Annons:
Etikettövrigt
Läst 1909 ggr
Magi-cat
1/19/16, 3:00 PM

Hilma af Klint - intuitiv konstnär

Hilma af Klint (1862-1944) var en svensk konstnärinna med helt unik konst på sin repertoar.

Som 18-åring började hon vid Tekniska Högskolan i Stockholm och studerade porträttmåleri. Senare studerade hon vid Konstakademien och försörjde sig under åren som följde med porträtt- och landskapsmåleri.

Men så började hon intressera sig för det okända och deltog i spiritistiska seanser med en grupp kvinnor som kallade sig De Fem.
Hilma har berättat att hon vid en av dessa sammankomster fick ett budskap av ett andligt väsen att hon skulle skapa mediumistiska målningar.

1906 började hon skapa abstrakta och symboliska målningar. Denna typ av måleri fortsatte hon med livet ut.

Ett av hennes mest kända verk är Templet, som hon sade kom till på ett mediumistiskt sätt.

"”Bilderna målades genom mig direkt, utan föregående teckning och med stor kraft. Jag hade ingen aning om vad bilderna skulle framställa och ändå arbetade jag fort och säkert utan att ändra ett penseldrag.”"

Med åren kom det att bli över 1000 verk, men Hilma ställde aldrig ut dem offentligt under sin livstid. Det skulle ta över 40 år efter hennes död innan de kom att visas på utställning.

De senaste åren har hon fått internationellt erkännande och det har blivit många utställningar världen runt.

Hennes verk förvaltas av en stiftelse.

http://www.hilmaafklint.se/_new/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hilma_af_Klint


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Tarotstollan
8/30/17, 12:00 AM
#2

Mycket intressant och jag gillar verkligen hennes bilder! Skall bli intressant att läsa romanen om henne nu.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

setfree
9/17/17, 7:46 PM
#3

#0 Jag tycker verkligen om konst och tillbringade en dag med att titta på konst i Kina (Shenzen, Dafen). Otroligt hög kvalitet. Tyvärr kunde jag bara köpa två små tavlor eftersom det är lite svårt att transportera dem på flyget.

Hilmas konstverk däremot skulle jag aldrig i livet hänga på min vägg. Mycket svårt att förstå. mediumistiska målningar??

  (en av utställningarna)

Tarotstollan
9/17/17, 9:29 PM
#4

För min personliga del är bilderna intressanta för att se vad och hur hon målade p. g . av det andliga men också för att jag själv har börjat att måla.
Jag förstår inte heller vad  hennes bilder säger och att tolka dem är ju upp till var och en tycker jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

setfree
9/17/17, 9:42 PM
#5

#4 Det är både på grund av det andliga och motiven som sådana som gör att jag aldrig skulle vilja ha dem på min vägg.

Magi-cat
9/18/17, 7:20 AM
#6

#3 Smaken är olika, även, eller kanske särskilt, beträffande konst. 🙂

Även om man inte vill hänga all konst på sin egen vägg (eller har råd till det, för den delen) kan konsten väcka, beröra, avskräcka, göra en insats eller gå spårlöst förbi. Och lite till.

Hilma gick igenom flera perioder i sitt måleri. Kanske någon av dem faller bättre i smaken?

Från utställningen:

http://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/hilma-af-klint-2/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/18/17, 7:22 AM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
9/18/17, 8:21 AM
#8

Gillar nog det abstrakta bäst, eftersom det är åt det hållet jag själv målar men gillar de andra bilderna också.
Fast jag tror knappast att jag hade velat ha något annat än det abstrakta på väggarna eller inget av dem.🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: