Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 3894 ggr
Magi-cat
9/15/14, 6:31 PM

Färgernas psykologi och magi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färger påverkar mer än vi kanske tror och det sker i vårt omedvetna sinne. Påverkan sker helt oberoende av kultur, vad vi tycker om osv. Och så är det roligt med färger. Man blir glad av mycket färg-

Reklammakarna vet naturligtvis om det här och vissa snabbmatskedjor går i gult och rött för att man äter mer med de färgerna, och snabbt! Så - vi manipuleras med färger varje dag…

Rött gör oss taggade och mer uppmärksamma. Servitriser som bär rött får mer i dricks - av män.

Blått finns i många företagslogos och förknippas med tänkande, förhandlingar och seriositet. Man äter mindre med blå inredning.

Grönt förknippas med lugn och harmoni. Mat med gröna etiketter ger en känsla av hälsa. Med röd etikett förknippas samma varor med fara och säljer sämre.

Gul är den gladaste färgen i spektrat och förbättrar metabolismen. Men tydligen gråter bebin mer i ett gult rum, så bäst att vänta med den färgen…

Orange piggar upp hjärnan och gör en mer entusiastisk. 

Och så rosa då, som signalerar värme, mjukhet och kvinnlighet. Rosa tar ner aggression så pass att man provat att måla fängelseceller i rosa för att lugna.

Purpur av den tunga, djupa nyansen förknippas med kungligheter och auktoriteter och inger respekt. Lättare, ljusare nyanser, åt lavendelhållet, lugnar ner.

Svart är den "farliga" färgen, på liv och död, men signalerar också det sofistikerade. "Den lilla svarta".

Vitt är färgen för det rena och oskyldiga, fred och rymd. Den förknippas också med det sterila, rena, som på sjukhus.

Guld är välstånd, glamour och kärlek. Det gör intryck.

Silver, tänker man också på välstånd och smycken

http://www.medicaldaily.com/color-psychology-10-ways-colors-trick-you-every-day-295460

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
12/3/14, 12:04 PM
#3

Smakar kaffet extra bittert idag? Det kan bero på färgen på din kaffemugg!

Det finns många studier om den livliga interaktionen mellan färg och smak, något som reklammakarna naturligtvis är fullt medvetna om.

T.ex visar sig kontraster ha betydelse även här. Man upplever en jordgubbsfärgad mousse som 10 % sötare och 15 % smakligare på en vit tallrik  än samma rätt presenterad på en svart tallrik.

Kaffemuggens färg har också betydelse för upplevelsen av kaffet. Serverat i vit mugg upplevs det som mer intensivt och mindre sött än serverat i genomskinlig eller blå mugg. 

 http://www.iflscience.com/brain/bitter-coffee-today-try-changing-colour-your-cup

Intressant när man tänker på hur synintryck och andra sinnesintryck, stämningar och upplevelser hänger ihop, även med smaken av det dagliga kaffet. 
Svarta attiraljer förresten, det tycker jag inte hör ihop med mat….😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
12/3/14, 7:27 PM
#4

Ja, det är viktigt med färger. Men för det mesta är man inte medveten om det…..det slår till undermedvetet. Men börjar man vara lite mer uppmärksam, så märker man av detta.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
12/3/14, 7:28 PM
#5

Japp, färger är bra och illustrativa exempel på hur mycket som fungerar undermedvetet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/4/14, 6:36 AM
#6

Tur att man är grön.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ghosthunter
12/4/14, 8:06 AM
#7

😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
6/21/15, 10:35 AM
#10

#9 Färger är jättespännande och påverkar oss på många sätt!

Men det där testet räcker inte för att prova tetrakromasi…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/21/15, 10:37 AM
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/16/16, 7:44 PM
#12

Ge akt på tallrikens färg när du äter…Blå omgivning runt maten gör att vi äter mindre!

"It’s important to know what color plate you’ll be using when it comes to effective weight loss. A 2012 study found a high color contrast between food and plate makes you eat less. For example, spaghetti with red marinara sauce blends in on a red plate, but on a white plate, the serving size looks bigger because OF the color contrast, although the plates are the same size. The rule OF thumb is the more contrast between a plate and food, the less likely you’ll eat more OF it. Choose blue plates when eating, since the color has the least appealing blend with food."

http://www.medicaldaily.com/weight-loss-tips-6-easy-ways-lose-weight-without-dieting-or-exercising-280092


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/4/22, 5:34 PM
#13

Hittade av en händelse en gammal rätt så intressant tråd. 🙂🎨🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: