Annons:
Etiketterspådomarförutsägelser
Läst 3564 ggr
Loris M
8/24/15, 11:58 AM

Kiromanti

Hittade en bok i bokhyllan ”Handtydning” (1) och blev påmind om hur jag en gång i tiden var helt fascinerad av kiromanti (kallas också för handtydning, handanalys eller att spå i händer). Har ni sysslat med det någon gång?

(Hittade inget om kiromanti efter sökning på sajten och tänkte skriva lite mera ingående om det) Att tyda handens linjer och få ihop alla pusselbitar är nästan ett detektivarbete. Men otroligt spännande!

Handtydning är en mycket gammal konst. Ingen vet när eller var exakt den föddes men första påtagliga bevis för analys av märken på händerna hittar man i uråldriga hinduiska skrifter från andra årtusendet f.Kr. Att kiromanti utövades då kan man veta genom att man hittade skrivna lagar som reglerade handtydning. Även Platon, Aristoteles och Hippokrates kände till kiromanti, utövade och skrev om den. Under medeltiden förbjöds den av den kristna kyrkan och efter den tiden har kiromanti ibland varit hånad, kriminaliserad och fördömd. Men ibland även högt skattad. (1)

Man kan få mycket information om handens ägare genom att studera handens och fingrarnas form, naglarnas form, upphöjningar på handflatan (berg), linjer, öar, balkar, stjärnor, brott m.m. på handflatan. Man kan se en persons karaktärsdrag, attityder, motivation, möjligheter, relationer, hälsotillstånd…. Kritiker nämner gärna linjernas veckningsfunktion när vi knyter ihop handen och menar att det inte kan finnas någon annan mening med linjerna. Men tvärtemot vad många tror så är handens linjer föränderliga. Något som kan tolkas som att det är vi själva som styr vårt öde. Förändringar i handflatan sker i takt med att vi får nya erfarenheter, tar medvetna beslut, får nya insikter och influenser, som i sin tur påverkar utgången.  Våra potentiella möjligheter visas men det är vi som bestämmer om vi ska ta till vara dem. (1)

Att ta handavtryck exempelvis en gång per år kan vara en värdefull guide. Där får vi information om hur våra liv utvecklas och hur olika händelser kan tänkas påverka vårt liv. När det gäller att se negativa händelser kan kiromanti vara till hjälp på så sätt att vi är förberedda men även att vi kan styra bort vissa saker. Positiva saker å andra sidan kan hjälpa oss att känna motivation och kan få oss på rätt spår. (1)

Man börjar med att studera handens och fingrarnas form. En kvadratisk hand med korta fingrar vittnar exempelvis om en person som är jordnära, praktisk, stabil och pålitlig. Medan en fyrkantig handflata och långa fingrar berättar om en person med stort kommunikations behov. De är rastlösa, nyfikna, kvicktänkta och emotionellt välbalanserade. Därefter studerar man berg eller upphöjningar och de stora linjerna: huvud-, hjärt-, livs- och ödeslinjen. Man studerar både linjernas riktning, var de börjar och slutar, vilka symboler det finns. Om ödeslinjen börjar exempelvis på månberget handlar det om en karriär i offentlighetens ljus. Om linjerna är tunna eller kraftiga, om de korsas av tvärbalkar m.m. har en betydelse och kan exempelvis tyda på motgångar vid tidpunkten. O.s.v.  (1)

Bild från: publicdomainpictures.net

En gång i tiden var jag helt fascinerad av kiromanti. Det hela började med att jag själv blev spådd som 17-åring och varnades då för två väldigt svåra och tragiska händelser i mitt liv. Den första händelsen skulle inträffa redan vid tjugoårsåldern och den andra nästan tjugo år senare. Nu i efterhand kan jag tycka att det var oansvarigt av personen att säga så. Men just då viftade jag bort det och undrade, vad skulle kunna hända. Jag var lycklig och trygg, mådde bra, skolan gick jätte bra och jag hade många planer. Jag hann fylla tjugo år och det jag varnades för hände. Det var inget jag hade makten över eller kunde påverka, men det förändrade mitt liv för alltid. Efter några år när jag kom i ordning igen började jag läsa på om kiromanti. Jag köpte en bok (se källa) och gjorde en noggrann handtydning på mig själv som var väldigt tidskrävande med otroligt spännande. Det är verkligen som att lägga tusenbitars pussel. Väldigt mycket stämde när det gäller min personlighet och potential. Men även saker som inträffat och jag kunde tydligt se under vilken period det varit tufft, vad som påverkat mig på vägen, mina relationer och vilken betydelse de haft.  Så småningom kunde jag se det som personen som spådde mig såg. Dessa händelser visades på min livslinje som två brott men även med tydliga överlappningar. Vilket tydde på att jag skulle klara dessa händelser. Jag såg även mina möjligheter och inom vilka områden jag skulle lyckas karriärmässigt. Det här hjälpte mig att hitta kraften att kämpa vidare och även att klara den andra stora negativa händelsen som mycket väl inträffade.

Jag tror att denna teknik är lite gammaldags och bortglömd inte minst för att den får konkurrera med Tarot och andra moderna metoder. Men om du är intresserad av kiromanti så rekommenderar  jag boken jag refererat till. Författaren förklarar steg för steg på nästan 200 sidor  hur man ska tyda handens linjer och använda det som ett redskap att både hantera negativa händelser men också utvecklas utifrån de möjligheter och styrkor som vi faktiskt besitter.

Källa:

(1) Reid, L. (1996). Handtydning. Stockholm: Forum

Annons:
Magi-cat
8/24/15, 12:40 PM
#1

Tack Loris för intressant tråd! 👍

Jag lade den till sajtens Lexikon.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/24/15, 12:48 PM
#2

🌺🙂

Magi-cat
8/24/15, 12:52 PM
#3

En gång för mycket länge sedan blev jag handavläst. (Lustigt nog var hon som gjorde det Jehovas Vittne.) Det hon sade stämde väldigt väl på mig och även några episoder som kom att inträffa när hon sagt.

Hon sade även att jag skulle bli till åren kommen innan jag dör, så det får gärna stämma det också.😇 Jag satsar på det i alla fall.

En annan gång (på en mässa) var det en tjej som läste i händerna men inte linjer och så, utan helt intuitivt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/24/15, 1:09 PM
#4

#3 Att bedöma tiden kan vara svårt inom kiromantin, och felmarginal är enligt boken ovan vanligare än inom andra metoder. 

När det gäller Intuition så menar en del att kiromanti är på samma sätt som exempelvis Tarot. Att man använder tydningen av handens linjer som vägvisare på samma sätt som man inom Tarot använder kort, men att intuitionen ingår alltid.  Andra menar att man kan tyda handen utan att använda Intuition.  Jag vet inte riktigt, men om man är nybörjare och går in på detaljnivå så är det kanske ändå inte så mycket Intuition man använder sig av.  Utan förlitar sig mer på boken.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
7/23/16, 1:44 PM
#6

Tänker ni att det är handen som formar personligheten eller personligheten som formar handen? Mycket av det som mäts verkar vara rent genetiska faktorer, betyder det att enäggstvillingar alltid har samma personlighet (och om den ena till exempel får "en karriär i offentlighetens ljus" så får alltid den andra det också)?

#0 "Författaren förklarar steg för steg på nästan 200 sidor  hur man ska tyda handens linjer och använda det som ett redskap att både hantera negativa händelser men också utvecklas utifrån de möjligheter och styrkor som vi faktiskt besitter."

Exemplen du beskriver låter mer som att man ger vaga och allmängiltiga beskrivningar av någons personlighet, som människor tenderar att felbedöma som specifika (Barnum-effekten kallas det). 

Jag kan förstå hur det fungerar som ett partytrick, men på vilket sätt hjälper det någon att hantera händelser eller utvecklas? Jag tvivlar.

Annons:
Loris M
7/28/16, 9:26 PM
#7

#6 Tänker ni att det är handen som formar personligheten eller personligheten som formar handen? 

Handen i sig kan väl inte forma någon personlighet? Jag tänker att det är personligheten eller snarare personen som formar handen (handens linjen) beroende på de nya erfarenheter som samma varit med om och som förändrat personen och skapat nya möjligheter och insikter. Handens linjer är inte statiska och det kan vara av denna anledning. Jag tror att en människa har någon form av fri vilja och även om man tror att vissa saker är förutbestämda så finns det fortfarande ett visst utrymme att handla på ett annat sätt. Eller åtminstone välja hur en ska hantera dessa händelser. 

Mycket av det som mäts verkar vara rent genetiska faktorer, betyder det att enäggstvillingar alltid har samma personlighet 

Hur tänker du här? Så klart att det inte betyder det. Jag råkar vara mamma till enäggstvillingar och deras linjer i handen är olika liksom deras personligheter. 

Jag kan förstå hur det fungerar som ett partytrick, men på vilket sätt hjälper det någon att hantera händelser eller utvecklas? Jag tvivlar.

Jag förstår att du tvivlar. Det gör jag också rätt så ofta. Men emellanåt brukar jag även förundras över vissa saker inom "det andliga" och dess träffsäkerhet. Som det här som jag beskriver ovan om de två händelser som radikalt skulle påverka mitt liv. Att han såg dessa händelser och vid vilken ålder det skulle inträffa ser jag som något mer än en lyckosam gissning. (Jag vet att du brukar skriva att hjärnan är fantastisk och brukar lura oss till att tro det vi vill tro och att vi själva konstruerar vissa händelser som verkliga. Men här utgår jag alltså ifrån att jag minns rätt. Dessutom dessa linjer är fortfarande kvar i min hand och vittnar på sitt ovetenskapliga vis om att jag minns rätt).

På vilket sätt hjälper det? Ärligt talat så hade det kanske varit bättre om jag varit lyckligt ovetande om dessa två händelser. Det är alltid onödigt att oroa sig i förväg. Å andra sidan när dessa väl inträffade, så kunde jag påminna mig om att det skulle hända och att jag skulle klara det. En av dessa händelser handlade bokstavligt talat om liv och död (om du är supernyfiken på vad det handlar om kan jag PM-a) och vetskapen om att jag skulle ta mig igenom det var ovärderligt i en sådan situation. Det gav mig både hopp och styrka. 

Jag tänker också, när det gäller personlighet och vilka potential en person har samt inom vilka områden personen kan vara framgångsrik (vilket kan utläsas i handen) så kan det hjälpa en person med dåligt självförtroende att våga satsa och våga ta steget. Något som kan vara utvecklande och leda till att personen utnyttjar sina resurser och förmågor.

Upp till toppen
Annons: