de frusit ihjäl och en del hade oförklarliga skador.

Utredningen visade att de hade rivit upp tältet från insidan och begivit sig därifrån, oklädda, barfota i 30 graders kyla och snöfall.
Konstigt är också att några av offrens kläder visade på radioaktivitet En hade krossade revben, en annan krossad skalle fast det inte fanns några tecken på strid.

Ingen har kunnat förklara vad som hände, men en teori är att deltagarna trodde en lavin var på gång. Ljudet av ett lågtflygande flygplan hade eventuellt kunnat tas för en lavin. 

"Slutsatsen blev att gruppmedlemmarna dött på grund av "en framtvingad okänd kraft".[3] Utredningen slutfördes officiellt I maj 1959. Dokumenten arkiverades och hemligstämplades. På 1990-talet offentliggjordes fallet, men då saknades delar av utredningen.[2]" (1)

Väldigt tragiskt i vilket fall som helst.😢

Passet där expeditionsdeltagarna hittades kallas Djatlovpasset efter ledaren, Igor Djatlov.

1. 1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Olyckan_vid_Djatlovpasset

2. https://curiosity.com/memes/the-horrifying-mystery-of-the-dyatlov-pass-incident-curiosity/?utm_source=facebookScA&utm_medium=social&utm_campaign=2016q2xxfbk03ScAldyatlovincident#meme-the-dyatlov-incident-or-100-wonders-or-atlas-obscura-atlas-obscura


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-05-09 09:15
#1

Radioaktiviteten i kläderna har gett upphov till spekulationer.

Flera expeditioner i samma trakt söder om där Dyatlov-gruppen försvann hade tydligen vittnat om orange fenomen på himlen.

/länk borta/M-c/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-05-09 09:17
#2

Stackars människor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zadeira
2016-05-09 09:22
#3

Det har gjorts en spelfilm (horror/sci-fi/mystery) som handlar om några som åker dit för att ta spela in en dokumentär om det som hände. Filmen heter The Devil's Pass. Givetvis inte alls verklighetstroget. Eller? 😉

Det var så jag hörde talas om historien om Dyatlov pass. Väldigt intressant och spännande. Man kan ju bara spekulera i vad som hänt.

MissHedgehog
2016-05-17 16:40
Magi-cat
2016-05-17 17:10
#5

Hej Miss Hedgehog! Kul att se dig igen! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2016-05-19 17:43
#6

Läste om detta för länge sedan. Minns att man hade olika förklaringar som exempelvis att de varit utsatta för något sovjetiskt vapentest. Några tror ju självklart att det är snömannen som varit i farten 😎

Själv vet jag inte, ingen gör. Den enklaste förklaringen kan ju vara att de blev anfallna av något djur och att de sprungit för glatta livet. Insett att de måste tillbaka till tältet för att inte frysa ihjäl men aldrig hann.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Pyttelite
2018-02-03 23:27
#7

Hur har det gått, är det någon som löst mysteriet eller är det fortfarande olöst?

https://mysteriebloggen.wordpress.com/2013/01/15/nio-unga-mystiskt-doda-i-odemarken/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-02-05 18:05
#8

#7 Vet ej.

Men en hyfsat bra förklaring finns här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olyckan_vid_Djatlovpasset

Tragiskt. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2018-02-06 17:27
#9

Väldigt märkligt att det inte fanns blåmärken. Det verkade vara inre skador med ändå orsakade av något utifrån. UFO??🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
2018-02-06 23:13
#10

En hemsk berättelse oavsett men det verkar ju finnas en rimlig teori i alla fall.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-02-07 07:41
#11

Väldigt tragisk. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2018-02-07 21:19
#12

Hur blir 8 män o två kvinnor 9 personer?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-02-07 21:29
#13

Det låter som ett mysterium till. 😃

De var alltså tio från början, men en gav upp i förväg och räddade sig därmed.

http://www.ufo.se/index.php/ufo-historia/1608-haendelserna-vid-djatlovpasset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2018-02-07 21:53
#14

Jag tror att en blev sjuk och kunde inte fortsätta.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vallhund
2018-02-07 21:53
#15

Aha!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-02-07 21:59
#16

#14, #15 Se länken i #13


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-02-07 22:10
#17

Ja, nu har jag läst artikeln som gav ännu mer frågor och verkar nästan lika fantasifull som de där energivapnen som man pratar om på andra sajter. Historien fängslar och det är fantastiskt att den ende som överlevde finns kvar i livet men det är också en djup tragisk berättelse - att så många unga miste livet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Farwuq
2018-02-09 07:41
#18

Otrevlig händelse.
😢

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
2018-10-14 17:07
#19

Ännu en mystisk händelse, denna gång vid berget Gurja Himal, topp 7193 m, Dhaulagiri, Himalaya (wiki).

Nio personer sägs ha dött pga dåligt väder och starka vindar, 2018-10-12. Problemet är dock bara att det är vanligt med dåligt väder och starka vindar i området, så bergsbestigare skulle vara förberedda för sådana förhållanden. Dessutom är minst en av dessa omkomna, Kim Chang-Ho, mycket erfaren och är den första koreanen som bestigit alla 14 toppar i Himalaya utan extra syrgas. DM, 2018-10-13

Dom 9 omkomna sägs ha hittats nära "baslägret". Jag trodde först att det var baslägret vid 7000 m höjd (nedanför Mount Everest), men nej, det var inte ens ett stort baslägret på 5000 m höjd. Dom omkomna dog på lägre höjd, vid ett basläger på bara 3500 m höjd. Korea Herald, 2018-10-14

En avliden person hittades intill lägret. Dom övriga avlidna hittades "nere i dalen" (?). Dom omkomna hittades 24 timmar efter att dom slutat svara på radiokommunikation. Av dom omkomna är 5 sydkoreaner och 4 nepaleser. Mitt intryck av artiklarna är att alla 9 var erfarna bergsbestigare.

Magi-cat
2018-10-14 17:57
#20

Tragiskt. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
2018-10-14 19:11
#21

Ja, tragiskt naturligtvis. Men tycker inte att detta är så mystiskt. Även de bästa kan ju råka illa ut. Vädret på den höjden kan vara väldigt aggressivt och överraska de mest härdade.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2018-10-14 19:22
#22

#21 Instämmer helt. Naturen kan överraska även dem som har hur stor vana som helst. Det finns ingenting som är helt "säkert", särskilt inte i de trakterna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2018-10-14 19:45
#23

#22 Ja precis!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Huygens
2018-10-14 21:56
#24

Klättrarna som omkom i Gurja Himal låg utspridda på kraftigt kuperade hedliknande kullar med avstånd av ca 300 - 500 m från varandra. Kropparna låg öppet utspridda på dom gräsklädda kullarna och kunde därför hittas från luften av en helikopter. Det saknas trovärdiga uppgift om vad klättrarna dog av mer än "starka vindar".

En bergsbäck rinner genom en avlång brant sänka i gräsområdet.

Viss media påstår att det rörde sej om en "snöstorm", men gräsområdet där kropparna påträffades saknar snö och dom avlidna låg som sagt var på gräsklädda kullar. Annan media pratar om en fantastisk "storm" och utelämnar alla påståenden om snö, men ger inga uppgifter om vindstyrka.

Viss fasadmedia påstår att klättrarna "sveptes med och dödades av en snölavin", men det finns som sagt var ingen snö av det slaget på dom kraftigt kuperade gräsklädda kullarna. Snö syns dock högre upp på dom branta bergen runt gräsområdet.

Ghosthunter
2018-10-15 06:31
#25

Det är ändå lite märkvärdigt varför kropparna låg så långt ifrån varandra…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
2019-02-09 09:31
#26

Nu i repris! På spåret efter den misslyckade expeditionen i Djatlovspasset. 60 år efter händelsen gör Andreas Liljegren och Richard Holmgren om expeditionen på nytt. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7150860


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ghosthunter
2019-02-09 10:45
#27

Ja, lycka till är de ända jag kan säga!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Pyttelite
2019-02-09 10:56
#28

#27 De har genomfört expeditionen med lyckat resultat - och alla överlevde!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-02-09 11:07
#29

Såg något reportage om det men det var betalartikel. Kanske kommer fler.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-02-09 11:10
#30

#29 eller så använder du länken i #26 :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-02-09 11:20
#31

#30 Jag tänkte mig något mer utförligt. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-13 18:07
#32

Jahapp. Synd att allt intressant verkar vara bakom betalvägg.

https://www.hbl.fi/artikel/djatlovexpeditionen-det-ryska-dodsmysteriet-som-aldrig-blev-lost/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-13 08:16
#33

Fallet löst. Eller?

Spekulationerna har varit många och i fjol, 60 år efter tragedin, valde Ryssland att öppna utredningen igen. 

En lavin uppges ha varit orsaken.  Ungefär samma förklaring som tidigare alltså.

Men varför hade de radioaktiva spår och varför var tältduken uppskuren?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3d0oe/mysteriet-i-uralbergen-lost--eller


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2020-07-27 06:38
#34

Det kommer nog fler förklaringar vart efter, sista ordet är inte sagt.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ghosthunter
2020-07-27 17:25
#35

#33 Dessutom borde väl lavinen ta med sig tältet och tältet var tydligen uppskuret inifrån, som om de fick panik och sprang ut. Sen hade de väldigt märkliga skador också….så detta med lavin tror inte jag stämmer!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2021-02-04 19:42
#36

Ikväll på SVT 2 är det en dokumentär om detta. Kolla gärna ni som har möjlighet och berätta sedan om det framkommer något nytt!

"Svensk dokumentär från 2021. 1959 hittas nio döda kroppar i Djatlovpasset i Sibirien. Ingen vet vad som har hänt. Nu tror sig en svensk arkeolog ha lösningen på gåtan. Kan svaret hänga ihop med en katastrof som skedde i den svenska fjällvärlden 1978? Vad orsakade egentligen Djatlovexpeditionens undergång? En film av Melker Becker"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-02-05 12:01
#37

Jag såg det mesta av reportaget och det var intressant. Det låter som om man kommit fram till en plausibel förklaring till att tragedin inträffade.

Man jämförde med den tragiska händelsen i Anarisfjällen i Sverige 1978 då alla i en grupp skidåkare, utom en, omkom.
Orsaken var kraftiga och mycket kalla fallvindar nedför fjällsidan och deltagarna frös ihjäl.
När man blir kraftigt nedkyld fungerar inte hjärnan riktigt bra, utan man glömmer att ta på sig extra kläder, glömmer att inta varm dryck även om man har sådan och en del kan t.o.m. i ett sent stadium ta av sig kläder eftersom de upplever sig varma.

En liknande vind kan ha träffat deltagarna i gruppen vid Djatlovpasset. I panik rev/skar de upp tältduken för att försöka ta skydd. Tyvärr fick de inte med sig någon packning och de klarade sig inte.😢

Läs om Anarisolyckan här:

"Vid Anarisolyckan hade mycket kall luft samlats på fjället. När ett djupt lågtryck närmade sig ökade vinden först endast på fjälltopparna medan kalluften längre ner höll emot. Till slut trängde vinden ner till vandringsleden och vinden ökade väldigt snabbt med det förödande resultatet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anarisolyckan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zadeira
2021-02-05 16:33
#38

Funderar på hur de förklarade det där med spår av radioaktivitet, samt skadorna. Sa de något om det?

Ska kolla sen vid tillfälle om det finns på SVTplay

Magi-cat
2021-02-08 08:45
#39

#38
Skadorna menade man kunde förklaras av att de legat ute en tid innan de hittades och mycket kan ju hända då. Snötrycket kan ha gjort en del och faktiskt även själva sökningen när man använde spadar och spett.

Radioaktiviteten togs också upp utan att man riktigt kunde förklara den, men det användes mycket radioaktivitet på den tiden och man var inte lika uppmärksam kanske. De kan t.o.m. ha fått den i skolan eller vid något experiment man gjorde.
Men radioaktiviteten var ändå anmärkningsvärt hög. Vad det exakt beror på lär vi väl aldrig få reda på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: