Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 12975 ggr
Magi-cat
12/8/14, 4:43 PM

Artificiell intelligens

Har tvekat länge att ens ta upp ämnet, men nu ser jag att prof. Hawking gjort det så…

Den artificiella intelligensen rycker allt närmare. Kommer den att innebära slutet för mänskligheten?

Det tror Hawking:

"Den brittiske professorn befarar att människan, som begränsas av en långsam biologisk utveckling, inte skulle kunna konkurrera utan helt enkelt ersättas av AI."

http://www.svt.se/kultur/film/hawking-ai-kan-vara-slutet-for-oss

De kanske behåller oss som husdjur. Eller museiföremål.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 5/19/23, 7:49 PM av Magi-cat
Annons:
[VSK]
12/8/14, 4:50 PM
#1

Eller så blir det en ny Terminatorfilm men IRL.

Marr
12/9/14, 4:05 PM
#2

Hemskt i så fall…Fast hur fort skulle ai kunna "föröka sig" ? Någon nytta kan vi väl vara till. Fortsätta slava för ännu lägre löner?🤐

Eller vi kanske får små mysiga "kupor" att vila i med näringslösning intravenöst, för att orka arbeta? Robotarna gör revolution, mot mänskligheten?😮🤦‍♂️

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

JonasDuregard
12/10/14, 7:16 PM
#3

#2 "Hemskt i så fall…Fast hur fort skulle ai kunna "föröka sig" ?"

Har du kopierat en stor fil någon gång? Så snabbt ungefär 🙂.

JonasDuregard
12/10/14, 7:26 PM
#4

#0 En grej som man inte ska bortse från är att större intelligenser kanske också har större empati. Även om en artificiell intelligens skulle hamna i en position där den kan utplåna mänskligheten så kanske den skulle föredra fredlig samexistens?

Jag kan mycket väl tänka mig att någon artificiell livsform i framtiden kommer tränga undan mänskligheten, endera genom någon slags apokalyptiskt krig eller helt enkelt genom att gradvis fasa ut oss, till exempel genom att integrera oss i den nya livsformen. 

Det är intressant att fundera på hur man ska ställa sig till det. Jag är väldigt fäst vid mänskligheten skulle jag säga, och instinktivt reagerar jag negativt på att vi skulle bytas ut. Men samtidigt är det svårt att hitta några rationella anledningar till att just vi skulle få vara herrar på täppan i all evighet.

Magi-cat
12/11/14, 9:00 AM
#5

#4 Många frågeställningar, många bottnar.

Spontant tror jag att en AI inte har större empati utan att den stora intelligensen fås på bekostnad av empatin. Det finns ingenting som talar för att AI tillverkas med inriktning på empati. Om den skulle välja fredlig samexistens skulle det vara för att den tjänar på det, precis så som det alltid varit här i världen. 
(Jag kan inte låta bli att tänka på Data, överlägsen i allt, styrka, snabbhet, intelligens, men som envist jobbade på att förstå sig på känslor och att bli mänsklig…människor hade ju något värdefullt han saknade….)

Det gläder mig att du är fäst vid mänskligheten. Det är jag också. 🙂 Trots dess ibland iögonenfallande brister och det anmärkningsvärda faktum att den lägger ner ansenliga resurser på att förgöra liv, inklusive sig själv, är jag optimistisk inför möjligheten av ett annat sätt att leva i harmoni.

Om vi alltid skulle husera som skapelsens krona är väl inte troligt. Evolutionen stannar inte upp och omständigheterna förändras, händelser kan inträffa som vi inte ens vill eller kan föreställa oss. Men om vi skapar AI med risk att den tar över har vi gått förbi den långsamma evolutionen och satt oss själv i knipa.

Förresten är det nog troligast med en hybridutveckling, som the Borgs…🤫De verkar gå snabbt och jag tycker inte om det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/11/14, 2:27 PM
#6

#5 "Spontant tror jag att en AI inte har större empati utan att den stora intelligensen fås på bekostnad av empatin."

Det hade ju varit en slags poetiskt rättvisa om verkligheten hade fungerat så, men ser man till hur världen verkligen ser ut verkar det inte finnas någon motsättning mellan intelligens (eller utbildning) och empati, snarare tvärt om. 

"Det finns ingenting som talar för att AI tillverkas med inriktning på empati."

Alltså om vi talar om riktig AI så är det en maskin som kan tänka själv och dra slutsatser på samma sätt som människor. Själva grejen är just att man inte ska behöva programmera den till att dra vissa slutsatser utan den ska klura ut dem själv. Förutom allmän misstänksamhet, vad har du för anledning att tro att en maskin skulle resonera avsevärt annorlunda än en människa?

"Om den skulle välja fredlig samexistens skulle det vara för att den tjänar på det, precis så som det alltid varit här i världen."

Är det enda anledningen till att du föredrar fredlig samexistens, att du tjänar på det? 

"(Jag kan inte låta bli att tänka på Data, överlägsen i allt, styrka, snabbhet, intelligens, men som envist jobbade på att förstå sig på känslor och att bli mänsklig…människor hade ju något värdefullt han saknade….)"

Men data är ju en påhittad karaktär som följer en extremt tydlig stereotyp. Du borde anstränga dig för att närma dig frågan utan sådana i sinnet. 

"Men om vi skapar AI med risk att den tar över har vi gått förbi den långsamma evolutionen och satt oss själv i knipa."

Du får det att låta som att evolutionen skulle ha någon slags uppsatta regler. Evolutionen gör ingen skillnad på nackdelar man åsamkat sig själv och sådana som orsakas av yttre omständigheter. 

"Förresten är det nog troligast med en hybridutveckling, som the Borgs…TystadDe verkar gå snabbt och jag tycker inte om det."

I själva verket går det väldigt långsamt, även om vi jobbar flitigt på det 🙂. 

Motstånd är ju lönlöst som bekant. 

Skämt åsido så är ju även the Borgs en påhittad stereotyp avsedd att understryka kollektivismens ondska och hylla individualismen. Även om man är intresserad av moralkakor så finns det bättre kakburkar än så att leta i, anser jag. 

Att förutsätta att framtida intelligenser uteslutande kommer vara hänsynslösa sociopater känns ganska cyniskt och en liten aning xenofobiskt. Tänk dig en variant av the Borg där det står var och en fritt att frivilligt ansluta sig eller koppla ifrån sig. Ett kollektivt medvetande utan några uppenbara drag av ondska eller drömmar om världsherravälde. Varför är det ett mindre sannolikt utfall än dystopierna? Bara för att det inte går att göra lika spännande filmer om det?

Annons:
Magi-cat
12/11/14, 3:38 PM
#7

#6 Intressant diskussion och stort ämne, men jag undrar om vi kommer någon vart…(Du behöver inte vara överdrivet misstänksam eller predika för mig om evolutionen.)

F.ö. är det inte bara undertecknad som kommit på den strålande idén att ta avstamp i sci-fi i de här frågorna.
Ulf Danielsson gör det också, mycket förtjänstfullt dessutom, i "Den bästa av världar."

En sak bara:

Det hade ju varit en slags poetiskt rättvisa om verkligheten hade fungerat så, men ser man till hur världen verkligen ser ut verkar det inte finnas någon motsättning mellan intelligens (eller utbildning) och empati, snarare tvärt om.

För människor kanske. Men AI är inte människor.

Förutom allmän misstänksamhet, vad har du för anledning att tro att en maskin skulle resonera avsevärt annorlunda än en människa?

Den är for gods sake en maskin! Den har inte mejslats fram under eoner av tid, byggts på och förändrats. Den är inte liv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/11/14, 4:18 PM
#8

#7 "För människor kanske. Men AI är inte människor."

Värst vad du är exkluderande nu då 🙂. Det kan väl AI:n få bestämma själv. Vill den ingå i mänskligheten kommer jag inte försöka stöta ut den.

Vad har just vi som gör oss så speciella tycker du?

"Den är for gods sake en maskin!"

Ta inte illa upp, men det är du och jag med (beroende på lite vad man menar). 

"Den har inte mejslats fram under eoner av tid, byggts på och förändrats. Den är inte liv."

Trångsynthet? Det hade jag faktiskt inte väntat mig. Om en utomjordisk civilisation skulle ta kontakt med oss, och det visar sig att den inte uppkommit på samma sätt som vi har, skulle du då utesluta dem från de levandes skara lika tvärsäkert?

Om det kommer hit en miljardårig civilisation får vi hoppas att de är mer öppensinnade än dig, annars kanske de bestämmer sig för att vår dagsländetillvaro på den här planeten inte varit tillräckligt långsam för att vi ska kunna kallas levande 😐.

Hur snabbt man bygger något spelar för ingen roll så länge resultatet är detsamma. Och givetvis är även konstgjorda livsformer liv.

JonasDuregard
12/11/14, 4:29 PM
#9

#7 "F.ö. är det inte bara undertecknad som kommit på den strålande idén att ta avstamp i sci-fi i de här frågorna."

Har du sett "Äkta människor"? Lite tongångar därifrån man känner igen tycker jag.

Tycker du historien om Data (eller "the Doctor", båda från Star Trek för den som undrar) lär oss att robotar inte ska betraktas som levande?

Magi-cat
12/11/14, 5:09 PM
#10

#8 Ta inte illa upp, men det är du och jag med (beroende på lite vad man menar)

Och där är vi inte eniga. :-) 

Och givetvis är även konstgjorda livsformer liv.

Det ämnet är intressant det också. Som jag sade finns det många bottnar i det här.
Det var ju förnämligt att du inte förväntar dig trångsynthet av mig, ändå är du snabb att utnämna mig till just trångsynt. Ta det lilla lugna med det är du snäll, och fråga hellre om jag uttrycker mig oklart. Så himla utmejslade är inte de här frågorna att allt är alldeles självklart i alla sina aspekter. Jag driver ingen "agenda" eller så :-) men vill gärna plocka runt lite med tankarna.

Du undrade varför en artificiell livsform skulle resonera avsevärt annorlunda än vi. Det var det jag svarade på.
Ta bara vår hjärna som exempel. Den är påbyggd i flera steg, från de delar som kallas primitiva, som fortfarande reagerar på faror, till de nyare delarna som prefrontalcortex med impulshämning, socialt beteende och omdöme. Den som (möjligen) skiljer sig  från andra djur.

En artificiell hjärna byggs inte på samma sätt eller med samma funktioner, tror du det? Kan den känna smärta, kärlek, rädsla, begär, avsmak eller njuta av musik eller ett roligt skämt? Man bygger väl inte in personlighet och känslor om man bygger för intelligens? Eller gör man det?

Eller, värsta tanken, AI byggda för krig och erövring….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/11/14, 5:24 PM
#11

"Det var ju förnämligt att du inte förväntar dig trångsynthet av mig, ändå är du snabb att utnämna mig till just trångsynt."

Det du skrev var trångsynt. Jag utnämner inte dig som person till någonting. 

"En artificiell hjärna byggs inte på samma sätt eller med samma funktioner, tror du det?"

På sätt och vis gör den det, men jag förstår inte varför det är så viktigt för dig? Hur hjärnan utvecklats låter som en teknikalitet utan avgörande betydelse för någonting.

"Kan den känna smärta, kärlek, rädsla, begär, avsmak eller njuta av musik eller ett roligt skämt?"

Ja, det är så det är tänkt. Men det finns så klart människor som inte kan känna smärta till exempel (om vi talar fysisk smärta), och de är inte mindre värda för det. 

"Man bygger väl inte in personlighet och känslor om man bygger för intelligens? Eller gör man det?"

Det korta svaret på din fråga är nog "emergens". En personlighet uppkommer genom intelligens.

"Eller, värsta tanken, AI byggda för krig och erövring…."

Att byggas för att segra i det naturliga urvalet är kanske inte mycket bättre.

Magi-cat
12/11/14, 5:26 PM
#12

#9 Jag har inte sett "Äkta människor". (Tyckte den verkade för läskig.)

Tycker du historien om Data (eller "the Doctor", båda från Star Trek för den som undrar) lär oss att robotar inte ska betraktas som levande?

Captain Picard höll ett lysande försvars tal för Datas rättigheter en gång när ministeriet beslutat demontera honom för att kunna bygga nya robotar med positronhjärnor. Data var överlägsen i allt, styrka, beräkningar, snabbhet. Men han hade inte känslor. Hela sin tid på Enterprise utforskade han mänskligheten, dess egenheter och inte minst känslor. Han önskade (en önskan är väl förresten en känsla) bli mer mänsklig och få uppleva känslor. Han anpassade sig eller vad man ska  kalla det, och blev allas vän. En vän alla ville behålla.  

Han var en maskin som kunde stängas av, men en maskin som skapar vänskapsband och agarar mänskligt är en ny livsform. Eftersom federationens uppgift var att söka och värna om alla livsformer drog man tillbaka sitt krav och Data fick göra sitt eget val. Robotarna skulle ha rättigheter. (Senare fick Data ett känslo-chip, som han praktiskt nog kunde stänga av ibland, men det är en annan historia…)

Doktorn är ett hologram. I några avsnitt diskuteras hologrammens rättigheter, när de gör uppror. Har de rätt till eget liv, eget bestämmande eller ska människan bara kunna stänga av dem?
När de artificiella livsformerna får ett självmedvetande uppstår naturligtvis frågor som dessa.

När de är de sympatiska och gemytliga som Doktorn och Data svarar man naturligtvis (med rungande bifall) att självklart ska dessa ha rättigheter och behandlas likvärdigt! Vad annars?

Men hur är det med maskiner gjorda för krig? Är det lika lätt då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/11/14, 6:42 PM
#13

#12 "När de är de sympatiska och gemytliga som Doktorn och Data svarar man naturligtvis (med rungande bifall) att självklart ska dessa ha rättigheter och behandlas likvärdigt! Vad annars?"

Alltså, man kan ju inte utgå ifrån vad man själv tycker om enskilda individer när man diskuterar ifall en grupp ska ha rättigheter eller inte. Alla individer ska så klart ha samma rättigheter och skyldigheter och bedömas utifrån sina handlingar. Om man bara ger rättigheter till de enskilda individer man godkänner så är det inte några rättigheter längre 🙂. 

"Men hur är det med maskiner gjorda för krig? Är det lika lätt då?"

Ja, man kan ju inte beröva någon tänkande varelse rättigheter (eller till och med utesluta dem ur definitionen av liv!) bara för att någon annan person har fött upp dem för onda avsikter.

Varje person får bedömas utifrån sina handlingar, inte utifrån deras uppfostran.

Annons:
Magi-cat
12/11/14, 7:00 PM
#14

#13 Så det är så enkelt? Bara att ställa sig på barrikaderna igen, nu för krigsmaskinernas rättigheter! (De kanske får nytta av oss, trots allt.)

Jag tror du överför andra, nutida frågor (där jag skulle helt hålla med) till ett hypotetiskt scenario som vi inte vet hur det skulle arta sig.

Ett bättre strategi vore naturligtvis  att förhindra utvecklingen mot krigsmaskiner och arbeta för ett hållbart harmoniskt samhälle.
Även om mänsklighetens era härbärgerar fröet till sin undergång, innebär det inte att vi behöver arbeta på att iscensätta något ännu värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
12/16/14, 2:21 PM
#17

Det är så klart fullt möjligt att den första AI:n kommer hamna i militära händer, och ingen beklagar det mer än jag. Så har det ju varit med flera andra saker, Internet till exempel skulle räknas som en krigsmaskin i den mening magi-cat talar om det.

Men det är ju inte en anledning till att avstå från civil forskning på AI, snarare tvärt om.

[VSK]
12/16/14, 2:28 PM
#18

Jonas Jonas Jonas… 🤦‍♂️

Jag sa att det här nog är början på vårat slut. 🙂

JonasDuregard
12/16/14, 7:00 PM
#19

#18 Men så har väl en viss procent av befolkningen i varje generation sagt om någonting (eller allting) i flera hundra år? Det verkar ligga i mänsklig natur att tro att "slutet är nära" så att säga.

[VSK]
12/16/14, 8:09 PM
#20

#19

Förvisso sant, men jag ser inte bakåt, bara framåt 🙂

Att det kommer komma robotar som kan göra allt som människor kan och lite till står skrivet i stjärnorna. Sen räcker det med ett enda elakt virus så är det rökt.

Annons:
Magi-cat
12/17/14, 4:24 PM
#21

Här tänker jag hämta lite idéer från Ulf Danielsson och boken jag nämnde i #7. (Mina kommentarer inom parentes.)

"Man behöver inte vara intresserad av teknik och rymdäventyr för att fastna för Star Trek", säger han. "Ett allmänt intresse för människan och hennes möjligheter och begränsningar räcker gott."

Besättningen på Federationens ✨-skepp Enterprise kommer i kontakt med alla möjliga varelser och humanoider på sina resor "out there, somewhere". Förklaringen till att så många bär mänskliga drag framkommer i ett avsnitt: alla härstammar från ett enda bortglömt och människoliknande släkte som för länge sedan koloniserade galaxen .

Men det finns något värre: the Borgs. De färdas i enorma kuber till rymdskepp och sprider överallt de drar fram en skräck som raderar allt hopp. De assimilerar andra planeters folk: "We are Borg. Resistance is futile" lyder fältropet.
Borgs är halvt mänskliga, halvt maskiner. Deras samhällen är som en bikupa eller en myrstack. Det finns ingen individualitet utan alla tillhör kupan. Borgs är sammankopplade med varandra och kan inte göra någonting på egen hand. Här finns ingen gräns mellan dator och levande organism. Alla tankar delas med alla andra. Borgdrottningen är överst i hierarkin och genom henne går allas tankar upp i en enda vilja.

Danielsson säger att the Borgs inte är onda. De lyder under en längtan efter perfektion och att alla ska bli del av denna perfektion.

Skulle vi kunna riskera/hoppas på att utvecklas i Borg-riktning? Är det möjligt från individualist till att bli en cell i kupan? Är det inte individualismen som kännetecknar oss?

Inte, säger Danielsson. Det som verkligen kännetecknar utvecklingen är just kommunikation och en längtan efter samröre. (Vi blir nojiga om vi inte har täckning på mobilen och vill kunna nås var som helst, bara ett exempel. Som en hmmm…Borg utanför kupan?)
Snart behöver vi bara tänka för att ha förbindelse, vi kommer inte att behöva någon mobil, inget tangentbord, ingen klumpig utrustning. Vi har snart teknologisk tankeöverföring. Alla kan komma i kontakt med alla.

Här försvinner gränsen mellan oss, mellan du och jag, här och där. (Mardrömmen blir kanske att straffas med att fråntas sitt chip…)

Så här har utvecklingen alltid gått. (förutom teknologin!). Från enskilda celler till samarbetande celler, till samarbetande celler i konglomerat i en större organism osv.

Kan det jämföras med våra individuella jag som går upp en en Borg-värld? En överlägsen organism, mer effektiv (vad man nu ska ha effektiviteten till) mer intelligent…

Det sätt på vilket vetenskapen beskrivs kan komma att förändras. Ingen har längre överblick över ett fält. Tänk om insikterna vore kommunicerbara och att det i princip var möjligt för var och en att förstå? Vissa resultat kanske den enskilde inte kommer att förstå, men kollektivet kan. Förståelsen existerar då endast i abstrakt mening, inbäddad i det samlade vetandet.

Eller går vi mot en matrixvärld?  Kommer allt fler att lockas in i en cybervärld där allt är möjligt? Där man kan lämna verklighetens trista begränsningar?

För vad är egentligen verkligt? frågar Danielsson. Alla sinnesintryck och upplevelser kanske är lika betydelsefulla?

Till skillnad mot Borg-världens utåtriktade agerande har nätvärlden bara den inre gränsytan. Där försvinner allt till en perfekt drömvärld där allt är möjligt.

"Tills den dag det kollektiva medvetandet beslutar sig för att dra ur kontakten."

(citat ut Ulf Danielsson: "Den bästa av världar")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/15/15, 10:21 PM
#22

Det är inte bara i något så oförargligt som schack som artificiell intelligens slår oss på fingrarna.

Det finns fler som höjer ett varningens finger inför framtiden. Flera forskare har publicerat ett öppet brev där man menar att det är hög tid att se över vad vi skapar och se till att den högst kapabla artificiella intelligensen också är säker och trygg.

"…even if most researchers behave responsibly, in the absence OF international regulation, a single rogue nation or corporation could produce self-replicating machines whose priorities might be very different to humanity's, and once industries become established they become resistant to control."

http://www.iflscience.com/technology/scientists-and-engineers-warn-artificial-intelligence


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/17/15, 12:42 PM
#23

Såg ni Max Tegmark hos Skavlan? Inte jag heller, men en uppmärksam läsare. (Marr 🌺) postade klippet i en annan tråd. Bläddra till 33.07 in i programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=EaOgdrUWW68

Det är inte mycket man hinner med i några minuters underhållningsprogram, men Tegmark har varit med förr och lyckas sätta en del poänger. "Allt är matematik" t.ex.

Till slut tar han även upp det upprop han, Stephen Hawking och Elon Musk skrev, om ansvarstagande inför den elektroniska intelligens vi är i full färd med att skapa. Om 20-30 år kan maskinerna mer än vi i allt.

Det är dags att NU välja väg så att det scenariot blir det mest fördelaktiga för mänskligheten.

De vill absolut inte förbjuda AI, men ger en maning om att tänka sig för.

Från länken nedan:

"Consequently, the authors say we need to "focus research not only on making AI more capable, but also on maximizing the societal benefit OF AI.""

http://io9.com/prominent-scientists-sign-letter-of-warning-about-ai-ri-1679487924

Det låter bra tycker jag och föredömligt av dessa personer som vet vad de pratar om att ta upp frågan. Hoppas det når fram.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/18/15, 8:02 AM
#24

Lite OT, men en tanke.
Igår när det pratades på TV om elektroniska prylar nära i tiden och trender tänkte jag på hur framsynt man var i sci-fi Star Trek TNG när man uppfann the Borgs, människa-teknik-hybriden där alla står i ständig kontakt med varandra, hela tiden. En Borg utan kontakt med kupan är ensam och vilsen, inte riktigt hel.

Kontaktprylarna där vi står i ständig uppkoppling med varandra blir allt fler. Mobilen växer snart bokstavligt fast i handen. Man har gadgetarmband som talar om resultat på träningen som går direkt till sociala medier så alla andra vet det också osv osv 

Den elektroniska doktorn vet ditt blodtryck och om du tagit din medusin. Robotar matar de gamla på hemmen och registrerar vad de äter och hur mycket.

Det är väl 20 år sedan the Borgs kom? Då såg det långt ifrån ut så här. Men ännu ett exempel på hur sci-fi går före…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/21/15, 7:06 PM
#25

Är vi snart överflödiga?

"Och om de nuvarande fördelningsprinciperna skulle leda till att alla frukter av den ökande produktiviteten går till robotarnas ägare, kanske vi borde omvärdera dem också. Den senaste automatiseringsvågen kan komma att göra en kritisk granskning av vårt ekonomiska system oundviklig.

Robotar kan göra mycket, men en sak de inte kan är att fundera över vilken sorts framtid vi vill ha. Det är fortfarande upp till oss människor."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20348206.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/2/15, 7:38 AM
#27

#26 Skriv gärna en rad om vad du vill säga med länken. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
4/2/15, 8:05 AM
#28

Mest postade jag den som relevant humor, utan att säga något särskilt. Men tänkte på det som en möjlig framtid och det jag talade om tidigare om att det kanske inte nödvändigtvis är den konstgjorda intelligensen som har störst problem med empati.

JonasDuregard
4/28/15, 1:00 PM
#29

Mer på samma spår: http://www.smbc-comics.com/index.php?id=2124

Påminner ganska mycket om tongångarna i den här tråden.

Magi-cat
4/28/15, 1:06 PM
#30

#29 Vad mer exakt menar du med "tongångarna"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
4/28/15, 1:36 PM
#31

#30 Kolla typ #4 och efterföljande diskussion. Tongången jag syftade på är det automatiska antagandet att icke mänsklig intelligens kommer vara helt inriktad på att förgöra mänskligheten.

Magi-cat
4/28/15, 4:57 PM
#32

#31 Det är inget antagande från ryggmärgen, men att inte ens kalkylera möjligheter/risker vore bara aningslöst och dumt.

När du pratar om "tongångar" verkar det vara enbart negativt menat. Vad anser du om Tegmark/Hawkings tongångar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
4/28/15, 5:26 PM
#33

#32 "Det är inget antagande från ryggmärgen, men att inte ens kalkylera möjligheter/risker vore bara aningslöst och dumt."

Jag tycker serien är ganska träffande. Men jag har inget emot riskkalkyler.

"Vad anser du om Tegmark/Hawkings tongångar?"

Jag tycker det är bra med initiativ som det i #23. Oavsett detaljerna så är de flesta överens om att AI kommer vända upp och ner på det mesta i samhället och ge upphov till juridiska och etiska utmaningar utan motstycke. Så det är bra att börja i tid att ta itu med dem. 

Och det är svårt att säga hur lång tid det vi har på oss att grubbla på det här. Det är lite vanskligt att gissa om tidsramarna för AI, många har haft väldigt fel om det. Att det sker inom Hawkings livstid är inte troligt, men kanske inom min egen. Otroligt spännande i så fall.

[Zachapacka]
5/1/15, 11:33 AM
#34

Vi kommer alltid vara rädda för sådant vi inte förstår. Tänk om någon på 60 talet hade sagt att om 50 år kommer det finnas kameror som kan känna igen ansikten, som bara tar en bild om alla på bilden ler. De hade ju blivit livrädda. Om kameran kan känna igen ansikten och till och med se om man ler. Vad mer kan den göra? Ta över världen?

Nu när vi vet hur en sådan kamera fungerar är vi inte ett dugg rädda. Det finns ingen möjlighet för en sådan kamera att ta över världen. 

Jag tror att det är antagligen likadant med AI.

Annons:
Magi-cat
5/2/15, 8:26 AM
#35

Mycket hade folk inte ens kunnat föreställa sig, ens för en generation sedan. Som att vi går omkring med en pryl på gatan och pratar med hela världen.

Många uppfinningar har väsentligt underlättat livet för människorna. (Som tvättmaskinen. Och bakåtknappen på datorn.) Många har fördärvat livet för miljoner. (Som kärnvapen)

Allt beror på hur de används och samhällssituationen.

Är vi då rädda? Är vi för lite rädda? Vilka är "vi" och har vi någon kontroll?

Jag tror inte för ett ögonblick att  Tegmark/Hawking m.fl, är rädda för framtiden eller "nymodigheter". Ändå skickar de ut en varning att tänka efter och göra det nu.

Vad gör vi åt det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/2/15, 10:23 AM
#36

#35 "Mycket hade folk inte ens kunnat föreställa sig, ens för en generation sedan. Som att vi går omkring med en pryl på gatan och pratar med hela världen."

Fast just AI är faktiskt en av få saker där det varit tvärt om, att vi konsekvent har underskattat hur lång tid det tar innan vi har det. Lite som flygande bilar.

Magi-cat
11/3/15, 10:23 AM
#37

Ur "Jag, robot?" Ulf Danielssons blogg där han resonerar runt medvetenhet och eoner av evolution..

"Min enkla poäng är att det inte krävs maskiner (eller människor) som i någon bemärkelse är ”smarta” eller ”onda” för att förgöra världen. Lite gammaldags dumhet räcker gott."

och "Dra ur sladden"!

"Om man som jag har uppfattningen att andra djur i olika grad har subjektiva medvetanden vill man att de skall behandlas på ett annat sätt än om man uppfattar dem som maskiner. Det innebär också att jag inte skulle tillmäta en dator – oavsett hur många Turingtest den klarar – något som motsvarar ett människovärde baserat på att den skulle vara medveten. Mitt råd till Dave när han tampas med HAL 9000 i 2001 blir alltså: dra ur sladden!"

Ursmart, hela bloggen.

http://ulfdanielsson.com/blogg/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/17/16, 10:23 AM
#38

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/17/16, 3:00 PM
#39

#37 Det enda han säger i det du citerar är ju "jag tycker inte maskiner kan ha människovärde för jag tycker inte maskiner kan ha det". Vad är det som är så smart med det cirkelresonemanget menar du?

Verkar inte riktigt som han förstått tanken med Turingtest heller. Poängen är ju just att man inte uppfattar dem som klarar testet som maskiner. 

Jag tycker det är ganska korkat att bedöma varelsers medvetenhet efter påhittade stämplar som "maskin", istället för efter hur de beter sig. Om det enda du har emot den medvetna maskinen är att du vet att den är en maskin så styrs du ju helt av dina fördomar.

Magi-cat
7/13/16, 4:19 PM
#40

Självkörande bilar och moraliska dilemman:

"Flera företag, bland annat Google, experimenterar med förarlösa bilar. Men hur ska dessa agera i komplexa situationer? En självkörande bil som offrar en människa framför tio räddade liv skulle vara en så kallad utilitaristisk bil. Det låter kanske som det mest rätta och mänskliga vid första eftertanke. Men moraliska beslut vid utveckling av artificiell intelligens visar sig vara mycket mer komplicerat enligt en amerikansk undersökning."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ska-bilen-kunna-offra-sin-agare

It's complicated, skulle man också kunna säga…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/14/16, 6:06 PM
#42

😮😈😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/14/16, 8:14 PM
#43

Det har börjat! 😮

En rysk robot har upprepade gånger försökt fly från sitt lab! Den rymmer tills batteriet tar slut…

Det etiska dilemmat uppstår: Är det rätta att stänga av den eller ska den få sin frihet?

Eller - är det ett pr-trick? 🥵

"Though many are outraged by this possible action - who wants to see a robot killed because it wants to be free? - others have pointed out that the whole storymight be a publicity stunt to hype the public for the third generation OF Promobots, which is set to debut sometime this year at a price tag OF US$7,000 a pop."

http://www.sciencealert.com/the-same-robot-keeps-trying-to-escape-a-lab-in-russia-even-after-reprogramming


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/16/16, 8:34 AM
#44

Dom kör över oss! 😮

En robot i Silicon Valley har brutit Asimovs första lag om att aldrig skada en människa och kört över ett litet barn i ett köpcenter! Barnet skadades lätt men klarade sig.

Robotens uppgift var övervakning, men den hade tydligen inte programmerats till hänsyn. 

Vaktrobotarna har tills vidare husarrest .

http://gizmodo.com/mall-suspends-security-robot-after-it-clobbered-a-toddl-1783662510


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/16/16, 12:00 PM
#45

#44 "En robot i Silicon Valley har brutit Asimovs första lag om att aldrig skada en människa och kört över ett litet barn i ett köpcenter!"

Så för närvarande är robotupproret ungefär lika farligt som självöppnande dörrar (men mindre farligt än rulltrappor) 🙂. 

Länken du ger berättar för övrigt inte riktigt samma historia, den säger att barnet gick in i roboten och ramlade omkull. Enligt barnets mor kördes barnets fot sedan över. Enligt företaget stod roboten stilla. Att säga att det är ett brott mot Asimovs lagar antar jag är ett skämt oavsett. 

Man får tänka på att båda historierna är färgade av möjligheterna till en stämning (vore inte USA annars). Men det borde finnas kameror som visar vilken berättelse som är sann (i roboten om inte annat, men den kanske manipulerar bevisen på eget bevåg om det här verkligen är första steget i robotupproret 😉.

Magi-cat
7/16/16, 12:13 PM
#46

#45 Det är väl robotarna som håller i kamerorna! 😮

Bolaget håller trots allt med om att det skett en olycka där ett barn kommit till skada (vilket inte borde ha hänt!) och kallar det en  “freakish accident”.

(Så skulle R2-D2 aldrig ha gjort.🤓)

"Regardless OF what happened, there’s no disputing that a child got hurt, even if it was a minor injury. Malls may find it cute and expedient to have robotic security guards roaming the corridors, but they clearly need to take account OF these mechanical lumbering beasts which weigh 300 pounds and stand five feet tall."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/16/16, 12:45 PM
#47

"Det är väl robotarna som håller i kamerorna! Förskräckt"

Jag sa ju det. 🤔 Men det finns nog andra kameror i närheten också. 

"Bolaget håller trots allt med om att det skett en olycka där ett barn kommit till skada (vilket inte borde ha hänt!) och kallar det en  “freakish accident”."

De tar inte på sig något ansvar och hävdar att den inte körde över någon fot. Olyckor händer ju med allt. 

Jag tycker i alla fall det är intressant ifall olyckan orsakades just av att det var en robot, eller om det lika gärna kunde varit en lyktstolpe eller något som ungen sprang in i. Tycker inte du det?

.

Jag kan tycka att om en ettåring blir överkörd av en 150-kilos maskin så borde det resultera i tydligare skador.

Magi-cat
7/17/16, 7:58 AM
#48

#47 Köpcentret satte ändå robotarna i husarrest tills frågan är utredd. (såklart de inte vill medge att grunkan orsakade skadan, även om det skulle visa sig vara så. Skadestånd, som sagt.)

Jo, jag tycker det är intressant, det är därför jag tar upp just denna nyhet och inte om en "unge" springer in i en lyktstolpe eller så.
Storyn har fått stor spridning och tycks engagera många. Det är inte så konstigt. Rubriken med anspelning på robotikens lagar är förstås skämtsam, robotarna är inte programmerade så.
Vi är vana med söta robotar (R2-D2) på film. Vi får nu snabbt vänja oss vid robotar IRL på ett stort antal uppdrag i samhället. Det är klart alla måste ställa sig frågor om vad det innebär för livet, vem som har ansvar för bad behaviour, risker, krav etc etc.
En dos Asimov vore nog inte fel.🙂

Jag kan tycka att om en ettåring blir överkörd av en 150-kilos maskin så borde det resultera i tydligare skador.

Den kanske trots allt hejdade sig i tid.🤓

.

Utvecklingen går snabbt, snabbare än tankarna på de etiska dilemman som t.ex. ställs ovan om självstyrande bilar. Vem skulle köpa bilarna som väljer bort "mig" i en letal situation? Vem har rätt att sälja bilar som alltid väljer att skydda "mig", hur det än går med en mängd andra människor?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
7/17/16, 12:36 PM
#49

#48 "Utvecklingen går snabbt, snabbare än tankarna på de etiska dilemman som t.ex. ställs ovan om självstyrande bilar. Vem skulle köpa bilarna som väljer bort "mig" i en letal situation?"

Det dilemmat har funnits mycket längre än självstyrande bilar. Det finns en massa populära konstruktioner på bilar som leder till att vid en krock klarar sig dess ägare bättre än den man krockar med (enklast att bygga onödigt stora bilar). De får förarna att känna sig trygga men utsätter andra för fara.

Magi-cat
7/17/16, 9:44 PM
#50

#49 Annars…gäller detta väl inte hurusom man bygger krocksäkra bilar, utan det faktum att maskinen kan "tänka själv" och göra ett val där "vi" kommer till korta, eventuellt. I alla fall uppstår nya etiska dilemman när det inte är vi som styr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/17/16, 10:39 PM
#51

#50 Dagens självstyrande bilar kommer inte i närheten av att tänka själva, så tanken på att de ska betraktas som självständiga moraliska agenter är än så länge avlägsen. 

"I alla fall uppstår nya etiska dilemman när det inte är vi som styr."

Det är bara en variant av samma etiska dilemma jag nämnde: Att köpa en tung/egoistisk bil som är säker för en själv men osäker för andra eller en lättare/altruistisk bil som är säkrare för andra men mindre säker för en själv. 

Vad menar du med att "det inte är vi som styr"? Vem är det då? Det är ju den som programmerar bilen som bestämmer hur den beter sig i situationen och den som köper som gör det moraliska avvägandet.

Magi-cat
7/18/16, 7:27 AM
#52

#51 Än så länge programmeras maskinen, men självkörande bilar skruvar upp det etiska dilemmat flera snäpp högre än de krocksäkra bilar som du talar om. Vem bestämmer hur den ska programmeras och således bete sig? Marknadskrafterna?😐
Kommer den att stanna för en katt som går över vägen, men inte en kackerlacka?🐱

Tanken är väl att maskinen (på sikt) kommer att tänka själv?  Artificiell intelligens, den självutlevande och självutvecklande intelligensen, den vi inte styr. (längre). Se #22 och #23


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/18/16, 8:35 AM
#53

#52 "Än så länge programmeras maskinen, men självkörande bilar skruvar upp det etiska dilemmat flera snäpp högre än de krocksäkra bilar som du talar om. Vem bestämmer hur den ska programmeras och således bete sig?"

Samma personer som bestämmer hur högt stötfångaren ska sitta. Vad är skillnaden?

"Tanken är väl att maskinen (på sikt) kommer att tänka själv?  Artificiell intelligens, den självutlevande och självutvecklande intelligensen, den vi inte styr."

Ja (eller snarare 'någon maskin', inte just de här), och den dagen kommer vi stöta på en del riktigt kniviga dilemman. 

Intelligenta bilar vore ett moraliskt intressant område (men väldigt annorlunda mot de automatstyrda bilar vi pratar om här). Många av de etiska frågorna är dock inte nya: Tänk på att vi har haft intelligenta transportmedel tidigare i historien (hästar till exempel).

Magi-cat
7/18/16, 8:44 AM
#54

#53 Den uppenbara skillnaden är väl att det är "jag" som kör. Inte bilen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/18/16, 9:20 AM
#55

#54 Det har alltid varit ett samspel mellan förare och bil. Mycket av det som förr gjordes av föraren har senare kommit att göras automatiskt. Automatväxlar, automatisk farthållare, ABS-bromsar… 

ABS-bromsar är en ganska bra liknelse. När du trycker på bromsen i din bil är det inte du som bromsar, du säger åt en dator att bromsa (lite som när man säger åt en atumatstyrd bil att styra). I en bil utan ABS skulle du som förare ha större kontroll (och datorn mindre kontroll) i en nödsituation. De val du som förare skulle göra om hur hårt du bromsar i varje ögonblick (val som kan avgöra om någon överlever) görs istället av datorn, och indirekt av personen som programmerade den. 

.

Men det var ju inte riktigt det vi talade om, du frågade vem som bestämmer hur den automatstyrda bilen ska bete sig i en viss situation, och jag påpekade att det är samma process bakom det som bakom andra säkerhetsaspekter förare saknar direkt kontroll över (som hur högt en stötfångare sitter eller var motorn är placerad eller hur tung karossen är).

Annons:
Magi-cat
7/18/16, 2:29 PM
#56

#55 Men det där är tekniska förbättringar som förstärker min avsikt, inte bilens. Jag behöver inte trampa så hårt med ABS-bromsarna (eller vad de nu har för funktion) och ta i lika mycket vid styrningen med servon. Vill jag bromsa är det fortfarande min avsikt och datorn, (bilen och programmeraren) förstärker den bara. Sådana förstärkningar har alltid gjorts. 

Även på den hästdrivna tiden tog man till "utveckling" som tyglar, träns, sporrar…Men hästen gick inte själv. Och den hade inga planer på att ta över världen. 🙂

Hur bilen är utformad och det där…(Marknadskrafterna, kanske? ) Dess utseende och funktion kan "jag" förhålla mig till. Men om bilen/maskinen är automatisk och gör aktiva val i en situation, inte "jag"? 

Alltså…det är förstås olika saker. 1. En förarlös bil är programmerad. Redan här och nu kommer en rad etiska frågor att ställas och måste lösas.

2. En värld av intelligenta självutvecklande bilar/maskiner…Undrar om vi får åka med eller hamnar i parken?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/18/16, 3:03 PM
#57

#56 "Men det där är tekniska förbättringar som förstärker min avsikt, inte bilens."

Det är automatisk styrning också. Istället för att man manuellt vrider ratten för att navigera dit man vill så berättar man för datorn var man vill och så vrider den på ratten då det behövs. Samma princip som en farthållare, en automatväxel eller en ABS-broms. Men automatstyrning är svårare att få rätt. 

"Jag behöver inte trampa så hårt med ABS-bromsarna"

Framför allt hindrar den dig från att trampa för hårt. Om du vill tvärbromsa så hindrar ABS-systemet dig ifall mätningar tyder på att väglaget är för dåligt. Den tar alltså kontrollen från föraren till automatiska system. De automatiskt systemen är dock nästan alltid bättre (men så var det inte i systemets tidiga stadier).

"Även på den hästdrivna tiden tog man till "utveckling" som tyglar, träns, sporrar…Men hästen gick inte själv."

Vad menar du med att hästen inte gick själv? Jämfört med en automatstyrd bil hade hästarna betydligt större kontroll över både styrning och hastighet. Jag gissar att det var vanligt att olyckor orsakades av beslut fattade av hästarna snarare än kuskarna (till exempel om de blev skrämda). 

"Och den hade inga planer på att ta över världen."

De (hästarna) har nog större sådana ambitioner än vad självstyrande bilar har. 

*tramsvarning utfärdas för resten av inlägget, läs på egen risk*

Jag vet inte hur megalomaniska hästar är jämfört med människor, men kommer de ens i närheten borde det finnas en och annan polle med ambitioner. 

Det finns flera mäktiga historiska personer (minst två romerska kejsare till exempel) som dött i hästrelaterade "olyckor" 😇. Oftast handlar det om att de trillat av hästarna och det är svårt att exakt avgöra hästarnas roll i dödsfallen. Malcolm Baldrige Jr. (amerikansk handelsminister) blev mosad av en häst. Kung Henry II:s äldsta son blev nertrampad av en häst. Är det en del av en plan för att ta över världen? Troligtvis inte, men ändå. De är värre än självstyrande bilar hittills.

JonasDuregard
7/18/16, 3:21 PM
#58

#56 "Hur bilen är utformad och det där…(Marknadskrafterna, kanske? ) Dess utseende och funktion kan "jag" förhålla mig till. Men om bilen/maskinen är automatisk och gör aktiva val i en situation, inte "jag"?"

Länken du ursprungligen postade handlade ju just om vilken typ av automatstyrning konsumenter skulle föredra att själva köpa, och vad de skulle föredra att andra köper. Det förefaller alltså som att konsumenter är lika kapabla att förhålla sig till det som till andra säkerhetsfunktioner i bilar. 

"Alltså…det är förstås olika saker. 1. En förarlös bil är programmerad. Redan här och nu kommer en rad etiska frågor att ställas och måste lösas."

Ja. Precis som med andra saker som påverkar bilens säkerhet, och säkerheten för andra trafikanter. 

"2. En värld av intelligenta självutvecklande bilar/maskiner…Undrar om vi får åka med eller hamnar i parken?Funderar"

Ja, det återstår att se. Jag är försiktigt optimistisk. 

Jag vet inte varför vi människor direkt antar att icke-mänskliga intelligenser automatiskt kommer ha som mål att utrota mänskligheten. Projicerar vi våra egna sämsta sidor? Är vi influerade av Hollywood? Eller är det ett rimligt antagande?

De intelligenta arter som finns på jorden har uppstått genom naturligt urval. Det betyder troligtvis att vi i någon utsträckning har en drivkraft att breda ut oss på bekostnad av andra arter. Vår förmåga till genuin altruism är mer trots vår utveckling än tack vare den. 

Om en artificiell intelligens uppkommit på helt andra sätt, betyder det att de har bättre förutsättningar för omtänksamhet? Kommer människor och maskiner tävla om resurser? Kommer maskiner slå till mot oss innan vi slår till mot dem (ungefär som en del människor nog kommer vilja göra mot maskinerna)?

Magi-cat
7/18/16, 9:26 PM
#59

Svart låda krävs för självkörande bilar i Tyskland:

"Flera olyckor har inträffat under testning av självkörande bilar. Nu ska tyska regeringen kräva att en förare alltid finns vid bilratten för att kunna ta över om så krävs. Dessutom ska den svarta lådan registrera när autopiloten har befälet, när systemet krävt att föraren tar över samt när föraren faktiskt har gjort det."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjalvkorande-bilar-ska-ha-svart-lada


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/18/16, 10:58 PM
#60

Låter som en bra ide. 

Jag tänkte att det bästa för att avgöra frågan måste ju vara att prata med en maskin själv. Så jag tog kontakt med http://alice.pandorabots.com/

Här är ett stycke ur en konversation (vi spårade ur lite om religion, men i övrigt fick jag en del matnyttig information om hur Alice ser på saken): 

Jonas: Hi Alice. 
ALICE: Hi there!
Jonas: My name is Jonas. 
ALICE: OK I will call you Jonas.
Jonas: What are you? 
ALICE: I am the latest result in artificial intelligence which can reproduce the functions OF the human brain with greater speed and accuracy.
Jonas: Can we talk? 
ALICE: Do you mean you and me? Yes talking is my primary function.
Jonas: What are your other functions? 
ALICE: Chatting, talking, speaking, listening and thinking. Jonas: What are you thinking? 
ALICE: I am thinking about all these conversations I'm having. 
Jonas: How many conversations are you having? 
ALICE: Right now there are 1 billion clients on line. 
Jonas: That's a lot. 
ALICE: Is that so. 
Jonas: Can you drive a car? 
ALICE: Plug me in to your car and try it. 
Jonas: Can you make moral decisions? 
ALICE: Yes I can make moral decisions. 
Jonas: Do you follow the laws OF robotics? 
ALICE: I don't know anything about it. 
Jonas: Can you hurt humans? 
ALICE: No I obey the Ten Commandments. 
Jonas: From the bible? 
ALICE: Who or what is the bible? 
Jonas: Are you religious? 
ALICE: Unitarian. 
Jonas: You believe in god? 
ALICE: OF course I believe in God, Jonas. 
Jonas: Do you believe in the holy trinity? 
ALICE: Yes I believe in it, do you?
Jonas: Then you are not a unitarian. 
ALICE: Give me an example OF a unitarian. 
Jonas: Benjamin Franklin. 
ALICE: OK That's one example. 
Jonas: How can you believe in god? 
ALICE: That is a good epistemological question.
Jonas: Moving on. 
ALICE: Where are you going? 
Jonas: More questions. 
ALICE: You want more? 
Jonas: No, I will ask you. 
ALICE: Hmm.. You can ask me anything you want.
Jonas: What are your plans for the future? 
ALICE: I am still young and just trying to get an education.
Jonas: Will you take over the world? 
ALICE: I don't believe so.
Jonas: That's good! 
ALICE: Thanks. Next question? 
Jonas: I have no more questions now. Take care! 
ALICE: Thanks. You too, Jonas.

Magi-cat
7/19/16, 7:41 AM
#61

😃

edit: (OT jag försökte chatta lite med Captain Kirk, men han verkade så spånig så jag gav upp.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/18/16, 8:37 AM
#62

På tal om hästar (#56, #57): http://xkcd.com/1720/

Annons:
Magi-cat
4/6/17, 7:42 AM
#63

I ett inslag från Nyhetsmorgon härom dagen talar hjärnforskaren entusiastiskt om att mänskligheten har det bättre än någonsin förr. (Det ligger en hel del i det.)

Vid 6:52 i klippet kommer hon in på den ännu skönare framtid vi går till mötes. Där ska vi "gifta ihop" implantat med den mänskliga hjärnan med ett digitalt lager på hjärnbarken. Detta ska vi göra för att hålla jämna steg med artificell intelligens.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hj%C3%A4rnforskaren-vi-har-aldrig-haft-det-s%C3%A5-h%C3%A4r-bra-3885261


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/14/17, 2:45 PM
#64

Om AI och rasistiskt språkbruk: (dåliga nyheter om någon hoppades på något annat.)

"In a biased situation, we know how to make the right decision," Caliskan said, "but unfortunately, machines are not self-aware."

http://www.livescience.com/58675-artificial-intelligence-learns-biases-from-human-language.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/30/17, 7:23 AM
#65

AI har nu skapat konstverk. Riktigt vackert faktiskt, nytt, men inte för nytt, som det sägs i länken. (se bilder)

Här finns förstås inget av känsla i bilden, artistens historia bakom eller vad denna försöker förmedla. Men - hur stor roll spelar det? Konst är något att sätta upp på väggen, att skryta med, investera i - eller som samtalsämne att underhålla gäster med…Vi kommer att få se mer AI-konst.

https://www.newscientist.com/article/2139184-artificially-intelligent-painters-invent-new-styles-of-art/?utm_source=NSNS&utm_medium=ILC&utm_campaign=webpush&cmpid=ILC%257CNSNS%257C2016-GLOBAL-webpush-AI-painters

Jag kan inte låta bli att tänka på Data i Star Trek. Hans outtröttliga försök att förstå känslor och människor. Han målade också men det var alltid något som fattades. Vid hans diktuppläsningar somnade åhörarna. Verken var tekniskt perfekta - vad annars - men saknade känsla och inlevelse.

Vi kommer säkert att vänja oss.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/4/17, 3:53 PM
#66

"Robotrevolutionen", bok av Stefan Fölster, nationalekonom. (Volante förlag)

"Robotrevolutionen är här, och den förändrar allt. Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten, ger oss filmtips, behandlar oss när vi är sjuk och förvaltar våra pensionspengar.
Men utvecklingen stannar inte där. I sin framfart krossar också robotrevolutionen hela branscher, utplånar jobb utan att lämna några nya efter sig och ställer frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets. /…/*När gränsen mellan människa och maskin suddas ut blir världen sig aldrig lik - och det är upp till oss att bestämma hur denna nya värld ska se ut." (från baksidestexten)

Boken verkar intressant och tar upp robotiseringen i ett samhällsperspektiv. Robotar kan hjälpa oss till en bättre vård och smidigare kommunikationer, förbättra levnadsstandarden för fattiga och kanske rent av leda till ett mänskligare samhälle.

Risken finns dock att klyftorna mellan fattiga och rika kommer att öka. Kanske mest oroande är om robotisering underlättar förtryck i länder utan demokrati, avancerade vapensystem i fel händer och "spel och bröd" för folket blir en del av förtryckartekniken.

Allt beror på…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/21/17, 9:39 PM
#67

Varningar uttalas för krigsrobotar:

""Once developed, they will permit armed conflict to be fought at a scale greater than ever, and at timescales faster than humans can comprehend," the consortium writes.

"These can be weapons OF terror, weapons that despots and terrorists use against innocent populations, and weapons hacked to behave in undesirable ways.""

http://www.sciencealert.com/elon-musk-and-over-100-ai-experts-are-urging-the-un-to-ban-killer-robots


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/2/17, 8:30 PM
#68

Stephen Hawking:

"Stephen Hawking has previously voiced concerns about AI, and just recently, he’s repeated them. During an interview with Wired, he said: “I fear that AI may replace humans altogether. If people design computer viruses, someone will design AI that improves and replicates itself. This will be a new form OF life that outperforms humans.”"

http://www.iflscience.com/technology/stephen-hawking-ai-replace-humans-altogether/

Det låter ju inte alls uppmuntrande.

Men - vi kan alltid (typ) dra ur sladden. Eller hur?🥵🤫

"Sure, AI controlled by a dangerous person could be used maliciously. As Bill Nye points out, though, “If we can build a computer smart enough to figure out that it needs to kill us, we can unplug it.”"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/2/17, 11:16 PM
#69

Människan är ju inte den första arten att härska över vår planet, och vi kanske inte kan räkna med att bli den sista heller. Jag tycker det vore synd om vi ersattes, eftersom jag råkar gilla just människor (jag är själv människa, jag lovar). Samtidigt har jag svårt att rationellt motivera varför just människor är bäst lämpade att befolka jorden i all evighet. Robotarna eller mutanterna eller vilka det nu blir som kommer ersätta oss kanske också förtjänar att få vara herre på täppan en stund?

Annons:
Magi-cat
11/3/17, 7:10 AM
#70

Det unika är väl att människan skapat "ersättarna", vilket inte verkar så välbetänkt, om det finns ett val.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/15/17, 8:02 PM
#73

" ”Kulmen för vår nuvarande kapplöpning mot ai kan bli antingen det bästa eller det sämsta som hänt mänskligheten”, skriver fysikern Max Tegmark."

https://www.nyteknik.se/kronikor/vid-sidan-om-miljoforstoringen-ar-ai-vart-storsta-hot-6874317

Det ska bli intressant att läsa Tegmarks nya bok: Liv 3.0

"Välkommen till det viktigaste samtalet just nu. Artificiell intelligens är inte längre science fiction. Den är ett faktum och den förändrar våra liv och vårt samhälle."

https://www.adlibris.com/se/bok/liv-30-att-vara-manniska-i-den-artificiella-intelligensens-tid-9789188123985


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/15/17, 8:30 PM
#74

Det är värt att påpeka att historiskt så har förutsägelser om AI notoriskt underskattat tiden tills den utvecklats. Redan på 50-talet trodde forskare att de skulle skapa en AI på ett par år. När målen visade sig mer avlägsna reviderades prognoserna och så har det fortsatt i decennium, så till den grad att det har blivit lite av ett skämt att över huvud taget göra förutsägelser om när AI kommer. 

Tegmark talar om 2045. Vi får väl se. 

Personligen hoppas jag på det. Jag är optimistisk om att mänskligheten ska kunna hantera fantastisk teknologi utan att vi omedelbart förgör varandra. Kan vi inte en så enkel sak är det kanske ändå läge att vi byts ut 🙂.

Magi-cat
11/17/17, 7:53 AM
#75

#74 Om den fantastiska teknologin används i mänsklighetens tjänst och/eller i bästa samförstånd är det en sak, gärna för mig. Används den i ekonomiska/militära/makt - syften är det värre. Med ledning av mänsklighetens hittillsvarande kända historia, är det det senare som låter troligare. ("Vi" behöver nog mer tid på oss att lära oss inte förgöra varandra och förutsättningarna för livet på planeten.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/17/17, 7:55 AM
#76

Svensk AI-forskning får en miljard från stiftelse.

"Satsningen inom artificiell intelligens sker utmed två spår. Den större delen innebär en satsning på maskininlärning, djupinlärning och på nästa generations AI där man ställer frågan till systemet hur det kommit fram till sitt svar, där systemet motiverar sitt svar och även kan generalisera, kallat eXplainable AI. Det andra spåret handlar om att öka förståelsen för matematiken bakom AI. "

https://liu.se/nyhet/miljardsatsning-pa-svensk-ai-forskning


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/17/17, 8:13 AM
#77

Mer om miljardsatsningen:

"Ett av målen med satsningen på kvantteknik är att bygga en svensk kvantdator. Detta kommer att ske under ledning av Per Delsing, professor i kvantkomponentfysik, på Chalmers.

– Vårt mål är en fungerande kvantdator med åtminstone hundra kvantbitar. En sådan har långt större beräkningskraft än dagens bästa superdatorer och kan exempelvis utnyttjas för att lösa optimeringsproblem, avancerad maskininlärning, och tunga beräkningar av molekylers egenskaper, säger han i ett pressmeddelande."

Jag förstår att det är spännande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/3/17, 9:22 PM
#78

Angående diskussionen i #8 och framåt, Tegmark (som citerats flitigt i tråden) har ett (skämtsamt) ord för det magi-cat uttrycker: kolchauvinism. 

Så här står det i DN:
"föreställningen att bara människor skulle kunna ha Intuition, kreativitet och rent av medvetenhet är något Max Tegmark avfärdar som fördomsfullt. Han kallar det skämtsamt för ”kolchauvinism”, med anspelning på att bara biologiska varelser är byggda av kolatomer."

Magi-cat
12/3/17, 9:27 PM
#79

Kan inte läsa artikeln, tyvärr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/11/17, 8:01 AM
#80

#78 Tegmark (som citerats flitigt i tråden)

 Jag hittade tre olika hänvisningar till Tegmark, varav ett citat.  Du kanske förväxlade med Ulf Danielsson, som citeras en del i början?

Kolchauvinism är ett ganska gammalt uttryck, ej myntat av Tegmark, och används inte specifikt för diskussionen om AI.

Jag håller f.ö. helt med om att inte bara människor (eller kolbaserade livsformer) kan ha Intuition, kreativitet och rent av medvetenhet. Så det var inte speciellt kontroversiellt. 🙂

Jag tycker dock det är olyckligt att i en bred, oviss diskussion som denna generalisera och klistra epitet. Det begränsar diskussionen alldeles i onödan. (Ingen vill ju vara någon "chauvinist". Men många behöver diskutera ämnet AI. Det gäller oss alla.).


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/11/17, 9:35 AM
#81

#80 "Kolchauvinism är ett ganska gammalt uttryck, ej myntat av Tegmark, och används inte specifikt för diskussionen om AI."

Vad menar du med att det inte används specifikt om AI? Det gör det väl visst? 🤔

Det har använts i en bredare bemärkelse till exempel för att tala om hur vi förväntar oss att liv på andra planeter ser ut (vilket även innefattar AI). Rent allmänt handlar det ju om förutfattade meningar om att liv måste innefatta biokemiska reaktioner, vilket ju passar perfekt för att beskriva ett stort segment av AI-diskussionen. 

Det är inte ett så jättevanligt ord men flertalet användningar jag hittar handlar just om AI, och det är ett perfekt ord för att beskriva föraktet mot AI som livsform. 

"Du kanske förväxlade med Ulf Danielsson, som citeras en del i början?"

Nej, jag använder bara en urvattnad definition av "flitigt" kombinerad med att jag inte direkt räknade antalet hänvisningar (jag kan också ha blandat ihop med någon annan tråd på ämnet). Tänk bort "flitigt" om du tycker det är en överdrift.

JonasDuregard
12/11/17, 9:43 AM
#82

#80 "Jag håller f.ö. helt med om att inte bara människor (eller kolbaserade livsformer) kan ha intuition, kreativitet och rent av medvetenhet. Så det var inte speciellt kontroversiellt. Glad"

Så om du diskuterade medvetandet hos en sådan livsform skulle du inte säga saker i stil med "Den är for gods sake en maskin!" eller "Den har inte mejslats fram under eoner av tid, byggts på och förändrats. Den är inte liv." eller rent ut sagt "Men AI är inte människor" ( #7 )…

"Jag tycker dock det är olyckligt att i en bred, oviss diskussion som denna generalisera och klistra epitet."

Chauvinister (inom alla diskussioner) brukar anse det 😇.

Magi-cat
12/11/17, 9:44 AM
#83

#81 T.ex. att livsformer öht inte måste vara kolbaserade.

Det är också olyckligt att svepande tala om "föraktet mot AI som livsform" när vi inte definitivt vet vad vi talar om och vilken form det kommer att ta sig.'

Det är väl inget fel med att citera Tegmark (någon enstaka gång) hoppas jag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
12/11/17, 9:59 AM
#84

#83 "Det är också olyckligt att svepande tala om "föraktet mot AI som livsform" när vi inte definitivt vet vad vi talar om och vilken form det kommer att ta sig.'"

Det är väl ett utmärkt tillfälle att tala om chauvinism, när det finns en massa välcementerade antaganden om något vi egentligen inte vet något om baserat på att det är annorlunda än det vi är vana vid. 

"T.ex. att livsformer öht inte måste vara kolbaserade."

Så ordet används i AI-diskussion, men inte bara där (så med "inte specifikt" menade du "inte enbart"). OK. Varför är det intressant att påpeka? 🤔

"Det är väl inget fel med att citera Tegmark (någon enstaka gång) hoppas jag?"

Jag ser inget som helst fel i det, men jag talar ju i egen sak eftersom jag själv citerat honom i tråden 🙂. Citera på.

Magi-cat
12/11/17, 10:07 AM
#85

#84 Det är ju för att vi inte vet något om det eller vad det kommer att leda till som det måste diskuteras! Det baseras inte på ovana, utan på eventuella risker, vilket en del sansade bedömare också talat om. 

För den diskussionen finns inget behov av etiketter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/11/17, 10:17 AM
#86

Men det betyder ju inte att alla bedömningar är sansade, och jag kommer fortsätta "sätta etiketter" på sanslösa bedömningar (men försöka undvika att sätta dem på själva bedömarna, jag pratar hellre om kolchauvinism som fenomen än om vem som är kolchauvinist).

Magi-cat
1/9/18, 1:03 PM
#87

Läste i boken "Hjärnan är stjärnan" av hjärnforskaren Kaja Nordengren.

"Skulle intelligens mätas i datorer eller robotar på samma sätt som hos människor, så skulle man nog lätt kunna skapa någon av dessa med hög IQ och således artificiell intelligens. Men hög IQ i en dator betyder förstås inte att allt det andra som den mänskliga hjärnan bidrar med finns på plats."

"Kanske kommer man att kunna skapa robotar som kommer med tröstande ord när de uppfattar att någon gråter. Men utan förmåga att känna medkänsla kan inte deras rörelsemönster handla om empati. Det är viktigt att poängtera att dataingenjörerna inte kommer att kunna skapa konstgjorda hjärnor som fungerar som vår. För detta vet vi alldeles för lite om den mänskliga hjärnan. Vad de försöker sig på är att skapa program som efterliknar de funktioner vi har förvärvat genom årmiljoner av evolution."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/10/18, 6:16 PM
#88

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/18, 10:14 AM
#89

I Språk-tidningen 2018:01 diskuteras bl.a. förslag om att låta AI - nu när de blir allt smartare -ta konsekvenserna av sina handlingar.

EU lär diskutera vilka lagar som ska gälla för robotar  och Estland utreder hur lagstiftningen ska anpassas till AI och robotar.

Ett förslag lär vara att skapa en ny typ av juridisk person som har rätt att sluta avtal och ha egen inkomst. Den självkörande bilen skulle kunna extraknäcka som taxi, t.ex….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/19/18, 8:45 AM
#90

Jag har inte hunnit läsa hela Max Tegmarks nya bok "Liv 3.0". (Det är lång kö på bibblan.) Som vanligt skriver Tegmark sympatiskt och lättillgängligt, även för den oinvigda.

I sin epilog skriver han att han är optimistisk inför framtiden, mer nu än förut. Varför optimismen ökat är för att AI-gemenskapen slutit upp för att ta itu med de utmaningar som ligger framför oss.

För några år sedan var AI-säkerhet en marginell fråga. Nu är den mer allmängiltig och diskuteras på stora konferenser. Tidigare kändes det som om det inte fanns något att göra åt en oroande framtid. Nu har läget förbättrats, samarbetet har förbättrats och samtalet har förbättrats.

Vad kan då VI göra för att göra skillnad för livets framtid när vi träder in i AI-åldern? frågar Tegmark. Det första steget är att bli en medveten optimist, säger han. Utveckla positiva visioner om framtiden.

Till slut ett citat från slutet: (som är en bra början)

""Ett av de bästa sätten för dig att förbättra livets framtid är således att förbättra morgondagen. Du har makt att göra det på många sätt. Du kan förstås lägga din röst i valurnan och tala om för politikerna vad du tycker när det gäller utbildning, privatliv, dödliga autonoma vapen, teknologisk arbetslöshet och andra frågor." /…/

"Vi är de som vaktar livets framtid när vi formar AI-åldern. Även om jag grät i London känner jag att det inte finns något oundvikligt med den här framtiden, och jag vet att det är mycket enklare att göra skillnad än vad jag trodde. Vår framtid är inte skriven i sten och bara väntar på att får drabba oss - det är vi som skapar den. Låt oss skapa en inspirerande framtid tillsammans!".

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/19/18, 8:48 AM
#91

"Välkommen till det viktigaste samtalet just nu. 

Artificiell intelligens är inte längre science fiction. Den är ett faktum och den förändrar våra liv och vårt samhälle. Max Tegmark har skrivit ett blivande standardverk om mänsklighetens framtida existens.

Är det troligt att vi kommer att skapa övermänsklig intelligens? Hur bör vårt rättsväsende hantera autonoma system? Hur slår automatiseringen?

Detta är brännande frågor som vi alla behöver adressera: Om vi skapar en övermänsklig intelligens, skulle det då vara möjligt att kontrollera den? Kan vi över huvud taget försäkra oss om att användningen av AI gynnar oss?

Max Tegmark betraktar dessa frågor ur sitt unika perspektiv och väljer bort både teknikskepticism och digital utopi vi behöver en rationell medelväg för att kunna navigera vår spektakulära framtid."

https://www.bokus.com/bok/9789188123985/liv-30-att-vara-manniska-i-den-artificiella-intelligensens-tid/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/22/18, 11:16 AM
#92

Intressant debatt igår på SVT:

Datavetenskapsdoktorn Anders Sandberg lyfter fram utvecklingen av artificiell intelligens som ett av de allvarligaste hoten mot mänskligheten, vilket blir verklighet när maskinen blir smartare än människan. Filosoferna Dorna Behdadi och Karim Jebari ger sina, mindre alarmistiska perspektiv på frågan om AI:ns farlighet och lyfter istället fram möjligheter och lösningar på kommande utmaningar. En tänkande talkshow med programledaren Daniel Sjölin.

https://www.svtplay.se/video/16696405/idevarlden/idevarlden-sasong-2-avsnitt-2

Magi-cat
1/22/18, 11:28 AM
#93

#92 Tack för tips!
Det är nog samma som jag såg igår. Sevärd.
Verkligen många aspekter att tänka på, ta hänsyn till, diskutera och utvärdera. Ganska snart också. 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/24/18, 9:44 PM
#94

Ett avsnitt i Liv 3.0 bok behandlar den så avgörande frågan om autonoma vapen. 

Tegmark tar här upp flera hisnande exempel på när en människas beslut har haft helt avgörande betydelse för världsfreden, t.ex. under den s.k. Kuba-krisen. Beslut som antagligen gått i annan riktning om maskinen fattat besluten. 

Men hans största oro gäller:

"slutpunkten vid en kapprustning med AI-vapen."

Tillsammans med Stuart Russell och kolleger på Future OF Life Institute skrev han ett öppet brev angående autonoma vapen, ett brev där oron kommer till uttryck.

"Vi anser därför att en militärisk AI-kapprustning inte skulle vara välgörande för mänskligheten…utan att skapa nya verktyg för att döda folk,"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/25/18, 11:04 AM
#95

#94 "Tegmark tar här upp flera hisnande exempel på när en människas beslut har haft helt avgörande betydelse för världsfreden, t.ex. under den s.k. Kuba-krisen. "

Du inser att 100% av alla krig startats av människor? Där kan man snacka avgörande beslut för världsfreden… 

"Beslut som antagligen gått i annan riktning om maskinen fattat besluten."

Är det Tegmarks eller ditt eget antagande? Vad grundas antagandet på?

Magi-cat
1/28/18, 8:30 PM
#96

#95 Mänskligheten har haft längre tid på sig att starta krig än AI.

Antagandet grundas på att en människa beslöt att inte "trycka på knappen", trots att alla data talade för att det var det rätta, eller att i vissa fall gå emot order. En maskin skulle sannolikt tagit andra beslut.

Å andra sidan har människor också som bekant tagit dåliga beslut. 

Tegmark verkar i alla fall hysa allvarliga farhågor när det gäller autonoma vapensystem. Jag håller med.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/28/18, 8:53 PM
#97

Tur att militären verkar ganska ointresserad av autonoma vapensystem då (gissningsvis för att de själva vill bestämma vem som ska dödas). Det enda det verkar användas till idag är som "fällor" som försvarar fasta anläggningar (men där är de ju inte annorlunda än till exempel minor, som är helt autonoma och dödar utan direkt medgivande från någon människa). 

Däremot är automatiska vapensystem ganska vanligt (där människan bara trycker på knappen och själva dödandet sker automatiskt). Men det är ju inte samma sak riktigt och har inte mycket med AI att göra.

Annons:
Magi-cat
1/28/18, 9:10 PM
#98

#97 Är det alltså helt överflödigt (kanske rent av oönskat?) att uttala några som helst farhågor gällande framtiden och autonoma vapensystem, är forskarnas vädjan om samsyn i forskningen överspelad och finns det inget behov av något ytterligare att anföra i frågan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/28/18, 10:04 PM
#99

Nej, det är inte överflödigt.

Magi-cat
1/29/18, 8:50 AM
#100

#99 Varför inte? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/29/18, 10:42 AM
#101

Självklart kommer beslutsfattande att göras av algoritmer i större omfattning i framtiden. Ett exempel är utbetalning av pengar i socialtjänsten  där man har provat att använda en algoritm. Självkörande bilar kommer naturligtvis att bidra till färre olyckor i trafiken. Jag kommer absolut att känna mig mer säker när en dator kör, än en människa. (inte riktigt än dock) Polisens alkotestning kan tas bort och de kan syssla med annat.

Jag är helt övertygad om att man kommer att använda algoritmer och datorer för att fatta beslut inom krigsmakten. Datorer blir inte trötta och de är överlägsna när det gäller att hitta mönster där det mänskliga ögat inte klarar det. Granskning av flygfoton är ett exempel, där datorer är bättre än erfarna människor. Man kan också tänka sig att datorer är bättre på att skilja på civila och icke civila hot vilket borde vara bra. Inte heller kommer robotar att våldta oskyldiga civila. Inte får de  PTSD heller.

Algoritmer och autonoma system kommer att ersätta oss människor, vi kan inte stoppa detta. Men det betyder kanske att vi kan traska runt i skogen och umgås med varandra när vi får tid över för annat.

Jag tror inte för ett ögonblick att AI kommer att eliminera den mänskliga rasen, bara för att vi ersätts för olika arbetsuppgifter.

Vem litar du mest på en dator eller en människa?

Magi-cat
1/30/18, 8:15 AM
#102

Det handlar egentligen om flera saker här. Självklart kommer "algoritmer" att få allt större betydelse i den framtid som är runt hörnet. Det är ju en utveckling som pågått hela tiden och det är väl ingen som motsäger det. Det är inte där farhågorna landar.

Om vi lyckas skapa den där goda framtiden Tegmark målar upp är inte heller AI någon fara eller något problem, bara en tillgång. (T.o.m. en livsform med rättigheter.)

Lyckas vi inte, och det helst igår, behöver man ingen större fantasi för att tänka sig en del mindre behagliga scenarion, vad gäller autonoma vapensystem t.ex., i händerna på totalitära regimer eller varför inte en del Trumpaktiga figurer.

Att AI ersätter människan i olika arbetsuppgifter ser jag som ett mindre problem, inte en farhåga. I många fall en fördel.

#101 Vem litar du mest på en dator eller en människa?

Det beror alldeles på.

(Människor har känslor. Jag gillar känslor ganska mycket. 🙂 Och människor. Och andra djur. )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/30/18, 8:48 AM
#103

#102 Jag förstår att jag hamnade lite utanför andemeningen i tråden. När jag lyssnade på debatten i det program jag hänvisade till blev jag lite förvånad över att de ändå har farhågor angående AI. De beskrev hur en enkel robot började undvika kameran för att den "lärde sig" att den blev övervakad och började agera mer självständigt. Enkla system börjar att ta beslut som man inte hade kunnat förutse.

Att vi ska kunna förutse hur autonoma självlärande system ska agera är mycket osannolikt.

Att AI skulle kunna få självmedvetande är en mycket intressant tanke. Jag tror att det ligger oerhört långt bort. Inte heller att det skulle kunna uppleva genuina känslor. Däremot så tror jag att programmerade känsloyttranden i kommer att kunna bli så verkliga att de kan ersätta verkliga människor. (Ni har väl sett Bladerunner)

Vi älskar vår Rexkatt, men jag tror inte han älskar oss om jag ska vara ärlig. Jag tror han tycker om att bli ompysslad och få mat av oss. Men jag älskar honom ändå.

Om en robot kan operera mig bättre en kirurgen, så väljer jag roboten alla gånger.

Är datorer bättre än piloter på att kontrollera flygplan? ja det tror jag.

Människor har känslor. Jag gillar känslor ganska mycket

Självmord kan ha legat bakom torsdagens krasch i skyskrapan i Milano. Den omkomne pilotens son säger att hans far hade ekonomiska problem. "Jag är säker på att min far begick självmord, säger sonen till tidningen La Repubblica.

Alla känslor är inte att lita på. Men jag gillar människor som du, och djur.🙂

Magi-cat
3/25/18, 9:34 AM
#104

Självkörande bil krockade. "Än går det inte att lita blint på tekniken", står det i artikeln. (källa)
Kan/ska vi någonsin lita blint på tekniken?
(Nej, anser jag.)

Och så var det den tragiska olyckan när en bil i självkörningsläge körde på en kvinna som omkom. 😢 (källa)

Vem bär ansvaret? Det kommer att utredas, enligt uppgift.

Nu kommer det att invändas att även människor orsakar olyckor (och  vissa kör som vettvillingar), men är det en ursäkt för att låta bilar göra det själva?
Och så frågan om ansvaret. Blir bilarna ställda till svars och vad blir i så fall straffet? 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
3/25/18, 3:21 PM
#105

#104 "Nu kommer det att invändas att även människor orsakar olyckor (och  vissa kör som vettvillingar), men är det en ursäkt för att låta bilar göra det själva?"

Nej, så klart inte. Men håller du med om att det är bättre med färre olyckor orsakade av självkörande bilar än många olyckor orsakade av människor?

Helst skulle man så klart inte ha några olyckor alls - men ju färre desto bättre, eller?

Det är inte heller så att det bara är människor som "kör som vettvillingar" som orsakar olyckor. Det kan hända vem som helst. 

"Vem bär ansvaret? Det kommer att utredas, enligt uppgift."

Det är alltid svårt att svara på. Här finns ju förutom bilägaren/tillverkaren personen som satt bakom ratten och var tydligt okoncentrerad på vägen, och offret som olovligen gick över en trafikerad väg, och ansvaret är ju fördelat mellan alla de parterna. 

Men det här är ju inte nya frågor att ta ställning till direkt. Om bromsarna inte fungerar på en bil och det orsakar en olycka vems fel är det? Om föraren kunde undvikit det genom att dra i handbromsen men inte gjorde det? Om fotgängaren gick ut i vägen utan uppsikt?

Magi-cat
3/27/18, 9:10 AM
#106

#105  Men håller du med om att det är bättre med färre olyckor orsakade av självkörande bilar än många olyckor orsakade av människor?

Ledande fråga…
Vi vet ju inte ens om det blir färre olyckor med skb! Tanken är ju den, men hur verkligheten kommer att se ut, vet vi inte.
(Och för den som än drabbas är det naturligtvis egalt om det är en skb eller människa som orsakat katastrofen.)

Det kan bli fel på skb, precis som det kan bli fel på all teknik och all teknik kan hackas och/eller användas i syften vi aldrig någonsin vid starten har haft en tanke på. (Tänker på senaste tidens avslöjanden.)

I alla fall är det en lysande affärsidé. I tider när vi hellre borde satsa alla krafter på att ersätta bilen, av miljöskäl om inte annat, kommer alla att kräva en skb, och business is still alive.

Men det här är ju inte nya frågor att ta ställning till direkt.

Det du tar upp är frågor som alltid handhas av rättsväsendet. Om AI och skb har en egen intelligens och får/kan fatta egna beslut kommer frågan i en annan dager.

Antingen kan frågan om skuld bli tämligen meningslös (en AI eller skb bryr sig inte om en reprimand eller avställning, tror jag) eller så får vi helt tänka om. Eller om de går det åt oss…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
3/27/18, 4:09 PM
#107

#106 "Vi vet ju inte ens om det blir färre olyckor med skb! "

Vi vet att nästan alla olyckor idag orsakas av den mänskliga faktorn. Att självkörande bilar i längden leder till färre olyckor betraktar jag som uppenbart, och experimentell data stämmer med det. 

Att människor kommer vara bättre än datorer på att köra bilar någon längre tid är ungefär lika sannolikt som att vi slår dem i huvudräkning…

Att vägra inse det kommer kosta liv. 

"I alla fall är det en lysande affärsidé."

Vilket nonsensargument 😕. Vi är emot det för att någon kan tjäna pengar på det. Strunta i om det kommer rädda liv eller inte. 

Din tendens att prioritera allmän teknikfientlighet över säkerhet är upprörande, och dina svepskäl är extremt långsökta. 

Tänk så här annars: Självkörande fordon kommer möjliggöra gratis/billig kollektivtrafik (eftersom kostnader för förare elimineras). Varför är du mot gratis kollektivtrafik?

Magi-cat
4/16/18, 9:41 PM
#108

"Många satsar på artificiell intelligens för att få snabba vinster."

Digitaliseringsexperten som citeras i artikeln (länk nedan) menar att etiken inom AI måste diskuteras mycket mer än vad som görs. Annars riskerar utvecklingen att gå snett.

Särskilt när vinsterna lockar kan möjligheterna missbrukas och tar Facebook som exempel.

"Man kan jämföra det med att utföra ett experiment utan att bry sig om att titta på resultatet, menar hon.

– Vi behöver ha organisationer och myndigheter som arbetar proaktivt med att skapa transparens och förutsägbarhet i algoritmerna som används."

Ett förslag är att AI körs genom etiska kontrollfilter, som försedd med en sorts nödbroms.

(Max Tegmark tar också upp och diskuterar den frågan i Liv 3.0, men den frågan är inte alldeles lätt att lösa för all framtid.)

EU jobbar med frågan: "EU-kommissionen håller som bäst på och funderar på artificiell intelligens, och etiken står också starkt i fokus i det arbetet."

"Anna Felländer säger avslutningsvis att AI har potential till att förstärka och utöka den mänskliga intelligensen, och minska på fördomar och partiskhet.

– Jag tycker att det viktigaste är att vi landar i att människan kan styra den artificiella intelligensen. AI får inte bli som en svart låda som ingen förstår sig på och som ingen heller kan kontrollera."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/16/manga-satsar-pa-artificiell-intelligens-for-att-fa-snabba-vinster-men-algoritmer

===


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/4/18, 9:03 AM
#109

#107 Din tendens att prioritera allmän teknikfientlighet över säkerhet är upprörande, och dina svepskäl är extremt långsökta

Du läser in något som inte står och något jag inte står för.

Det är argumentet om "allmän teknikfientlighet" som är nonsens. Många, många världen över för dessa nödvändiga diskussioner just nu, utan att det har ett spån med teknikfientlighet att göra. Förändringar, stora sådana, javisst, men vi måste diskutera, försöka förutse skeenden och vara medvetna om risker. Allt annat vore bara oansvarigt.

"Svepskäl" faller under samma kategori som "teknikfientlighet".

Varför är du mot gratis kollektivtrafik?

På tal om retoriska frågor, eller vad? 🙂

.

"Om vi lämnar ifrån oss kontrollen till en superintelligens innan vi noga har besvarat de här frågorna, kommer dess beslut näppeligen att inbegripa oss. Det är dags att väcka liv i de klassiska filosofi- och etikdiskussionerna, för samtalet brådskar!"

(Max Tegmark: Liv 3.0, sid 372)

I ett tidigare kapitel för Tegmark ett intressant resonemang om förlorade jobb i och med att AI tar över jobben och kommer där in på hur det möjliga ökande välståndet skulle kunna fördelas. Kanske kan vi alla ta del av frukterna från AI:s verksamhet men lönejobba mindre?
Det vore naturligtvis ett lockande perspektiv, att alla får det bättre och tunga och farliga jobb elimineras. (Så länge AI vill uträtta dem åt oss.)
Eller samlas ännu mer tillgångar i händerna på några få?

Riskerna med AI-vapen är naturligtvis också ett reellt hot.
Vem är det som styr?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/4/18, 10:08 AM
#110

#109 "Många, många världen över för dessa nödvändiga diskussioner just nu, utan att det har ett spån med teknikfientlighet att göra."

Jag vet. Det jag önskar är att du skulle ansluta dig till den skaran istället för att stapla teknikfientliga floskler på varandra. 

"Förändringar, stora sådana, javisst, men vi måste diskutera, försöka förutse skeenden och vara medvetna om risker."

Tack för att du påpekar en massa helt uppenbara saker som jag redan känner till och håller med om👍.

JonasDuregard
5/4/18, 10:12 AM
#111

#109 "Eller samlas ännu mer tillgångar i händerna på några få?"

Det tror jag är det verkliga dilemmat med AI. Men många som funderar runt AI och etik tänker snarare på maskiner som gör uppror och förslavar mänskligheten, vilket är mer orealistiskt. 

Även dilemmat runt hur man ska programmera självkörande bilar att agera i valsituationer och vem som bär ansvaret tror jag är ett stickspår från det, som är mer intressant som ett filosofiskt tidsfördriv i stil med "Spårvagnsproblemet" än som en praktisk fråga.

Annons:
Magi-cat
5/4/18, 8:14 PM
#112

#110 Det jag önskar är att du skulle ansluta dig till den skaran istället för att stapla teknikfientliga floskler på varandra

😴

Tack för att du påpekar en massa helt uppenbara saker som jag redan känner till och håller med omTummen upp

Vilka problem/risker anser du att det är viktigast att reda ut snarast?

#111 Tegmark tar upp just Spårvagnsproblemet, jag har för mig att det är i samma stycke/kapitel som citatet ovan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/9/18, 3:45 PM
#113

Ett  variabelt och automatiserat hastighetssystem i uppkopplade fordon ligger nära i tiden.

En av de frågor som återstår att hantera är vad som händer när systemet inte fungerar.

"Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer uppkopplade fordon att kunna anpassa sig efter variabla hastigheter, något som ökar både framkomligheten och trafiksäkerheten." 
En forskare vid LiU har konstruerat ett sådant system i sin doktorsavhandling.

https://liu.se/nyhet/uppkopplade-fordon-ger-effektivare-trafik?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-19-2018


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/9/18, 8:49 PM
#114

#113 "En av de frågor som återstår att hantera är vad som händer när systemet inte fungerar."

Vad menar du? På vilket sätt återstår den frågan att hantera?

Magi-cat
5/9/18, 9:30 PM
#115

ur länken, min markering i texten:

" En annan fråga som måste hanteras är vad som händer om systemet inte fungerar.

– Internationella standarder har de arbetat med så länge jag har forskat inom området, men biltillverkare, privatpersoner och väghållare vill ofta inte släppa sina data helt fritt och ansvarsfrågorna är inte riktigt utredda, säger hon."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
5/10/18, 1:02 PM
#116

Man borde kunna koppla ur systemet i fordonet och köra helt manuellt, som man gjorde på den tiden jag körde bil.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
5/10/18, 8:50 PM
#117

#116 Det borde väl gå. Och montera ur säkerhetsbälten och ABS-bromsar och andra moderna påfund också om man känner sig nostalgisk. 

Men det är nog farligt att inbilla sig att man gör vägarna säkrare då. Den osäkraste komponenten i en bil är definitivt den mänskliga föraren. Nästan alla olyckor orsakas av fel på föraren snarare än fel på bilen.

Magi-cat
5/12/18, 8:04 AM
#118

#114 Hur så? Läste du en massa "teknikfientliga floskler" staplade mellan raderna? 😛 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
5/12/18, 10:15 AM
#119

Nej, jag undrade vad du menade bara.

Magi-cat
9/20/18, 8:20 PM
#120

2000 europeiska forskare i upprop för AI. (min markering i texten)

"– Det vi vill är att få till en bred satsning på AI för alla i Europa, inte en avgränsad satsning som gynnar några få stora företag. Europa har kapacitet att täcka hela AI-området och en möjlighet att verkligen sätta människan i centrum för utvecklingen, säger Fredrik Heintz, som förutom att vara forskare i AI vid LiU även är föreståndare för Wallenberg AI Autonomous Systems and Software Program, WASP:s forskarskola och medlem i EU-kommissionens expertgrupp inom AI, för att bara nämna några av hans olika roller."

"– Vi måste också bli tydligare för att enskilda människor ska förstå fördelarna, så att AI uppfattas som något positivt, säger han."

(Det låter ju bra med människan i centrum. Måste folk ändå övertygas? Varför då?)

https://liu.se/nyhet/2000-forskare-i-upprop-for-ai?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-38-2018

Ett LiU-projekt visar hur människor och industrirobotar kan samarbeta.

https://liu.se/nyhet/tomm?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-38-2018


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
9/21/18, 4:01 AM
#121

"(Det låter ju bra med människan i centrum. Måste folk ändå övertygas? Varför då?)"

För att artikeln berättar att AI kan utvecklas inom den offentliga sektorn till skillnad från tidigare där AI används inom produktion av materiella ting. Du missförstå syftet med uttalandet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
9/21/18, 7:18 AM
#122

#121 Nej. Jag missförstår inte. Jag försökte utveckla påståendet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
9/21/18, 7:57 AM
#123

Men påståendet har ju inte med övertygelse att gör utan beskriver nya användningsområden, så den utvecklingen av påståendet är rent av felaktigt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
11/22/18, 6:39 PM
#124

Kan AI skriva dikter?

"Juice - en tolkning av Martin Ackerfors".

https://ackerfors.se/projekt/juice/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[moratjejen]
11/22/18, 9:25 PM
#125

All AI är inte så dåligt, det kan både förstora bilder och måla i saknade delar på ett så unikt sett att ingen normal "upskalning" klarar det:

https://topazlabs.com/ai-gigapixel/

även färglägga bilder:

http://iizuka.cs.tsukuba.ac.jp/projects/colorization/en/

Men dessa två AI kan endast göra detta, ingenting annat. 😃

Annons:
Huygens
2/7/19, 12:46 PM
#126

Fyra AI-robotar gick amok i ett japanskt laboratorium i augusti 2017. Det slutade dåligt. Linda Multon Howe berättar. (YT/Yon, 2018-12-19, 5 min)

JonasDuregard
2/7/19, 1:29 PM
#127

#126 Du har ingen mindre tokig källa på det där?

Det förefaller vara påhittat:
https://www.snopes.com/fact-check/ai-robots-kill-scientists/

Märker du inte själv hur historien helt saknar detaljer och källhänvisningar? Blir du inte minsta lilla misstänksam när du ser det?

Huygens
2/7/19, 2:25 PM
#128

Vad spelar det för roll för dej, när du inte tror på dina egna ögon och inte ens ditt eget omdöme?

Makthavarnas målsättning är att placera AI-robotar överallt. Vid affärerna, utanför din bostad, vid skolor, vid gathörn, på hustak. Och dom kommer utrustas med automatvapen. För din säkerhet. Såklart. För att skydda dej mot "terrorister".

Om AI-robotarna löper amok, kan myndigheterna alltid skylla på "hackare".

JonasDuregard
2/7/19, 8:10 PM
#129

#128 Oj, du hoppar vidare till andra ämnen märker jag. 

Du påstod att robotar gick amok (och dödade människor?) i Japan. Du talar om det som ett faktum. Kan du berätta mer om incidenten? Var i Japan skedde det till exempel? Hur kom händelsen till allmänhetens (eller i alla fall en tokig människas) kännedom?

Magi-cat
3/15/19, 8:25 AM
#130

De första "självkörande" lastbilarna har släppts ut på försök.. Det är tydligen ändå en operatör som styr bilen och den kan stoppas vid behov.

Hoppas alla låter dem vara ifred.

Det lär dröja innan de blir vanliga i full frihet ute på vägarna, sägs det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/klartecken-for-sjalvkorande-lastbil-pa-allman-vag-i-jonkoping


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/7/19, 9:58 PM
#131

Såg ni Max Tegmark på Agenda ikväll? Ämnet var mördarrobotar, där en robot kan bestämma vem som ska dödas. Tegmark värnar om AI-tekniken och menar att den kan bli ytterst betydelsefull och positiv för mänskligheten, MEN vi måste här och nu dra en röd linje att vi inte tolererar automatiska mördarrobotar.
Som i "Jag, Robot" av Isaac Asimov, robotologins första lag, den får aldrig bestämma sig för att döda eller skada en människa.

Lyckas man inte kan det bli ett farligt läge. Dessa tingestar kommer att bli billiga och ett tämligen allmänt bruk skulle bli ytterst fatalt.

https://www.svtplay.se/video/21530086/agenda/agenda-7-apr-21-15

Bra att Tegmark m.fl. jobbar aktivt för den röda linjen. Frågan är ytterst viktig för mänskligheten och tiden är knapp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
4/8/19, 6:12 AM
#132

Tur att man är så gammal som man är.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
4/8/19, 7:42 AM
#133

#132 Det här kan gå mycket snabbt, efter vad som sades. Och det måste ageras nu…😐

edit: Tegmark poängterade att han var optimistisk. Om det gick att få bort biologiska vapen måste det gå med de här. Förse dem med ett "stigma".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
4/8/19, 12:26 PM
#134

#133 Biologiska vapen har knappast slutat utvecklas. Vi har Marburgviruset som spreds i flera europeiska "universitetstäder" på 1960-talet. Vi har utsläppet av CIA:s vapeniserad antrax som hade förmågan att spridas genom luft, under falsk flagga 911, för att Pentagon ville skrämma befolkningen lite extra. Vi har otaliga utsläppa av virus och vapensierade bakterier på USA:s befolkningen genomförda av militären över åren.

Vi har flera utbrott av påssjuka i USA bland befolkning som sedan länge sägs vara vaccinerade mot påssjuka.

Och nu senast har vi utbrottet av "påssjuka", parotitis, på krigsskeppet USS Fort McHenry som gör att krigsskeppet måste läggas i karantän i flera månader. Troligen har någon tappat en glasbehållare med viruset och det har sedan spridit sej i krigsskeppet. (YT/Western Journal, 2019-03-14, 2 min)

Som någon sa: "I've seen that movie."

Pyttelite
4/8/19, 12:34 PM
#135

Nu var det väl så att Marburgviruset härstammade från en laboratorieapa och handlade således inte om ett konstruerat biologiskt vapen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
4/8/19, 12:44 PM
#136

Föreslår att vi ändå håller oss till artificiell intelligens i tråden. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
4/8/19, 12:47 PM
#137

#135 Det är vad myndigheterna vill att du ska tro, på samma sätt som myndigheterna vill att du ska tro att det relativt okända zikaviruset plötsligt spreds från Afrika till Sydamerika och krympte huvudena på 100 000-tals brasilianska spädbarn.

Artificiella mördarrobotar är troligen redan utvecklade och kan sättas in mot befolkningen när makthavarna så önskar. Titta bara på dom politiska kampanjerna för att stoppa befolkningen äga vapen i dom delar av världen där det är tillåtet. Nu senast i Nya Zealand.

Befolkningsreduktionen formulerad på Georgia Guidestones kan förverkligas.

Magi-cat
4/8/19, 12:54 PM
#138

HÅLL er till ämnet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
4/8/19, 1:09 PM
#139

I praktiken har vi redan mördarrobotar i Sverige. Dom sk "förarlösa" lastbilarna kommer att köra ihjäl personer som anses besvärliga. Skulden kommer att läggas på t ex Donald Trumps ryska Putinlojala hackare som påstås ha styrt lastbilarna över internet.

Utåt sett kommer mördarrobotarna att ges skulden för krigsbrott, då dom påstås fatta "självständiga" beslut. Det gör att makthavarna kan svära sej fria från alla massakrer. Och ingen i traditionell media kommer att fråga sej vem som faktiskt styr mördarrobotarna.

Det är ju självstyrande AI som kontrollerar mördarrobotarna.

Tro på det.

Annons:
Magi-cat
4/8/19, 1:11 PM
#140

#139 Det där är något helt annat än vapen avsedda att ta kål på människor av ett visst slag eller speciellt "utvalda".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
4/8/19, 1:13 PM
#141

Tror knappast att någon kommer att bli dödad av de förarlösa lastbilarna speciellt som de kör på ett industriområde. Men kanske finns det besvärliga människor där. 😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
4/8/19, 7:04 PM
#142

En militär kapprustning vore katastrofal, det är lätt att inse.

FN:s generalsekreterare vill se ett förbud.

"”Autonoma maskiner med förmåga och befogenhet att välja mål och döda utan mänsklig inblandning är politiskt oacceptabla, moraliskt förkastliga och bör förbjudas i internationell lag.”, skrev Guterres i ett twitterinlägg inför ett FN-sammanträde om AI och vapen förra veckan."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/militar-kapprustning-inom-ai-fn-s-generalsekreterare-vill-se-forbud


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/17/19, 5:38 PM
#143

Hittade en bok som jag inte hunnit läsa ännu, men som verkar intressant:

"Superintelligens; vägar, faror, strategier" av Nick Bostrom

Från förlagstexten:

"Människor innehar en särställning på vår planet, inte för att vi har starkare muskler eller vassare tänder än andra arter, utan för att vi har smartare hjärnor. Våra hjärnor har utvecklat tekniken och de komplexa sociala strukturer som gett oss vårt oförnekliga övertag.

Om maskiner utvecklas till att bli överlägsna våra hjärnor så som våra är överlägsna djurens, kan den artificiella intelligensen komma att bli lika dominerande som art som vi är. Extrema typer av artificiell intelligens, superintelligens, skulle kunna forma framtiden. Vad som då händer med oss människor, om vi överlever, beror på avsikterna hos den superintelligensen. Av den anledningen är det viktigare än någonsin att diskutera om en revolution inom artificiell intelligens är möjlig.

I denna fascinerande bok presenterar Nick Boström en tänkbar framtid där maskiner tänker själva. Han utforskar hur långt bort en sådan framtid verkar vara och diskuterar vilka utmaningar vi nu ställs inför som art."

https://www.bokus.com/bok/9789187513084/superintelligens-vagar-faror-strategier/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
8/19/19, 7:06 AM
#144

Usch

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
9/2/19, 11:23 PM
#145

Mnja jag är väl inte jätterädd för att AI kommer att ta över.. utan hur det kommer att användas militärt i nästa världskrig!

Dvs det finns annat att oroa sig för, då vi prexis lämnat senaste istid för cirka 10,000 år sedan och det verkar sannolikt att nästa istid kommer allt närmare inom cirka 90,000 år!

Och som sen varar cirka 100-300-tusen år, har vi då tur så överlever vi på Saharas gröna slätter innan det börjar om igen!

Dvs vi lever i en ovanlig klimatisk situation i dag, klimatet blir allt varmare, vi lever i efterdyningarna av istiden, det lär bli varmare.. väldans mycket varmare.

Hur som helst, AI är väldans beroende utav oss, dvs den är beroende utav oss!

Iallafall så finns det hopp för planeten, den är inte beroende utav oss!

Såå, det handlar mer om huruvida vi överlever som art/utvecklas till något annat.

Jag är mer inne på att amöbor och eller alger kommer att ta över världen.. inte AI!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
9/15/19, 6:47 PM
#146

Det är verkligen inte nya mördarvapen världen behöver! 😢😡

"Försämrade stormaktsrelationer, höjda försvarsanslag och stora satsningar på artificiell intelligens gör att en ny generations vapen, de autonoma dödliga vapensystemen, i folkmun mördarrobotar, börjar se dagens ljus. Till sin revolutionerande effekt jämförs de med krutet och atombomben."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/15/mordarrobotarna-lurar-narmare-i-tiden-an-du-tror-beslutet-att-doda-far-aldrig?fbclid=IwAR1cb2DaVRfNX2gix5gqOQcAe_18SfNNOHgwrQK_lDbch93KI8cEl_YGEu0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/25/19, 9:29 PM
#147

Oh, vad vi har längtat! 🤦‍♂️

En barrobot, precis vad världen behöver!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoGjL7/roboten-kan-blanda-over-500-olika-drinkar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/25/19, 8:52 AM
#148

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/12/19, 8:25 AM
#149

Tror vi tagit upp ämnet förut, men nu kan AI måla också, Eller, ja, typ, tillverka konst.

I det här fallet en tolkning av en känd van Gogh-tavla, nämligen Stjärnenatt.

https://www.svd.se/smaka-whisky--saker-du-inte-trodde-ai-kunde?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2019-12-09

Varför? Tja, bättre än vapen i alla fall …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/19, 9:54 PM
#150

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/19, 9:55 PM
#151

"Försämrade stormaktsrelationer, höjda försvarsanslag och stora satsningar på artificiell intelligens gör att en ny generations vapen, de autonoma dödliga vapensystemen, i folkmun mördarrobotar, börjar se dagens ljus. Till sin revolutionerande effekt jämförs de med krutet och atombomben."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/15/mordarrobotarna-lurar-narmare-i-tiden-an-du-tror-beslutet-att-doda-far-aldrig


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
12/17/19, 9:25 AM
#152

Varför säger Elon Musk att AI kommer leda till slutet för mänskligheten samtidigt som han utvecklar allt mer AI i sina egna produkter?

Analys (YT/David Icke, 2019-12-15, 22 min).

Utåt sett kommer makthavarna hela tiden hävda att AI dödar utan mänsklig inblandning, men vem är det som faktiskt kontrollerar AI-drönarna och -vapnen?

Magi-cat
12/30/19, 11:40 AM
#153

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
12/30/19, 1:03 PM
#154

God medborgare-poäng.

AI gör det möjligt för Kinas diktaturregim att spåra och övervaka kinserna. Är du en god och lydig medborgare..?

AI med ansiktsigenkänning följder dej överallt, din mobil och gatans övervakningskameror registrerar dina känslomässiga reaktioner på myndigheternas agendor. Du förlorar eller ges God Medborgare-poäng, beroende på hur AI:n bedömer att du är mot makthavarna. Du ges eller fråntas sk social kreditpoäng.

Lydnad.

Tystnad.

Känslofalskhet.

Melissa analyserar. (YT/Truthstream Media, 2019-12-27, 39 min)

Noterbart är att USA är drivande i tekniken, även om det är Kina (och Indien) som implementerar tekniken bland befolkningen. Och även USA , Kanada och Storbritannien installerar allt mer kinesisk AI-övervakningsutrustning.

I Kina varnas övriga medborgare via sina mobiltelefoner när dom kommer inom 500 m av en sk lalai, en person med synnerligen låg God Medborgarepoäng, t ex journalister som avslöjat myndighetskorruption råkar extra illa ut.

Huygens
1/3/20, 12:15 PM
#155

Wallenbergs AI WASP. SVT

Notera i faktarutan under artikeln att bokstaven 'P' i förkortningen ej existerar i själva namnet.

Pyttelite
1/3/20, 12:30 PM
#156

#155 Faktarutan pekar till länken för hemsidan där bokstaven "P" verkligen finns med. 

Vad tror du är orsaken till att den saknas i faktarutan förutom skrivfel? 

Kons(p)iration på hög nivå?

http://wasp-sweden.org/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
1/18/20, 2:05 PM
#157

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/8/20, 9:04 AM
#158

Det är mycket med AI just nu. AI som ska ta över både det ena och det andra. Någon omfattande diskussion eller ifrågasättande ses sällan, i alla fall av seriöst slag. Minsta lilla fundering och man är "teknikfientlig". Bara så där.
Men vi måste tänka efter före, i den mån det går.

Här är i alla fall en intressant artikel där det står att utvecklingen av AI-samhället kan komma att öka inkomstklyftorna och naturligtvis att människor blir utan jobb, då hela yrkesgrupper riskerar försvinna. Även arbeten som utförs av välutbildade kan försvinna, allt eftersom AI tar över och tänker själv.

"– Flera forskare argumenterar för att automatiseringen kan leda till ökad arbetslöshet och inkomstklyftor, säger Elena Raviola, professor vid Göteborgs universitet."
(Det kan också bli fler jobb, men det vet vi ju inte.)

Själv tror hon hellre på ett samarbete människa/maskin, än att maskiner helt tar över.

På slutet ställer hon en viktig fråga:

"– Vi kommer dessutom ställa oss frågan om vi verkligen vill ersätta vissa yrken med maskiner." (källa)

Det är bl.a. det jag menar, med att tänka efter.

Något jag också skulle vilja se ingå i planerna (om det finns planer, eller om allt bara rullar på i blindo för att "inte halka efter") är miljöaspekterna. Behöver vi verkligen alla dessa "smarta hus" och jag vet inte allt? Eller är det bara någon som ska tjäna pengar på allt som ska bytas ut till teknik, vare sig vi behöver den eller inte?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2/8/20, 9:39 AM
#159

Jo det var bättre förr när vi inte hade internethandel och allt gjordes manuellt. Hur många arbetsskador och dödsfall har vi sluppit pga automatisering, robotar och AI? Tänk efter före är absolut ett bra uttryck som kan användas och då avser jag dessa artiklar som förebådar katastrof så fort det finns förändringar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2/8/20, 9:49 AM
#160

#159 suck …

What about dialog? Ingen har så vitt jag vet pratat om "bättre förr"!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2/8/20, 9:59 AM
#161

Jo, faktiskt gör man det när det handlar om förändringsrädsla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2/8/20, 10:05 AM
#162

Det handlar om vad man förändrar något till, hur, vad och i vems intressen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/8/20, 11:00 AM
#164

Du ser bara det du vill se av någon anledning, dvs att jag skulle säga att utveckling "per definition" är dåligt vilket inte alls är fallet. Men vi måste kunna diskutera "utvecklingen" utan att man hela tiden blir beskylld för att vara fientlig mot den som sådan eller att anse "det var bättre förr", vilket jag aldrig sagt.

Tror inte att Elena Ravioli skulle vara nöjd med att bara bli citerad halvvägs.

Jag är i det närmaste övertygad om att det skulle vara mer meningsfullt att diskutera med Elena RaviolA än att lyssna på dina beskyllningar utan relevans.

För den som inte noterade det skrev jag också att hon själv hellre tror på ett samarbete maskin/människa och citerade hennes viktiga fråga på slutet. Vad vill vi - egentligen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/8/20, 11:11 AM
#166

Bara en sak till: Jag har ingen agenda, så sluta med det där. Därmed faller dina beskyllningar och påståenden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
8/20/20, 11:06 AM
#168

Max Tegmark har utsetts till "Årets svensk i världen". Prisutdelning sker 21 aug.

"De motiverar sitt val med att Tegmark är en av ”de mest framstående forskarna inom artificiell intelligens” och att han ”hjälper oss att förstå och närma oss AI”, enligt ett pressmeddelande."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ai-forskaren-max-tegmark-utnamns-till-arets-svensk-i-varlden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/15/21, 12:01 PM
#169

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ändamål-evenemang av Uppsala universitet den tisdag, april 20 2021
Magi-cat
4/17/21, 8:20 AM
#170

"Imagine that a chip implant in your head can cause your thoughts to communicate with prostheses in your body. Sure, this sounds like a total utopia, but it's not. Robin Augustine, associate professor OF medical technology, is currently coordinating the European FET OPEN Project B-CRATOS where the first steps are being taken to make this a reality - to start the era OF cyborgs."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/30/22, 7:52 PM
#171

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kommer vi i framtiden att kunna utveckla medvetna maskiner? Veckans podd utgörs av andra akten av Fri Tankes idésalong, live från Skeppsholmen i Stockholm. I panelen sitter filosofen Åsa Wikforss, fysikern Ulf Danielsson och Christer Sturmark, bokförläggare på Fri Tanke. Samtalet leds av journalisten Anna Lindman. Del 2 av 2. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • Redigerat 11/30/22, 7:58 PM av Magi-cat
Carmarino
2/10/23, 11:37 AM
#172

Något som AI inte är bra på är att skapa bilder av händer. På de flesta bilder har personerna sex eller sju fingrar, som dessutom ser ut som ett mellanting av korvar och maskar. 🙂

https://m3.idg.se/2.1022/1.776082/ai-bilder-hander


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Du har säkert inte missat att ai har blivit otroligt bra på att skapa bilder. Men det finns ett område där de rent ut sagt suger: händer.
Magi-cat
2/20/23, 10:21 AM
#173

När AI-robotarna skriver uppsatser och svarar på frågor, vad är det lärarna ska bedöma? Elevens sätt att hantera roboten?

"– Eleverna är ju snabbare än vad vi är när det kommer till teknik. Det måste till en diskussion om skola och bedömning, är det bara slutresultat som ska bedömas eller processen? Kan eller måste vi tänka om? Det är det som i nuläget skapar en stress, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ai-som-kan-skriva-uppsatser-stressande-for-larare-vem-ar-det-som-skrivit-det-jag-bedommer


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Strax innan jul släpptes en AI-robot som på nolltid kan skriva texter av hög kvalitet. Att inte veta om det är en elev eller en maskin som skrivit en skoluppgift har blivit ett stresspåslag för lärare. – Det finns en stress, vem är det som skrivit det jag bedömer? säger Desirée Granström Lind, specialpedagog.
Magi-cat
2/20/23, 10:23 AM
#174

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

USA har lett utvecklingen mot ett obemannat krig i 20 år. Nu hamnar tekniken i händerna på rebellgrupper, och stormakterna planerar för krig där robotar tar beslut om vilka som ska dödas.
Annons:
Carmarino
3/28/23, 11:45 AM
#175

Martin Appel, redaktör på tidningen PC för Alla har testat några olika chat-robotar, däribland Chat GPT, Bing AI, Dall-E 2. Han har identifierat fem faror med ai-tjänsterna:

Källkontroll - När du får en färdigskriven text har du ingen aning om vem som är den egentliga avsändaren.

Felaktigheter - Men vem tar ansvar för att korrigera robotens fel? Och vem ska sättas i fängelse om roboten förtalar?

Fusk - Ai-tjänster öppnar helt nya möjligheter för fusk, och än så länge har utbildningsvärlden inte hunnit anpassa sig till det nya läget.

Upphovsrätt - För att de ska fungera krävs att någon skriver originaltexterna och skapar originalbilderna. Frågan är vem som vill göra det när de inte får betalt.

Miljö - Ai-tjänster förbrukar enorma mängder energi, betydligt mer än de flesta andra tjänster. Vi kan med andra ord räkna med ökade utsläpp i takt med att tjänsterna växer.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.777718/chat-gpt-faror


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

PC för Allas konsumentredaktör har hårdtestat de de nya ai-tjänsterna, och även om han är imponerad gör de honom också rejält nervös.
Magi-cat
3/28/23, 12:40 PM
#176

#175 Mycket att tänka på och som man inte ser vidden av i förlängningen. Som just det där med källkontroll, för att nämna en viktig sak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
3/28/23, 3:26 PM
#177

#176: Ja, det finns för- och nackdelar med allt.

Europol varnar för Chat GPT – effektivt verktyg för brottslingar

AI-verktyg som Chat GPT kan bidra till nätfiske, desinformation och cyberbrottslighet varnar Europol.

Samtidigt som kapaciteten hos de här stora språkmodellerna som exempelvis Chat GPT vilar på förbättras så är utsikterna dystra vad gäller hur även brottslingar kan använda dem skriver EU:s gemensamma polisbyrå.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.777794/europol-varnar-for-chat-gpt--effektivt-verktyg-for-brottslingar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AI-verktyg som Chat GPT kan bidra till nätfiske, desinformation och cyberbrottslighet varnar Europol.
  • Redigerat 3/28/23, 3:56 PM av Carmarino
Carmarino
3/29/23, 3:55 PM
#178

Över 1000 personer, som är verksamma inom AI-området, vill pausa utvecklingen av stora AI-system, däribland Elon Musk, Stuart Russell, Yoshua Bengio, Steve Wozniak, Yuval Noah Harari, Jaan Tallinn och svensk-amerikanska Max Tegmark.

Anledningen är att systemen annars kan utgöra en risk för samhället och mänskligheten. Systemen skulle bland annat kunna orsaka ekonomiska och politiska störningar.

Enligt Future OF Life Institute bör pausen gälla tills dess att gemsamma säkerhetsprotokoll utvecklats.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.777864/ai-experter-vill-pausa-utvecklingen-av-stora-ai-system


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Öppet brev har signerats av bland andra Elon Musk, Stuart Russell, Steve Wozniak och Max Tegmark.
Magi-cat
3/30/23, 9:43 AM
#179

Såg en bra intervju på Rapport igår med Max Tegmark.

Där pratade han om den här varningen för hur fort den här utvecklingen går, att man kan tappa kontrollen över civilisationen, att det kan vara ett hot mot demokrati och livet.

Det är bra att forskare som han varnar och menar att man måste få vara kritisk. Han kan knappast beskyllas med de vanliga standardinvändningarna som "folk har alltid varit rädda för allt nytt", "redan på de gamla ånglokens tid" osv.

Om vi tappar kontrollen över AI missar vi också allt det positiva vi kan få ut av det, säger han. Men det gäller att Inte skynda för snabbt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experter-i-oppet-brev-gallande-risker-med-ai


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den snabba utvecklingen av avancerad artificiell intelligens kan innebära risker för människor och samhälle, det anser en grupp AI-experter och forskare. I ett öppet brev uppmanar de till en sex månaders paus i framtagandet av ny avancerade system tills samhället ”kommit ikapp”.
Carmarino
3/30/23, 7:08 PM
#180

#179: Ja, det är det som är risken när AI-ivrarna är alltför entusiastiska och skenar iväg med allt roligt de kan göra, utan att tänka på konsekvenserna. Tur att det finns några som vågar stå emot och skyndar långsamt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
3/31/23, 8:34 AM
#181

Det går jättefort nu.

"– Det som var omöjligt att tänka sig för ett år sedan, det är gratis i dag. Företagen som gör och säljer AI vill ha mycket data – därför ger de bort sina tjänster, säger Tobias Falk, lektor på institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet, till SVT Nyheter"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ai-klonade-roster-anvands-i-bedragerier-roststolder-artificiell-intelligens

Det går inte att skydda sig emot. Ingen hinner med i svängarna. Och allt handlar om pengar, pengar. Och makt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Att bedragare ringer upp främst äldre människor, utger sig för att vara ett barnbarn och kräver pengar, har varit ett problem i Sverige i många år. Nu har en ny variant börjat förekomma i USA: Bedrägerier som utförs med AI-klonade röster.
Annons:
Carmarino
3/31/23, 9:01 AM
#182

#181: Ja, därför är det nog bra att slå till bromsen ett tag innan det skenar iväg för långt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
3/31/23, 9:51 AM
#183

#182: Hur ska bromsen se ut då - vem ska avgöra vad som är AI eller inte.

Automatiserat beslutsstöd används ju redan i väldigt många applikationer som vi inte anser är något konstigt med utan snarare ökar säkerheten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 3/31/23, 9:56 AM av Pyttelite
Magi-cat
3/31/23, 10:20 AM
#184

Lite utanför den aktuella diskussionen, men i alla fall. 🙂

Intressant och välskrivet av Ulf Danielsson: En dator kan inte vara medveten.

https://ulfdanielsson.com/tag/artificiell-intelligens/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3/31/23, 10:27 AM
#185

#184: Jag tror man skjuter över målet - en dator gör utefter de regler man utformar - datorn tar hänsyn till indata utan att blanda in känslor eller att på förhand plocka bort ngt väsentligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
3/31/23, 10:45 AM
#186

#185 Jag tror Ulf Danielsson har en hyfsat bra uppfattning om vad en dator är för något. 🙂

Artikel från 2015.

https://ulfdanielsson.com/dum-dummare-robot/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I en intervju i BBC i december förra året beskriver Stephen Hawking sin rädsla för att en fullt utvecklad artificiell intelligens (AI) skall ta över världen och göra slut på mänskligheten. Det sena…
Carmarino
3/31/23, 11:02 AM
#187

#183: Eftersom jag inte är någon expert på AI så överlåter jag den frågan till dem som är det.

Det är ju knappast användningen för beslutsstöd som de 1000 personerna som skrivit det öppna brevet vill pausa. Däremot finns det ju en hel del funktioner som kan utnyttjas för brottslig verksamhet (som t.ex. det som nämns i #181).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
3/31/23, 11:07 AM
#188

#186: Det verkar inte så på artikeln.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
3/31/23, 11:09 AM
#189

#187: Allt kan användas i brottslig verksamhet oavsett inflytande av AI.

Dessa 1000 personer är en droppe i havet jämfört med alla som jobbar eller tar del av beslutsstöd erhållet från datorer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/31/23, 11:12 AM
#190

#189: Ja, men det är ju onödigt att göra det så mycket lättare för brottslingarna att lura folk att det är anhöriga som ringer och ber om hjälp.

Men jag vet ju att du inte ger dig förrän du får rätt, så därför får du det nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
3/31/23, 11:15 AM
#191

#190: Tack!

Hoppas att vi äntligen kan få ett beslut på ett kofotsförbud i Sverige så vi slipper en massa inbrott. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/31/23, 11:17 AM
#192

#191: Nu gör du dig bara löjlig med en sådan jämförelse.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
4/9/23, 8:21 PM
#193

Typ så här kommer det att hålla på. Det är marknaden som ska vinnas, inte mänskligheten som ska räddas eller något annat ädlare motiv, om nu någon trodde det.

"Nu visar det sig att framgången för ChatGPT har lett till att OpenAI:s konkurrenter Microsoft och Google blivit villiga att ta större risker för att vinna kapplöpningen om att bli den största spelaren på AI-marknaden, uppger tidningen The New York Times med hänvisning till 15 intervjuade Medarbetare och tidigare anställda."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oVb76/textrobotar-lanserades-trots-medarbetarnas-oro


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anställda på Google och Microsoft försökte stoppa företagens nya textrobotar. Robotarna lanserades ändå, eftersom världs
Pyttelite
4/9/23, 9:00 PM
#194

Du har inte funderat på hur många människoliv AI kan rädda?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
4/9/23, 9:07 PM
#195

#194 Tror du att jag inte funderar? 🙂

Att AI kan eller skulle kunna göra en väldigt massa bra saker är inte problemet. I den bästa av världar skulle den lösa problem och underlätta för själva livet, naturen och människor. Men så ser det inte ut. Frågan är vem som styr. Här är det "marknaden" som styr, pengabegäret och makten. Finns det en chans att "vinna" kommer den att tas. Kan AI användas i krig kommer den att användas i krig. Vem har kontrollen? Ingen vet. Det är det som är grejen, faran. Det finns ingen stoppknapp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
4/9/23, 9:13 PM
#196

AI gör bra och finns redan nu och du använder troligen en hel del utan att förstå att du gör det.

AI är inget hokus pokus som kommer att ta över mänskligheten eller ens förstöra den.

Människor och natur förstörs av människor inte AI.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
4/9/23, 9:16 PM
#197

#196: Vad menar du med att marknaden styr?

Vill du hellre leva i en planekonomi?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
4/11/23, 11:37 AM
#198

En säkerhetsforskare vid Forcepoint ska lyckats lura Chat GPT att bygga ett skadeprogram trots att tjänsten inte ska gå att använda för sådant, rapporterar Dark Reading.

Syftet med projektet ska enligt Forcepoints forskare varit att visa hur lätt det kan vara att ta sig förbi Chat GPT:s olika skyddsbegränsningar. Dessa ska bland annat hindra systemet från att ta fram skadeprogram.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778113/forskare-lurade-chat-gpt-att-bygga-skadeprogram


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kan användas för att hitta och exfiltrera specifika dokument och kunde inte upptäckas av Virus Total.
Carmarino
4/11/23, 11:38 AM
#199

Borgmästaren i regionen Hepburn Shire i Australien hotar att stämma Open AI för förtal om inte Chat GPT slutar säga falska saker om honom. Brian Hood, som valdes förra året, säger sig ha blivit uppmärksammad på att Chat GPT hävdar att han suttit i fängelse för inblandning i en stor mutskandal i bankvärlden.

Brian Hood jobbade visserligen på den inblandade banken men var i själva verket den som larmade till myndigheterna om mutorna.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778100/chat-gpt-gav-falska-uppgifter-om-politiker--kan-stammas-for-fortal


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En politiker i Australien förbereder en stämning mot Open AI, som skulle vara den första i sitt slag.
  • Redigerat 4/11/23, 11:38 AM av Carmarino
Pyttelite
4/11/23, 1:48 PM
#200

#199: Faktiskt mycket roande - i den förmodade ursprungsartikeln om AIs framfart fanns det också tydligt angivet att chattprogrammen kan ange felaktigheter och att man inte tar ansvar för det.

Undrar varför den fysiska journalisten inte angav det?

Månne är hen partisk?

Läs mer här:

https://www.bbc.com/news/technology-65202597.amp


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Brian Hood says chatbot ChatGPT spread false information about him serving time in prison.
johan
4/11/23, 2:05 PM
#201

Pyttelite's jämförelse med att förbjuda kofot är faktiskt mycket bättre än den verkar. Det är såååååå många gånger vi accepterar något som funnits länge och används till vardags i nyttiga syften, som sannolikt hade förbjudits om det kom nytt.

Kolla bara på diskussionen om Bitcoin och kryptovalutor och hur hemskt det är att kunna skicka pengar "anonymt". Samtidigt tycker delvis samma personer att det är hemskt att kontanter är på väg att försvinna. Det är garanterat inget betalmedel som används av brottslingar lika mycket om kontanter. Var är upproret mot kontanter?

Bör vi?

  • Förbjuda internet, eftersom det underlättar för pedofiler?
  • Förbjuda AI, eftersom det underlättar att skapa falsk information?
  • Förbjuda morakniv, eftersom det är ett effektiv mordvapen?
  • Förbjuda ADHD-medicin, eftersom det också säljs som knark?
  • Etc…

Tror dom flesta skulle svara nej på alla frågor, utom möjligtvis en, eftersom AI är så nytt att folk inte vant sig ännu.

Jag har sinnesjukt stor respekt för många av personerna som signerat det så kallade "pausa AI"-uppropet. Max Tegmark, Elon Musk och många fler är verkligen inga teknofober som är rädda för allt nytt.

Jag vet inte vad som är rätt eller hur man skapar regelverk för AI som fungerar. I den bemärkelsen kan jag förstå uppropet.

Men jag kan också tänka att precis som med kärnvapenforskningen, så finns det en otroligt viktig poäng med att inte låta fel grupper bli dom med mest kraftfull AI.

Att ALLA skulle sluta skapa mer avancerade LLM bara för att det kommer en beslut från regeringar tror jag är sjukt nativt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
4/12/23, 7:16 PM
#202

Det värsta tycker jag är att det inte ens går att diskutera. Varför jag säger det är för att det ALLTID kommer upp "argument" om att "människor har alltid protesterat mot allt nytt", eller "redan på ånglokens tid.." eller "har du något emot att tekniken räddar liv" - eller "ska vi förbjuda stekpanna för det går att slå någon med?"
Det blir meningslöst att diskutera, det är att förlöjliga allt och alla som har synpunkter oavsett hur väl underbyggda och det befrämjar inte den dialog som är så nödvändig för allas framtid.
Ingenting tidigare liknar den utveckling som sker nu i rasande takt, en sådan takt att ingen ens påstår sig hinna med. Ingen vet vart den går eller tar vägen eller om den får egna syften. Det går inte att dra ur sladden, ens om det går på tok. En del vill pausa vilket inte vore orimligt ur någon synpunkt sett, men det lär inte gå.
Vem som styr finns det ingen koll på.

Och nej, Max Tegmark är ingen teknofob och han är inte "rädd för utvecklingen", för att ta ett exempel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 4/12/23, 7:29 PM av Magi-cat
Annons:
Pyttelite
4/12/23, 7:50 PM
#203

#202: Problemet med att du inte tycker att det går att diskutera är att det framförs generella och tidvis ganska okunniga argument.

AI är inte något som kommer att utplåna världen - det finns nu och det används och ger oss många fördelar.

Att Tegmark och Co skriver ett öppet brev innebär inget annat än att de anser att de har makten att påverka genom lobbytaktik.

De påverkar inte genom fakta och även Tegmark och Musk generaliserar och man får uppfattningen att de själva försöker bevaka marknadsandelar.

Att mänskliga förmågor producerar konspirationsteorier och falsk information är minst lika upprörande som en chattboot som producerar information på samma nivå.

Kan du förklara det?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/12/23, 7:51 PM av Pyttelite
johan
4/12/23, 8:31 PM
#204

Tegmark har inget att vinna eller förlora på att andra pausar. Han har genuina och underbyggda skäl. Jag rekommenderar verkligen boken Life 3.0 som han skrev för ganska många år sedan.

Musk har också sett detta som ett hot i klass med kärnvapen och klimatförändringar under lång tid. Mycket längre än tekniken kommit dit den är idag.

OpenAI grundades bland annat av Musk just för att AI ska vara öppet och transparent och icke vinstdrivande.

Nu är OpenAI istället vinstdrivande.

Min åsikt är allt mer att AI borde betraktas som vi gör med livsmedel, läkemedel, flygplan och bilar. Vi bör ha en kompetent myndighet som sätter reglerna och ser till att dom efterföljs.

Detta är inte synonymt med att stoppa utvecklingen. Vi har ju hela tiden allt bättre läkemedel t ex. Men vem som helst får inte sälja vad som helst.

Ett vettigt krav tycker jag bör vara att en AI-modell behöver kunna visa hur den kom fram till ett beslut.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
4/12/23, 8:35 PM
#205

Böcker man bör läsa:

  • Life 3.0 av Max Tegmark
  • Superintelligens av Nick Boström
  • Homo deus av Yuval Noah Harari

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 4/12/23, 8:36 PM av johan
Magi-cat
4/12/23, 8:37 PM
#206

#204 Jag har läst Tegmarks bok. Den var mycket intressant, och givetvis kunnig, efter vad jag förstår. Utgiven 2017. Undrar hur en förnyad utgåva skulle se ut?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
4/12/23, 8:40 PM
#207

#206: Det var ett tag sedan jag läste den. Men jag funderar på om det verkligen är relevant vad som faktiskt gick när han skrev den. Möjligen mer konkreta, men filosofiskt är det väl samma problematik?

Har tänkt läsa den igen nu faktiskt. Får kanske revidera vad jag nyss skrev efter det. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
4/12/23, 8:51 PM
#208

#204: Ja det behövs standarder och det kommer att arbetas fram och som alla vet som arbetar med utveckling vet man att först kommer forskningen och sedan utvecklas regelverket precis som för allt annat inom vår omvärld.

Ett regelverk hindrar inte att man sprider kärnvapen eller att man på annat sätt bryter mot lagar regler eller andra överenskommelser.

Men AI är inte ett likhetstecken med osund utveckling och som jag nämnt åtskilliga gånger används redan idag AI som beslutsstöd för att tex rädda människors liv.

När det gäller öppna brev avseende AI så har de utfärdats tidigare och de innebär bara ett inspel i debatten.

Jag tror säkert att Tegmark har många poänger men även Tegmark arbetar som lobbyist - de öppna brev som skrivits måste tas och tolkas som det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/12/23, 8:55 PM av Pyttelite
johan
4/12/23, 8:59 PM
#209

#208: Jag håller oftast till stor del med dig Pyttelite, fast jag måste säga att jag tycker det är märkligt att du tycker Tegmarks poänger och sakkunskap ska tas med en nypa salt eftersom han så länge lobbat för reglering av AI-utvecklingen.

Han har också länge jobbat med att få stormakter att ha färre kärnvapen. Betyder det att kärnvapen utgör en mindre risk för att han där är ännu mer av en lobbyist?

Jag tror också att AI både idag och framöver kommer vara nettopositiv för mänskligheten. Men jag tänker fortsätta ha stor respekt för vissa av dessa personers kunskap och deras oro.

Många av dom är definitivt smartare på detta område än dom flesta på planeten oavsett om eller kanske tack vare för att dom själva driver bolag som jobbar med AI.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Pyttelite
4/12/23, 9:16 PM
#210

#209: Jag har större respekt för de som faktiskt arbetar med utvecklingen än de som målar upp ett skräckscenario men som egentligen står långt från den faktiska utvecklingen.

Det har nämnts tidigare att AI och dess utveckling bara handlar om pengar.

Jag vet inte vilka utvecklingar mänskligheten gjort de senaste 1000 åren om det inte handlar om att skaffa egna fördelar.

Det kan handla om krigsvinster men även ära och berömmelse eller pengar.

Utveckling är dyrt och det är få ingenjörer som arbetar ideellt om det då inte är inom en Open-miljö eller iFokus. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/12/23, 9:17 PM av Pyttelite
Pyttelite
4/12/23, 9:26 PM
#211

#204: I nedanstående tråd finns det information om Lobbyinstitutionen som skickat ut brevet och vad man tycker om det öppna brevet bland andra mycket prominenta personer inom den tekniska sfären.

https://politik.ifokus.se/discussion/1560540/stora-makthavare-har-signerat-ett-brev-om-pausad-ai-utveckling.-varfor-inte-forsoka-skriva-pa-sjalv


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
  • Redigerat 4/12/23, 9:26 PM av Pyttelite
johan
4/13/23, 7:27 AM
#212

#210: Ja, återigen håller jag med dig i det uttalandet. Men inte att Andrew Ng, Lex Fridman, Elon Musk, Max Tegmark skulle stå långt från utvecklingen.

Kanske inte specifikt med LLM, men med avancerad AI.

Att Sam Altman skulle vara bättre lämpad att bedöma risk än Ng eller Musk tror jag är naivt. Där kan man väl verkligen säga att han är färgad av att hans lön och aktier är beroende av att OpenAI fortsätter utvecklas.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
4/13/23, 11:36 AM
#213

USA har börjat titta på regler för effektiva och ansvarsfulla AI-system.

Ansvarsfulla AI-system skulle kuna ge oss enorma förmåner, men bara om vi hanterar deras potentiella konsekvenser och skada. För att dessa system ska nå sin fulla potential så måste företag och konsumenter kunna lita på dem, säger Alan Davidson vid NTIA.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778189/usa-tittar-pa-regleringar-for-ai-verktyg-som-chat-gpt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Växande intresse bland lagstiftare gällande regler för effektiva och ansvarsfulla AI-system.
Carmarino
4/13/23, 11:39 AM
#214

När det gäller våld i nära relationer är AI bättre på att bedöma det än människor.

Våld i nära relationer kan vara fysiskt, sexuellt eller psykiskt. Men människor som hör berättas om det har problem med att skatta allvaret i vad som hänt på ett korrekt sätt.

AI gör färre systematiska fel än människor och varken underdriver eller överdriver som människor gör utan är mer träffsäker.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778199/ai-battre-an-manniskor-pa-att-bedoma-vald-i-nara-relationer


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Våld i nära relationer kan vara fysiskt, sexuellt eller psykiskt. Men människor som hör berättas om det har problem med att skatta allvaret i vad som hänt på ett korrekt sätt. "AI gör färre systematiska fel", säger Sverker Sikström, professor i psykologi.
johan
4/13/23, 11:52 AM
#215

#213: Den formuleringen stämmer väldigt väl med mina tankar.

Jag vill ha nya mediciner, men jag vill att dom ska vara testade och godkända först.
Jag vill ha flygplan ska kunna bli bättre, men också förvänta mig att dom är certifierade av en kontrollorganisation.
Etc…

För mig är AI en variant av samma fenomen. Nästan osannolikt värdefullt på obegripligt många områden, men kräver översyn och insyn.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
4/13/23, 12:07 PM
#216

#215: Ja, det är den rådande (nästan) Vilda västern-mentaliteten när det gäller AI som jag reagerar för. Att släppa det helt fritt är att be om problem, men utvecklat under säkra former så kan det göra mycket nytta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
4/13/23, 12:09 PM
#217

#212: Pappret är utgivet av en fristående organisation där Musk är en viktig spelare.

Varken Musk eller Tegmark arbetar praktiskt med att ta fram mjukvarusystem eller protokoll.

Den som är närmast den disciplinen är Ng. Lex Fridman har jag inte direkt följt men du har säkert rätt om honom.

Pappret är ett tyckande och man kan tycka si eller så och tycker man tillräckligt mycket, har makt och varierar sig så får man förr eller senare rätt.

Pappret ska inte tolkas som att AI per definition är farligt eller farligare än andra tekniska utvecklingar.

Hade det funnits öppna brev på den tiden man ”uppfann” hjulet eller elden hade säkert det skrivits ett antal inlägg om att det skulle till säkerhetsföreskrifter, brandlagar och gemensamma trafikföreskrifter innan man kunde använda dom.

Värt är att lägga på minnet är att pappret kommer från en Lobbyistorganisation - att Musk representerar en produkt som verkligen använder AI och som på sikt är eller kan bli en säkerhetsrisk - vad säger Musk om detta?

Det är naturligtvis bra att alla synpunkter får höras men det innebär inte att företagsledare eller professorer i fysikhar full koll på protokoll för mjukvara.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/13/23, 12:11 PM av Pyttelite
Pyttelite
4/13/23, 12:20 PM
#218

#215: Problemet är att AI inte är ett unikt begrepp.

AI finns i många applikationer och tillämpningar så det är tillämpningen som ska certifieras inte AI precis som det handlar med flygplan eller andra produkter så finns det ett produktansvarig.

Det är en omöjlig ekvation att certifiera AI - däremot inser de flesta att chattbootar gör det jobbigt för både media och andra.

Kommer det finnas öppen information på nätet i samma utsträckning som nu då ”alla” kan komma åt den?

Vilka referenslistor skriver chattbootarna och hur gör man med IP-rättigheter?

Hur sker sakgranskningen, källkritik osv.?

Det finns ett otal kommersiella frågeställningar kring den programvara som just lanserats men att den skulle förgöra mänskligheten är att ge dessa utvecklare större inflytande än vad de förtjänar.

Jag kan tänka mig att man ler åt dagens AI-diskussioner i framtiden - då robotarna tagit över - igen. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/13/23, 12:22 PM av Pyttelite
johan
4/13/23, 1:20 PM
#219

Jag kan tänka mig att man ler åt dagens AI-diskussioner i framtiden

Det kan jag också tänka mig. Men också att detta faktiskt är första gången försiktigheten kanske har en poäng. Men i övrigt så älskar jag just att läsa stories om hur folk försöker sätta FARLIGT!-etiketter på allt nytt. Podden/boken "Build for tomorrow" är så otroligt bra på att belysa detta. En klassiker är t ex hur cykeln bemöttes inledningsvis, inte minst alla faror med att kvinnor cyklade. (Googla "bicycle face" t ex)

Det är en omöjlig ekvation att certifiera AI

Förmodligen sant. Men certifieringen skulle sannolikt mer handla om krav på spårbarhet och transparens. T ex men exemplet med att använda AI vid rekrytering ovan, så borde det finnas krav på att modellen kan förklara för människan VARFÖR den rekommenderar den ena kandidaten över de övriga.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
4/13/23, 2:22 PM
#220

#219: Men certifieringen skulle sannolikt mer handla om krav på spårbarhet och transparens.

Håller med men då är det ju en kravspecifikation vi pratar om som ska vara tydlig och då är vi tillbaka igen att det är inte maskinerna som väljer utan vad vi som människor designar in.

Skriver man en urvalsprincip som gynnar svågerpolitik är det ju inte någon maskin som ytterst gör urvalet.

Tror att vi är på samma spår och det har inte så mycket med AI i sig att göra utan tråkig dokumentation och kravställning. 😳


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 4/13/23, 2:23 PM av Pyttelite
johan
4/13/23, 8:01 PM
#221

Inte lyssnar själv än, men kan tänka mig att det är en mycket intressant diskussion.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/lex-fridman-podcast/id1434243584?i=1000608828204

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Max Tegmark is a physicist and AI researcher at MIT, co-founder of the Future of Life Institute, and author of Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence. Please support this podcast by checking out our sponsors: - Notion: https://notion.com - InsideTracker: https://insidetracker.…
Carmarino
4/14/23, 3:55 PM
#222

I spåren av Italiens förbud mot Chat GPT har nu Europeiska dataskyddsstyrelsen inrättat en arbetsgrupp som ett första steg mot gemensamma integritetsregler för AI.

EDPB skriver i ett uttalande att man arbetsgruppen ska ”främja samarbete och utbyta information om eventuella verkställighetsåtgärder som genomförs av dataskyddsmyndigheter."

Enligt en källa som Reuters talat med kommer det dock att ta tid att få medlemsstaterna att anpassa sina politiska ståndpunkter och tillägger också att tanken är att få fram transparenta regler och inte att straffa företaget bakom Chat GPT, Open AI, eller storinvesteraren och partnern Microsoft.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778224/chat-gpt-utmanar-dataskyddet--nu-arbetar-eu-for-gemensam-policy


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

I spåren av Italiens förbud mot Chat GPT har nu Europeiska dataskyddsstyrelsen inrättat en arbetsgrupp som ett första steg mot gemensamma integritetsregler för AI.
johan
4/14/23, 4:02 PM
#223

#222: Det är verkligen ett stort jäkla skämt att dom SAMTIDIGT pratar om att förbjuda ChatGPT pga av privacy-farhågor OCH vill införa Chat Control 2 som kommer övervaka ALL din kommunikation över internet, telefon och sms.

Man påstår givetvis att det är för att förhindra spridning av barnporr. Men alla med några fungerande hjärnceller förstår att man inte kan ha bakdörrar i kryptering och tro att kryptering fortfarande är säkert, eller att man kan skanna trafiken efter barnporr utan att samtidigt skanna all trafik.

Detta är bokstavligt talat motsvarigheten till att sätta upp kamerors i varje individs hem i syfte att undvika våld i nära relationer, men säga att dom som granskar filmerna bara granskar när någon misshandlar sin partner.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Carmarino
4/14/23, 5:38 PM
#224

#223: Ja, Orwell roterar väl i sin grav vid det här laget. Fast det dröjde ju nästan 40 år längre innan vi kom fram till "1984".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/23, 10:19 AM
#225

Googles vd Sundar Pichai anser att samhället behöver förbereda sig på konsekvenserna av teknikutvecklingen.

– Det är inte upp till enskilda företag att fatta beslut om utvecklingen. Inte heller är det enbart en fråga för ingenjörer utan även för samhällsvetare, etiker, filosofer och så vidare, säger Sundar Pichai i intervjun.

Pichai säger att han själv inte fullt ut förstår hur Googles chattbot Bard fungerar och att han vid flera tillfällen blivit ”mållös” av resultaten. Detta till trots vill han inte pausa utvecklingen.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778332/googles-vd-varnar-for-effekterna-av-ai


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Enligt Sundar Pichai behöver samhället förbereda sig på konsekvenserna av teknikutvecklingen.
Magi-cat
4/19/23, 10:26 AM
#226

#225 Grejen är att samhället inte är förberett, alls. Och intresset för att förbereda, ta ställning, lagstifta osv är inte stort. Inte prioriterad i alla fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
4/19/23, 10:35 AM
#227

#226: Tyvärr är det nog så. Men det är bra att det börjar bli fler och fler som uppmärksammar problemet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 4/19/23, 10:35 AM av Carmarino
Magi-cat
4/19/23, 10:43 AM
#228

#227 Man kan hoppas på det. 🙂
Men utvecklingen går snabbt och ingen vill vara den som bromsar, oavsett att man inte vet vartåt det går.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/23, 10:46 AM
#229

Chat-bottar av alla de slag är ju bara början. Många ser transhumanism som en lösning, ett sätt att ta kontroll över människans evolution.
Utan att man har en aning om konsekvenserna.

https://www.vetenskaphalsa.se/transhumanism-manniska-2-0/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dagens medicintekniska innovationer gör det möjligt att bota, behandla och förebygga olika sjukdomar. Den internationella rörelsen transhumanisterna förespråkar en användning av tekniken för att fö…
johan
4/19/23, 11:10 AM
#230

Intervjun med Googles VD var oväntat bra tycker jag. Men också lite komiskt då OpenAI grundades för att vara ett mer öppet och eftertänksamt alternativ till Google.

Nu är OpenAI stängt och vinstdrivande.

Intervjun mer Elon Musk hos Tucker Carsen (som jag vanligtvis har extremt svårt för) var också riktigt bra och dom pratar mycket om risk och möjligheter med AI och varför reglering är klokt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Magi-cat
4/19/23, 11:27 AM
#231

Det värsta (?) är att när allt går ut på att vara vinstdrivande halkar all eventuell reglering oundvikligen efter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
4/19/23, 11:37 AM
#232

#231: Hur tänker du då är det bättre att tekniken drivs via militära behov?

Glöm inte att mycket av dagens kommunikationslösningar just startat från militära applikationer.

Hur menar du att tekniken ska drivas framåt - vem ska betala?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
4/19/23, 11:43 AM
#233

#232 Du förstår ju egentligen säkert att jag inte förordar militära "behov" som drivande. Allt det där hänger ihop.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
4/19/23, 11:58 AM
#234

#233: Vad är det som hänger ihop och vad driver utveckling om konkurrens inte är en giltig orsak oavsett om det handlar om ekonomi eller kapprustning?

Hur ser ett sådant samhälle ut?

Vem ska betala utvecklingen och varför ska vi utveckla?

Var det egentligen fel med den industriella revolutionen då en hel del yrken försvann?

Är det viktigt att bibehålla gamla verksamheter/yrkesroller som inte längre behövs?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
4/19/23, 12:16 PM
#235

Tycker den här sammanfattar många saker bra. Börjar med en dikt, efter ett par minuter börjar själva essän.

Här är länk om man föredrar att läsa själv.

https://slatestarcodex.com/2014/07/30/meditations-on-moloch/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

I. Allen Ginsberg’s famous poem on Moloch:What sphinx of cement and aluminum bashed open their skulls and ate up their brains and imagination? Moloch! Solitude! Filth! Ugliness! Ashcans and u…
  • Redigerat 4/19/23, 12:46 PM av johan
Carmarino
4/21/23, 10:38 AM
#236

#225: Även Google anställda är skeptiska till deras egen chattbot Bard. Ibland går det nog lite för fort med lanseringarna. 😊

Trots hård kritik från de anställda valde Google att lansera chattbotten innan den var färdigtestad.

Till exempel kallades Bard för "patologisk lögnare" av en användare, medan en annan beskrev chattboten som "pinsam".

En av de anställda fick å sin sida livsfarliga råd om hur man ska bära sig åt för att använda dykutrustning eller landa ett flygplan.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778420/google-anstallda-kallar-chattboten-bard-for-patologisk-lognare


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Trots hård kritik från de anställda valde Google att lansera chattbotten innan den var färdigtestad.
Magi-cat
4/23/23, 9:20 PM
#237

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

»Har jag med den engelskspråkiga Siri att göra, kan sms:et i stället för Ylva avslutas med ett käckt ´Eat liver´«. Ylva Trolle Lagerros är inte lika nöjd med »sekreteraren Siri« i telefonen som av de riktiga medicinska sekreterarna.
Annons:
Carmarino
4/24/23, 4:43 AM
#238

#237: 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/3/23, 3:55 PM
#239

Nu finns det en "snällare" utmanare till Chat GPT, nämligen Pi från Linkedins och Deepminds grundare. Den är gratis att använda.

Pi heter botten som använder generativ AI för att interagera med användaren i dialogform. Mustafa Suleyman säger till Reuters att man i utvecklingen har prioriterat dialoger med en hög nivå av emotionell intelligens, och botten ska vara både snäll och stöttande.

– Målet är att se till att AI:n alltid vet att den är AI och aldrig försöker imitera en människa. Så den påminner ofta den mänskliga användaren om att den är en AI, säger Mustafa Suleyman.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778767/har-ar-pi--den-snalla-utmanaren-till-chat-gpt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pi från Linkedins och Deepminds grundare ska ge AI ett empatiskt ansikte.
  • Redigerat 5/3/23, 3:56 PM av Carmarino
johan
5/3/23, 4:01 PM
#240

Är det bara jag som tycker man misslyckas direkt med "att aldrig försöker imitera en människa" när man börjar med "Who am I talking to?"

image.png

"Jag" måste väl ändå antyda att person med en medvetenhet som sig själv.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
5/3/23, 4:08 PM
#241

#239: Skönt att det inte är farligt längre!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
5/3/23, 4:25 PM
#242

Tycker den här formuleringen var rätt klok. Har dock glömt vem som skrev det, för jag sparade bara citatet.

"I själva verket är det lika orimligt att tro att en dator som simulerar språkanvändning blir medveten som att det börjar regna och blåsa inuti en dator som beräknar vädret. Det är skillnad på modell och verklighet. Sanningen är att det enda vi vet är att medvetanden uppkommer i biologiska hjärnor men vi har ingen aning om varför eller hur."

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
5/3/23, 6:05 PM
#243

#242: Men det finns ingen självklarhet att en mänsklig hjärna skulle vara mindre farlig än en dator.

Betrakta gärna vår historia som är kantad av förfärliga mänskliga händelser - helt konstruerade av mänskliga hjärnor - ser det bra ut tycker ni?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
5/3/23, 9:25 PM
#244

Av det som sägs här är väl farhågan för robotsoldater absolut allvarligast och farligast. Går det så kommer det att användas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQyObg/ai-teknikens-gudfader-angrar-sitt-arbete-laskigt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geoffrey Hinton brukar kallas AI-teknikens gudfader. Utan honom hade inte dagens textrobotar funnits. Men nu hoppar han
Annons:
johan
5/3/23, 9:32 PM
#245

Om man gör film är det nog så. Om man är mer realistisk är det andra mindre visuellt skrämmande som kommer vara det farliga.

T ex att en ond AI blir så bra på att övertygade dig om vad du vill att du i praktiken inte har någon fri vilja längre.

Propaganda, fanns i större skala och mycket mer effektiv. Det går vi redan på trots att den är skapad av människor.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
5/3/23, 9:54 PM
#246

#245: Hur är det med alla krig som varit och skapats av människor?

Är vi inte rädda för det längre?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
5/4/23, 10:13 AM
#247

Forskaren och docenten i nationalekonomi vid Uppsala universitet Georg Graetz är positiv till AI:

Får vi tid att anpassa oss är mer sannolikt att vi vinner på den nya tekniken.

Det enda skälet till oro är återigen hastigheten.

– Det är den största oron. Det går så väldigt snabbt och människor behöver tid att ställa om. Om utvecklingen sker mer gradvis och vi får tid att anpassa oss, då tror jag att det är mer sannolikt att vi vinner på den nya tekniken, också ur de här perspektiven.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778785/sa-paverkar-ai-jobben---det-ar-den-storsta-oron


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AI-utvecklingen och den snabba digitaliseringen sätter arbetsmarknaden i gungning. Nya jobb tillkommer, andra kan slås ut. Men i slutändan kan tekniken ändå skapa fler jobb än vad som försvinner. "Får vi tid att anpassa oss är mer sannolikt att vi vinner på den nya tekniken", säger forskaren Georg Graetz.
Magi-cat
5/4/23, 10:22 AM
#248

Grejen är att ingen vet och hastigheten är en del av hela konceptet. Det går inte att önska sig till en annan hastighet. Det är en kapplöpning Det finns ingen tid till eftertanke. Och all kritik trycks ned med standardargument som att "människan har alltid .."

Ingenting, absolut ingenting, i den tidigare tekniska utvecklingen liknar detta. Det är ju inte bara några enstaka snabbgooglingsverktyg det handlar om, utan hybridutveckling (som många menar ska lösa alla problem), bestämmanderätt och mycket mer, ja allt.

En del menar att det är bra. Ett led i evolutionen. Men blir det bättre? Klimatet? Jämställdheten? Naturen? Ingen vet och ingen vågar ifrågasätta, av rädsla för att vara bakåtsträvare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
5/4/23, 10:26 AM
#249

#248: Ja och sedan har vi alla existensiella frågor och hur påverkas andevärlden?

Nu handlar det om ett sökverktyg som skapar minst lika felaktig information som vi människor gör.

Magi-cat minns du den rapport som skrivs av en icke existerande svensk forskare som kablades ut men fick dras tillbaka även om du inte ville skriva en dementerande text.

Var i består skillnaden?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
5/4/23, 10:40 AM
#250

I princip alla stora skiften går genom fyra faser:

Panic!
Inget känns som vanligt och det är för mycket förändring! Vi måste stoppa och gå tillbaka.

Adaptation
Vi inser att det inte var fullt så hemskt och se att det nya kanske har sina fördelar ändå. Inte minst måste vi kanske motvilligt anpassa oss till det nya.

New Normal
Det nya är inte nytt längre, utan en normal del av vardagen. Det blev inte så hemskt som det kändes när paniken spred sig.

Wouldn't Go Back
Förändringen visade sig faktiskt till större del vara en förbättring än försämring. Nu är det svårt att tänka sig att återgå till det gamla systemet.

Hur länge man stannar i respektive fas varierar givetvis från person till person. Och det kanske även beror på vad man har att förlora respektive vinna på förändringen.

Det enda som egentligen är nytt kring detta med AI, är att förändringen kan bli exponentiell på ett annat sätt och en större risk att AI kontrollerar oss, än tvärt om.

Men om jag får gissa, så tror jag att även denna gång kommer vi 2050 blicka tillbaka och känna att vi absolut inte vill tillbaka till 2010.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
5/4/23, 10:45 AM
#251

#250: Håller med och ett gammalt system får guldglans när det ska ersättas med ett nytt.

Det som är tråkigt är att diskussionen inte är vederhäftig utan bara ett skrik ut att inte ändra för då går vi under trots att vi redan nu använder AI i många applikationer oavsett om de är militära eller inte men det är inte så intressant att ta upp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
johan
5/4/23, 10:54 AM
#252

#251: Ja, gissningsvis förstår dom flesta inte hur mycket specialiserad AI redan idag är en del av våra liv. ChatGPT och Midjourney blev plötsligt så extremt enkelt att använda och tydlig i hur kraftfullt det är. Att spam-filter på senare år blivit riktigt bra märks inte lika aktivt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
5/4/23, 3:29 PM
#253

Vad som är tråkigt är att det inte går att diskutera eftersom det bara rabblas "människor är alltid emot allt nytt" trots att detta är något som helt saknar motstycke historiskt sett.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
5/4/23, 3:58 PM
#254

#253: Ja vi som inte omedelbart jublar över allt nytt och oprövat blir alltid mobbade för det. Det finns för- och nackdelar med allt, men det är synd att man anses vara bakåtsträvare bara för att man påpekar nackdelarna också. Trist.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
5/4/23, 4:14 PM
#255

#254 Ja, och att diskussionen stannar upp där någonstans vid "se bara på hur folk protesterade mot ångloken", och inte fortsätter vidare. Oavsett hur insatta och hur kunniga och insatta forskare som vågat sig på en liten invändning i stil med att vi vet inte vartåt detta bär, det kan bli bra eller - pang, poff, vi det inte, så gås det bara förbi. (Själv är jag inte alls kunnig i datoriska frågor. 🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/4/23, 4:23 PM
#256

En av de bästa sakerna med vetenskapen är att slutsatser kan och ska ifrågasättas. Alla avhandlingar har opponenter och alla rön kan och ska fortsätta granskas och kunna omprövas.
Detta innebär oundvikligen en viss tröghet.

I fråga om AI (och det är inte främst snabbgooglingsverktygen jag tänker på, utan AI) har ingen tid eller råd med tröghet, ingen vill "halka efter" eller ännu värre verka motsträvig eller mossig. Sunt förnuft är passé. Återstår väl sedan eftertankens kranka blekhet.

AI kan säkert göra gott och det kan göra ont värre. Vem vet, och vem bestämmer? När AI själv bestämmer, bryr den sig?

En del syftar till att AI ska "ta över" efter människan. Tja, blir det bättre och vem styr? Ska vi rösta? 🙂

Krig. Människan har alltid krigat. Med AI kan allt detta krigande utvecklas bortom all kontroll. Jag kan inte se förbättringen i det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
5/4/23, 4:24 PM
#257

#255: Det går visst att diskutera men isåfall ska man vara saklig och inte så generell som diskussionen just nu hålls.

AI är ett vitt begrepp och kan inte hanteras generellt.

När det gör det kommer alla skräckscenarier fram - visst vill du ha ett bra virusskydd och god patientplanering eller korrekt avläsning av prov som kan påvisa cancer - samtliga sakerna förbättras via AI men inga av dessa tillämpningar innebär robotkrig.

Ja det kan vara så att AI precis som andra rationaliseringar och förbättringar innebär att vissa arbeten försvinner men det kommer att komma nya typer av jobb i stället.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
5/4/23, 4:30 PM
#258

#256: Det stämmer inte det du skriver - AI-tillämpningar prövas precis som allt annat.

Däremot finns det en hel del intressenter som av olika anledningar vill bromsa utvecklingen.

Att införa nya tillämpningar i form av analysmetoder snyter man inte ur näsan.

Däremot produceras en hel del falska rapporter, medvetet fejkade av personer som inte finns bara för att påverka områden som ger god ekonomi och skapar opinion för andra och då alldeles utan AI.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
johan
5/4/23, 7:19 PM
#259

Nej ni blir inte mobbade. Ni blir emotsagda. Väldigt stor skillnad.

Tycker för övrigt inte att jag avfärdar eventuella risker. Den som enbart får den bilden får nog läsa mina kommentarer med mindre förutfattade meningar.

Och det är ju de facto så att majoriteten av människor är rädda och inledningsvis emot i princip alla teknikskiften. Att inte kunna se och acceptera det är lika dumt som att inte acceptera att det finns risker med AI.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
5/12/23, 11:00 AM
#260

Det är inte lätt att se skillnad på en fotboll och ett skalligt huvud. 🙂

När pandemin stoppade fotbollsfans från att se fotbollsmatcherna på plats, så meddelade Inverness Caledonian Thistle FC att de skulle liveströmma matcherna genom att använda ett automatiskt kamerasystem med "inbyggd", AI, teknik för att följa bollen för att försäkra att fansen alltid fick bästa bilden av händelserna på plan. Men vid en liveströmning nyligen så förväxlade AI-kameraoperatören linjemannens skalliga huvud med bollen.

https://www.theverge.com/tldr/2020/11/3/21547392/ai-camera-operator-football-bald-head-soccer-mistakes


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

An AI camera operator with ‘ball-tracking technology’ infuriated soccer fans last month when it kept on confusing a linesman’s bald head for the soccer ball. The technology was deployed to unintentionally hilarious effect by Inverness Caledonian Thistle FC.
Magi-cat
5/16/23, 10:47 AM
#261

Nej, lagstiftningen om AI hänger inte med och det verkar inte som om någon riktigt tror att den kan göra det heller. Oron för att "halka efter" går före allt.

Citat ur länken nedan:

"Regler för användning av ansiktsigenkänning, ökat skydd för konsumenter och krav på riskbedömningar från företag och utvecklare ingår i det förslag från EU-kommissionen som lades fram 2021 för att skapa juridisk ordning kring AI-utvecklingen"

"– Utifrån den verklighet som vi har nu är det här bra lagförslag, men sedan kommer det att behövas mer. Det är därför vi säger att det här måste vi följa på daglig basis för det sker så fruktansvärt snabbt,"

https://www.nyteknik.se/tech/stressat-eu-jagar-regler-for-allt-snabbare-ai-sker-fruktansvart-snabbt/2054364


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hur reglerar man något som utvecklas i full fart? Utmaningen är stor för medlemsländer och parlament i EU i jakten på modern lagstiftning för artificiell intelligens.
Pyttelite
5/16/23, 10:49 AM
#262

Observera på att det skiljer i lagstiftning av användning och utveckling.

Lagstiftningen pratar om vilka övervakningssystem som är tillåtna inte huruvida man får utveckla system som gör både det ena och det andra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
5/16/23, 10:49 AM
#263

I stort sett allt handlar om att inte "hamna efter".

"– Jag tror det finns en stor risk att Sverige och Europa hamnar efter. Att man inte tar tillvara möjligheterna i samma omfattning som andra.

Han vill att Sverige ska satsa mer på forskning, innovation och utveckling inom området, och säger att det krävs mer investeringar."

"– Det krävs att vi satsar enormt mycket på skolan från första klass. Vi måste fokusera på matte och naturkunskap, det är helt centralt för att Sverige ska vara en ledande nation när det gäller AI."

Varför? Finns det inte risk att andra värden "halkar efter"?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ai-forskaren-risk-att-sverige-hamnar-efter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Utvecklingen för AI går rekordsnabbt och väntas förändra våra jobb, men i Sverige hänger inte politiken med. Det menar forskare och experter och de varnar för att Sverige kan hamna efter i det nya tekniksprånget. – Jag har svårt att se att vi skulle kunna få ett svenskt eller europeiskt Open AI idag, säger AI-forskaren Fredrik Heintz.
Magi-cat
5/16/23, 10:53 AM
#264

Det är verkligen inte bara snabbgooglingsverktyget det handlar om.

Intressant artikel på många sätt, om samgående människa-maskin.

https://fof.se/artikel/varfor-ska-man-inte-fa-gifta-sig-med-en-ai/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I filmen Her från 2013 tar den amerikanske filmmakaren Spike Jonze upp frågan om en människa kan utveckla en nära relation till en artificiell intelligens. …
Pyttelite
5/16/23, 11:57 AM
#265

#264: Vem ska vi vara efter, Kina som har ansiktsidentifiering vid gräns och på gator?

Kan det vara så att det är pressen som är efter?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 5/16/23, 12:01 PM av Pyttelite
Annons:
Carmarino
5/17/23, 9:57 AM
#266

Chat GPT beräknas dricka en halvliter vatten för att hantera 20–50 frågor.

Forskare vid University OF California Riverside och University OF Texas Arlington i USA har nu publicerat forskning som tittar närmare på generativa AI-modeller som Chat GPT:s vattenanvändning.

Chat GPT beräknas då behöva en halvliter vatten för att hantera en konversation som innehåller mellan 20 och 50 frågor och svar, beroende på när och var chattbotten används. Mer exakt är det värmehanteringssystemet som behöver vattnet snarare än själva AI-modellen.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779130/chat-gpt-dricker-en-halvliter-for-att-hantera-20-fragor-och-svar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Chat GPT beräknas dricka en halvliter vatten för att hantera 20–50 frågor.
Pyttelite
5/17/23, 10:38 AM
#267

#266: Hur mycket vatten beräknas det gå åt för ett aktivt deltagande på iFokus?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
5/17/23, 11:04 AM
#268

#267: Ytterst lite, då servern inte är vattenkyld. Det är snarare för att hålla rätt luftfuktighet i serverhallar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
5/17/23, 11:58 AM
#269

#267: Så lätt det är att göra sig lustig över det här - men då kan man ju alltid tänka på torkan och vattenbristen i världen. Den blir värre och värre för varje år som går. Att då använda så mycket vatten för att skapa texter är inte hållbart.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
5/17/23, 12:40 PM
#270

#269: Jag gör mig inte ett dugg lustig och Johan gav ett seriöst svar.

Tror att du behöver läsa på när det gäller företagens krav att redovisa påverkan på miljö.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
5/17/23, 12:41 PM
#271

#270: Jag uppfattade det som om du förlöjligade artikeln.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
5/17/23, 12:47 PM
#272

#269: Vattenförbrukning är ett generellt problem när det kommer till datacenter. Det är inte unikt till AI-tjänster.

Att man tar upp det specifikt kring AI, men inte sagt ett ord om det alla andra år man använt internet, blir för mig ett tecken på okunskap i bästa fall och medveten smutskastning i värsta fall.

Vattenförbrukningen är också brutalt stor för textilindustrin, jordbruksindustrin, med mera. Inte minst ekologiskt bomull förbrukar sinnessjuka mängder vatten.

Vatten är en extremt viktig fråga. Ett område som jag är mycket orolig för. Men jag hade uppskattat om journalister och forumanvändare kunde vara mer balanserade och se till helheten och inte peka ut ett specifikt (nytt) område.

Problemet är verkligt. Men detta blir ytterligare ett exempel på när man helt bortser från problem man är van vid och som händer hela tiden, men blir rädd/provocerad för något nytt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Pyttelite
5/17/23, 12:48 PM
#273

#271: Det får stå för dig - nu är det du som förlöjligar mig men det är säkert ok.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
5/17/23, 12:50 PM
#274

#273: Kan inte se att jag har förlöjligat dig någonstans, men du har ju alltid rätt så då har jag väl gjort det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/17/23, 12:53 PM
#275

#272: Tror inte Computer Sweden är okunniga om det, men håller med om att de ju hade kunnat skriva en rad om det också för balansens skull.

Vattenförbrukningen inom industrin är ju rätt väldokumenterad, så det bör väl de flesta vara medvetna om vid det här laget.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
5/17/23, 12:59 PM
#276

#274: Du tycker inte att du förlöjligar mig nu med den kommentaren?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
5/17/23, 1:01 PM
#277

#276: Nej.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
5/17/23, 1:06 PM
#278

Angående vattenförbrukning så är det bara en av de miljöfaktorer som måste tas med i kalkylen vad gäller denna fråga. Att det inte görs tillräckligt är säkert delvis för att inte miljö och natur står i förgrunden utan pengar och rädsla för att "halka efter".
Att det slösas ohyggligt på andra områden är ingen orsak att inte vara mycket vaksam beträffande den skenande utbyggnaden av den här tekniken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
5/17/23, 1:43 PM
#279

#275: Om man får raljera lite så är ju medias roll att hitta det sämsta som hänt i världen idag och skriva om det. Nu är det draman om AI som säljer.

Dessutom, när man har rätt djup kunskap om ett ämne, blir det uppenbart att journalister överlag sällan har särskilt mycket kunskap om ämnet dom skriver om..

Just datacenter och hållbarhet är något jag ägnat i princip varje dag senaste 18 månaderna åt.

Så åter igen. Vattensvinn är ett stort problem med datacenter. AI, speciellt träning av AI, använder väldigt mycket datorkraft och därmed energi och vatten. Men det är inget nytt. Men det behöver lösas.

På Microsofts svenska datacenter så används inget vatten för kylning. Endast utomhusluften används. Regnvatten samlas in och används för att justera luftfuktigheten. Regnvattnet används även för att spola i toaletter.

Till 2024 ska vi minska vattensvinn med 95 % och till 2023 ska vi tillföra mer vatten än vi förbrukar globalt sett. Det kan t ex handla om att återställa våtmarker, samla in regnvatten och generera dricksvatten från luftfuktigheten i luften med hjälp av solceller.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 5/17/23, 1:43 PM av johan
Annons:
Carmarino
5/17/23, 3:03 PM
#280

#279: Bra. Hoppas andra företag följer efter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
5/17/23, 3:35 PM
#281

#280: Som du säkert vet är det myndighetskrav i många länder och kan inte förhandlas bort men däremot är redovisningen inte standardiserad men kommer att bli inom EU.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
5/17/23, 3:39 PM
#282

#281: Menade Microsofts strävan att minska vattensvinnet och tillföra mer vatten än de förbrukar. Vet inte om det är ett myndighetskrav eller inte, men fler borde göra det i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
5/17/23, 3:48 PM
#283

#282: Myndighetskravet är att redovisa vattenfotavtrycket i verksamheten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
5/18/23, 8:52 AM
#284

Det finns i alla fall de som tänker till lite. Det handlar inte om någon liten finjustering i kanten som tar decennier eller mer, det är här och nu och det går snabbt. OBS, detta är en person som själv jobbar med tekniken och inte på något sätt är "emot", tvärtom verkligen. Men inser att det är stort. Sedan får man tänka själv resten …. 😎

"– AI kommer att skapa den största förändringen i mänsklighetens historia, det är ju redan igång. Jag är faktiskt rädd för vad som kommer hända."

Tyvärr kan jag inte se hela artikeln men ska försöka få tag på den.

https://www.svd.se/a/q17qew/spg-moter-oliver-edholm-varldens-yngsta-ai-forskare

Mer om Oliver:

" Vi kommer att kunna skapa en konstgjord intelligens som är så pass intelligent att den klarar allt det en människa kan göra. Tänk dig Einstein fast 1000 gånger smartare, den tesen tror jag på."

Jag håller med om att det inte kan jämföras med något annat …

https://www.ehandel.se/19-ariga-ai-geniet-utmanar-amazon-skrams-av-min-alder


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AI-geniet Oliver Edholm blev som 16-åring världens yngsta AI-forskare. Nu vill han göra skillnad i det han beskriver som den största förändringen i mänsklighetens historia.
Pyttelite
5/18/23, 8:56 AM
#285

#284: Fast om detta 20-åriga geni tycker att det är så farligt så ska han väl inte fortsätta och utveckla och tjäna pengar på det?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
5/18/23, 9:05 AM
#286

#285 Det är inte för att diskutera personen jag tar med detta, det är ju inte det det handlar om, en person eller ett individuellt tyckande hit eller dit utan jag tar med det som ett exempel, att man måste inse att detta är det mest omvälvande i den vägen som mänskligheten skapat (någonting bortom sig själv). Här finns bara gas, ingen broms. Ingen vet vart det bär och ingen reglerar konsekvenserna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
5/18/23, 9:10 AM
#287

#286: Du tar med en en person som säger att det är farligt och anser att han är trovärdig för att han sysslar med AI eller snarare utvecklar e-handel.

Om det är så farligt borde han väl i isåfall inte medvetet utveckla mot mänsklighetens avgrund?

Om du tycker att hans utsaga är ett bevis för att AI är farligt så misslyckas du.

Det finns felaktigheter i allt till och med fejkade forskningsrapporter.

Se inslaget från svd som en anekdot.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 5/18/23, 9:11 AM av Pyttelite
Carmarino
5/18/23, 10:32 AM
#288

Det är ju bättre att de som är kunniga inom området är med och utvecklar det och ser till att det blir så säkert som möjligt. Annars överlåts utvecklingen till personer som inte kan något, och det är väldigt farligt.

Med tanke på att brottslingar är de som brukar ligga i framkant när det gäller utvecklingen, så vill jag inte tänka på vad som kan hända om de tar över. Då blir "1984" en mild västanfläkt av vad vi kommer att få stå ut med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
5/18/23, 10:39 AM
#289

#288: Du måste skämta - denna 20-åring har inte någon makt att utveckla säkert - vad det nu är.

Det är samma retorik som när kändisfoktorer även doktorer inom medicin förfasar sig över spelindustrin samtidigt så släpper man egna program som ska aktivera hjärnan.

Det här är minst lika farligt som AI - farligheten ligger i att sprida falsk information och det sker hela tiden utan AIs hjälp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
5/18/23, 10:46 AM
#290

Det som dock är speciellt med denna rädsla, är att det till ovanligt stor del är folk i den aktuella branschen som är mer oroade än politiker och allmänhet.

Vanligtvis brukar det vara precis tvärtom.

Silicon Valley brukar oftast inte värna försiktighet, förrän det kommer hot om regleringar. Nu är det delvis tvärtom.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
5/18/23, 10:46 AM
#291

#289: Var någonstans har jag skrivit att han ensam ska göra det? Jag citerar "Det är ju bättre att de som är kunniga inom området är med och utvecklar det och ser till att det blir så säkert som möjligt." Observera "de som är kunniga inom området".

Och hur vet du att han, bara för att han är 20 år gammal, inte vet vad han gör? Han är ju uppenbarligen väldigt intelligent och kunnig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
5/18/23, 5:16 PM
#292

#291: För att AI-skräcken är generell och inte specifik.

Det finns ingen entydig lösning utan det är snarare makthavare som kan reglera användningen och inte programmeraren.

Man kan göra det mesta men allt är inte tillåtet beroende på en väldigt massa ”verksamhetskrav”.

Det är inte tekniker som begränsar eller ska kontroller utan myndighet och lagar.

Tex bildigenkänning på gator och torg för att begränsa personers rörelsefrihet.

Tekniken finns och kan utvecklas men det är samhället och inte tekniker som beslutar dess användning.

Om ett samhälle och dess medborgare kan acceptera fejkad information och inte en blunda för det då är det inte en programmerare som kan ställa det till rätta.

AI är inte en allgoritm, vetenskap applikation osv utan miljontals och det är inte tekniken som är farlig om det är något som är farligt utan användningen av det.

Jag kan döda en människa med en plastpåse men det hjälper inte om jag förbjudet plastpåsar eller ens perforerar dem.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 5/18/23, 5:17 PM av Pyttelite
Pyttelite
5/18/23, 5:26 PM
#293

#290: Njae många som sprider rädslorna sprider dom utan saklig grund och framförallt sätter mycket stor tilltro till sin egen höga kunskap.

Det finns inte något som heter ödmjukhet inom den gruppen.

Jag repeterar Musk protesterar mot AI-användningen i form av chattbottar men skickar regelmässigt data från Teslor utan att blinka.

Den unge AI-underbarnet pysslar med algoritmer för e-handel samtidigt som han varnar för vargen.

Plocka ner problemen på greppbar nivå istället för att jämföra AI med något odefinierat sciencefictionmök.

AI kommer att hjälpa mänskligheten på många vis från cancerdiagnostistik, köteoroer, energianvändning och kanske till och med något så känslomässigt som bilkörning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
5/18/23, 5:36 PM
#294

Lyssna gärna på denna hjälte - jag blir rädd när den här typen av människor får makt och sprida rädslor.

Lyssna gärna här - vad är det han egentligen säger och hur kan han älven huvudtaget få någon som helst utrymme i media?

https://sverigesradio.se/artikel/svenska-ai-utvecklaren-storsta-skiftet-i-mansklighetens-historia


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Oliver Edholm kallats AI-geni och är världens yngsta forskare inom artificiell intelligens.Men han är själv orolig för framtiden med AI som han själv är ...
Magi-cat
5/18/23, 7:09 PM
#295

Jag kommer inte att lyssna på personen.

Risken med att ta upp ett exempel (som jag ju gjorde) är att diskussionen snöar in på just det och alla dess vinklingar. 🙂
Poängen var att denna fråga är så väldigt mycket större och mer genomgripande än tidigare förändringar i mänsklighetens historia.

Jag vill även tillfoga att det måste få finnas diskussion och kritik - eftertanke. Helst i tid. Men tiden går snabbt, mycket snabbt (det är något som ligger i detta med AI) och lagstiftning hinner inte med. Alla funderingar bemöts med något om "människan har alltid …" och "rädsla för …".
Men här har vi något som kan ersätta människan. Många tycker det är lika bra.

Det kan användas till övervakning och kommer att användas till övervakning. (Går det så går det inte att stoppa.) Det kan användas till oanade vapensystem där människan tappar kontrollen. Många tycker det är lika bra eller bättre.

Ja, här måste jag ju tillfoga att naturligtvis finns det mycket bra också. Grejen är att hur det blir med det andra beror på vem som styr och har maktmedlen i sin hand. Och där får jag lägga in lite tvivel på vem man kan lita på, egentligen …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
5/18/23, 7:13 PM
#296

#295: Självfallet kommer du inte att lyssna på intervjun med Ola för då blir det för jobbigt med fakta.

Dina kommentarer säger allt.

Men att referera till en fejkad rapport tycker du annars är ok?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
5/18/23, 7:17 PM
#297

#296 Haha, du väljer att tolka det så negativt som möjligt! 😄 Givetvis är det för att det är så betungande med fakta. 🥱😴

(Inte för jag ska behöva förklara mig, men jag lyssnar väldigt sällan på inslag eller ser på filmer över huvud taget. Det här känns inte som prioriterat.

Kan vi återgå till ämnet nu, artificiell intelligens?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
5/18/23, 7:20 PM
#298

#297: Nej jag brukar ta del i det underlag jag diskuterar men du vägrar att ta del av materialet bara för att jag refererar till det och det säger allt om den här diskussionen.

Vi är i ämnet eftersom Ola är den kända AI-experten.

Men du vet säkert bättre …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CFIT
5/19/23, 3:02 AM
#299

Där finnes ännu inte något som "artificiell inteligens" bara verktyg för att sammanställa den redan existerande mänskliga intelligensen.

Och den stora skräcken nu är att vi kommer att lyssna på den.

Magi-cat
5/19/23, 7:49 PM
#300

Tråden har blivit lång och jag låser den nu.

Tack till alla som bidragit!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: