Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 2932 ggr
Magi-cat
9/22/14, 6:17 PM

ig-Nobelpris 2014 - 2016

Uppdaterat 2016/M-c/

Åh det är bara underbart!

Årets ig-Nobelpris i fysik gick till en grupp i Tokyo som närmare studerat fenomenet halka-på-ett-bananskal. Gåtan torde nu vara fullständigt adekvat utredd.

Priset i neurovetenskap gick till studier av fenomenet Jesus-i-mackan! Paredolia som vi haft exempel på på den här sajten!
I 37 % av slumpmässiga mönster såg försökspersonerna ansikten.

"Spookily, when the team combined those random patterns that seemed to be faces, the resultant image had two shadowy eyes and a nose."

http://www.newscientist.com/article/dn26232-feedback-ig-nobel-prize-for-watching-dogs-urinate.html?utm_source=NSNS&utm_medium=SOC&utm_campaign=facebookgoogletwitter&cmpid=SOC%7CNSNS%7C2012-GLOBAL-facebookgoogletwitter#.VCBKMvl_uCk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mia-45
9/22/14, 7:01 PM
#1

Härligt…..och att man såg mönster i så många som 37%.  

Alltså ingen inbillning…😉Gott att det forskas i detta.

JonasDuregard
9/23/14, 10:40 AM
#2

#1 "Alltså ingen inbillning…Skämtar"

Vad menar du?

Mia-45
9/23/14, 10:46 AM
#3

#2 Jag menade att försökspersonerna verkligen såg ansikten…

JonasDuregard
9/23/14, 10:51 AM
#4

#3 Jag förstår inte vad du grundar det på eller vad du menar med det 🙂. 

De visades enbart bilder med slumpmässiga mönster, vad innebär det att "verkligen" se ansikten i dem?

Mia-45
9/23/14, 11:02 AM
#5

Jag kopierar i #0 :

"I 37 % av slumpmässiga mönster såg försökspersonerna ansikten."

Precis det menar jag…att i 37% så såg försökspersonerna ansikten.

JonasDuregard
9/23/14, 11:02 AM
#6

Här kan man se alla kategorier (avsevärt många fler än nobelpriserna): http://www.improbable.com/ig/winners/#ig2014

Förutom neurologi-priset så gillar jag priset i polarforskning.

Annons:
JonasDuregard
9/23/14, 11:05 AM
#7

Om ni undrar hur de såg ut när de förklätt sig till isbjörnar kan ni kolla här: http://sciencenordic.com/norwegian-researchers-win-ig-nobel-prize

Jag måste säga att det är som bäst en ganska schematisk bild av hur en isbjörn ser ut.

Magi-cat
9/23/14, 2:23 PM
#8

Angående just ansikten så är det intressant! Att urskilja ansikten i den dunkla grottan eller djungelns virrvarr eller var nu ursprungsmänniskorna än befann sig måste ha varit lyckat evolutionärt och egenskapen finns kvar. Redan det lilla spädbarnet reagerar på ansikten och interagerar tidigt.

Lite överspilld förmåga blir det ju när hjärnan kopplar ihop slumpmässiga mönsterfragment till ansikten, men bättre ett för mycket än ett för lite, resonerar nog hjärnan…

Vad jag tänkte på var om människor med bristande förmåga till ansiktsigenkänning (av kända ansikten) kopplar ihop mönstren till ansikten i samma utsträckning som andra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/23/14, 2:25 PM
#9

#7 Men vilken hängivenhet! De är väl värda ett pris!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/23/14, 2:45 PM
#10

Man kan hitta mycket smått och gott här…Mental Health-priset t.ex. (som väl blir ett inlägg i hund-katt-debatten) för upptäckten att fler kattbitna tenderar att vara deprimerade jämfört med hundbitna…

Den intresserade ställer sig frågan

"Do depressed people seek out cats, or do cats depress their owners? Hanauer sighs: "Our paper raises more questions than it answers."

😃🐱(Mina katter bits lyckligtvis inte.)

Biologi-priset är ävenledes intressant och gick till en studie där man med beundransvärd hängivenhet och tålamod för  sitt arbete under två års tid studerade  hundar för att se om de i likhet med vissa andra däggdjur använde magnetiska fältlinjer vid behov.

Och jo, det gör de.

"Two years OF observing 70 dogs OF 37 breeds showed that the animals do indeed prefer to align their bodies north-south along magnetic field lines."

"Feedback notes that one male Borzoi accounted for 2478 OF the 5582 urinations seen during the experiment. We wonder what that says about the mental health OF the dog or OF its data-gathering walker."

Riktigt spännande faktiskt!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/21/15, 4:11 PM
#11

Årets Ig-Nobels vinnarturné besöker Stockholm 30 mars!

http://www.fritanke.se/calendar/ignobels-arliga-vinnarturne-besoker-stockholm/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/24/16, 4:36 PM
#12

Årets underbara IgNobelpris har delats ut! Här vimlar av kreativa lösningar och forskning vi inte visste vi behövde! Samt aha-upplevelser, och funderingar av "ja- kanske…" eller "varför tänkte jag inte på det", precis som det ska vara i IgNobel-sammanhang…

Några fastnade jag för lite extra:

Psykologipriset som gick till en grupp forskare som frågat lögnare hur ofta de ljuger och litat på deras svar.

Ekonomipriset som gick till forskare som undersökt vilken personlighet stenar upplevs ha!

Och så Volkswagen då, i särklass:

"Volkswagen fick årets kemipris för sitt kreativa sätt att lösa avgasproblemen genom att automatiskt minska utsläppen när bilarna testas."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tva-svenskar-belonade-for-rolig-forskning/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: