Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 3308 ggr
Magi-cat
2014-09-03 16:02

Om den sociala människan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Människan är en social varelse, vi mår gott av samarbete och det är och har varit nödvändigt för evolutionen.
Den sociala samvaron och interaktionen ingår vi i varje dag. Vi mår bra av att vara hjälpsamma, vi mår bra av att vara givmilda och dela med oss. Vi mår bra när andra mår bra. Det finns strukturer i vår hjärna som sköter allt detta automatiskt, så vi slipper tänka fram det hela tiden. Men vi kan också medvetet undertrycka impulser och ändra mönster och tack vare vår välutvecklade pannlob (hjärnans färskaste komponent om man ser det evolutionärt), undertrycka impulser och fatta långsiktiga beslut.

Vi mår bra av balans. Naturen försöker hjälpa oss att inte tippa över för mycket eller för lite åt ena eller andra hållet. Våra sociala interaktioner påverkar t.o.m. varandras kroppstemperatur! En smekning på kinden ökar värmen och en dålig social interaktion (som att bli utskälld) sänker den. Vi blir alltså bokstavligen kallt eller varmt bemötta. 
I en studie lät man försökspersonen hålla i en varm respektive kall kopp medan experimentledaren skrev ner en deltagares namn på ett formulär. Sedan fick försökspersonen göra en bedömning av deltagarens egenskaper. 
Det roliga var att den som hållit i den varma koppen bedömde personen mer positivt än den som hållit i den kalla koppen! (Slutsats: Bjud alltid på fika om du vill göra ett gott intryck!Glad) Vi blir också mer givmilda om vi blir varmt bemötta.

Påverkan på vårt känselsystem går även via stolen du sitter på!
En försöksgrupp satt på en hård stol och en annan på en mjuk stol. När de skulle bedöma en jobbkandidat bedömde de som satt på den hårda stolen vederbörande som mer stabil!

Varför förnimmelser och beteende står i relation till varandra är att de är viktiga för vår balans och därmed vår överlevnad. Kroppen strävar efter balans

Alla vill vara omtyckta och uppskattade. Om en social grupp upplevs som snäll och varm trivs vi där. Personer och grupper som upplevs kalla och elaka håller vi oss borta ifrån eftersom de kan göra att vi hamnar i obalans. Vi kan också välja att sätta oss över den omedelbara reaktionen.

Att bli socialt utmanövrerad är bland det värsta vi kan råka ut för. I en studie fick försökspersonerna hålla ett kort tal och lösa ett matteproblem i närvaro av personer som skulle observera dem med kalla och kritiska ansiktsuttryck och utan verbal återkoppling. 
När man mätte de kroppsliga reaktionerna efteråt fann man att inflammationen steg i kroppen på försökspersonerna som utsatts för den avvisande hållningen, jämfört med försökspersoner som gjort uppgifterna i enrum. Den sociala interaktionen, de sammanhang man ingår i, påverkar alltså ens hälsa.

Alltså: Ge varandra respons! Reagera om någon blir exkluderad! Det finns alltid något bra att ta fram hos den andra, hur litet det än är! Alla mår bra av det!

Det här fungerar också över internet där det visat sig att vi reagerar likadant som i verkliga livet. Därför bjuder jag för säkerhets skull på varmt kaffe eller te. (bilden överst 🙂)

(källa: Katarina Gospic: "Den sociala hjärnan" och "Välj rätt! En guide till bra beslut")

_bild från www.publicdomainpictures.net_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Ztevo]
2014-09-14 21:14
#2

Tack för kaffet! ❤️

Jag vart lite småfrusen. 🙂

Magi-cat
2014-09-14 21:16
#3

Varsågod! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
2014-12-13 18:15
#5

Intressant som vanligt av Magi-cat.

Och fungerar det i test av sociala reaktioner fungerar det säkert i test av vad som helst.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2015-05-02 16:54
#7

Mer från Katarina Gospic om den sociala hjärnan, tänkvärd länk:

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/62036


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-05-03 04:27
#8

Intressant!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-11-10 10:03
#10

Puttar upp, på tal om kaffe….🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
setfree
2017-02-20 08:37
#12

#0 Kaffe som är så gott. Får jag en kopp också?

Jag har en släkting som har haft väldigt få vänner. Jag trodde hen ville vara ensam. Det är ju inte alla som är sociala tänkte jag.

Nu har det kommit fram att hen har mått mycket dåligt att känna sig ensam. Det ökade min förståelse. Hen är livrädd för att komma in i ett nytt socialt sammanhang. Hen börjar isolera sig vilket inte är bra.

Det som är märkligt är att man inte ser det när vi träffas. Hen beter sig helt normalt.

Magi-cat
2017-02-28 08:47
#13

Människan är en social varelse och påtvingad ensamhet ett gissel som påverkar en både psykiskt, fysiskt och socialt. 
Vi har t.o.m. uttryck som förknippar ensamhet med kyla, som "vara ute i kylan", "utfryst", "känslokyla" medan vi upplever värme när vi blir sedda och bekräftade och känner gemenskap.

Det är inte bara uttryck, utan man har i studier funnit att personer som blir exkluderade upplever att temperaturen i rummet blivit lägre. Kroppens uppfattning kopplas alltså till det själen känner.

I en studie 2012 visades t.o.m. att hudtemperaturen faktiskt sänks i experiment då en försöksperson blir exkluderad ur gruppen. Avvisande ger alltså en negativ stress som gör att blodkärlen dras samman och temperaturen i fingertopparna sänks.

Men den här kopplingen fungerar också åt andra hållet! 
Försökspersonerna spelade Cyberball över nätet. Datorerna hade manipulerats (utan att fp visste det) så att det skulle bli ett avbrott. Försöksledarna kom då fram till fp med antingen kall dryck eller varm dryck och bad dem hålla koppen mellan sina händer medan "problemet" med datorn fixades. En halv minut tog det, inte mycket, men…

När fp sedan skattade sin känsla av utanförskap kände sig de som fått en varm kopp mindre exkluderade än det som fått hålla i en kall dryck….

Tänkvärt, så lite det kan behövas för att göra skillnad!

I händelse av katastrofer och trauman brukar man ofta komma med varma filtar och varm dryck, samt hålla om de drabbade. Den enkla minnesregeln lyder: "Håll om! Häll i! Håll ut!"

I det stora som i det lilla gäller hur viktigt det är med mänsklig omtanke och social gemenskap. Ensamhet skadar.

källa: Peter Strang. "Att höra till"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
2017-02-28 10:20
#14

#13 Jag läser en kurs i pedagogik som handlar om barn med svårigheter. Just ordet exkludering finns med på många ställen. Man vill inte exkludera barn genom att flytta dem från klassen til ett annat rum för att hjälpa dem. Man vill att de finns kvar i sin gemenskap och få anpassad hjälp där. En svår ekvation och ett dilemma som diskuteras fram och tillbaka. Ibland blir det för svårt och exkludering krävs för att nå resultat, kanske på bekostnad av gemenskapen i gruppen.

Idag är medvetenheten stor angående detta i skolan. En bra formulering en en lärobok gäller att alla vill uppleva att de tillför något till gruppen. Det kan vara humor eller att man tröstar någon eller ger sitt stöd i någon form.

Jag hoppas och tror att vi är på väg mot ett varmare och mer medmänskligt klimat och därmed bättre resultat i skolan.

Magi-cat
2017-03-03 11:54
#15

#14 Det är förstås väldigt viktig hur man lägger upp det. Det ska inte bli exkludering, utan något som är efterlängtat och positivt att få extra hjälp.
Delar din förhoppning om mer värme och medmänsklighet.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-03 12:06
#16

För att fortsätta med Peter Strang; Fem forskare beslöt att testa på sig själva hur ostracism (osynliggörande), att ignoreras och förbigås, påverkar en människa.

En dag var skulle de frysas ut och osynliggöras. Trots att de själva var forskare, trots att ignoransen varade bara en dag, trots att de var väl medvetna och förberedda och visste vad experimentet gick ut på, kunde de inte värja sig för obehagskänslorna! Att inte tilltalas, inte bli hälsad på av kollegorna, att ens förslag ignoreras och någon annan hakar på det några minuter senare och får bifall, att nonchaleras när man begär ordet fick ilskan och maktlösheten att växa med en tilltagande känsla av…meningslöshet.
När en av forskarna provocerade en gruppmedlem som snäste till åt honom, kände han sig närmast lättad. Att bli snäst åt var bättre än att vara osynlig!

Så starka reaktioner efter en dag i ett förberett experiment - hur är det då inte för de som är utfrysta vecka efter vecka?

Tänkvärt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-12-29 19:31
#18

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-02-01 20:06
#19

🎈💗🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: