Annons:
Etiketthjärnan
Läst 3398 ggr
Magi-cat
9/18/14, 1:20 PM

Sociala medier ändrar hjärnan!

Jodå, interaktion med sociala medier ändrar hjärnan och vårt nervsystem på ett sätt som aldrig tidigare i historien…

T.ex. är det vanligt att känna fantombuzz från mobilen, att man tror den påkallar vår uppmärksamhet fast den inte gör det.
Vi blir mer distraherade och faktiskt sämre på multitasking än de som väldigt lite använder sociala medier.
Till råga på allt blir vi mer jag-centrerade, eftersom det mesta (80 %) i kommunikationen över internet handlar om - just det - MIG.

Inte nog med det, beroendeframkallande är det också.

Någon som känner igen sig? 😉

Men det finns fördelar också. T.ex. tycks förhållanden där parterna får kontakt via internet hålla längre än andra!

Ca 3 min video, snabbpratad….

http://www.iflscience.com/brain/5-ways-social-media-changing-your-brain#


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
9/18/14, 1:33 PM
#1

Usch till det mesta.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

_Fisken
9/20/14, 7:16 AM
#2

Samtliga delar känner jag igen. Jag visste inte ens av att det fanns ett ord för när man tror telefonen buzzar fastän den inte gör det!

Jag tror att på sikt kommer detta med människans otroliga intresse för datorer att skapa sekter/städer/föreningar där användandet av soc.medier är starkt begränsat eller förbjudet. Det finns nog redan men det har inte lyfts fram så mycket än bland tidningar och politiker. 
Du nämner beroende. Det dröjer nog inte länge förrän det tisslas och tasslas om detta beroende och förfinade människor ser ner på oss "beroende".  Då får man börja gå på ADM-möten.  Anonyma Data Missbrukare.

Jag har en smartphone och det är mycket stressande på jobbet. Jag måste jobba koncentrerat för jag har programmering som yrke och när den börjar pipa och surra för barn och släktingar messar i onödan så vill jag kasta ut den. Jag undrar om jag inte ska ta med min gamla Nokia till jobbet. Vill de nåt kan de ringa. Det blir som ett filter…

Nu har jag babblat igen. 😞

Gahella
9/20/14, 10:24 AM
#3

Jag är inte förvånad alls. Jag märker att mitt behov ökar att stänga av datorn ökar i takt med att infoflödet ökar, och det gör det i höghastighetsfart nu.

Att lära mig sålla, ta pauser, inte ha internet på min mobil, inte ha med mig mobilen överallt är så viktigt för min sinnesfrid. Och de gånger jag tappar den här balansen blir jag mer mental och stressad och har svårt att vara närvarande i nuet.

I förra veckan var jag mycket inne på FB och tog stor del av flöde under flera dagar, och kände hur huvudet växte och ju mer det växte desto mer stressad blev jag. Så det blev att ta sig ut i skogen på slingrande stigar för att få mer fokus i kroppen. Men det var ta mig tusan helt omöjligt för jag märkte att trots ansträngningen var jag mer inne på diskussionerna inne på FB, än närvarande än på min promenad och omgivningarna där.

Det är som om jag och minna sinnen blir kapade av att vara inne på datorn för mycket och det tycker jag känns väldigt oroande med tanke på hur många som befinner sig i samma situation

Ming
9/20/14, 11:53 AM
#4

#3 Känner som du Gahella. Kom nyss hem från en skogspromenaden utan Iphonen i fickan ;) njöt av att rasta lilla Nero och lyssna till fåglarnas kvitter och doften av natur 😇 friden varade dock inte länge då nallens ilskna signaler väckte upp mig då vi kom hem….. Nätet är verkligen beroendeframkallande …..hur katten klarade vi oss utan det?

Ghosthunter
9/21/14, 9:35 AM
#5

Hahaha…..säger som draken..usch till det mesta!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/6/14, 10:14 PM
#6

Tjejen i länken nedan blev stressad av det digitala bruset, fick svårt att fatta beslut och tappade t.o.m. matlusten.

Numera mår hon bra igen, men lämnar smartfånen hemma när hon går ut.

"Det är en avgörande skillnad mot tidigare. Jag tror inte att vår hjärna är skapt för att ständigt bombarderas av nya intryck och för att vi ska gå omkring och vara rädda för att missa en statusuppdatering på Facebook"

http://www.dn.se/insidan/anna-tog-makten-over-tekniken/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
10/7/14, 7:30 AM
#7

Det tror inte jag heller. Man måste kunna smälta sina uttryck och helst ett åt gången, för annars blir man lätt stressad.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Tigerbeer55]
10/7/14, 9:37 AM
#8

Hej jag är ny här. Och instämmer med vissa ovanstående talare; usch till det mesta.

Magi-cat
10/7/14, 11:34 AM
#9

Välkommen Tigerbeer55. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tigerbeer55]
10/7/14, 2:52 PM
#10

Å,tack!

Magi-cat
1/9/15, 8:43 PM
#11

Att bli fråntagen mobiltelefonen kan göra att blodtrycket höjs och man presterar sämre i problemlösning.

Snacka om beroende!

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mobilabstinens-ger-hojt-blodtryck


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/14/15, 7:42 AM
#12

Vet inte om jag "lajkar" det här. 🙂

Enligt en studie publicerad i PNAS vid Cambridge vet datorn mer om oss än t.o.m. våra närmaste. När man klickar på "like" på t.ex. Facebook kan datorn göra en analys av vilken personlighetstyp man är. 

Datorn mätte fem olika personlighetsdrag som visar hur öppen, samvetsgrann, extrovert, empatisk eller neurotisk man är.

Det behövdes inte ens särskilt många likes. Redan efter tio klick kan datorn göra en bättre bedömning än en arbetskamrat. 

70 likes går det åt för att bedöma bättre än en vän eller rumskamrat.

Efter 150 likes vet datorn mer än familjemedlemmarna. 

Lyckligtvis har partnern mer koll och det behövs 300 likes innan datorn besegrar honom/henne.

Den genomsnittlige datoranvändaren har hittills 270 klickade  likes, så än så länge vet partnern mer.

"Det här är bara början, säger en svensk dataanalytiker som menar att delar av våra liv ligger i händerna på stora företag." (ur artikeln, se nedan)

Med all reservation för att studien inte säger allt och ger en starkt förenklad version av något så komplicerat som en människa, är det intressant på många sätt.
Hur bra är det att en bild av oss byggs upp av vårt aningslösa klickande på nätet, på allt ifrån gulliga katt-klipp till mer allvarliga saker? Hur går det ut över vår integritet?
Att det vi släpper ifrån oss på nätet redan nu används i reklam och marknadsföring är ingen nyhet. Säkert kan det också användas på fler sätt, bra och dåliga.

Även om vi tycker vi visar tillbörlig omsorg om vår integritet och inte släpper ifrån oss vad som helst på nätet. har vi kanske inte tänkt på vad våra oskyldiga "likes" säger.

Hur är det, vet datorn mer om dig än familjen?🙂
(Lajka det här nu, det ger goodwill.🏆)

(källa: _http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-datorn-kanner-dig-battre-an-din-egen-familj_))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/14/15, 9:23 PM
#13

Att "lajka" Salvador Dali och mindfulness visar en högre grad av öppenhet. Till exempel.

http://bigthink.com/ideafeed/computers-know-your-personality-better-than-anyone


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/21/15, 3:55 PM
#14

Facebook vet allt, i alla fall nästan. T.ex kan man med en interaktions-graf se när en person går från singel till relationship:

http://www.medicaldaily.com/facebook-knows-when-and-how-you-fall-love-formation-love-graph-reviews-relationship-among-users


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/27/15, 8:24 PM
#15

Slösurfande och multitasking slöar ner hjärnan och gör så vi blir desorienterade och mycket av informationen går förlorad. 

Vi blir också beroende av kickar och yttre stimulans.

(Lite slarvig artikel, men intressant och viktigt ämne.)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20226389.ab

Någon som känner igen sig? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/17/15, 9:31 AM
#16

Nu har guldfiskarna simmat om oss också! 🌊😴

Har du (också) sämre koncentrationsförmåga än en - guldfisk?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20802915.ab

(Få se nu va va de de handlade om?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/21/15, 12:12 PM
#17

Inte bara det, man ser ut som en gam också!

Mobilknappandet gör att axlarna åker fram och det blir en uttöjning i nacken där tre kraniumnerver startar och går ända ut till fingertopparna. Fingrarna domnar och man får förslitningar som kan ge värk längre fram. 

Någon som känner igen sig?

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/21/undvik-att-se-ut-som-en-gam


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/27/15, 9:18 PM
#18

Och synen också!

Allt fler blir tydligen närsynta pga fokusering på nära föremål, som mobilen tex

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/27/ogonlakare-vi-gar-mot-samre-seende


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: