Annons:
Etiketthjärnan
Läst 849 ggr
Magi-cat
6/8/15, 8:40 PM

Samband mellan hjärnan och immunsystemet!

Nu när det väl blivit erkänt är det knappt man fattar hur det kunnat vara på annat sätt….

I motsats till vad som tidigare lärts ut har en direkt förbindelse mellan hjärnan och immunsystemet upptäckts. 
Hur har man alls (efter åratal av obduktioner) kunnat missa det system av lymfatiska kärl som står för förbindelsen?

Lymfkärl bär alltså immunceller runt i kroppen, även hjärnan och även hos friska människor.

Det här systemet har stora likheter med det perifera lymfsystemet, men har också unika egenskaper. Det är mindre komplext och kärlen är trängre.

Denna upptäckt kommer att innebära mycket för förståelsen av neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers och MS, bl.a. Kanske är immunsystemet involverat, men hur?

Ur länken nedan:

"The authors say the vessels, “Express all OF the molecular hallmarks OF lymphatic endothelial cells, are able to carry both fluid and immune cells from the cerebrospinal fluid, and are connected to the deep cervical lymph nodes.”"

Studien är publicerad i Nature.

http://www.iflscience.com/brain/vessels-found-connect-immune-system-and-brain


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[[Boris Sager]]
6/8/15, 8:48 PM
#1

Personligen och rent ovetenskapligt tror jag att immunsystemet ar involverat betydligt oftare an man tidigare trott.

Magi-cat
6/8/15, 8:51 PM
#2

#1 Det där "än man tidigare trott" är ett passande uttryck som återkommer ofta. 🙂Inte minst rent vetenskapligt.

Kul när bitar faller på plats.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[[Boris Sager]]
6/23/15, 11:26 AM
#4

Ja, vi manniskor har ofta en formaga att tro att vi just nu star pa toppen av allt kunnande, att alla andra tidigare civilisationer i princip var " vildar" och att nastkommande generationer troligen inte kommer att till fora ssk mycket. Rent allmant ar jag overtygad om att immunologi, ett "bra" immunforsvar klarar massor av sjukdomstillstand. ( Ett bra immunforsvar ar ett sant, som reagerar " lagom", inte overreagerar och angriper egen vavnad, autoimmuna sjukdomar.) Jag har personligen alltid varit ssk intresserad av Immunologi

Upp till toppen
Annons: