Annons:
Etikettdrömmar
Läst 7321 ggr
Magi-cat
1/16/15, 7:47 AM

Sömnparalys

(Till vårt Lexikon. 😎)

Det händer ibland att man vaknar och till sin fasa upptäcker att man inte kan röra sig.
Ibland är tillståndet förknippat med en känsla av andnöd som av att någon/något trycker ner bröstkorgen eller skakar sängen eller en upplevelse av att någon är i rummet. Man kan då känna panikartad oro eller skräck. 

Man känner sig helt vaken men är samtidigt paralyserad och kan inte värja sig eller ens prata.

Förklaringen till det här ganska skrämmande tillståndet är något som heter sömnparalys (också kallat sömnförlamning) och inträffar i övergången mellan sömn och vakenhet. När man sover utsöndrar kroppen sömnreglerande hormoner och och försätter de flesta (viljestyrda) musklerna ur spel, så att man inte ska gå ur sängen och fysiskt leva ut sin dröm under REM-sömnen (drömsömn).

Om det blir "osynk" mellan de här funktionerna är man delvis kvar i en dröm men kan fortfarande  inte röra musklerna. Man är vaken, drömmer och är paralyserad på samma gång. Man upplever en sömnparalys! Det känns skrämmande, men är helt ofarligt.

I folktron har det förknippats med "Maran" (jämför ordet mardröm)

Tillståndet går snart över av sig självt. Det blir mindre skrämmande när man vet vad det beror på och att det snart går över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/16/15, 12:59 PM
#1

Här berättar en psykologistuderande om sina egna erfarenheter av sömnparalys:

http://tessan72.blogg.se/2011/november/en-liten-studie-i-somnparalys.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/15, 12:59 PM
#2

En riktigt intressant artikel om sömnens märkliga värld, dess betydelse för minnets konsolidering och hälsan med exempel på gnissel i maskineriet, som sömnparalys:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/somnens-markliga-varld


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/15, 2:09 PM
#3

Här förklaras (på engelska) den skrämmande upplevelsen av sömnparalys när man kan känna sig demonbesatt eller t.o.m. bortförd av aliens. (eller trollen i äldre tider.) Förutom vad som tidigare nämnts känner sig en del "konstiga" eller rent av döende.

Sömnparalys är, enligt artikeln, extremt vanligt även om man inte pratar så mycket om det öppet. Mellan 20 - 60 % ska ha upplevt det någon gång. (lite beroende på population) 1 av 25 har haft det flera gånger.

Sömn - eller vakenhet - är inte bara som en strömbrytare man kan slå av eller på. Det finns många mellantillstånd av medvetande. Delar av vår hjärna kan vara i både sömn och vakenhet på samma gång!
Om den del som slår av medvetande och minne är av och muskelkontroll på, kan man gå i sömnen. 
Om man är vaken eller i REM-sömn kan man se sig om i rummet och hallucinera, men vara paralyserad.

Möjligen är det högre sannolikhet att få sömnparalys vid oregelbunden sömn, skiftarbete, frekvent bruk av alkohol, stress eller ångesttillstånd.

Sömnparalys är ofarligt och behöver inte behandlas. Det räcker ofta med att man vet att det är ofarligt och övergående. Men förstås kan det vara skönt att träffa någon som vet vad man pratar om. 

http://www.huffingtonpost.com/stanford-center-for-sleep-sciences-and-medicine/sleep-paralysis_b_4304963.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/22/15, 7:17 AM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
7/29/15, 10:23 PM
#6

Intressant! Har läst länkar i #1 och #2 (får ta resten någon annan gång) och båda är intressanta och upplysande. Tycker att det är bra att lyfta upp den här tråden för att det finns så många som upplevt det och blivit skrämda. Enligt tjejen i #1 så är det en av tio som upplevt det någon gång i livet. Men i #2 skriver de 25%. Jag har själv aldrig upplevt det men det verkar som att det är rätt så vanligt när man läser på "andliga sajter". Rätt så ofta som någon tror att de upplevt något övernaturligt. 

Egentligen är allt som har med sömnen och drömmar att göra  rätt så fascinerande tycker jag. Hur mycket vi sover och när på dygnet påverkar oss och vår hälsa på olika sätt. Samt vad vi drömmer och varför o.s.v.

Annons:
Magi-cat
7/30/15, 10:01 AM
#7

#6 Hur många som "drabbas" vet man inte, men antagligen är det vanligare än man tror. Inte heller är alla upplevelser av det lika skrämmande som tur är. 25 % låter ganska mycket.

Jag har inte heller upplevt det vad jag kan påminna mig.

Jag tycker också det är väldigt synd med så många som är rädda. Och tror det är något "övernaturligt" och blir rädda för "andar".

Om sömn och drömmar finns mycket mer att utforska….En så viktig del av livet som det är!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/13/15, 10:41 AM
#8

Mer om sömnparalys och forskning om tillståndet.

Så många som 30 % i en ny engelsk studie uppgav att de någon gång upplevt sömnparalys. 8 % av 862 upplevde mer frekventa episoder.

Tänkbara riskfaktorer när man lättare råkar ut för sömnparalys kan vara stress, dålig sömn och oro. Skiftarbetare med oregelbundna sömnmönster kan löpa högre risk. Det finns också en viss ärftlig faktor.

I artikeln finns ett tydligt schema över hur vår sömn vanligen löper under natten, från insomning till djupsömn följt av ett stadium med REM-sömn (drömsömn med paralyserade muskler), och sedan perioder med allt lättare sömn omväxlande med REM-sömn tills man vaknar.

Personer med stört sömnmönster kan hoppa över det inledande djupsömnsstadiet och gå direkt till REM-sömn.

I en japansk studie förhindrades försökspersonernas REM-sömn. Man fann då att de löpte större risk att få uppleva episoder med sömnparalys.

Dessa studier visar också att sömnparalys är nära förknippat med REM-sömnsstadiet.

http://www.iflscience.com/brain/understanding-sleep-paralysis-terrifying-unique-state-consciousness

En man med narkolepsi vars hjärnaktivitet visar ett unikt medvetandestadium under sömnparalys:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=sleep+paralysis+terzaghi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/23/15, 2:04 PM
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Devya]
10/24/15, 7:58 AM
#10

Jag har upplevt det ett par gånger och det har alltid varit väldigt obehagligt. Jag har en bekant som har upplevt det säkert över 10 gånger om inte mera under en viss period.

Magi-cat
10/24/15, 8:01 AM
#11

#10 Jag förstår att det måste vara obehagligt. Som tur är är det ofarligt och verkar gå i perioder, så förhoppningsvis behöver du eller din bekant inte drabbas mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Devya]
10/24/15, 8:10 AM
#12

#11 Sant, men det gjorde det inte lättare för mig att veta. I över en vecka ville jag absolut inte gå och sova i rädsla för att uppleva det igen. Det var så pass obehagligt. *ryser* Jag t.om. kunde gråta för jag ville inte sova och då visste jag ändå vad det handlade om och att det inte var farligt.

Magi-cat
11/13/15, 8:05 AM
#13

Mer om sömnparalys. Artikeln bekräftar också att det inte finns något sätt att slippa tillståndet men kännedomen om den kan göra det lättare.

Vilka som drabbas vet man inte, men störd sömn är en känd faktor liksom störd REM-sömn, mycket oro och oregelbundna sömnmönster.

http://bigthink.com/ideafeed/when-your-mind-is-awake-but-your-body-is-asleep?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&utm_campaign=Echobox&utm_term=Autofeed


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: