Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 3833 ggr
Magi-cat
2/5/15, 11:35 AM

Asatron tar plats på Island

Man skulle kunna tro att asatron tillhör en förgången tid, men så är inte fallet, i alla inte fall på Island där den får allt fler anhängare.

Man ska t.o.m. bygga ett nytt tempel för bröllop, begravningar och namngivningsceremonier.

Det är väl ingen som tror bokstavligt på asagudarna, men man ser dem som metaforer för de krafter som finns inom oss och i naturen.

Det är ingen dogmatisk religion, utan mer som en livsfilosofi.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/island-bygger-nytt-asatempel_4309133.svd

Templet: Det blir 350 kvm stort och 250 människor ska kunna rymmas där. Det blir runt, byggt enligt helig geometri, och nergrävt i en kulle. I taket ska finnas en kupol för ljusinsläpp.

" It is built around the path OF the sun around the earth‘s man­tle and the holy num­bers OF 9 and 432,000 are used in the de­sign. In­ter­est­ingly, the lat­ter fig­ure is also a holy one in the Hindu re­li­gion, one that is, ac­cord­ing to Hilmars­son is closely re­lated to Ásatrú. The Golden ra­tio and sa­cred geom­e­try play a part in the tem­ple‘s de­sign, just as they do in many OF the worlds re­li­gious build­ings."

Bilder på templet:

http://www.mbl.is/english/news/2015/01/27/asatru_temple_rises_in_2016_2/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Bybo
2/5/15, 11:57 AM
#1

Coolt :))

Inkanyezi
2/5/15, 12:19 PM
#2

Den forna seden är inte heller utdöd i Sverige. Men den hör inte mer än kristendom och islam till de oförklarade fenomenen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Forn_sed

http://www.samfundetfornsed.se/

tarantass
2/6/15, 6:40 PM
#3

#2: det finns de som anser religion förklarad, men konsensus råder inte. Låtom oss icke missledas av fraser som "Kristus kommer i förklarat majestät".

Intressant hur som helst. För övrigt: kan man säga "inte utdöd" när den, undantaget lösryckta fragment, såvitt vi vet har varit det? Vore inte "återupplivad" bättre?😉

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
2/9/15, 8:39 PM
#4

#0 "Man skulle kunna tro att asatron tillhör en förgången tid, men så är inte fallet, i alla inte fall på Island där den får allt fler anhängare."

Efter en rekordökning så utgör de mindre än en procent av befolkningen på Island, så förgången är kanske inte fel ord trots allt.

Den nya asatron verkar inte ha så mycket gemensamt med den gamla. Och tur är väl det.

Lilla Stjärna
2/9/15, 9:55 PM
#5

Snälla nån, överst i artikeln står det att ska få en ny plats för att tillbe asagudarna! Sedan säjer självaste översteprästen att han / de inte tror på en enögd gubbe som rider omkring på en häst med åtta ben……

😐 😂!

# 4,

"Den nya asatron verkar inte ha så mycket gemensamt med den gamla"   -Nej, inte ett smack!

" Och tur är väl det. "   -Ja verkligen! Blodsoffer och sånt 🤢.

Men det finns ju som sagt var (# 2) en hel massa fullvuxna som idag springer runt och leker vikingar och shamaner t ex. Folk som tror att de är vikingar -utan att bete sig som vikingarna gjorde;  pirater och terrorister, for runt och plundrade så mycket de förmådde.  🤦‍♂️ Men roligt har de nog!

Magi-cat
2/9/15, 10:20 PM
#6

ur artikeln:

"Istället ser anhängarna av den nya asatron de gamla nordiska myterna som metaforer för krafterna som bor både inom människorna och i naturen runt om kring oss."

Utan att veta närmare gissar jag att det är ett utslag av en önskan att komma närmare naturen.

Och visst, en massa människor leker rollspel i skogen. Lajv och tornerspel och medeltida klädsel. Inte för att de tror att de är där, utan som ett sätt att närma sig historia och ursprung och ett enklare liv. (Och resten av tiden lever man som vanligt.)

Kanske är "asatron" något åt det hållet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2/9/15, 10:36 PM
#7

Och en massa människor leker kannibaliska rollspel i fejkbysantinska dräkter i stora rum med ett oanvändbart offerbord i ena änden och i tecken av ett tortyrredskap. (Inte för att jag har något emot det, men rätt ska vara rätt.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Lilla Stjärna
2/10/15, 4:36 PM
#8

Det kan vara så att jag har blivit lite gaggig och därför inte förstod idén med det hela 🤔. Jag läste artikeln 2 gånger men tänkte att det måste ju vara en skämt-artikel?

 Jag har bott mitt i naturen , i ett gammalt hus nästan inne i skogen, i hela min uppväxt. Jag älskar naturen, för att inte tala om alla underbara vilka djur som lever där, och har haft naturen själv som lekstuga. Mina funderingar blir ju såklart att hur skulle man komma närmare naturen genom att gräva sönder 350 kvadratmeter natur + att bygga en kupol däromkring?  😡

Jag tycker hela naturen är som ett enda stort tempel alla redan, och jag vill inget hellre än att medverka till att bevara och sköta om varendaste litet grässtrå och mossig stubbe…

Varför har de överstepräst och -antar jag -andra präster och prästinnor för tillbedjan av asagudarna  -vilka de inte tror på? 🤔 Jag kan inte hjälpa det, men jag får bara inte ihop det.

Det blir förhoppningsvis ett nytt reportage därifrån när templet är färdigbyggt och de har varit igång ett tag.

Magi-cat
2/10/15, 5:51 PM
#9

Det verkar som om människor har ett behov av en lokal att samlas i oavsett tro eller otro, hur oslagbar naturen än är runt omkring.

Jag har inte satt mig närmare in i den här tron (tog det väl också lite mer från den lättsamma sidan, ungefär lite som en livegrej) och vet inte hur allvarligt menad den är. Metaforiskt troende på naturens krafter låter i alla fall mer sympatiskt än vad många andra trosriktningar håller sig med. Sedan får det väl visa sig hur det artar sig.

Jag blev nästan mer rörd än upprörd, i alla fall hittills…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2/10/15, 5:57 PM
#10

Om inte en kristen tar en massa saker i sina urkunder metaforiskt blir hen en rätt osympatisk kristen också. Varken GT, NT, Augustinus eller andra saker är så trevlig läsning alla gånger om man som någorlunda "modern" människa tar allt som står där bokstavligt. Det är ju det sådana kritiker brukar rikta in sig på som tror att en religion är mer eller mindre detsamma som sina urkunder, inte något levande som utvecklas i de troende.

Återigen inte som kritik; vill bara säga att då kan väl även andra tolka saker metaforiskt, eller efter den inre essens de upplever bakom tids- och kulturbundna ord.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/10/15, 6:21 PM
#11

#10 Det kannibaliska rollspelet som lever kvar än idag är allt lite mysko…🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lilla Stjärna
2/11/15, 6:54 PM
#12

# 9,   "Det verkar som om människor har ett behov av en lokal att samlas i oavsett tro eller otro, hur oslagbar naturen än är runt omkring."

-Ja, så har det nog varit så länge människan har funnits!

"… ungefär lite som en livegrej"

Där har du en poäng, så kan det vara!. Det var bara så att jag blev så full i skratt när jag läste artikeln (inte åt deras tro!), för det var rena rama "God dag yxskaft"  hela vägen. Jag hade nog inte åkt därifrån utan att be att de hade utvecklat det hela mera, innan jag satte mig att skriva…

Hur som helst så tycker jag att det var ett verkligen oförklarat fenomen du hade hittat där 🙂! Hur hinner och orkar du?

Magi-cat
8/1/15, 3:27 PM
#13

Minsann, ett läger för asatroende från elva länder!

Enligt uppgift skålar de i mjöd och pratar med gudarna.

"Många ser asatron mer som en kultur än som en religion - trots att det betonas att man tillhör ett erkänt trosamfund."
Tydligen håller man sig med motsvarigheten till präst.

Och en del nationalist/rasister har tydligen plockat upp symbolerna..😕Men de avvisas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21191035.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vinden är min mor
8/3/15, 9:48 AM
#14

Många söker bakåt i vår historia för att känna en trygghet,en grund. Antingen genom att släktforska, uppleva platser där anmödrar levt eller lära sig örtmediciner. En del väljer att leva sig in i förfädernas liv och religionen har alltid varit en del av livet. Varför skulle asatro vara värre än kristendom? Alla religioner har sina fördelar och sina nackdelar. Visst förekommer det att en del leker schamaner som stjärnan påstår - jag har själv valt den vägen. Jag vet att en del leker kristna med, istället för att vara goda kan de vara små ochfördomsfulla. Jag har inga problem med andras religioner och jag tror att de som valt Asa tro vill uppleva sammanhållningen och glädjen fast utan offret vid blotet. Ungefär som misionarna väljer att sjunga skratta och fika i en gemenskap och hoppa över fördömandet och hårda ord som kyrkan har hållt kvar vid. Även i Sverige finns faktiskt en hel del asatroende men de har ingen kyrka.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Magi-cat
7/31/16, 5:39 PM
#15

Hummm…Kanske större än man tror?

"For the first time since the Vikings sailed, the Icelandic public areworshiping classical Norse gods like Odin, Thor, and Frigg at a public temple built in their honor. "The worship OF Odin, Thor, Freya and the other gods OF the old Norse pantheon became an officially recognized religion exactly 973 years after Iceland’s official conversion to Christianity.""

""I don't believe anyone believes in a one-eyed man who is riding about on a horse with eight feet. We see the stories as poetic metaphors and a manifestation OF the forces OF nature and human psychology." Membership in Asatruarfelagid has tripled in Iceland to 2,400 members, out OF a total population OF 330,000." (min fetning)

http://bigthink.com/ideafeed/iceland-to-officially-worship-norse-gods-again

Men…varför "behövs" det öht en religion?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
7/31/16, 7:05 PM
#16

#15: Uppskattningsvis runt 1% av den vuxna befolkningen (om det nu bara är vuxna), det är mycket. Men kanske är en del med av kulturella skäl mer än andliga?

"Men…varför "behövs" det öht en religion?"

Eller varför skulle inte folk vilja organisera sig kring andliga ting när de brukar vilja det kring allt annat? Förutom samma problem med konformism och masspsykoser som på andra områden ger det väl också samma fördelar i gemenskapskänsla och handlingskraft.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
7/31/16, 7:16 PM
#17

#16 Jo, men, om man vill vörda naturen behövs det väl ingen religion, ny eller gammal.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
7/31/16, 7:31 PM
#18

#17: eh, scouter och gruppvandringar? En del går ju ensamma men inte alla. Vad sedan tolkningsrastret, begreppsstrukturen, beträffar har vi ju alltid en sådan mellan "oss själva" och "det vi upplever", vare sig vi har köpt en färdigrätt i den naturtolkningsbutik vi gillar eller kokat ihop en efter egen smak. Något sådant som "direkt upplevelse" kanske finns – det finns i alla fall de som tycks ha blivit djupt berörda av något de upplever så – men är knappast det vanliga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: