Annons:
Etiketthälsa
Läst 2099 ggr
Magi-cat
5/27/15, 8:28 AM

Kaffe - rena hälsan?

Kaffekopp och bönor

Kaffe har inte precis stått högt i kurs bland hälsomedvetna och många studier har visat negativa hälsoeffekter med kaffedrickande.

Men nu svänger pendeln och kaffe visar sig ha en rad goda hälsoeffekter enligt andra studier. Kaffedrickare t.o.m. lever längre! Några exempel:

Kaffedrickande visar sig sänka risken för att få en rad cancerformer, om än i vissa fall inte så mycket.

Kaffedrickande minskar risken för att få prostatacancer med 10% bland de som drack mest kaffe.
Risken att få levercancer minskar där de som dricker mest kaffe har lägre risk. 
Beträffande lungcancer kommer motsägande uppgifter, enligt en del ökar risken och enligt andra minskar den. Det som överväger verkar dock vara en ökad risk med högt intag.

Kaffe minskar också risken för typ-2-diabetes. En konsumtion av 3 koppar om dagen sänker risken med 21 % jämfört med sällandrickare. Intressant nog gäller det både vanligt kaffe och koffeinfritt.

Temporärt höjs blodtrycket om man dricker koffeinkaffe. Men faffe kopplas inte heller till hjärtsjukdom. 

Och så var det kaffe och graviditet, en fråga som oftast löser sig självt då många gravida mår illa vid blotta tanken på kaffe! Tidigare har man kopplat kaffe till risker för graviditeten men det kanske inte är så riskfyllt som man trott. Även om man ska vara försiktig.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/health-check-four-reasons-have-another-cup-coffee

Som vanligt ska man vara försiktig med tolkningen av sådana här befolkningsstudier. I tidigare studier har man tydligen inte justerat för rökning, något som ofta följer kaffedrickandet, och de negativa effekterna av kaffedrickande man fått fram kan i själva verket härröra från rökningen!
Likaså kan hälsoeffekterna gälla något annat eller samverkande med kaffe. Och vem marknadsför?

Självklart bör man, om man dricker kaffe, dricka ekologiskt och helst fair trade, med omtanke om miljön och de som jobbar med produktionen.

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/27/15, 8:54 AM
#1

Nackdelarna med ett av de mest besprutade livsmedlen i världen är förstås uppenbara. 😕

" På 70 procent av de konventionella kaffeodlingarna används mycket giftiga bekämpningsmedel, till exempel parakvat, endosulfan och lindan, som alla är förbjudna i Sverige.
Det mesta av kaffet i Sverige kommer från Brasilien. Där är skador av bekämpningsmedel ett av landets största hälsoproblem. Man uppskattar att 200 000 människor är drabbade. 

När kaffeplantager anläggs avverkas skogen och den biologiska mångfalden i och omkring området minskar. När den växlighet som skyddar marken försvinner, blir jordarna oskyddade för de tropiska regnen. Med vattnet sköljs jordens näring bort så marken utarmas. Det besprutade kaffet är inte i första hand ett problem för oss som dricker kaffe, utan för naturen och dem som arbetar i och bor intill kaffeodlingarna. Mycket av kemikalierna sitter i skalet."

http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/kaffefolder_a5.pdf

Viktigt alltså med ekologiskt och fair trade!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/29/15, 5:02 PM
#2

Onej, nu har man druckit kaffet fel också…Krockar med cirkadiska rytmen….

(Orkar inte se klippet, 2 min)😴

http://www.iflscience.com/brain/you-ve-been-drinking-coffee-wrong-whole-time


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
5/30/15, 6:15 PM
#3

Som en hopplös och obotlig kaffedrickare blev jag lite glad av inlägget #0, sen blev det mindre roligt i #1 och slutligen förvirrat av #2 🤦‍♂️😃

Vi dricker ekologiskt både hemma och på jobbet och det gör att det känns lite bättre då jag dricker väldigt mycket kaffe. En vanlig dag är det 4-5 koppar. Jag tror att mängden spelar in när det gäller olika effekter, positiva som negativa. 

Vid ett tillfälle för ett tag sedan blev jag helt darrig och fick hjärtklappning efter att jag tagit en kopp kaffe på kvällen. Tyckte att det var konstigt och sen försökte jag räkna och insåg att det var min sjunde kopp kaffe den dagen. 😮

Magi-cat
5/30/15, 6:56 PM
#4

#3 Så där är det jämt, aldrig får man vara riktigt glad. 😃

Det måste säkert vara lite beroende på mängden och individuellt…

Själv har jag ett något kluvet förhållande till kaffe, då jag avstått det i många år av "hälsosamhetsskäl" och druckit te, men har nu återigen hemfallit åt visst kaffedrickande. Så bra att det gått och blivit nyttigt under tiden….😇 (eko, då…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
11/8/15, 9:46 PM
#5

18 anledningar till att kaffe är bra för dig!  

Här kommer de första fyra: 

  • Koffeinet får dig att orka mer. En studie har visat att koffeinet ökar hjärnaktiviteten i delar som har att göra med minne, humör, reaktionstid och allmänna kognitiva funktioner.
  • Koffeinet kan öka kroppens fettförbränning med så mycket som 29 procent.
  • Studier har visat att koffeinet hjälper till att bryta ner kroppsfett och gör dem tillgängliga som energi när kroppen behöver den.
  • Att dricka kaffe hjälper dig att få i dig flera av dina dagliga näringsämnen som pantotensyra, magnesium och potassium

Jag vet inte om de hittat stöd inom forskningen för alla deras påståenden. Men i några av dem hänvisar de till vetenskapliga studier.

Magi-cat
11/8/15, 10:02 PM
#6

#5 …sponsrat av…? 😎

Kaffe har faktiskt sina poänger, onekligen. Men eko förstås…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
11/8/15, 10:03 PM
#7

#6 Gevalia? 🤔

Magi-cat
11/8/15, 10:04 PM
#8

#7 Who knows…😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/12/15, 5:12 PM
#9

Jag älskar kaffe, men bara ekologiskt och fair trade, annars får det vara. Skål! 😃

Vilsen M.S
1/25/16, 3:35 PM
#10

Jag håller mig till 2 muggar kaffe om dagen, dricker jag mera då blir jag dålig i magen.

Magi-cat
1/25/16, 3:52 PM
#11

Av en ren händelse hittade jag just denna passande bild…

Arga bibliotekstantens foto.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
1/25/16, 5:03 PM
#12

Jag bryr mig inte så mycket om såna däringa larmrapporter. Jag har varit storkonsument i 30 år och ingen skada är skedd. Blir väl 5-6 muggar per dag och det ska vara svart….inget krimselikrams i mitt kaffe inte (möjligen en skvätt brännvin….men det blir det inte till vardags😃)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Lummer]
1/25/16, 7:34 PM
#13

#5 Bluff och båg. Jag dricker minst 3koppar kaffe om dan . har minne som en kapsyl och ingen koordination överhuvudtaget Dessutom är jag fet. 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: