Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 4491 ggr
Magi-cat
2015-08-17 09:07

Bermudatriangeln

(Till sajtens lexikon 😎)

Den s.k. Bermudatriangeln är ett 1 milj km2 stort område i norra Atlanten, med den ena spetsen i Florida.

Enligt myten om Bermudatriangeln har många fartyg och flygplan förolyckats här under mystiska omständigheter och aldrig återfunnits.

Legenden tog fart när fem stridsplan av typ Avenger och ett Martin Mariner räddningsplan försvann 1945, spårlöst. De har fortfarande inte återfunnits och ingen vet vad som hände.

1974 kom boken "Dödens triangel" (Berlitz/Valentine) ut där det hävdas att många farkoster försvunnit i området, till synes utan anledning.

När fenomenet granskats har man funnit förklaringar till de flesta av förlisningarna. Området är tätt trafikerat och inte överrepresenterat i olycksstatistiken. (I något/några fall hade båtar/fartyg slitit sig från förtöjningarna i hamn och inte övergivits till havs.)

Dock återstår fortfarande en del mystiska försvinnanden att lösa.

Några alternativa idéer om mysterierna: 

Området ses som en portal, antingen för utomjordisk existens eller till en annan dimension.

Naturfenomen som underjordisk vulkan eller metanhydratbubblor.

Förvridet magnetfält i området skulle kunna vara en förklaring till de rapporter en del piloter/fartygsbefälhavare sänt där instrumenten "inte stämt" och reagerat underligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bermudatriangeln


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-08-17 09:08
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2015-08-17 11:00
#2

Nåt magnetiskt verkar det vara, för att kompasserna brukar ju snurra och visa helt fel i triangeln. Annars kanske det är nån form av dimensionsport…..kanske en bas på botten, där UFOn går ned?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Zachapacka]
2015-08-19 09:32
#3

Bermudatriangeln är ju en triangel= illuminati= rymdödlornas fel 😃.

JonasDuregard
2015-08-19 11:46
#4

#0 "Den s.k. Bermudatriangeln är ett 1 milj km2 stort område i norra Atlanten, med den ena spetsen i Florida."

Njae. Det är inte något särskilt väldefinierat område. Snarare brukar det vara så att om ett plan kraschar eller en båt sjunker någonstans i Nordatlanten så sträcks "triangeln" magiskt ut till att omfatta platsen där det hände 🙂. 

Myten om bermudatriangeln är intressant att studera som ett exempel på hur konfirmationsbias fungerar men inte så mycket annat.

Magi-cat
2015-08-19 13:50
#5

#4 Jaha. Vi får rätta i Wikipedia då. 😎

Men en bra story är det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-08-19 13:57
#6

#5 Angående WP: En bra ide är alltid att kolla den engelska sidan, den är ofta bättre. Där finns ett par exempel på hur olika författare definierat området.

Annons:
Marr
2015-08-19 15:05
#7

Hahahaha ja Wikipedia är ju Bibeln för många!😃

Men ska ju inte sitta här och skratta åt det. Fyll på Wikipedia Jonas så dom inte är helt borta. Du gillar ju också Wikipedia och hjälp dom lite på traven…anser att det klarar du galant!

#5 Ok det hade jag ingen aning om…är ju inte så fast på WP även om jag ofta tittar där då jag undrar. Tack för det tipset!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2015-08-19 15:28
#8

#6 Det är sant. Engelska wiki är oftast mycket mer informativ. Det får dock vägas mot att det ändå blir ganska mycket engelska länkar och källor och kanske de svenska läses mer, jag vet inte. Det stämmer att området kan definieras olika.

Här är Bermuda Triangle, in english:'

https://en.wikipedia.org/wiki/Bermuda_Triangle

Trevligt nog sänker de inte helt min favorithypotes om metanbubblorna som kan stiga upp ur havet som eruptioner,  mud volcanoes. Det kan hända och skulle snabbt sänka ett skepp pga att vattnets lägre densitet inte bär längre. Det lär dock inte, så vitt man vet, ha hänt sådana utsläpp i området på tusentals år. Men kanske…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-08-19 15:32
#9

#7 Eh, va? 🤔

Magi-cat
2016-03-16 08:25
#10

Bermudatriangeln fortsätter att fascinera.

Här är en kortfattad artikel på svenska: (med karta 🙂)

http://illvet.se/transport/fartyg/ar-bermudatriangeln-verkligen-saa-farlig


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-03-16 08:30
#11

Jag tror nog att Illustrerad vetenskap får läsa på lite innan de skriver nåt:

Undersökningar av flygplans- och fartygsförlisningar i området har inte gett några antydningar om något extraordinärt - vad har dom fått det ifrån??🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2016-03-16 08:55
#12

Det ska vara dig jag tackar för tipset Jonas om engelska Wikipedia i inlägg #7.🌺

Ska alltså stå #6 istället för #5. Jag går inte in där och rättar för jag inte kunnig alls inom området. Men det är mycket spännande.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

JonasDuregard
2016-03-16 09:41
#13

#11 Nog för att IllVet ofta är dåligt pålästa, men vad skulle det vara för något extraordinärt som de missat att läsa på om i just det här fallet?

När de talar om undersökningar så antar jag att de menar arbete som till exempel Larry Kusche har gjort med att granska sagorna om triangeln, statistik från USAs kustbevakning och så vidare. 

Men har du något (annat än rena sagoberättelser) som talar för att Bermudatriangeln är speciell på något sätt kan du väl länka till det?

Annons:
Magi-cat
2016-10-22 19:30
#14

Nu är mysteriet med Bermudatriangeln löst. Igen.

Det har tydligen kommit fram någon hypotes om hexagonala Moln som blivit populär. 
Dessa hexagonala Moln antas skapa vindstyrkor med över 100 km/timmen, tillräckligt för att sänka skepp och ta ner flygplan.

Det är, om dessa Moln verkligen bildas, inte omöjligt att de för med sig starka vindar och är i så fall ett intressant Väderfenomen.

Men Bermudatriangeln är ändå inte ett väldefinierat område och antalet försvinnanden där är inte fler eller mer mystiska än någon annanstans.

"But it's entirely possible that hexagonal clouds could be common over the region, and they could be associated with stronger-than-normal winds.

Still, that doesn't change the fact that there isn't a strange excess OF disappearances in the region to solve in the first place. So the real news here isn't the solution to a long-standing myth, it's potential evidence OF a new weather phenomenon, and that's pretty cool in itself." (min markering)

http://www.sciencealert.com/experts-claim-they-might-have-have-solved-the-bermuda-triangle-mystery


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-23 07:53
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-23 07:57
#16

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-25 08:28
#17

"Alla" skriver om de hexagonala luftbomberna nu. (Jag vet inte om jag tycker de ser så perfekt hexagonala ut?)

Se filmen i länken. Hu, vilka vågor! 🌊😮

http://www.iflscience.com/environment/these-scientists-think-hexagonal-clouds-could-explain-the-bermuda-triangle/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-26 11:48
#18

Fast - nyheten kom utan "uppsåt" att lösa mysteriet om Bermudatriangeln…eller något annat berömt mysterium antagligen…🙂

"So not only is the Bermuda Triangle mystery not solved, but the guy who supposedly did the solving also didn’t even mean to suggest that it was.

Cerveny said he didn’t have an opportunity to see the show and correct it before it aired. “Nope. That was a surprise,” he said, laughing. “I did not know what was going on until I saw this. I have no interest in studying the Bermuda Triangle.”"

"https://www.washingtonpost.com/news/capital-weather-gang/wp/2016/10/25/the-bermuda-triangle-mystery-isnt-solved-and-this-scientist-didnt-suggest-it-was/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-05-23 08:23
#19

Bermudatriangeln fortfarande på tapeten, här är det Svenska Yle som rapporterar om ett nyligen försvunnet privatplan nära nämnda ställe. (Tragiskt, om det inte kommer till rätta.)

Sedan går man igenom myten, några kända försvinnanden och vanliga förklaringar till fenomenen. Och till slut:

"Summa summarum finns det nog ingen mystisk förklaring till försvinnandena i området. Mystiken som byggts upp kring Bermudatriangeln handlar mera om historier som är fabricerade och påhittade i brist på andra konkreta orsaker. Då människan inte kan få ett absolut svar på någonting har hen genom tiderna haft lätt för att fabricera fram lösningar som kan vara mer eller mindre trovärdiga. De flesta försvinnandena beror på mänskliga misstag och naturens gilla gång."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/20/bermudatriangeln-dar-fartyg-och-flygplan-forsvinner


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-28 10:30
#20

Bara bullshit, enligt nedanstående artikel. Inte ens metanbubblorna håller.

Tja? Är det klart nu?🤔

http://www.iflscience.com/environment/the-mystery-of-the-bermuda-triangle-has-been-solved/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-07-28 11:03
#21

"Some OF the pilots that went missing back in the day were also prone to making catastrophic mistakes, including frequently getting lost, drinking heavily before flying, and even leaving without the appropriate aviation equipment on board."

Jag tycker det är ruttet av IFL att ta med den beskyllningen mot piloterna, enbart baserad på vad någon "science communicator" kläcker ur sig. 😮

Det är i sak inte mer trovärdigt än andra tänkta hypoteser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-28 12:33
#22

"Let’s get this out OF the way right at the start: The Bermuda Triangle is bullshit"

Föga seriöst uttryckt. 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-10-12 13:18
#23

Det man vet säkert om Bermudatriangeln är att den fortsätter att fascinera.

Nu är mysteriet löst igen. Det är ett berg.

Tyvärr låst artikel, men någon kanske kan läsa mer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMmgXm/nya-teorin-om-bermudatriangeln-ar-egentligen-ett-berg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mysteriet som är Bermudatriangeln fortsätter att fascinera en hel värld. Mängder av flygplan och fartyg har försvunnit på oförklarliga sätt – men en brittisk forskare tror sig ha svaret på gåtan.
Upp till toppen
Annons: