Annons:
Etikettsymboler
Läst 2873 ggr
Magi-cat
2014-06-17 08:18

Att se mönster...

…eller objekt som inte är där kallas Pareidolia. Figurer i molnen, gubben i månen, i träden eller morgongröten, alla har vi sett dem. Hjärnan är gjord för att upptäcka mönster, och särskilt bra är vi i allmänhet på att se ansikten. (Vi är ju sociala varelser.)

En del ser mer mönster än andra. Ibland måste man stirra länge…

Se några fina bilder i länken! (Den gula ser jag inget i…🤔 Inte i bomb cloud heller 🤔) Ibland måste man få lite ledning, att många ser det och ser många samma sak blir det förstärkt..
Vad och hur lätt man ser beror ju också på tidigare erfarenheter och vad man får för associationer. I en fientlig omgivning har man säkert lättare att se faror i mönster än om man har turen att leva i fred och harmoni.

http://earthsky.org/human-world/seeing-things-that-arent-there


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gahella
2014-06-17 08:31
#1

Vem vet att det verkligen inte finns något annat att se där? Skämtar

Men hur jag än försöker ser jag ingen pojke på bilden bara Jesus Funderar

Magi-cat
2014-06-17 19:00
#2

Det roliga är att allt bara är symboler, representationer. Färger och ljud är symboliska system inne i nervsystemet, utlösta av retningar från sinnesorganen. En färg är bara ett abstrakt ord, inte en absolut fläck i verkligheten. Egentligen gäller det allt, hela varseblivningen är en symbolisk representation som funkar så pass väl att vi klarar oss i verkligheten. Men vi vet aldrig vad det egentligen är.

Men vilket sinne kan man då lita på och hur vet vi att vi inte drömmer alltihop?

"Vi är vår varseblivnings totala fångar; blir det fel så att varseblivningen skapar en omvärld som inte finns har vi inga möjligheter att få reda på det."

"Föreställningen om vår verklighetsuppfattning som en styrd hallucination gör oss alla till drömmare, fantaster som lever i en inbillningsvärld. Det är bara en fråga om hur fast förbindelsen är mellan den yttre och den inre verkligheten."

Källa; "Vårt djuriska arv", Sverre Sjölander

Hoppas Sverre ursäktar att jag "lånar" från honom. Jag tyckte det var en intressant och omtumlande tanke. Inte ny kanske, men första gången jag läst den hos en biolog.

Om allt är drömmar är inte Jesus i mackan konstigare än något annat. Och inget, rätt eller fel, spelar egentligen någon roll, bara det funkar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-18 10:25
#3

Aha nu ser jag det, ansiktet i bomb-cloud! (länken i #0) Ibland måste man titta vid ett annat tillfälle….

Men det gula….?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-19 19:31
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2014-06-19 19:52
#5

Det gula ar ett taxhuvud.

Jag har en himla formaga att se saker i Moln osv. Alltid haft (enligt andra) livlig fantasi. :)

I en lagenhet jag bodde i sa fanns ett mumintroll pa vaggen inne pa toan. Var roligt sallskap. :) Har tyvarr ingen bild eftersom kameran kunde inte fanga den lilla fargskillnaden som var.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2014-06-19 19:53
#6

#5 Aha, vad intressant!

kul med Mumintroll som sällskap! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Cahira
2014-06-19 19:57
#7

Ja jag tyckte forst mumintrollet var lite laskigt men jag vande mig och nu saknar jag honom. 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-09-21 09:12
#8

Glada ägg kommer från ekologiska höns! 🙂

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21445306.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-22 18:12
#9

Här var det en som fick se något oväntat på bilden från ultraljudet…Jesus på korset! Hon ser det som ett gott tecken, det är huvudsaken.

http://www.expressen.se/tv/omtalat/kan-du-se-den-makalosa-avbildningen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-23 15:51
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-04-22 19:42
#11

Lite tragiskt, med tanke på omständigheterna, men här tittar Jesus fram ur det brinnande Notre Dame…

(töntig inledning i länken, men sedan ser man…)

https://www.aftonbladet.se/tv/a/284513


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

U
2022-12-08 19:44
#12

#2: Det tycks utifrån ditt inlägg som att man egentligen inte behöver ett kaotiskt mönster för att orsaka illusoriska bilder. Om retningar via sinnesorganen är sekundärt. Det räcker att du i hjärnan illustrerar fantasin av ett mönster för att åstadkomma samma visuella effekt mot vilken bakgrund som helst.

(Eller ett okänt ljud som ger associationer via hjärnans symboler till synupplevelser tex på himlen?)

U
2022-12-13 08:23
#13

Ibland är det hårfint att säga varifrån okända händelser härstammar eller ska kategoriseras som.
Här ett exempel som kanske passar in i trådens ämne. Testar iaf.
(Men det finns liknande versioner så det är inte unikt.)

: I yngre år spelade jag en del golf. På låg nivå utan ambitioner och var rätt kass totalt sett.
Vad jag hört så är det inte ovanligt att från nybörjarnivå utvecklas från att slicea till att senare hooka i bollträffen. Jag tog mig iaf aldrig ur första stadiet och fick ofta se bollar försvinna snett åt höger.
Hursomhelst revanscherade jag mig lite på greenen. (Och det är här ev Pareidoli kommer in i bilden.)
När man stod och siktade in hålet några meter bort, uppstod det märkliga att en fullt synlig vit linje uppenbarade sig i gräset. Mellan boll/kopp. Under koncentrationen eller utifrån grässtrånas oordning eller uppmärksamheten på det.

Vid långa/halvlånga puttar brukar man syfta in linjen genom att blicka fram och åter mellan bollen och hålet. Det blev tillslut en vana s.a.s att söka efter en organisation i kaoset av tusentals korslagda grässtrån i den gröna mattan.
I detta skede inväntade man tillslut bara för man visste sen tidigare att linjemarkeringen skulle visualisera sig. (Upprepades under två säsonger.)
… Efteråt siktade man helt enkelt på en synlig decimeterbred ”målad eller upplyst” vit linje som Pareidoli tycktes vägleda.
Linjen var en hjälp, men det var upp till golfaren att få träff oavsett.
Efteråt försvann linjen i intet och ingen medspelare misstänkte nåt.
(Kanske tyckte de att den där amatören siktade aningen aningen för länge med putten.)

Annons:
Magi-cat
2022-12-13 08:39
#14

#13 Tack för ditt inlägg, undan! Intressant, det tål att tänkas på!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

U
2022-12-13 11:34
#15

#14: Tack Magi-cat.
Jag har funderat lite utifrån ditt inlägg om Sverre Sjölander. Detta i kombination med egna upplevelser på trådens tema. Vilka fler skeenden som absolut inte verkar möjliga, men som ändå inträffar på en konkret nivå. Och inte uteslutande håller sig till statiska mönster likt fixerade bilder i Moln tex. Utan även i fri rörelse in och ut ur elementen.

Sverre Sjölander, sa bla att den inre symbolvärden ibland arbetar utanför sinnesorganens kontroll. Perception förekom inte i det resonemanget men väl hallucination.
Man får nog vara öppen för fler intressanta möjligheter än så. Mtp varseblivningens många led och indirekta funktioner. Handlar allt bara om stimuli då kan paraidoli lika gärna radera ett objekts mönster i synfältet - som att framkalla nya varianter som slutresultat. Om upplevelsens symboler via sinnesorganen gav föreställningen av ett icke-mönster. Osynlighet som varseblivning.

Citat:
”I en analogi till människans verklighetsuppfattning kan man hävda att tid och rum, oxå bara är symboler som finns inne i vår hjärna.”

Problemet för vissa teorier uppstår när saker som inte fanns i ena sekunden plötsligt går att ta på som fysiska objekt och materia.
Men i de fallen har vi gått långt utanför fenomenet paraidoli, och tillhör andra grenar med kanske högre upplösning/vibrationer.

U
2022-12-15 13:45
#16

Det kan vara svårt att bedöma en enskild händelse om det inte finns nåt likartat att jämföra med.
Lägger därför ut en text till som oxå handlar om mönster eller linjer, som verkar uppstå från nästan ingenstans.

Ljud ingår tydligen som trigger som kan utlösa paraidoli. Men att själv eftersöka impulsen från ett ljud som sen transformeras och blir visuellt i ögat, blir för abstrakt. (Kopplingen skulle isf vara att paraidoli via ljud omformar intrycken till andra sinnesorgan, tex ang form/mönster eller t.o.m rörelse … Ingen åsikt alls här egentligen.)
Följande redogörelse hänger dessutom på om det från marken går att höra ett passagerarflyg på ca tio tusen meters höjd.
Andra sinnen kan därför varit mer relevanta.

: Var ute på ett jobb längs västkusten, och satte mig tillrätta för lunch ute.
Tar upp mobilen som man brukar, och slår en signal till en god vän för sällskap.
Efter nån minut ser jag på himlen ett mörkt streck som löper i syd- nordlig riktning. Tiotals mil långt antagligen då ögat inte registrerar nåt avbrott eller slut. Som en skarp skugglinje dragen efter en linjal. Molnfri blå himmel i övr.
Börjar direkt checka av linjen från norr till söder till norr, fram och tillbaka med blicken.
Jag har redan hunnit nämna min iakttagelse under samtalet i mobilen. Men antagit det var nåt optiskt fenomen.
När det inte försvinner från himlen blinkar jag upprepande i snabb följd för att få bort det från näthinnan.

Min vän ber mig notera klockslaget, vilket dokumenteras och meddelar henne oxå min exakta position.
Tillslut böjer jag nacken bakåt, och upptäcker då snett bakåt/ovanför passagerarflyget på hög höjd.

Jag har nu fritt synfält över planet som lämnar dubbla vita kondensstrimmor efter sig.
Från planets nospartiet utgör den mörka linjen en förlängning i planets färdriktning.
(Vita strimmor-flygplan-mörkt streck, i ett svep med planet i centrum) - skugglinjen som en plottad kurs för planets destination.
Min vän får all denna informationen via mobilen fortlöpande.

Alltsamman har gått på mindre än en minut. Sen försvinner det ”optiska” mörka.
Solens position i zenit omöjliggjorde att det kunde handlat om nån skuggeffekt från flygplanskroppen själv.

Planet behåller sin fart utan att tappa altitud. Allt ser nu ut som det ska göra under normal färd.

Upp till toppen
Annons: