Hälsa

Meditation hjälper!

2014-09-02 10:09 #0 av: Magi-cat

Att det finns olika typer av meditation, med olika namn, kan verkar förvirrande. Alla sätt är bra (tror jag) men det förefaller som om de verkar på lite olika sätt. Många studier görs just nu om meditationens faktiska verkningar där man kan påvisa ändringar i hjärnvågor.

Meditation gör (i allmänhet) att vi sover och kan koppla av bättre, myllret i huvudet minskar och man blir mer centrerad.

Andra meditationstyper gör att man boostar hjärnans förmåga, eller reducerar stress. 

I en studie vid National University of Singapore har man jämfört två typer av meditation: Theravada och Vajrayana. Effekterna mättes med bl.a. EEG, EKG och olika kognitiva uppgifter.

Några av resultaten: Theravada stärker det parasympatiska systemet, dvs lugnar ner.
Förvånande nog aktiverade Vajrayana inte det parasympatiska systemet, men stärkte det sympatiska samt uppmärksamheten och de kognitiva funktionerna.

Omedelbart efter V-meditation gick de kognitiva uppgifterna lättare för försökspersonerna. Detta borde vara omöjligt i ett tillstånd av djup avkoppling. 

Det verkar alltså som om de båda metoderna baserar sig på olika neurofysiologiska tillstånd! Och det vore bra om man kunde välja efter behov...

http://consciouslifenews.com/special-brain-exercise-enhances-brain-performance-new-study-finds/1176396/

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2014-09-02 10:10 #1 av: Magi-cat

Jag har inte läst själva studien och vet inte alls vad de olika metoderna går ut på, men blir lite konfunderad. Min erfarenhet av meditation är den avslappnande effekten och inte att hjärnan blir speciellt klipsk omedelbart efteråt. 
Vajrayana tar tydligen år att lära sig men kanske kan man lära sig vilka komponenter som verkar mest och utveckla dem!

Det vore också roligt att veta hur länge effekten höll i sig.

Anmäl
2016-11-15 16:57 #2 av: Magi-cat

Ballong

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.