Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 2402 ggr
Magi-cat
8/2/15, 7:48 AM

Blå Jungfrun

Har ni varit på Blå Jungfrun någon gång? Inte plockat med er sten, väl?😉

Blå Jungfrun är ett sägenomspunnet mystiskt litet paradis i Kalmarsund. Dess ursprungliga namn är Blåkulla. Ön ansågs förr farlig för sjöfarare, dels för stormarna som lätt kunde drabba en här, dels för häxorna (!) som höll till här.

Röd granit dominerar här, till skillnad från Öland som har kalkgrund och Oskarshamn i väster som har en annan granit. 
Här finns också en stenlabyrint, Trojeborg, som lär vara Nordeuropas största. Den fanns här redan 1741 när självaste blomsterkonungen Linné besökte ön. (Han hade f.ö. inte mycket gott att säga om ön, utan lär ha sagt något om att den var hiskelig och skrämmande. ) 
Labyrinten består av 26 rader av stenar i U-formation och man måste gå åt ett visst håll. 

På öns västra sida finns klapperstranden, Stensliperiet kallad, med de finaste stenarna, lena och rundslipade. Men frestas inte att plocka med dig någon om du kommer dit!

 Det för nämligen otur med sig att plocka med sig en sten från Blå Jungfrun! Besökare som utmanat ödet har sedan drabbats av otur. Hinkvis med sten har lämnats in till kommunen med begäran att de ska återbördas till ön!

Blå Jungfrun är naturreservat, så det är förbjudet att förstöra eller plocka med sig något i vilket fall som helst…Kanske det är samvetet som gör sig påmint?

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/norden/sverige/article11441394.ab

Vackra bilder:

https://www.sverigesnationalparker.se/park/bla-jungfrun-nationalpark/#.Vb2uOvntlBc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
white lady
8/2/15, 9:44 AM
#1

Häftigt, detta skulle jag vetat om innan jag åkte från Öland.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Farwuq
8/3/15, 6:40 AM
#2

Jag har sett ön på avstånd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/15/18, 8:14 AM
#4

Ön hette ursprungligen Blaakulla, men Jungfrun kom att ersätta namnet, då det ansågs för farligt att uttala. Genom en sammanblandning av namnen heter den numera alltså Blå Jungfrun.

Carl von Linné besökte ön 1741. Detta är en del av hans reseskildring:

"Blåkulla är en liten ö, emellan Ölands norra udde och Småland belägen, den Kiäringar och sagor dedicerat åt Pluto, men ei Neptuno, fast än den senare tycktes taga henne mer i protection ifrån Öknamn; de säga allment, at alla Trollpackor hit skola resa (sannerligen en rätt beswärlig resa) hwar Skiärtorsdag; men den som en gång warit här på orten, lärer aldrig mer resa hit, och nog finna orsaken til fabeln: Ty om någon ort i werlden ser hiskelig ut, är wisserligen denna en af de grymmaste, derföre man ock henne kort beskrifwer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_Jungfrun


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: