Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 8047 ggr
Magi-cat
12/20/15, 7:46 PM

Vandrande träd

Det låter lite som Sagan om Ringen, de långsamt vandrande träden…

De här träden 100 km sö om Quito i Ecuador i Sumaco biosphere reserve vandrar verkligen. Vartefter jorden eroderar på den plats trädet står skickar de ut nya rötter och de gamla rötterna lyfts upp och sakta flyttar trädet…ibland upp till 20 m per år.

Häftigt! Det finns mycket att upptäcka…

http://www.bbc.com/travel/story/20151207-ecuadors-mysterious-walking-trees?ocid=fbert


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
12/20/15, 10:46 PM
#1

Så om någon miljard år kanske palmernas ättlingar lägger sina kronor i djupa veck över hur djur lyckades förflytta sig, med sina mjuka cellväggar, eller något.

Ser också ut att vara en av de många arter som snart kan vara borta om vi inte gör något aktivt väldigt nu. I det här fallet ytterligare komplicerat av en jordreform som kanske var tänkt att vara välment mot vanligt folk, vilket inte är så vanligt i Sydamerika.

(Termen "UNESCO Biosphere Reserve" är tyvärr vilseledande: den ger inget skydd.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/21/15, 8:39 AM
#2

Det var ju just det….😕

Så snart man läser om något unikt och enastående i naturen som kommer i meningen efter någonting om det är utrotningshotat, "sista exemplaren" eller liknande…

Finns det ekonomiska intressen av ett område med unik flora/fauna så finns det överhängande risk att man låter de sista "enterna" falla…

Jag vet inte närmare om jordreformen i det här fallet, men även välment kan slå fel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/24/16, 7:46 AM
#3

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: