Annons:
Etikettmånadens-medlem
Läst 1666 ggr
Magi-cat
8/4/15, 4:35 PM

Loris M; Månadens medlem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är med glädje vi presenterar månadens medlem: LorisM! 

Tack Loris för att du ställde upp på intervjun och för alla intressanta tänkvärda ord! ❤️/M-c

edit: bild från fotolia.com, tillåten på ifokus

Du har just öppnat en ny sajt på ifokus: Förskolan iFokus! Berätta!

Sajten Förskolan lanserades för bara några dagar sedan och det känns jätte roligt! Jag har länge önskat diskutera pedagogiska frågor här på iFokus men det saknas en sådan sajt. Många som jobbar på förskolan brottas alltid med tiden. Att sitta och diskutera med kollegor har blivit till ett privilegium. Därför är det här ett bra alternativ. Men också att kunna ta upp och diskutera jobbiga frågor som man kanske inte vågar prata med någon på arbetsplatsen. Jag ser sajten som en form av kompetensutveckling också för de som besöker den då sajten kommer att innehålla många forskningsrapporter m.m.

Vad har du mer för intressen?

När jag vill unna mig själv en stund i lugn och ro, då kryper jag gärna upp i soffan med en bra bok och en kopp kaffe. Det är det bästa jag vet. Annars är jag intresserad av och utövar mindfulness och Meditation. Samt går på zumba två gånger i veckan. Allt det här med ”övernaturligheter” och det oförklarliga är så klart ett stort intresse och något jag gärna läser om och diskuterar.

Hur ser du på fenomen som inte är till fullo förklarade?

Tänk att vakna en morgon och det finns inget mer att undra eller förundras över?  Allt är bevisat och allt går att förklara. Jag vill inte vakna till en sådan värld. Det skulle vara oerhört tråkigt att leva i en värld där alla mysterier är lösta, inklusive livets gåta. Jag tycker att det är spännande med sådana fenomen som ännu inte förklarats. Det är roligt (och nyttigt) att reta hjärnan med fenomen som gränsar till logik, förnuft, vetenskap och allt det vi känner till och det som är möjligt att uppleva med våra sinnen. Många fenomen som idag är oförklarade kommer att få en naturlig förklaring i framtiden. Andra kommer att få en ”övernaturlig” förklaring, men som då säkert kommer att betraktas som naturlig.

En del insinuerar att allt ska bevisas för att det ska betraktas som ”verkligt”. Men även att sådant som inte kan bevisas (vetenskapligt) inte finns. En sådan ställning är lite stel och tråkig och jag är glad att jag själv inte är låst i det tänket. Utan istället öppen för att saker kan förhålla sig på många olika sätt även om vetenskapen inte har några svar ännu. Uppenbarligen har vi ännu inte lyckats med att hitta rätt metoder för att exempelvis bevisa att healing fungerar, att astralresor är möjliga eller att det går att kommunicera med andar. Det betyder inte att dessa fenomen är bara en kollektiv fantasiprodukt.

Har du upplevt något själv som du inte kan förklara eller som du undrar över?

Det finns otroligt mycket som jag undrar över och några saker har jag själv upplevt.  Sanndröm är en sådan sak. Jag drömde om något som skulle hända någon timme efter och allt stämde in till minsta detalj.  En annan händelse som jag inte kunnat förklara är att jag upplevde en otroligt mäktig och märklig känsla av tid och rum i samband med en trafikolycka som enligt all logik borde haft en dödlig utgång. Jag var fullt medveten och befann mig i ett tillstånd med stillbilder av olycksplatsen där jag kunde tänka en bra stund när det i "verkligheten" bara gick några sekunder. Sen har jag haft några andra starka upplevelser som jag själv kopplar till ”andra sidan” och reinkarnation.

Vilka frågor brinner du lite extra för? (Förutom ämnet för din sajt.)

Jag har turen (även om det ligget mycket hårt arbete bakom) att arbeta med det jag verkligen brinner för. Att alla barn men även andra ska ha samma rättigheter och ha rätt till en bra utbildning oavsett vad de har för bakgrund och oavsett vilket funktionshinder de har. Att alla barn ska komma så långt som möjligt i sin utveckling och utifrån sina egna förutsättningar. Jag har förmånen att träffa flera hundra studenter varje år som ska sen ut i arbetslivet och jobba med små barn och utbilda framtida medborgare. I mötet med dem får jag många möjligheter att påverka, att inspirera, ifrågasätt m.m. som förhoppningsvis gör skillnad för en del. Som sedan i sin tur kommer kunna påverka och göra skillnad för de barn de möter. Jag vill gärna tro att jag bidrar till en rättvisare värld. 

Favoritbok eller -film?

Jag läser gärna böcker som Brott och straff. Som är lite ”tunga”, tragiska och fulla med grubblerier. Så Dostojevskij, Tolstoj och Kafka är favoriter. Men även böcker som är skrivna av författare som kommer från länder som känns lite främmande eller exotiska i våra västerländska ögon. Det kan vara nyttigt att läsa sådant när man börjar bli lite bortskämd och gnälla över vädret, att tåget är försenat tio minuter o.s.v. för att få lite andra perspektiv. Min favorit är en nigeriansk författare, Buchi Emecheta som skrivit bl.a. ”Tvillingrösten”, ”Andra klassens medborgare” och ”En kvinna en mor”. Den sista handlar om vad det innebär att vara kvinna och mor i Nigeria. De andra två om att komma till London som mörkhyad på 1960-talet. Rekommenderas!

Något mer du vill berätta?

Det finns alltid något mer att berätta Glad Jag kan berätta det jag tänkt på de senaste dagarna. Det är hur lätt vi människor har att se och uppmärksamma allt det negativa i våra liv, när det finns så mycket positivt att glädjas åt. Så mitt råd är: Uppskatta, skratta och tänk positivt! Det finns alltid något att glädjas och vara tacksam över oavsett hur illa det kan se ut. Eller som Maya Angelou säger: "Om du inte gillar något, ändra det. Om du inte kan ändra det, ändra din attityd. Beklaga dig inte. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mia-45
8/4/15, 4:39 PM
#1

Tack Loris för spännande läsning om dej. 👍
Jag gillar det du skriver om att allt vore så tråkigt om allt vore förklarat! Vad skulle vi då fundera på i fortsättningen? 
Det är spännande att inte veta allt. 

🌺

Magi-cat
8/4/15, 4:41 PM
#2

Vill du berätta var ditt nick kommer ifrån? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/4/15, 5:30 PM
#3

Tack fina ni! ❤️

Jag ändrade mitt nick kort innan jag skulle lansera sajten för att jag ville ha något mera passande. Mitt gamla nick Mesa, skapades i ett ögonblick när fantasin inte var på topp. 😊

Mitt nuvarande nick kommer från Loris Malaguzzi, en italiensk förskollärare och barnpsykolog som efter andra världskriget startade förskolor med den nu välkända  Reggio Emilia pedagogiken eller snarare filosofin. Hans sätt att se på barn är ganska likt mitt och därför valde jag honom.  🙂

Mia-45
8/4/15, 5:31 PM
#4

Ja just det ja..jag undrade så vart Mesa tog vägen. Samma Avatar va? Jag kände igen den men det var ett annat namn…hihihi…👍

Loris M
8/4/15, 5:38 PM
#5

#4 Ja, jag behöll samma Avatar i hopp om att folk ska känna igen mig. 😃

Ghosthunter
8/4/15, 9:15 PM
#6

Så kul, tack Loris🤗

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Anna_4444
8/5/15, 6:46 AM
#7

Gratifies Loris! Spännande att läsa om dig!

Marr
8/5/15, 8:08 AM
#8

Grattis som månadens medlem Loris & vilken trevlig presentation!🌺👍

Grattis till nya sajten! Mycket snygg sajt med bra upplägg! Jag är imponerad!🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Loris M
8/5/15, 10:38 AM
#9

Tack, tack! 😊🙂🌺

Farwuq
8/5/15, 2:56 PM
#10

🌺🤗 till dig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Loris M
8/5/15, 3:05 PM
#11

#10 Kram tillbaka! 🤗🌺🙂

[VSK]
8/5/15, 5:09 PM
#12

Stort jättegrattis 👍

Loris M
8/5/15, 5:30 PM
#13

#12 Tack!  🙂

Annons:
Magi-cat
8/20/15, 7:33 PM
#14

Uppdaterat med en, som jag tyckte, passande bild. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cristine
8/20/15, 8:07 PM
#15

Stort grattis Loris!🌺

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Loris M
8/20/15, 9:18 PM
#16

#14 Åh vad fin den var! ❤️ Visst är det en passande bild, tack! 🌺🙂

#15 Tack! 🌺

Upp till toppen
Annons: