Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 1669 ggr
Magi-cat
2016-04-14 07:21

1500 år gammal mumie förbryllar

En ovanligt välbevarad 1500 år gammal grav med mumie har hittats i Altaibergen i Sibirien på 2800 meters höjd.

Kvinnans tillhörigheter visade sig vara synnerligen välbevarade och man får därigenom en sällsynt ögonblicksbild av vad människor använde för kläder och tillbehör och vad som var viktigt i deras liv - och död - på den tiden. 
Den här kvinnan begravdes tillsammans med en offrad häst, en kudde, ett fårhuvud, filtar, en fint broderad sadel och en tovad sadelväska, lite smått och gott att ta med sig till eftervärlden.

Och så var det ju det där med hennes skor, "Adidas-skorna", som de har kallats…

Är de bevis på tidsresor (som det framkastats, antagligen skämtsamt) eller bara på att vissa mönster är praktiska och odödliga…Och att mode kommer igen…?😎

http://www.sciencealert.com/people-are-saying-these-1-500-year-old-adidas-sneakers-are-proof-of-time-travel

P.S. Och nej, det finns inget "Adidas" eller annat varumärke på skorna. Det hade varit kul. Eller en reklamkupp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-14 07:30
#1

Nedanstående länk fanns i  artikeln ovan: Redan de gamla grekerna hade laptops, det syns ju tydligt på bilden….😃

Det är så klart ingen laptop, men det är lite kul ändå att man kan "känna igen" nutida nödvändigheter i så gamla bilder där tekniken inte var uppfunnen ännu…I det ovana träffar ögat det vana.

Som med mumiens skor, man känner igen mönster som omedvetet följt med, det invanda. Och varför ser laptops ut precis som de gör?  De kunde varit diskformade, suttit på handleden, i glasögonen (justja…) eller på hjul eller stavar eller….Mönstren kanske följt med där också…

http://www.sciencealert.com/people-are-saying-this-ancient-greek-laptop-is-proof-of-time-travel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-14 07:46
#2

Hahaha! Ja, sannerligen … speciellt laptopen var en kul tanke!

Magi-cat
2016-04-14 07:52
#3

 Tänk om man hade kunnat tidsresa och tanka ner deras databas!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-14 07:54
#4

Åh, ja … 👍

Bjornen
2016-04-19 10:02
#5

I Altaibergen finns många välbevarade skyter som begravdes där och i första hand under tiden 400 f. Kr. och huvudsakligen fram till 200 e. Kr. Vid begravningarna deltog bland annat egyptier och jag tror att kanske även "svenskar" deltog också.  Genom speciella omständigheter och deras begravningsskick har gravarna vid Alataibergen bevarats mycket väl. För två veckor sedan besökte jag utgrävningar i Neopolis (inom Simferopol) , där sista kände bosättningar av skyterna från 300-talet e. Kr.  Just skyterna och deras liv vid bland annat Altaibergen, har jag intresserat mig mycket och har läst rätt mycket litteratur på engelska och ryska samt sett en del av de gravfynd som gjorts. Synd nog har mycket av föremålen fastnat i Holland genom osämja mellan Ukraina och Ryssland.

Upp till toppen
Annons: