Annons:
Etiketterfilmfoto
Läst 2458 ggr
H-lena
7/31/14, 6:28 PM

Sjöjungfrur!

Hej allihopa! Tänkte tipsa om den här dokumentären, eller vad man nu ska kalla den. Tycker den är väldigt intressant faktiskt. Först trodde jag inte på det, men jag måste säga att det ändå .. jag vet inte. Bestäm själv vad ni tror!


Annons:
Magi-cat
7/31/14, 6:36 PM
#1

Tack Helena, ska titta senare!

Här är en gammal tråd om sjöjungfrur:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/527765908e0e743d02001ab1-sjojunfru-upptackt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lollonr4
7/31/14, 7:13 PM
#2

Herre gu så coolt hoppas att det är sannt :)

H-lena
7/31/14, 7:31 PM
#3

#1 Var så lite, hittade inte den tidigare tråden, ska kolla den också!

#2 Ja men visst! Jag hoppas också det faktiskt! Vore så häftigt!


Kyllan56
7/31/14, 8:16 PM
#4

Såg dokumentären och mig förvånar inget. Haven täcker stora delar av jorden och vi vet inte en bråkdel om vad som finns i djupen. Varför inte? 

Dokumentären var intressant och belyste en fråga jag överhuvudtaget inte visste existerade. Jag har förutsatt att sjöjungfrur var fantasifoster. Men som med mycket annat spinns myter kring någon kärna av sanning.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

H-lena
7/31/14, 8:23 PM
#5

#4 Jag håller med, haven är djupa. Tycker också det är intressant att myten om sjöjungfrur verkar ha funnits på alla kontinenter, innan allt det här med upptäckartiden började. Det stärker ju teorin tycker jag iaf. Så det är spännande!


Magi-cat
8/1/14, 10:55 AM
#6

Har inte tittat på filmen, lite lång, men är det samma som i förra tråden så är den fejk:

#27


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Rumblebee
8/1/14, 12:10 PM
#7

Jag tror inte att set finns sjöjungfrur, eller manliga motsvarigheter (vad man nu kallar dom på svenska… Sjömän?) I alla fall inte att det finns några som ser ut som hälften människa. För hur skulle deras evolution ha sett ut? Människan delar ju en gemensam förfader med apor. Jag kan inte tänka mig att det någonstans under utvecklingen av liv blev att en gren människor började utveckla fiskdelar mer och mer. Hur skulle det ha gått till ens? Det är ju som att försöka para en häst med en valross

Magi-cat
8/1/14, 12:15 PM
#8

#7 Jag tror på sjömän! 😃

Skämt åsido, vi vet ju inte vad det är bakom benämningen "sjöjungfru", bara hur de avbildas! Det kan ju vara en helt annan art som inte har det minsta med människor - eller fiskar - att göra, utan något annat. Eller en sammanblandning av olika iakttagelser eller….något annat.

Håller med dig om att den där "fiskgrenen" inte håller. 🙂 Fast en kul tanke…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rumblebee
8/1/14, 12:26 PM
#9

#8 ja det är ju alltid intressant att diskutera huruvida det kan existera fantasivarelser eller inte :) Och visst det skulle vara väldigt spännande om det verkligen finns eller har funnits sjöfolk. Speciellt om de vore humanoida, eller åtminstone var väldigt intelligenta Det finns ju några grottmålningar med vad som kan tolkas som sjöfolk, men utan att veta mer så kan det lika gärna vara vanliga människor som redan då kom på iden med simfötter för att enklare kunna skaffa föda från havet.

[TooLoover]
8/1/14, 10:02 PM
#10

Läskigt…….🤢

Upp till toppen
Annons: