Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1591 ggr
Magi-cat
3/29/15, 1:09 PM

Historien skrivs om...

"Vi" blir allt äldre…

Synen på våra förfäder måste förändras, säger man från forskarhåll, sedan man analyserat en fossil käke från Etiopien. Den är 2,6 milj år gammal, åtminstone en halv miljon år äldre än tidigare funna fossil!

"Det här fyndet fyller ett tomrum i en period som vi inte vetat så mycket om. Just nu passar inte fossilet in i den tänkta linjen som finns inom evolutionsläran. Det här visar helt enkelt på nånting nytt som vi tidigare inte sett och att människan verkar ha utvecklats mycket tidigare än vi trott, säger Jan Storå."

Hittills kallas fossilet Homo, eftersom man inte gjort någon definitiv artbestämning.

Fyndet kan tyda på att något hände i evolutionen vid den tiden och att utvecklingen inte skett linjärt utan parallellt många gånger.

Spännande verkligen!

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fynd-av-kake-kan-forandra-historieskrivningen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Naznaz
3/30/15, 10:32 AM
#1

Hej! Ja, visst är det så . Historien måste skrivas om igen. Kram/Naznaz

Kram/Naznaz

Cahira
3/31/15, 12:40 AM
#2

Parallellt många gånger kan jag absolut tro på, med tanke på hur många andra primat-arter det finns där ute. Tänk bara så många olika lemurer till exempel. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
10/18/18, 2:57 PM
#3

…och den "moderna människan" är som sagt "äldre än man tidigare trott"…🙂😎

Ett oväntat fossilfynd i nuvarande Marocko har befunnits vara så gammalt som 315 000 år! 

"Ansiktsformen hos människorna är ganska lik vår egen. Det här är ett av de tidigaste fynden som sedan kom att utvecklas till de människor som lever i dag."

Studien är publicerad i Science.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/moderna-manniskan-aldre-an-vantat

Så - bara att tänka om, igen! 👍

(artikeln är från 2017)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: