Annons:
Etiketterspökhusspökplatserspökjägare
Läst 5020 ggr
Magi-cat
2014-10-28 10:10

Hemsökta hus i modern tid

Det blir alltmer populärt med en viss "anda" i hus…

Kanske t.o.m. höjer värdet på huset…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19757648.ab

Här är en husbild från England, en "gubbe" i fönstret. Fast jag ser faktiskt ingen.🤔Gissar på ett fall av Pareidoli.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2806125/Proud-homeowner-takes-photo-new-house-notice-GHOST-staring-window.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-10-28 11:04
#1

Har man problem med zombies kan detta specialbyggda zombie-säkra lilla fort vara ett alternativ. Man har tänkt på allt, om där skulle bli en zombie-invasion. Allt till det facila priset av drygt en halv mille. Kanske fungerar som myggsäker sommarstuga också?

http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/10/27/zombie-proof-house-pictures_n_6053374.html?utm_hp_ref=uk-tech&ir=UK+Tech


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-10-28 22:07
#2

Lite märkligt att dom visar en bild på Borgvattnets prästgård, samtidigt som dom menar gamla övergina hus, som inte har med spöken och andar att göra.

Jag ser tydligt ansiktet i fönstret. Men man ska inte kolla på förstoringen…..den är förstörd av pixlar. Det är faktiskt en bra bild👻

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Joggan
2014-10-29 12:48
#3

Modernt?

Det finns tusentals förstörande fall av hemsökelser….

Kolla exempelvis den Snedeker case…

Bok…

http://www.amazon.com/In-Dark-Place-Ray-Garton/dp/0440216982

/…/ M-c

Bok

http://www.amazon.com/The-Entity-Frank-De-Felitta/dp/1939140927

allt verklighetsbaserad…

tarantass
2014-10-29 19:10
#4

#1: trähus? Tillåt mig småle om jag vore zombie…

Men myggsäkring vore inte så dumt.

Annars kan jag väl upprepa vad jag skrev om saken på annat håll: ack ja. Kan det bidra till att de pietetsfullt renoverar litet kulturminnen nu när det har blivit rivnings- och urblåsningsvåg på nytt så har det i alla fall fyllt det ändamålet. Kan det avdramatisera och avstigmatisera "det övernaturliga" hos litet fler (utom de oförbätterliga) har det väl fyllt ett till.

Kan gissa att det också kan tydas som en längtan efter litet mer finstämda valörer som är på utdöende och tyvärr måste så vara i den kultur vi har (tills den har kört slut på sig själv och fan vet hur mycket mer).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2014-10-30 21:20
#6

#5 "Gastkramarna" 👻😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-10-30 21:21
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2014-10-30 21:35
#8

"Får" kallas spökhus. Jösses. Det svenska kontrollsamhället går ända in i det metafysiska. Å andra sidan, när till och med Sverige inför en officiell definition på den benämningen måste man ju ta det som bevis på det paranormalas existens. 😃

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2014-10-30 22:02
#9

#8 Det kan ju vara en viktig försäkringsfråga. 🤓Lösöre i spökhus är måhända mer utsatt för t.ex. glaskross och nerramlade tavlor. För att inte tala om alla dessa elfel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2014-10-30 22:15
#10

Visst ja. Titta alltid på hur de kommersiella intressena reagerar om du vill veta sanningen. 🤓

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Denna kommentar har tagits bort.
Joggan
2014-10-31 08:31
#12

Jaha blev mitt inlägg raderad också här igen? Det är så typiskt snacka om spökhus om ser någonting så bli ni rädd!! Barnsligt!

Magi-cat
2014-10-31 08:42
#13

#12 Det är jag som är "rädd och barnslig". 🙂 Om man nu vill kalla det så…. Men vi har i våra regler att man inte ska lägga upp det som kan vara skrämmande, dit hör demoner och spekulativa videos, särskilt med barn inblandade.

Jag har inte tid att titta igenom filmklippet. Om jag gör det och gör en annan bedömning kommer det att återpubliceras.

Finns det mer som behöver diskuteras i just denna regelfråga kan det göras i redigeringstråden under "Aktuellt just nu" uppe i vänsterspalten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mandra
2014-10-31 17:22
#16

Håller helt med Joggan. Ni visar bara halva sanningen. och därmed är ni faktiskt totalt ointressanta. Det handlar inte om att skrämmas, att visa hur hela sanningen ser ut. Det handlar om att våga se den i vitögat, att våga förstå hela verkligheten och att hjälpa dem som skadas av dem.
Men sett ut ert (som ni tillåter) är fullständigt meningslöst. Titta på en spökfilm istället om syftet bara är att roa sig. Urk. :(

Magi-cat
2014-10-31 17:51
#17

#16 Hur den där "hela sanningen" ser ut är en (väldigt) stor fråga och den kan diskuteras ur olika infallsvinklar. Jag tror det finns tillräckligt mycket att diskutera utan dessa obehagliga sensationsvideos.

Om det känns meningslöst här (det är säkert många som håller med dig) måste jag tyvärr meddela att det kommer inte att bli så mycket annorlunda i det avseendet så länge jag är Sajtvärd. 🙂

Och nej tack, ingen spökfilm heller. 👻😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joggan
2014-10-31 18:38
#18

"hela sanningen" ser ut är en (väldigt) stor fråga och den kan diskuteras ur olika infallsvinklar”

Man prata om givna och säkra faktum eller sanning att folk berättar/visa någonting och inte om det är sant eller inte!

Mia-45
2014-10-31 18:41
#19

Jag har tittat i genom klippet. Och jag tycker egentligen inte att det så skrämmande. 
Men barn och ungdomar kan ta illa vid sej och bli skrämda med tanke på att filmen handlar om poltergiest. Den visar även i början saker som heller inte är så trevligt. 

Barn och ungdomar som är här inne kanske inte kan hantera att man visar de  "hur hela sanningen ser ut". Det kommer de säkert att bi varse ändå förr eller senare. Men inte här inne!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2014-10-31 19:51
#21

Slutdiskuterat nu! Vi lär inte komma längre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-10-31 20:41
#22

För min del. så blir jag inte skrämd av spöken eller paranonormala upplevelse. Jag upplever det bara som intressant👻🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-10-31 20:42
#23

#22 Vi vet, GH…🙂😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2014-10-31 20:50
#24

Jag tror att det finns ännu mera gamla övergivna hus än vad statistiken säger. Jag hoppas iaf att nån kommer att förvalta dessa ödehus och bevara det gamla goa🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2014-10-31 22:09
#25

#24 Det hoppas jag också! Det är bra att intresset ökat för att ta vara på dessa gamla hus.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-11-01 19:50
#26

Det märks att ni inte hängt på denna sajt så länge. Oförklarade fenomen drar upp och diskuterar allt, inte bara spöken. Att ta ansvar för yngre medlemmar är inte fegt. Om dessa medlemmar vill se såna filmer så kan dom enkelt googla sig fram till det själva. Och så mycket fejk som är där ute för att skrämmas så nej, det är inte att visa hela sanningen.

Vi som vuxit upp i spökhus och hanterat "spöken" hela våra liv har sett otroligt många saker, och jag har aldrig behövt skumma ritualer eller annat. Folk som vill prata om och lära sig mer om detta går till övernaturligt, inte oförklarade fenomen då övernaturligt har väldigt många medium som kan berätta vad som är sant och falskt med såna filmer. Oförklarade fenomen tar upp detta ämne, men OF är så himla mycket mer.  

Jag säger ofta till folk att ge f*n i anden i glaset och wigiboards för man ska inte leka med det man inte förstår. Men jag har aldrig hört om fall som uttrycker sig som vissa "halloweenfilmer" utser sig för att göra. Vissa testar bara för att se om sånt händer dom också och nästan alltid kommer det fram i efterhand att det är en av deltagarna som rör glaset frivilligt. Om man vill prata med familj och vänner på andra sidan så kontaktar man ett riktigt medium, inte ett glas.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-11-01 19:57
#27

🌺❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Joggan
2014-11-01 22:33
#28

#26

"Att ta ansvar för yngre medlemmar är inte fegt."

Ansvar? Du menar att förfalska ett faktum och radera meningar och rapporter är ansvarsfullt!?? nej …ni klarar inte av realitet! …det är "Esoterisk!"

Cahira
2014-11-02 00:12
#29

#28 Om du är så upprörd över sajten, varför stannar du?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mia-45
2014-11-02 09:47
#30

Nu räcker det! Om man läser regeln så förstår man: 

  1. Många läser här (även barn/ungdomar) och vi skriver inte om onda andar/demoner/besatthet etc som kan skrämma upp någon i onödan

    Vidare tjafs om detta kommer raderas.

Joggan
2014-11-04 07:19
#31

#30 ….videoklippet handlade  inte om onda andar/demoner/besatthet etc
det handlade om ett spökhus.. ändå har ni raderat !

#29 forumet är offentligt! ni kunde också gör den privata eller hur!?
Det handlar om yttrandefrihet det betyder det gäller alla eller ingen.
Antingen har man yttrandefrihet eller så har man det inte.
Antingen lever man efter demokratiska lagar eller inte. 
Antingen får folk säga vad de tycker eller så fängslas de gällande religion eller annan trosuppfattning!!

Magi-cat
2014-11-04 07:27
#32

#31 Demokrati och yttrandefrihet är en mänsklig rättighet och något att vara tacksam för.

Däremot innebär inte demokrati och yttrandefrihet någon självklar rätt att säga vad som helst var som helst. Det finns regler i samhället och det finns regler för iFokus, Mia hänvisar till en regel och den gäller fortfarande. Är något oklart med den får du skicka pm.

I det här fallet är jag som Sajtvärd ansvarig för sajten och vad som skrivs på den. Jag har gjort ställningstagandet att det inte ska publiceras otäcka, skrämmande videos och/eller spekulationer om demoner och besatthet. 

Vill man ändå skriva om sådant finns det andra sajter inom iFokus som passar bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joggan
2014-11-04 07:53
#33

Otäcka, skrämmande videos kan man ju tolka hur som helst

dessutom denna videon som jag postade handlade inte om onda andar/demoner/besatthet

så hoppar du/ni  över eras reglar och utöva en  indirekt diskriminering!

Joggan
2014-11-04 07:54
#34

Diskriminieringslagen talar om att förhindra diskriminering utifrån kön, könsöverskridande identitet och uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ålder, funktionsnedsättning samt sexuell läggning.

Annons:
Mia-45
2014-11-04 08:51
#35

Joggan. 
I början av filmen så visas det något  (vill inte skriva ut vad det står här) som liknas böcker eller något. Det står ett slags namn på dessa. 
Bara det räcker för att göra filmen "skrämmande". DET hör inte hemma här. Detta handlar inte ens om diskriminering som du vill ha det till. Det handlar om att inte skämmas i onödan. 
Och som Magi-cat skriver så kan du säkert hitta nån sajt på iFokus där detta passar bättre. 

Jag har inte hängt med i tråden. Skrev att vidare sådana här inlägg kommer raderas. Sååå…vidare inlägg kommer nu att göra detta. Var vänlig och respektera våra regler här inne.

Cahira
2014-11-04 09:20
#36

Att säga att din länk inte lämpar sig efter sajtens regler är inte diskriminering eller personligt påhopp av trosystem. Du kan prata om ämnet men länka inte skrämmande länkar, simple as that.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-11-04 10:20
#37

#33 Till slut:

Joggan: Otäcka, skrämmande videos kan man ju tolka hur som helst

Precis, och jag har ingen lust att sitta och tolka dem. Hoppas på förståelse och respekt för det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2014-11-04 10:59
#39

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
2014-11-04 12:42
#40

Jag undrar varför det bara är gamla hus som räknas som "spökhus" och varför alla hus som varit övergivna länge nog kallas spökhus, räcker det inte bara med övergivna hus?

Bara för att det är gammalt betyder ju inte det att det spökar och vice versa

Magi-cat
2014-11-04 12:49
#41

#40 Det undrar jag också lite grann. Och varför man måste göra spökprogram på ett slott nödvändigtvis, eller en herrgård…?

Det "räcker" absolut med att kalla de övergivna husen för just övergivna eller ödehus. Kanske är det något i förgängelsen som gör att man associerar till gengångare…Eller lever sig in i hur det kan ha varit där. Och så får man lätt en sorglig känsla av de gamla förfallna husen, lämnade åt sitt förfall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-11-04 12:50
#42

I gamla hus har fler folk levt och i gamla tider även dött. Ibland byggs nya byggnader där gamla byggnader stått och folk upplever aktivitet, men det är inte lika vanligt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anonym
Anonym
2014-11-04 14:43
#43

#41 Jag tycker också att det räcker att kalla det ödehus ( eller ödebyar finns ju också).

#42 Nu kan jag inte säga att jag varit i jättemånga ödehus (vilket är ett betydligt bättre namn) men jag har aldrig upplevt nån aktivitet där men i huset jag bor i (byggd på 80 talet) är det så mycket aktivitet att jag måste sova med hörselproppar.

Det behöver inte alls ha med åldern att göra utan enligt min känsla om personen (eller djuret) känt speciellt för stället eller det har hänt nått hemskt där.

Sen bara för att huset har varit övergivet i flera år så betyder ju inte det heller att det var gammalt då det övergavs.

Joggan
2014-11-10 08:29
#44

Sverige är också med ….
List OF reportedly haunted locations
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_reportedly_haunted_locations

Jane-Lyzell
2015-03-10 14:02
#45

Intressant tråd  Joggan ! du har samma taktik inne på mitt forum

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joggan
2015-03-10 20:07
#46

@Jane-Lyzell
Det låter konspiration!
Vilken taktik?
Jag skriver bara vad jag skriver och lämnar informationer!
om du inte tycker om det  och din lilla rosaröda världsbild blir förstört så är det ingen taktik!
Prata man om andar så pratar på riktigt och ingen cherry picking!

"off topic"

…tar gärna P.M

Mia-45
2015-03-10 20:13
#47

Nu lämnar vi "taktiksnacket" därhän. 
👍

Upp till toppen
Annons: