Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1387 ggr
Magi-cat
2015-04-05 19:38

Spindelrädd? Det sitter i generna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ca 4 % av befolkningen lär lida av spindelfobi och åtskilliga tycker säkert spindlar är mer eller mindre läskiga, i alla fall om de uppnått viss storlek.

Nu har forskare kommit fram till att rädslan inte beror på sjåpighet (om nu någon trott det) utan är genetiskt betingad.

Den som är extra spindelrädd har en mer utvecklad överlevnadsinstinkt som tros härröra från en avlägsen tid i mänsklighetens historia då spindlar verkligen utgjorde ett hot. Upptäckte man en dödligt gifitig spindel i tid hade man alltså en överlevnadsfördel.

Det låter som en förnuftig slutsats.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20580254.ab

edit: _bild från www.publicdomainpictures.net_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2015-04-05 19:47
#1

Intressant detta med våra instinkter. Kanske dags att börja erkänna att vi har sådana också, inte bara att (andra) djur kan kan ha känslor och mental rörlighet av samma slag som vi.

(Skulle jag väl inte ha skrivit, risken är att man ger moral- och genuskonservativa vatten på deras kvarnar. Som om det inte hade visat sig att individuella preferenser smäller rätt högt just där.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-04-05 20:33
#2

Ohja, klart vi har! Och visst ska man skriva det, om det är så. 🙂

Sedan har vi ju fördelen med den plastiska hjärnan och kunna att utforma ett samhälle för jämlikhet etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RobinEH
2015-04-05 20:49
#3

Man skulle ju kunna tro att studien undersökte genetik. Men studien går enbart ut på att kolla folks reaktion på bilder. Man har inte ens använt fMRI för att undersöka huruvida specifika delar av hjärnan "lyser" upp när man visas en spindel.

"…Participants were seated approximately 38 cm from the monitors in Experiment 1 and 50 cm in Experiment 2. They were informed that a fixation point would appear, followed by a cross with two bars. They were asked to respond with the keyboard (Experiment 1) or mouseclick (Experiment 2) whether the two bars were equal in length or, if differing, which bar was longer. The participants then performed four trials in which the fixation point (1000 ms), test cross (200 ms), and mask (500 ms) were presented to them and provided a response (Figure 2). After the fourth trial containing the additional experimental stimulus, the participant was asked, “Did you see anything in addition to the cross on that trial?” and which quadrant the additional stimulus appeared in. They were then asked to identify the stimulus in an array which in Experiment 1 included two variants chosen randomly from the spider stimuli and the two needle stimuli. Participants in Experiment 2 picked from all eight stimuli used in that experiment…"

http://www.ehbonline.org/article/S1090-5138%2814%2900103-2/fulltext

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magi-cat
2015-04-08 20:26
#4

Ännu en artikel om spindelskräcken som sitter djupt:

Vi har en biologisk förberedelse för vissa faror som arga ansikten, ormar - och spindlar. Trots att spindlar inte längre är något större hot sitter rädslan i.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/our-fear-spiders-innate-not-learned


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-04-10 06:17
#5

Jag såg på youtube att samma gäller höjdskräck. Att det är en överlevnadsinstinkt. Otroligt intressant med instinkter. :) Och skönt att veta att jag är av annan art. 😉😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-04-10 07:30
#6

Vi har en gammal tråd om fundamentala rädslor, där höjdrädsla kommer in. Puttar upp den…🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2015-04-10 07:59
#7

Toppen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2019-10-21 09:45
#8

Titta så söt husspindel! Stor!

Hjälper till med städningen gör den också!

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/10/20/imse-vimse-storre-husspindeln-ar-stor-och-har-for-att-stanna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: