Annons:
Etikettövrigt
Läst 7718 ggr
Magi-cat
2015-07-18 18:24

Sju heliga källor i Sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heliga källor, kanske ett semestertips? De härexemplen har jag hämtat ur tidningen Nära nr 2015: 06. Där finns också koordinater med.

Det finns tre typer av heliga källor:

Hälsokällor:

Det här vattnet anses bra för hälsan. Ofta med mycket järn eller kolsyra. Några kända är Medevi brunn, Loka, Ramlösa.

Offerkälla:

Här offrade man föremål eller mynt som en kulthandling. Vanliga under den katolska tiden och lockade pilgrimer, enligt tidningen Nära. (De är säkert äldre än så, som allt annat kyrkan tog över.)

Exempel på offerkällor är Skagens kyrkokälla och Bredsäters källa.

Trefaldighetskälla:Här rinner vattnet mot norr, mot ondskan, och tar med sig sjukdom. Dessa källor tillägnades ofta helgon under den katolska tiden.

Ritualer hölls gärna under trefaldighetsafton.

Exempel här är Hammarby källa och Frostbrunnsdalens trefaldighetskälla.

Några källor:

Sankta Botvids källa i Salem i Stockholm. Källan uppstod enligt legenden när helgonet Sankt Botvids kvarlevor passerade här på vägen till kyrkan.

Mörkeklefs grotta i Kinnekulle.

Källan finns i en grotta som ser spännande ut. Ovanför grottan har man utsikt över ett naturreservat och den vackra Vänern.

Svinnegarns källa utanför Enköping.

Den var väldigt populär under 1800-talet och som mest samlades 8000 personer här under trefaldighetsafton för att dricka vatten ur källan. Bredvid källan finns forntida hällristningar.

Tolle källa, norr om Lysekil i Bohuslän.

Den ligger vid en klippa täckt av hällristningar och var viktig för bronsålderns människor. Troligen hette den tidigare Tors källa.

Munkestens källa på Halleberg, Vänersborg.

Hit vallfärdade sjuka från avlägsna trakter för att dricka vattnet och bli friska. En bit härifrån finns domarringar och gravhögar.

Lokalhistoriker menar att vikingasagornas Valhall egentligen är Halleberg.

S:t Sigfrids källa vid Husaby i Västergötland.

En känd källa där man säger att Olof Skötkonung döptes och Sverige kristnades. Källan sägs ha en undergörande kraft, så populär att kyrkan lät stänga den en tid….

_Bild från www.pixabay.com_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
2015-07-18 19:30
#1

Dessa källor är intressanta. Det vilar alltid ett lugn vid dem och en del är fyllda av mystik. Dessutom är vattnet friskt, kallt och gott.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2015-07-19 07:50
#2

Spöket & jag gjorde en liten tur på Kinnekulle förra året och besökte då bl.a. S:t Sigfrids källa…😎

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Ghosthunter
2015-07-19 09:45
#3

Ja precis…..där kändes det också sådär fridfullt och lite småmysko🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2016-05-15 12:15
#4

🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: