Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 3446 ggr
Ghosthunter
7/23/14, 9:57 PM

Grubb om svart o vitt...

Vet inte om värmen får en att bli konstig, men jag funderade på detta med färger innan, när jag kollade i en bok med bara svartvita bilder.Galen

Jag har hört (tror jag) att det är våra hjärnor som skapar illusioner av färger, utöver svart och vitt och att endast dessa, som egentligen inte räknas som färger, enbart existerar.

Men å andra sidan kan ju inte detta stämma heller, för en kamera kan ju inte hallucinera eller ljuga och dessa tar ju färgbilder sen ett bra tag tillbaka…..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
7/23/14, 10:00 PM
#1

Det är på sätt och vis illusioner alltihop.🙂

Intressant ämne, förresten!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/24/14, 12:10 PM
#2

Sverre Sjölander, zoologiprofessor och etolog, har förvisso intressanta synpunkter.

I boken "Vårt djuriska arv" tar han upp ämnet färger under kapitlet "Den styrda hallucinationen":

På samma sätt som när det gäller toner är det inga gränser egentligen mellan olika ljusfrekvenser. Det är istället vårt nervsystem som programmerats att dela upp det synliga ljuset i vissa områden. Varför det blivit just dessa områden? Förfäderna behövde kunna urskilja bruna djur i grönskan och mogna frukter från omogna, men det är fortfarande ett system av symboler.

Den värld vi kallar vår verklighet har alltså inga färger, utan det är bara ett varierande flöde av elektromagnetiska vågrörelser utan gränser.

Färgsystemet är alltså ett relativt system, en bearbetning. Det är nervystemet som kategoriserar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/24/14, 4:23 PM
#3

Färger och ljud är alltså symboliska system inte utanför utan inuti nervsystemt, utlösta av retningar från sinnesorganen. Färgerna blir en sorts översättning av retningen.

Detta gäller ju inte bara färger utan hela rummet omkring som i vår varseblivning är en symbolisk representation, symboler för något som existerar där ute men som man aldrig förstår vad det "egentligen" är.

Och det spelar heller ingen roll. Den symboliska bilden behöver bara motsvara verkligheten så pass bra att vi kan reagera på den inre retningarna från sinnesorganen till den inre hallucinationen att vi reagerar rätt och kan leva vårt naturliga liv. (Sjölander säger så: "naturliga liv")

Fast, det är svårt att ta till sig känslomässigt och förnuftsmässigt, menar Sjölander, och det man det ju hålla med om….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
7/24/14, 8:13 PM
#4

Tack då fick jag en bra förklaring på det. Tänkte på gamla kameror som tar svartvita bilder….undrar varför den inte fångade färgerna?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pialinn
7/24/14, 10:37 PM
#5

#4 Måste väl bero på filmen man använde.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Magi-cat
7/25/14, 8:38 AM
#6

#4 Aha, du menar så! 
Bilden är också en symbolisk reproduktion av det där vi med våra sinnen uppfattar som verklighet. Om bilden beskrev något annat skulle vi säga att den var fel. 
Nu vet jag ingenting om fotografering, men jag antar att de kemikalier man använde medgav en svart-vit bild, men inte en i det vi kallar färg.

Som med TV…Med rött-blått-grönt kan man skapa alla färger…

Färguppfattningen är ju i sig själv en bearbetning.

Sjölander tar ett exempel: Om man tar en bild med dagsljusfilm i elektriskt glödlampsljus (av den gamla sorten) blir det rödfärgat. Det talar om att glödlampor ger rött ljus men det ser vi inte utan kompenserar för det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/25/14, 8:46 AM
#7

Är man mer intresserad av färger, kan jag också rekommendera "Samtal om färgseendets gåta" av Pehr Sällström.

En psykolog, en fysiker, en arkitekt, en konstnär, en filosof och en färgpedagog träffas och samtalar om färgseende.

Enligt baksidestexten är Pehr Sällström docent i fysik, särskilt färglära.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
7/26/14, 11:42 AM
#8

👍🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
7/30/14, 8:39 AM
#9

Ändå - färger påverkar oss djupt psykologiskt. Något reklammakarna upptäckt. Upp till 90 % av första intrycket av en produkt kan vara baserat på färgen! Alldeles för mycket för att lämnas åt slumpen… McDonalds röda och gula färger är alltså ingen slump utan noggrant valda för att de ökar aptiten och får oss att tänka på mat.

Blått är den mest kreativa färgen, en tankefärg. Den passar bra i kontorsrum och studierum. Rött i tentasalen kan göra ett man presterar sämre! På festen är den bättre, den står för passion och starka känslor. Bra också när man behöver piggas upp.
Grönt lugnar och rosa, ja rosa….är lugn och varm och får oss att känna oss kvinnliga.

Sant eller falskt? Dröm eller längtan? Vad tror ni - påverkas ni av färger, den symboliska bearbetningen av verkligheten?

http://www.medicaldaily.com/color-psychology-10-ways-colors-trick-you-every-day-295460


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
7/30/14, 9:59 PM
#10

Jo, det är allmänt känt att färger har stor betydelse, inte minst i andliga sammanhang!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
8/12/14, 9:37 AM
#11

Tänkvärt litet klipp (9 min) om färger…

I am alone in my mind, min röda färg är inte densamma som din röda färg och färg är - en illusion!

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/your-red-same-my-red


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/19/14, 8:30 AM
#12

En del människor är vad vi kallar färgblinda. Fler män än kvinnor eftersom färgseendet följer X-genen så kvinnor har en back-up om det skulle behövas.

I motsats till färgblindhet finns också motsatsen: tetrachromacy!

Här är en kvinna, konstnär f.ö., som kan urskilja extremt många färgnyanser. 
För att bli tetrakromat behöver man ärva anlaget från båda föräldrarna.

http://www.iflscience.com/brain/tetrachromacy-allows-artist-see-100-million-colors


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/13/14, 11:47 AM
#13

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/27/15, 10:20 PM
#14

Jösses, storsnackis om färger - på en klänning…

Men färger ÄR subjektivt…

http://www.svt.se/nyheter/varlden/lakare-om-klanningen-inte-unikt-att-vi-ser-olika-farger


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2/28/15, 8:24 AM
#15

Jag tycker att den klänningen är…hmm…lite sexig!😊😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tarantass
2/28/15, 4:47 PM
#16

#14: vore intressant att få veta också könsfördelningen i de (som det tycks) två partierna. Inte bara den där extra sortens färgtapp som 20% kvinnor lär ha (fler än jag trodde); färgblindhet och kanske även annat kan påverkas, och sedan finns ju misstanken att kvinnor i allmänhet är bättre tränade att urskilja färger och belysningar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2/28/15, 4:54 PM
#17

På tal om färger, förresten, har jag en anspråkslös privat undran om inte den där svårbestämbart grågröna färgen som Roslagsbanans gamla metallvagnar hade (på den tiden den även hade trävagnar) måste vara bland det närmaste mänskligheten har kommit en osynlighetsfärg. Nästan så att det gjorde ont i ögonen ibland att försöka urskilja den, förvånansvärt oberoende av bakgrund. Eller är det också en sådan där sak som det är omöjligt att bli ense om?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Farwuq
2/28/15, 6:34 PM
#18

#17 Det kallas för kamouflage.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tarantass
2/28/15, 6:43 PM
#19

#18: tänkte att jag kanske borde markera att det inte riktigt var det jag avsåg, men att folk här nog insåg det ändå…😛

(Visuell smygteknik kanske är en bättre bild av vad jag ville åt.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
4/7/15, 6:52 PM
#20

Färger finns bara i huvudet, säger Sverre Sjölander. (biologiprofessor)

Egentligen finns det inte ens en självklar del av den elektromagnetiska strålningen som kan definieras som "ljus". Evolutionen leder fram till att ljus för en art är mörker för en annan, beroende på behov.

Ang. färger så tillskriver hjärnan en viss del av ett våglängdsområde symbolen "rött", en annan för "orange" etc. Övergångarna blir flytande.

Det finns ingen fysikalisk skillnad på vågorna för rött och grönt, annat än deras längd. Annars är de sammalunda.

Det är alltså sinnesorganen och ytterst hjärnan som kategoriserar ett kontinuerligt flöde. Det blir ju enklare så…

"Vi har en tendens att utgå från att verkligheten inne i huvudet är den verkliga, istället för att hålla på med diverse sofisterier och filosofiska funderingar!"

källa och citat: Sjölander, Sverre: "Naturens budbärare"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ming
4/8/15, 11:57 AM
#21

Kom att tänka på Sture Johansson( Ambres) som menar att färgerna är grader av vibrationer som vi upplever som färger….

Farwuq
4/8/15, 1:51 PM
#22

Intressanta synpunkter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
5/19/15, 8:23 AM
#23

Klänningen igen! Nu i vetenskap!

Ni vet den där snackisen, blå eller guld eller vit eller….Världen splittrades…

Det handlar om hur våra hjärnor processar blått ljus och är mycket intressant…

http://www.iflscience.com/brain/dress


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/26/15, 8:51 AM
#24

Citronen - är den gul? Egentligen?

Se på citronen som visas i klippet! Ser ni gult? (Ja, med all sannolikhet.) Ändå finns det inte en enda gul pixel på skärmen vi tittar i, bara rött, grönt och blått. Vi SER inte gult, men vi tolkar det som gult, eller hjärnan gör det åt oss.
Det som händer är att citronens färg placeras någonstans mellan rött och grönt där gult vanligen ligger och hjärnan drar slutsatsen, Aha! Gult! 👍
Det är alltså inget absolut i färgen utan hjärnan tolkar den. Som gul. Tur det, det funkar. (Citroner brukar vara gula.)

Klippet är ca sju min. Bara början är om färgen, resten är andra illusioner. 

http://www.iflscience.com/editors-blog/not-yellow


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
7/26/15, 5:25 PM
#25

Man kan ju undra hur det var från allra första början. Vi säger den första människan som såg en citron (eller andra saker med hallisfärger) undra om dom såg det i svartvitt eller i andra färger?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
7/26/15, 5:56 PM
#26

De såg i färg, men kan ha kategoriserat annorlunda…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/26/15, 7:26 PM
#27

Råkade hitta det här citatet idag, tycker det passar in rätt bra. 🙂

"I want you to realize that there exists no colour in the natural world and no sound. Sounds, colours, patterns etc, appear to have an independent reality, yet are in fact constructed by the mind.

All our experience OF the natural world is our mind's interpretation OF the input it recieves."

(Sir John Eccles, neurophysiologist)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
7/26/15, 7:37 PM
#28

Ja, det var ett passande citat🙂

Tänk på dom som är färgblinda? Det kanske inte är dom det är fel på, det kanske är vi med färgseende?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
7/26/15, 10:23 PM
#29

#25 "Vi säger den första människan som såg en citron (eller andra saker med hallisfärger) undra om dom såg det i svartvitt eller i andra färger?"

De såg den precis som vi ser den idag. Om det var en mogen citron skulle hen se att den var gul, eftersom den objektiv sett är gul (även om hen kanske inte hade ett ord för den färgen). 

Vad menar du med "hallisfärger"?

#28 "Tänk på dom som är färgblinda? Det kanske inte är dom det är fel på, det kanske är vi med färgseende?Funderar"

Fel och fel. Färgblinda har lite sämre förmåga att särskilja färger. Svårt att se vad som skulle vara fel med att särskilja färger dock.

Magi-cat
7/27/15, 8:00 AM
#30

#29 Det finns inget "objektivt" med färger.

Se bara hur man kan uppfatta en färg olika i lampans sken, i skymning eller ute i solljus.

Ögat urskiljer förvisso vissa drag i ljusets spektralfördelning som informerar om hur ljuset träffar föremålets yta, men färger är en symbolik. Vi har lärt oss att citronen är gul och att dess färg representerar "gul".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/27/15, 10:19 AM
#31

#30 "Det finns inget "objektivt" med färger."

Jo. det finns det.

"Se bara hur man kan uppfatta en färg olika i lampans sken, i skymning eller ute i solljus."

Ja? De omständigheterna är också objektiva. 

Och oavsett det: Uppfattningen av färg är inte samma sak som färg. Alla mätningar som bygger på direkt användning av våra sinnen är så klart subjektiva, men det finns andra sätt att ta reda på vilken färg ett föremål har än att titta på det! 

"Vi har lärt oss att citronen är gul och att dess färg representerar "gul". "

Ja. Och dess färg är fortfarande helt objektivt mätbar. Det där är som att säga att en persons längd är subjektiv, bara för att ordet "centimeter" är något vi lärt oss 🤪.

Magi-cat
7/27/15, 2:58 PM
#32

#31 Jo. det finns det.

Nej.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/31/15, 3:30 PM
#33

#32 Du vill inte ge några argument för din ståndpunkt? Eller ens förklara vad den innebär?

Förnekar du helt att det finns en objektiv verklighet eller är det bara just färger det gäller? För färger är lika verkliga som andra egenskaper hos fysiska föremål.

[VSK]
8/3/15, 10:48 PM
#34

JD, är du säker på att citron är gul och inte citronblå 🤦‍♂️

🙂

Annons:
Magi-cat
8/4/15, 2:23 PM
#35

#33 Se #20.

"Blå" tillhör den subjektiva världen kommen ur våra sinnesintryck. Färg är en egenskap vi tillskriver fysiska föremål.

Talar man om den fysikaliska verkligheten är det väl bäst att åtminstone uttrycka vilken våglängd det handlar om, inte "blå".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/4/15, 2:30 PM
#36

#35 ""Blå" tillhör den subjektiva världen kommen ur våra sinnesintryck."

Den subjektiva världen? Vad menar du med att den kommer ur våra sinnesintryck? På vilket sätt är det annorlunda än andra egenskaper som form eller avstånd? Är ord som "fyrkantig" också från den subjektiva världen? Varför/varför inte?

"Färg är en egenskap vi tillskriver fysiska föremål."

Och (framför allt) ljus.

"Talar man om den fysikaliska verkligheten är det väl bäst att åtminstone uttrycka vilken våglängd det handlar om, inte "blå"."

Varför? Det låter mycket krångligare (även om det är mer exakt möjligen, men det är nog en precision som oftast är överflödig).

Magi-cat
8/4/15, 3:46 PM
#37

"Grön" eller "blå" är inte på något sätt objektivt utan tillhör min inre verklighet. Min kollega säger att tyget är grönt och jag kan inte fatta att hen inte ser en så enkel sak som att det är blått osv.

Ska vi flytta oss ur min inre verklighet (och kollegans) och tala om den fysiska verkligheten så den förstås av alla, kan vi ange referenser som är lika för alla, som våglängd. 

"Fyrkantig" tillhör i det här fallet också min inre upplevda verklighet om jag inte ser hela formen utan en bit av den som från mitt perspektiv ter sig fyrkantig. Min kollega står nu i en annan vinkel och hävdar bestämt att det rör sig om en annan form.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/4/15, 3:57 PM
#38

#37 OK, så när du säger att färger är en illusion och hela den biten så menar du snarare "färg är ett ord", och eftersom ord kan användas olika av olika människor så finns inte färger på riktigt. 

Ja det var ju en spännande observation även om det så klart inte bara gäller färger utan exakt alla företeelser i hela universum. 

Du vet verkligen hur man beskriver uppenbara saker på överdrivet komplicerade sätt. 

Intressant att fyrkantighet också är en illusion. Försök lansera det tycker jag. 

.

Ett enkelt sätt att visa att färger existerar utanför människors hjärna i den fysiska verkligheten: Man kan tillverka en identisk kopia av ett föremål på så vis att det föremålet kommer ha exakt samma färg som originalet. Ingen människa (eller maskin) kommer kunna se skillnad på dem. Ingen människa kommer kunna övertyga sig själv om att det ena föremålet har en annan färg i "sin inre upplevda verklighet" och använda det för att särskilja dem. Slutsatsen måste vara att färgen är en egenskap hos föremålet (närmare bestämt handlar det om hur det reflekterar ljus).

Magi-cat
9/1/15, 7:57 AM
#39

Så enkelt egentligen. Ett kontiunuum av elektromagnetiska vågor från solljuset. Det finns inga självklara gränser mellan frekvenserna.

Det är våra sinnen, vårt nervsystem som programmerats att dela upp det synliga ljuset och dra gränserna på lämpliga ställen. Varför?

För att det för de tidigaste förfäderna var av fördel med ett system som urskiljde en brun päls bland gröna blad och mogna frukter att plocka i virrvarret av växtlighet. Därav kom symbolerna "rött" och "grönt" osv.

Själva yttervärlden har inga "färger", det är våra sinnen som kategoriserat våglängderna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/1/15, 10:56 AM
#40

#39 "Det är våra sinnen, vårt nervsystem som programmerats att dela upp det synliga ljuset och dra gränserna på lämpliga ställen. Varför?"

Så gör vårt nervsystem med allt (och nej, det är inte "programmerat" - det har utvecklats att göra det för att det är gynnsamt). Att gruppera och klassificera är några av de viktigaste funktionerna i hjärnan, till exempel delar vi upp temperaturer i varmt/kallt, platser och mat i farligt/ofarligt, färgspektrumet i olika namngivna färger och så vidare. 

Det finns mycket litteratur om de evolutionära fördelarna med att vi är så bra på att gruppera och klassificera, och om riskerna med det.

Magi-cat
9/1/15, 11:07 AM
#41

#40 Ja, det finns mycket intressant litteratur i ämnet.

Just detta var med inspiration från Sverre Sjölander, zoolog med etologi som specialitet. Även uttrycket "programmerat" som du reagerade på. Precis som jag skrev: för att det varit gynnsamt.
Likadant har vi toner på en skala fast det inte finns något som säger att just den frekvensen är "D" etc. Precis som med färgerna, de "finns" inte utan det är vårt nervsystem som gör om, kategoriserar, symboliserar, signalerna till färger.

Hade det inte varit av fördel att se färger hade det blivit på något annat sätt och det hade gått lika bra. Och verkligheten där ute hade varit densamma, men utan att någon ser "färger".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/21/15, 11:51 AM
#42

Ultraviolett och infrarött ligger utanför det synliga spektrat för det mänskliga ögat. 

Flikar in ett litet klipp (ca 2 min) där ni kan se osynligt ljus. Enkelt litet trick. Har ni provat?

http://www.bigthink.com/big-think-tv/see-a-color-humans-cant-see


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/21/15, 12:01 PM
#43

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/19/15, 8:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Allt är inte svart eller vitt. Det kan vara rosa också? Eller kan det?

Rosa är ingen riktig färg, sägs det i artikeln. Vi får väl se…

När vi ser "rosa" så är det (förstås) vitt ljus vi ser - men utan den gröna delen. Det har hjärnan lärt sig kategorisera som rosa. Vi borde kalla den "minus grön", sägs det i det lilla korta klippet. 

Ser ni rosen? Är den rosa eller minus-grön? 🙂

Blå har inte heller "funnits" förrän i modern tid och i en del kulturer "finns" det fortfarande inte blått. Blå nämns inte i några gamla skiftkällor (som Veda-böckerna) och kanske "såg" inte människorna då blått.

Ett folk i Namibia har många ord för grön men inget för blått. Det gör att de tar längre tid att lokalisera en blå figur bland en massa gröna. Gör språket och avsaknaden av ordet "blå" att den inte "syns"?

 http://thescienceexplorer.com/brain-and-body/color-pink-doesn-t-actually-exist

_bild från www.publicdomainpictures.net_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/19/15, 9:34 AM
#45

#44 "Vi borde kalla den "minus grön""

Jag tycker sådana resonemang är väldigt underliga. Bara för att rosa är en färg som enkelt kan beskrivs som avsaknaden av grön så skulle man inte kunna kalla den rosa? 🤔

Det är ju inte så att namnet på företeelser behöver spegla deras tekniska definition.

Magi-cat
11/3/15, 8:31 PM
#46

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/4/15, 8:26 AM
#47

Ah, det är så de ser det. Lite färg ser de, men det är svagt!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/30/15, 3:09 PM
#48

Se en svart-vit bild få färg av sig självt!

Stirra på en punkt några sekunder, och se vad som händer!

http://thescienceexplorer.com/brain-and-body/trick-your-brain-turning-black-and-white-photo-color


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
11/30/15, 4:31 PM
#49

Jag stirrade på borgen tills jag blev skelögd, inte varseblev jag någon färg.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
11/30/15, 4:36 PM
#50

#49 Stirra på pricken i mitten!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/30/15, 4:44 PM
#51

Icke sa Nicke.

Det blir bara ett grått blurr efter ett tag.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
11/30/15, 4:48 PM
#52

Hmmm….🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/30/15, 4:53 PM
#53

Vilka färger skulle man sett?

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
12/2/15, 5:29 PM
#54

Jösses…..finns denna gamla tråden kvar😃

Jo, jag ser det i färg!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
12/3/15, 12:25 PM
#55

😮
Vad är felet i min marterade hjärna?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
12/3/15, 12:25 PM
#56

#55 Den kanske tänker för mycket. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/3/15, 12:30 PM
#57

😭 Nä det gör den inte, men sjuk är den.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
12/7/15, 8:40 AM
#58

🌺 

Slutsatser: (?)

Färger finns inte objektivt. De finns bara tack vare våra sinnen. Sinnena tolkar våglängderna på sätt som varierar från individ till individ. Färgerna finns bara i våra hjärnor, som symbolisk representation.

Våglängderna finns i (den objektiva) verkligheten.

I tacksamhet till sinnena för att vi får uppleva färgernas fagra fyrverkeri.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/7/15, 9:52 AM
#59

Jag tror egentligen inte objektiv/subjektiv är rätt ord för att beskriva de här egenskaperna. Att använda de orden ger upphov till en hel del missuppfattningar som man också ser i den här tråden. 

Dessutom verkar orden användas för att beskriva flera olika egenskaper om ljus och i de här diskussionerna brukar det glida mellan de olika innebörderna. Här är ett par olika saker brukar blandas ihop och bli någon variant av "färger finn inte", möjligen finns det fler: 

1. Färg som egenskap hos ljus är ett kontinuerligt spektrum, inte en diskret egenskap. När människor talar om olika namngivna färger så har de på något sätt delat upp spektrumet. Den uppdelningen är godtycklig (ett bättre ord än subjektiv), man skulle kunna tänka sig en helt annan uppdelning som varken är mer eller mindre giltig. 

2. Färg som egenskap hos föremål är något helt annat än färg som egenskap hos ljus. Ska man vara korrekt så kan föremål inte ha färger utan egentligen handlar det om vilken färg ljus har när det reflekteras från föremålets yta. 

3. Människans öga kan inte mäta färgen på ljus perfekt. Det finns exempel på ljus där olika människor skulle göra olika bedömningar av vilka färger som är identiska eller mest "närbelägna", på grund av att människorna har olika fysiologiska förutsättningar. 

.

Har jag missat något ytterligare?

.

Åtminstone de två första säger något ganska intressant tycker jag (den tredje gäller ju för i princip allt man kan se eller känna, inte bara färger). 

Däremot tycker jag det är fel att säga "Det finns inget "objektivt" med färger" och liknande, det finns det uppenbarligen.

[Lummer]
1/5/16, 7:05 PM
#60

55  stirrade som en idiot på borgen såg inget. Hittade sen längre ner på sidan där det fanns en film och såg färg…..

Magi-cat
1/30/16, 8:45 AM
#61

Lägger in det här som jag skrev på Hjärnan. (Kort trevlig video i länken)

Vi har måhända lärt oss i skolan att om vi blandar primärfärgerna rött blått och gult så får vi - brunt. Det stämmer nog på papperet, men inte när det gäller ljus.
Om vi snurrar på en skiva med rött och grönt ser det ut att bli gult. Varför? Förklaringen är att hjärnan tolkar det ögonen ser. Vi har fotoreceptorer som kallas tappar (eng; cones). Tapparna är känsliga för rött, grönt, respektive blått. Men vi har inga tappar för gult! Eller orange…

De olika tapparna samarbetar för att möjliggöra för oss se resterande färger och hjärnan, vår fantastiska hjärna, beräknar resten som inte ögat ser!

(Sedan finns det människor som har ett extremt bra färgseende och en extra tapp, men det hoppar vi över just nu…)

Om du ser på videon så får du förklaringen att hjärnans tappar för rött och grönt reagerar och hjärnan ger oss informationen: "det är gult"- (och det är också som vår LCD-screen fungerar).

Exponerar man ögat för rött, grönt och blått ljus reagerar alla tapparna och vi ser vitt. 

Videon förklarar bra om komplementfärger och att det är skillnad på att blanda färg på papperet och att blanda ljus i olika färger. 

När vi stirrar på gult en lång stund och sedan tittar på en vit bakgrund, t.ex. ett vitt papper ser vi komplementfärgen till gult, nämligen blått. Det beror på att tapparna för rött och grönt är aktiva men efter en stund blivit trötta på att exciteras .

När vi då tittar på det vita exciteras alla tre tapparna, men de för rött och grönt är lite matta efter ansträngningen medan tapparna för blått är pigga och fräscha och fyrar av en signal till hjärnan som talar om att det är blått och - vi ser blått! (Fast det är vitt.) Pustar

http://thescienceexplorer.com/brain-and-body/what-color-do-you-see

[

](http://hjarnan.ifokus.se/users/4d7120fbb9cb4620e90100f5-magi-cat "Visa personlig sida för Magi-cat")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/27/17, 8:11 AM
#62

Svart är svart, eller?

Här har vi någonting svartare än svart, nästan som ett svart hål. 😮

När vi i vardagen betraktar svarta ytor ser de svarta ut, men de reflekterar ändå ljus.

Men Vantablack har andra egenskaper och ytan är det svartaste vetenskapen hittills frambringat.

Vantablack är inte en vanlig färg, utan framställd av miljardtals kolnanofibrer. När ljuset träffar ytan kilar det in mellan nanofibrerna och "fångas" där.

Så gott som inget ljus reflekteras - ytan blir så perfekt svart den kan bli…Så svart att det är svårt för våra mänskliga ögon att se det. Hjärnan behöver ett visst mått av reflekterat ljus för att processa informationen och Vantablack uppfattas som ett svart hål istället.

Nu går Vantablack tyvärr inte att inhandla för att måla bilen med eller så. Men titta på filmen (ca 3 min) och "svart" blir aldrig mera svart…

http://www.sciencealert.com/this-object-has-been-sprayed-with-the-world-s-blackest-pigment-and-it-s-freaking-us-out


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/1/17, 8:47 AM
#63

Vilken är världens mest omtyckta färg?🙂

Svar: "Marrs green", en fin grönblå färg…eller mest blå, eller mer grön, eller….

(Gissade du rätt?)

http://www.iflscience.com/editors-blog/breaking-news-world-chosen-favorite-color/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/1/17, 10:18 AM
#64

På tal om färger, hur ser världen ut för en katt? 🙂🐱

(Vad man tror just nu i alla fall.) (kort klipp, ca 1 min)

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/watch-what-the-world-looks-like-from-a-cats-perspective/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/19/21, 8:42 PM
#65

Puttar upp en av våra gamla intressanta trådar. 😎🌈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: