Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Symboler och pareidolia

Att se mönster...

2014-06-17 08:18 #0 av: Magi-cat

...eller objekt som inte är där kallas pareidolia. Figurer i molnen, gubben i månen, i träden eller morgongröten, alla har vi sett dem. Hjärnan är gjord för att upptäcka mönster, och särskilt bra är vi i allmänhet på att se ansikten. (Vi är ju sociala varelser.)

En del ser mer mönster än andra. Ibland måste man stirra länge...

Se några fina bilder i länken! (Den gula ser jag inget i...Funderar Inte i bomb cloud heller Funderar) Ibland måste man få lite ledning, att många ser det och ser många samma sak blir det förstärkt..
Vad och hur lätt man ser beror ju också på tidigare erfarenheter och vad man får för associationer. I en fientlig omgivning har man säkert lättare att se faror i mönster än om man har turen att leva i fred och harmoni.

http://earthsky.org/human-world/seeing-things-that-arent-there

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2014-06-17 08:31 #1 av: Gahella

Vem vet att det verkligen inte finns något annat att se där? Skämtar

Men hur jag än försöker ser jag ingen pojke på bilden bara Jesus Funderar

Anmäl
2014-06-17 19:00 #2 av: Magi-cat

Det roliga är att allt bara är symboler, representationer. Färger och ljud är symboliska system inne i nervsystemet, utlösta av retningar från sinnesorganen. En färg är bara ett abstrakt ord, inte en absolut fläck i verkligheten. Egentligen gäller det allt, hela varseblivningen är en symbolisk representation som funkar så pass väl att vi klarar oss i verkligheten. Men vi vet aldrig vad det egentligen är.

Men vilket sinne kan man då lita på och hur vet vi att vi inte drömmer alltihop?

"Vi är vår varseblivnings totala fångar; blir det fel så att varseblivningen skapar en omvärld som inte finns har vi inga möjligheter att få reda på det."

"Föreställningen om vår verklighetsuppfattning som en styrd hallucination gör oss alla till drömmare, fantaster som lever i en inbillningsvärld. Det är bara en fråga om hur fast förbindelsen är mellan den yttre och den inre verkligheten."

Källa; "Vårt djuriska arv", Sverre Sjölander

Hoppas Sverre ursäktar att jag "lånar" från honom. Jag tyckte det var en intressant och omtumlande tanke. Inte ny kanske, men första gången jag läst den hos en biolog.

Om allt är drömmar är inte Jesus i mackan konstigare än något annat. Och inget, rätt eller fel, spelar egentligen någon roll, bara det funkar.

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2014-06-18 10:25 #3 av: Magi-cat

Aha nu ser jag det, ansiktet i bomb-cloud! (länken i #0) Ibland måste man titta vid ett annat tillfälle....

Men det gula....?

Anmäl
2014-06-19 19:31 #4 av: Magi-cat

Här är några fler exempel:

http://www.skepdic.com/pareidol.html

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22686500

Anmäl
2014-06-19 19:52 #5 av: Cahira

Det gula ar ett taxhuvud.

Jag har en himla formaga att se saker i moln osv. Alltid haft (enligt andra) livlig fantasi. :)

I en lagenhet jag bodde i sa fanns ett mumintroll pa vaggen inne pa toan. Var roligt sallskap. :) Har tyvarr ingen bild eftersom kameran kunde inte fanga den lilla fargskillnaden som var. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2014-06-19 19:53 #6 av: Magi-cat

#5 Aha, vad intressant!

kul med Mumintroll som sällskap! Glad

Anmäl
2014-06-19 19:57 #7 av: Cahira

Ja jag tyckte forst mumintrollet var lite laskigt men jag vande mig och nu saknar jag honom. Gapskrattar

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2015-09-21 09:12 #8 av: Magi-cat

Glada ägg kommer från ekologiska höns! Glad

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21445306.ab

Anmäl
2016-04-22 18:12 #9 av: Magi-cat

Här var det en som fick se något oväntat på bilden från ultraljudet...Jesus på korset! Hon ser det som ett gott tecken, det är huvudsaken.

http://www.expressen.se/tv/omtalat/kan-du-se-den-makalosa-avbildningen/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.